Kilimanjaro – pohled z pětitisícovky

Výstup na nejvyšší horu černé Afriky se pro každého turistu
zaručeně stane nezapomenutelným a jedinečným zážitkem. Důležité je,
že na vrchol Kilimanjara – Kibo (5 895 m) lze vystoupit bez jakýchkoli
horolezeckých zkušeností, jedná se „pouze“ o vysokohorský trek,
který navíc vede čarokrásnou přírodou v pěti vegetačních pásmech
– pralesem, vřesovištěm, alpskou a sopečnou krajinou, ledem. Po
pětidenní trase Marangu tedy dobyla Kilimanjaro i naše dvoučlenná
skupina. Kilimanjaro, hakuna matata – Kilimanjaro, žádný problém!

Výstup na Kilimanjaro, hakuna matata!

Výstup na nejvyšší horu černé Afriky se pro každého turistu zaručeně stane nezapomenutelným a jedinečným zážitkem. Důležité je, že na vrchol Kilimanjara – Kibo (5 895 m) lze vystoupit bez jakýchkoli horolezeckých zkušeností, jedná se „pouze“ o vysokohorský trek, který navíc vede čarokrásnou přírodou v pěti vegetačních pásmech – pralesem, vřesovištěm, alpskou a sopečnou krajinou, ledem. Po pětidenní trase Marangu tedy dobyla Kilimanjaro i naše dvoučlenná skupina. Kilimanjaro, hakuna matata – Kilimanjaro, žádný problém!


NP Kilimanjaro: Sopečný masiv Kilimanjaro je nejvyšším vrcholem Afriky, má tři hlavní kuželovité vrcholy a několik menších vrcholů sopečného původu. Na západě leží Šira 4 000 m, uprostřed je Kibo s 5 895 metry, tedy nejvyšší bod Afriky, a na východě se nachází Mavenzi o výšce 5 270 m. K typickým obyvatelům parku patří nosorožci, sloni, leopardi, antilopy, gazely, opičky Kilimanjaro Colobus, kočkodani a guarézy.

Vítejte na černém kontinentu

Let Airbusem A330–300 z Prahy do Nairobi byl klidný a pohodlný. Pro cestu na černý kontinent jsme si vybrali denní let s přistáním v Keni ve večerních hodinách, takže žádné nocování v letadle před zahájením vlastního programu. Většina turistů mířících do Tanzanie volí stejně jako my cestu letadlem do hlavního města Keni Nairobi a následující den pokračují busem do Tanzanie. Bus sice jede trasu Nairobi – Tanzanie asi 5 hodin, avšak tato varianta je levnější než přesun letadlem například na letiště Kilimanjaro nebo Arusha. Navíc samotná jízda uhrančivou keňskou krajinou, vesničkami a masajskými osadami je pro každého cestujícího atraktivní představení v přímém přenosu. Dálkový autobus je na africké poměry kupodivu pohodlný a celou cestu je co pozorovat.

Naše trasa pokračuje busem přes keňsko-tanzanskou hranici, kde si vyřizujeme vstupní vízum do Tanzanie, a pokračujeme přes město Arusha, vstupní bránu pro safari v Tanzanii, do Moshi ležící již na úpatí masivu Kilimanjaro.

Hop hop na Kilimanjaro

Druhý den ráno na nás u hotelu čeká terénní vůz, kterým se vydáváme malebnými domorodými vesničkami položenými v nižších polohách Kilimanjara ke vstupní bráně národního parku Marangu, 1 970 m. Naši dvoučlennou posádku doprovází kromě zkušeného horského průvodce i jeho asistent, kuchař a čtyři nosiči našich baťohů. Po necelé hodině jízdy klikatými horskými serpentinami podél rozlehlých kávových a čajových polí dorazíme k očekávané vstupní bráně, kde nás přivítají vojáci se samopaly, kteří střeží vstup do parku. Jejich přítomnost a vzezření působí militantně, ale jedná se o běžnou ochranu. Po vyřízení nezbytných formalit pokračujeme vlastním výstupem.


Úvodní trek pralesem trvá přibližně tři hodiny, než dorazíme k první zastávce, k chatě Mandara ve výšce 2 700 m. V táboře se ubytujeme v dřevěných chatkách a zbytek dne se kocháme pohledem na okolní podmanivou přírodu. Sošné tropické stromy s popínajícími se liánami skýtají ochranu pro mnoho divokých zvířat, dokonce i pro nádhernou a zvědavou opičku Kilimanjaro Colobus. Tyto roztomilé černé opice mají bílou „kapuci“ na hlavě a dlouhý bílý ocas.

Autor je průvodcem pro CK Arcadia Air – specialisté na safari Zážitky nabyl na zájezdu Výstup na Kilimanjaro.

Do barevného vřesoviště

Než začne druhý den žhnout ostré rovníkové slunce, vydáváme se znovu na cestu. Ledva dosáhneme výšky 3 000 m, prales postupně řídne a mění se v nižší křovinatý porost a vřesoviště s pestře barevnými květy. Výstup vřesovištěm trvá něco kolem pěti hodin i s přestávkou na oběd formou pikniku. Do chaty Horombo (3 720 m), která leží pod ohromnými rozeklanými vrcholky Mawenzi (5 151 m), dorazíme brzy odpoledne.

Uhuru před námi!

Třetí den výstupu se krajina výrazně mění v tmavočervený sopečný terén bez jakékoli známky vegetace, a velmi tak připomíná typickou „měsíční krajinu“. Vlevo před námi se majestátně tyčí hlavní masiv Kilimanjara – Uhuru, 5 895 m – a vpravo jeho druhý nejvyšší vrchol Mawenzi (5 151 m). Po přibližně pětihodinovém treku se dostaneme k chatě Kibo (4 703 m) umístěné v sedle kráteru Kibo. Zbytek dne trávíme přípravami na finální výstup a odpočíváme uvnitř v chatě, neboť v této výšce je venku už poměrně velká zima.


„Pole pole“

Čtvrtý den nás čeká poslední, nejstrmější a nejnáročnější část výstupu. Vstáváme o půlnoci, „snídáme“ čaj a sušenky a vyrážíme za světel čelovek k vrcholu. Nosiči baťohů už s námi nejdou, zůstávají s našimi zavazadly v posledním táboře. „Pole pole“ (svahilsky pomalu) a „cik-cak“ postupujeme za tmy a tajemného ticha po sypkých sopečných sutích až k okraji kráteru, na takzvaný Gillman‘s Point (5 685 m). Cesta trvá pět hodin. Tady odpočíváme a dosyta se kocháme východem slunce nad Mawenzi. Slunce vyšlo o půl šesté a díky pěknému počasí si užíváme opravdu úchvatný výhled, který doslova bere dech. Poté podnikáme tříhodinovou procházku kolem nejvyššího bodu Uhuru (5 896 m) s ledovci, které stále zabírají většinu vrcholu.

Sestup zpátky k chatě Kibo je překvapivě rychlý, trvá něco kolem tří hodin. Po krátkém občerstvení pokračujeme v sestupu k chatě Horombo, což obnáší další tříhodinový trek, a tam se ubytujeme v chatkách.

Oslava vítězství

Finální sestup, který trvá 5 hodin, vede rašeliništěm a vřesovištěm k chatě Mandara, poté pokračuje hustým pralesem až ke vstupní bráně národního parku Marangu, kde slavnostně obdržíme certifikát o úspěšném zdolání pětitisícovky. U vstupu do parku na nás opět čeká terénní vůz, kterým se vracíme stejnou cestou do Moshi. Ubytujeme se v hotelu a zaslouženě oslavujeme úspěšný výstup na Kilimanjaro.

Následující den Moshu opouštíme. Pro rychlejší, ale dražší odlet mohou turisté opět využít mezinárodní letiště Arusha a Kilimanjaro, leč většina z nich odlétá z Nairobi v Keni. My jsme však pokračovali na safari do národních parků v Tanzanii a Keni. Kilimanjaro, hakuna matata!

Několik rad a doporučení:

  • Na keňsko-tanzanských hranicích neprovádějte směnu peněz na ulici, okradou vás. Směnu peněz doporučujeme jen v bankách a směnárnách.
  • Na cestách a při přestupu ve městě Arusha se vždy držte pouze instrukcí doprovázejícího průvodce (do vaší cílové zastávky Moshi jede více různých busů).
  • Při treku na Kilimanjaro dodržujte pitný režim.
  • Při závěrečném výstupu na Uhuru doporučujeme nepodcenit oblečení (čím více, tím lépe – svléknout se můžete vždy).
  • Přibalit si do kapsy čokoládu nebo energetické tyčinky není na škodu.
  • … a nezapomeňte – „pole pole“.

Pražské zahrady, dovětek – moje Praha

Během více než roku jsme prošli mnoha pražskými zahradami a parky,
jejich historií i současností. O Praze a jejích památkách nejen
o zeleni, která dělá Prahu Prahou by se dalo psát velmi a velmi dlouho.
Seriál by mohl mít klidně dílů jednou tolik. Ale všeho do polosyta, je
staré známé pořekadlo. Je alespoň volný prostor pro vás samotné, projít
se pražskými uličkami a pražskou zelení a najít si to své místečko
srdci nejbližší a svůj zelený koutek, kde se dá spočinout a jen tak
dlouze sedět a rozjímat.

Prošli jsme se spolu již mnoha stoletími Prahy, nejen jejími zahradami,
ale i jejich historií i současností. Pro mnohé Praha vzdálená stala
se tak Prahou blízkou, romantickou a měnící se s časem. Snažila jsem
se ukázat stavební i kulturní minulost míst, najít bohatství
pražských zákoutí, jejich netušené detaily stejně tak jako dané
architektonické základy odvíjející se od zpracování každé jednotlivé
lokality v kontextu s dobou, ve které zahrada či park původně
vznikaly. Pokoušela jsem se nalézt vývojovou kontinuitu života Prahy jako
takové. Město je živý organismus, rostoucí a měnící se s věkem
svých více jak tisíc let.


Mnoho generací mojí rodiny žije právě tady. A tak jako má každý své volné místo v srdci pro to své město, svůj rodný dům, pro svůj tajný koutek z dětství, pro své sny co se plní i neplní tak tím vším je pro mě Praha. Můj domov, mé sny a mé vzpomínky. Moje rodiště a celoživotní bydliště.

Historie místa, kde se dnes rozkládá hlavní město je velmi dlouhá. Praha leží v Pražské kotlině, v součásti Středočeské pahorkatiny. Místo, které je díky svým kopcům a kopečkům dostatečně členité, právě toto místo okolo břehů stříbrného toku řeky Vltavy od pradávna lákalo k osídlení. A tak už od doby kamenné tady bývali první osídlenci. Po lovcích mamutů se zde usídlili neolitičtí zemědělci, které vystřídaly kmeny Keltů, Germánů, od 6. století již natrvalo Slovanů. Během 9. a 10. století se slovanské kmeny postupně sjednocovaly až zde vzniknul první raně feudální přemyslovský stát.

První křesťanský kostel, který byl postaven na území Prahy, býval na pustém ostrohu nad Vltavou. Jmenoval se kostel P. Marie a byl postaven roku 870 Bořivojem I., knížetem kmene Čechů. Nedlouho na to vzniká v místě samé zeleně kam až oko dohlédne sám Pražský hrad, který je sídlem přemyslovských panovníků. Na Pražském hradě vzniká stavba rotundy sv. Víta a to roku 926 a už od roku 973 je stolicí biskupskou. Na protilehlém břehu Vltavy se brzy skví Vyšehrad a místa pod ním jsou protkána důležitými obchodními cestami. V podhradí Hradu i Vyšehradu je dán již základ osídlení městského typu s mnoha tržišti a velkým sortimentem krásně ručně zpracovaných výrobků. Koncem 9. století se nacházela v tomto úžasném přírodním rámu dřevěná i kamenná zástavba. Roku 965 navštívil Prahu židovský kupec Španěl Ibrahím Ibn Jákub, aby vydal svědectví o místě okolo břehů Vltavy. Roku 1085 se Praha stává královským městem. Jestlipak si z dějepisu pamatujete, že prvním českým králem byl Vratislav I.? A od té doby započal zápas doposud neporušené přírodní krásy v okolí řeky Vltavy s dílem lidských rukou a mozků. Co přinese budoucnost? Symbiózu přírody a města? Naštěstí všichni měli touhu zohlednit přírodní podmínky v urbanistickém řešení míst, i když i tady výjimky potvrzují pravidla.

Roku 1172 je v Praze dokončena stavba druhého kamenného mostu ve střední Evropě a to Juditina. Po roce 1230 vznikají Staré a Havelské Město. Na protějším břehu Vltavy zakládá roku 1257 Přemysl Otakar II. Nové Město, které se později jmenuje Menší Město a ještě později, abyste věděli, o které území přesně jde, Malá Strana.

Románská Praha, tj. Praha 10. až 13. století prožívá přechod od spíše vesnického charakteru do typu města. Už tehdy si místní lámou hlavu, co vlastně bylo prvním osídlením těchto míst. Zda brod přes řeku Vltavu (u dnešního Domu umělců), kde vznikla první kupecká osada, nebo „sídliště“ kde si Přemyslovci vybudovali v druhé polovině 9. století hradiště na ostrohu právě nad tímto brodem. Nevíme to dodnes. Ale příčinou všeho byl brod. Nebýt brodu nebylo by Prahy.


Představte si, že Staroměstské náměstí existuje a pulzuje obchodním životem již od roku 1100 a od roku 1338 tady stojí už Staroměstská radnice. A všude kolem, mezi řídkou zástavbou a rozsáhlými tržišti je spousta zeleně, lesů, polí, sem tam soukromých zahrádek a na Vltavě mnoho a mnoho ostrovů. Z Hradu a Vyšehradu jsou vyhlídky na moře trávy a stromů, polí, lesů a zahrad. Představte si, že v této době Pražané vidí opak toho co my dnes. Moře domů a zástavby nebytové a jen sem tam zahrada soukromá a zahrada městská, množství mostů to už je jen pohled pro naše oči. Jen řeka Vltava zůstává, dlouhý lesklý had uprostřed města. Neviděli odtud ani dnešní pražskou dominantu, katedrálu sv. Víta, jejíž stavba započala až roku 1344, kdy bylo pražské biskupství povýšeno na arcibiskupství. Katedrála byla oficiálně dostavěna až roku 1929, o šest století později.

Největšího rozmachu a rozkvětu Praha dosahovala v epoše vlády Karla IV. a to v letech 1346 až 1378. Nejen, že se Praha stala hlavním městem Českého království a říše Římské, vznikaly zde spousty vinic a zahrad. Pražané se mohli pyšnit první universitou ve střední Evropě. Navíc rok jejího založení 1348 přináší i založení Nového Města ( dodnes stejné území i název). 14. a celé 15. století se v Praze staví ve slohu gotickém. Právě založením Nového města, rozšířením Malé strany o Újezd a tím, že Praha byla opevněna tzv. Hladovou zdí a dostala přesné kontury stala se největším městem tehdejší Evropy. Měla tři trhy: Dobytčí, Koňský a Senný a na ně byla navázána přesná síť ulic, proložená kostely, kláštery, hřbitovy. Tehdy se o Praze říkalo, že je nejen největším městem Evropy, ale také nejdůmyslněji urbanisticky řešeným městem. Za hradbami byla nekonečná zeleň vinic a dalších hřbitovů, luk, polí a lesů.

Emauzy, Apolinář, později kaple sv. Václava s množstvím obrazů, soch, s obkladem drahokamů, zlatých štuků (na hrobě světcově bylo množství drahokamů a perel v počtu nad 1300 kusů), právě díky nim dostala Praha přízvisko zlatá.

Léta Páně 1419 – 1437 jsou poznamenána pokusy duchovenstva o reformu církve, která vyústila v husitské revoluční hnutí. To, že reformní kazatel a mučedník Jan Hus byl upálen v roce 1415 v Kostnici se od školních lavic určitě nevymazalo z hlavy žádnému Pražanovi. Do roku 1526 se datuje nástup habsburské dynastie na český trůn (až do roku 1918).

První představitel nové české královské dynastie Ferdinand I. otevřel po roce 1526 náruč renesanci, která u nás ovládala naše stavebnictví do 17. století.. Roku 1530 zřídil vlašskou zahradu. Byl to úplně první architektonicky řešený přírodní pás v Praze. V něm byl letohrádek od Paola della Stelly, nejčistší renesanční dílo v tehdejší střední Evropě.

V letech 1583 až 1611 dochází opět k nevídanému rozmachu Prahy. Za vlády českého krále Rudolfa II. se Praha stává opět sídlem císaře a také místem společenského, kulturního i vědeckého dění. Rudolf má podobné sklony jako Karel a tak miluje umění, starožitnosti, zlato a drahokamy, kresbu, malbu i sochařské výtvory. Stejně jako Karel i on pořizuje nové korunovační klenoty a to roku 1602. Škoda, že jeho světem je jen Pražský hrad a ne celá Praha. Karel IV. byl velkorysejší a jeho pohled byl kompletnější.

České stavovské povstání proti Habsburkům v letech 1618 – 1620 bylo poraženo, nastávají krušné roky, úpadek českého jazyka a národního vědomí. Rok 1784 je důležitým mezníkem pro Prahu. Jsou spojena čtyři dosud samostatná pražská města – Hradčany, Malá Strana, Staré Město, Nové Město – v jeden celek. Léta 1784 – 1848 znamenají dobu obrození českého národa, počátek průmyslové revoluce, vznik českých institucí. Slohem doby pobělohorské protireformace až do poloviny 18. století je sloh barokní.


Už od počátku 18. století přicházejí místo stavebníků architekti, které si najímají kultivovaní investoři.Vynikají absolutním ideovým architektonickým i zlatnickým nadprůměrem. Malostranští zlatníci dosáhli na světovou úroveň. V Praze vznikají taková architektonická díla jako vrcholný pražský barok, Dienzenhoferova kupole sv. Mikuláše, koruna tehdejší barokní Prahy. Na malostranských a hradčanských úbočích Prahy jsou krásné barokní zahrady.

Slohem druhé poloviny 18. století je zdrobnělý sloh barokní, tzv. rokoko. Po něm následuje sloh empírový, který napodobuje sloh řecký a římský a u nás se staví tento typ domů do 20. let 19. století. Příkladnou ukázkou empírové šlechtické vily je Letohrádek Kinských ( 1827 až 1831, architekt Jindřich Koch). Významný je rok 1918, který přináší vyhlášení samostatnosti Československa a Praha se stává hlavním městem nového státu. Konec 19. století a počátek 20. století až do první světové války se v Praze staví ve slohu secesním. Jde především o činžovní zástavbu. Do let 1939 – 1945 spadá doba krušná a to okupace nacistickým Německem, do roku 1945 povstání českého lidu a osvobození Prahy Sovětskou armádou. Únor roku 1948 znamenal nástup Komunistické strany Československa k moci. Zatímco v roce 1950 bylo v Praze ještě 4384 soukromých obchodů, na počátku 60. let jich zbylo pouze 97. V průběhu roku 1948 bylo znárodněno asi 1200 stavebních firem a postupně sloučeno do velkých státních stavebních podniků (Kohout, Vančura 1986: 172). V 50. letech byla pod ekonomickým a politickým tlakem převedena do vlastnictví státu většina nájemních domů (Sýkora 1996a: 365). Proměnila se i sociální struktura části rodinných a činžovních vil. Bytová výstavba se v socialistické Praze soustředila téměř výhradně na výstavbu sídlišť. Ačkoliv do sídlištní výstavby mohou spadat již projekty budované v období první republiky (Spořilov, Zahradní Město), vilové čtvrti a družstevní zástavbu z let 1946–7 (např. Solidarita), jejich hlavní rozvoj je spojen s obdobím socialismu a označován jako komplexní bytová výstavba (KBV). Narozdíl od projektů z poloviny 40. let a zcela v kontrastu s vilovými městečky let třicátých jsou socialistická sídliště složena především z výškových budov. Snahou komunistického režimu byla maximální ekonomická úspornost při vysoké kvantitě výstavby. Původně vznikaly menší projekty, které navazovaly na starší zástavbu a infrastrukturu. Ty byly od poloviny 60. let vystřídány ucelenými samostatnými komplexy a od počátku 70. let nahrazovány budováním izolovaných „sídlištních měst“ mimo kompaktně zastavěné vnitřní město. Noví obyvatelé byli často z jedné čtvrti vnitřního města, která se měla přestavět, asanovat. Často se v jednom domě objevila řada sousedů z původního bydliště na Žižkově, v Košířích, v Nuslích či v jiných čtvrtích vnitřního města. Psalo se, že tito většinou nuceně přestěhovaní obyvatelé, byli doplňováni mladými rodinami čekajícími v pořadnících bytového úřadu nebo pracovníky státem preferovaných profesí.

Reformní snahy Pražského jara roku 1968 byly ukončeny intervencí pěti států Varšavské smlouvy. Četla jsem, že sedmdesátá léta znamenala zásadní přelom ve vývoji Prahy. Srovnání relativní zaostalosti našeho hlavního města s ostatními socialistickými metropolemi přimělo stranu a vládu k sérii opatření na podporu Prahy. V závěrech XVI. sjezdu KSČ byl rozvoj Prahy označen jako „priorita národního hospodářství, zabezpečovaná silami celé republiky. Kromě územního rozšíření Prahy a rozsáhlých investic do metra, infrastruktury i bydlení bylo rozhodnuto i o přesunech pracovních sil do Prahy. Rovněž sídliště ze 70. a 80. let mají odlišný charakter. Začínají se stavět rozsáhlejší soubory na zelené louce.

Po tzv.„sametové revoluci“ v roce 1989 byla vytvořena vláda národního porozumění, prezidentem republiky byl zvolen Václav Havel. Mnozí z nás si už pamatují, že roku 1990 byly vypsány první svobodné volby po čtyřiceti letech. V lednu roku 1993 došlo k rozdělení federace se Slováky a vzniku samostatné České republiky. Některým z nás to přišlo líto, uměli jsme aspoň dobře slovensky. No netrvalo to dlouho a je tu Evropská unie. A s ní rozkvět cestování a jazykových dovedností. A naše děti koukající na Markýzu jsou zdatné nakonec i v té Slovenštině.

Víte, že Praha, hlavní město České republiky, je naší nejvýznamnější městskou památkovou rezervací? Od roku 1992 je historické jádro města o rozloze 866 ha zapsáno do Seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Praha je jedním z devíti měst, kterým Evropská unie udělila titul Evropská metropole kultury roku 2000.

O Praze a jejích památkách nejen o zeleni, která dělá Prahu Prahou by se dalo psát velmi a velmi dlouho. Seriál by mohl mít klidně dílů jednou tolik. Ale všeho do polosyta, je staré známé pořekadlo. Je aspoň volný prostor pro vás samotné, projít se pražskými uličkami a pražskou zelení a najít si to své místečko srdci nejbližší a svůj zelený koutek, kde se dá spočinout a jen tak dlouze sedět a rozjímat.


Prošli jsme se spolu již mnoha stoletími Prahy, nejen jejími zahradami, ale i jejich historií i současností. Pro mnohé Praha vzdálená stala se tak Prahou blízkou, romantickou a měnící se s časem. Snažila jsem se ukázat stavební i kulturní minulost míst, najít bohatství pražských zákoutí, jejich netušené detaily stejně tak jako dané architektonické základy odvíjející se od zpracování každé jednotlivé lokality v kontextu s dobou, ve které zahrada či park původně vznikaly. Pokoušela jsem se nalézt vývojovou kontinuitu života Prahy jako takové. Město je živý organismus, rostoucí a měnící se s věkem svých více jak tisíc let.

Nikdy jsem neměla ráda označení Praha historická, Praha soudobá, Praha socialistická nebo Praha kapitalistická. Praha je především kulturní, umělecká, je vzácnou pokladnicí umění z rukou předešlých generací stejně tak, jako z rukou současných architektů. Je to symbiotický celek, ve kterém jsou chráněny skvosty minulosti a budovány pozoruhodné výtvory současnosti. Všichni máme na paměti, aby Praha, která byla od nepaměti (nebo od dob Ibrahíma Ibn Jákuba ?) předmětem chvály a obdivu byla jím pro nás pro všechny dodnes i do budoucna. Kdysi i pan Humboldt prohlásil, že Praha je nejkrásnější město Evropy, stejně jako pan Wagner byl polapen jejími půvaby, tak mnoho známých básníků, skladatelů, malířů a dalších umělců vklínilo její krásu do mnoha dalších uměleckých děl a opěvovalo její nádheru skutečně bohatě..Matně vzpomínám na Beethovena, Mozarta, Dostojevského, papeže Jana Pavla II či britskou královnu Alžbětu II. Co Kafka, Neruda nebo Seifert? Všichni jí byli opojení.

Praha má odjakživa svůj náboj a navíc krásnou polohu téměř ve středu Evropy. Snad právě proto má své typické přívlastky Praha srdce Evropy (díky své poloze), Praha stověžatá (pro svých skoro 500 věží), Praha zlatá (a to by se dalo jmenovat, že by stránka nestačila), Praha perla měst (netřeba komentář) nebo známá Praha caput regni (Praha matka království – což má vepsáno ve svém znaku renesanční okno na jižní straně Staroměstské radnice), či Praha – Řím severu. Mně se z toho nejvíce líbí přízvisko „Praha – kamenný sen“. Ty staré domy z kamene jsou tady dodnes). Já sama bych jí ještě dodala další malé přízvisko „Praha – vějíř výhledů“. Její jedinečné výhledy z vyvýšených míst, třeba z Hradu, Vyšehradu, Letné, Vítkova, parku Sacré Coeur nebo Riegrových sadů nenechají nikoho na pochybách, že si Praha všechny tyto přívlastky hrdě zaslouží.

Její architektura v sobě nese stopy poezie věků a její zahrady jsou očistné oázy v ruchu moderního velkoměsta. Praha toho má opravdu hodně za sebou a doufejme, že také velmi před sebou. Staví se tu jako o život, narůstají nejen krásné vila domy s luxusním bydlením, nové nebytové prostory k podnikání, přibývají další stanice metra ale i nové zahrady a parky, vznikají nové ostrůvky zeleně, země ticha, v hluku města.

Praha je nejen hlavní, ale i největší město České republiky. Rozkládá se na 496 čtverečních kilometrech a žije v ní 1.218.644 obyvatel (k březnu 2008). Je rozdělena na 10 městských obvodů, na 22 městských správních obvodů, má 57 městských částí a 112 katastrálních území. Hustota zalidnění je 2 457 obyvatel/km². Leží na místě zeměpisné šířky 50° 05′ s. š. a zeměpisné délky 14° 25′ v. d. v nadmořské výšce 177 m. n m. – 399 m. n m. Jejím nejvyšším bodem je vrch Teleček a nejnižším bodem hladina Vltavy u Suchdola.

V letech 2000–2007 bylo průměrně ročně 160 dnů deštivých, přibližně 60 zasněžených dnů, nejvíce v lednu, kde průměrná výška sněhu je 5 cm. Ročně je v průměru přes 1600 slunečných hodin (5 hodin denně). Nejvíce slunečných hodin je v červnu (230, za den 8,5) a nejméně v prosinci (38, za den 1,5). Průměrná roční teplota se pohybuje okolo 8,5°C. V nejchladnějším měsíci lednu je průměrná denní teplota 1°C, noční –3°C. V nejteplejším měsíci červenci je průměrná denní teplota 24°C, noční 13°C. Ročně je okolo 100 mrazivých dnů a 30 ledových dnů.

Praha se do dnešní podoby vyvíjela celých 11 století. Dnes je díky podpisu své historie považována za jedno z nejmalebnějších měst Evropy.

Praha má nejen mnoho svých dominant jako Hrad, Nový Svět, Staroměstské náměstí, Malou stranu, Židovské Město, Vyšehrad, Klementinum, Karolinum, Prašnou bránu, všechna svá náměstí, zahrady a parky ale také mnoho krásných kulturních míst, které by návštěvník hlavního města neměl vynechat jako kavárnu Slavia (vypít si kávu se šlehačkou mezi pražskými umělci), návštěvu Národního divadla nejen pro kulturní prožitek při sledování nějakého dramatu ale i pro vdechnutí ducha národa a pro prohlídku jedné z nejcennějších a nejpamátnějších staveb České republiky. Víte například, že ND má od základu výšku budovy 26 metrů? Nebo že lustr nad hledištěm váží 2 tuny a má 260 žárovek? Nebo že na oponu bylo spotřebováno 26 kilogramů barev, váží 180 kg a byla malována 90 dní? Je dílem Vojtěcha Hynaise z roku 1883. A tušíte kolik lidí se maximálně do divadla vejde? Vězte, že 984 se vešlo dříve před úpravami, dnes sem může přijít 979 diváků. Jsou to všechno jen detaily, ale není milé a zajímavé je znát?


Navíc, když navštívíte Prahu, není možné vynechat procházku po symbolu města, po Karlově mostě, který je bezesporu jedním z nejkrásnějších na světě. A tvrdí se, že i nejpevnějších, protože jeho stavitel nechal míchat do malty vápno s vínem a vejci. A protože po celé Praze nebylo tolik vajec, co bylo potřeba Karel IV.nařídil, aby všechna města z celé země přispěla nějakým podílem.Do Prahy tehdy přijížděly plné vozy vajíček, které byly v bedýnkách, v proutěných koších, v truhlicích a všechno vystlané slámou a senem, aby se neporozbíjely už cestou. Kdysi jsem se dočetla, že obyvatelé z Velvar vzkazu neporozuměli a protože se báli, aby se vejce cestou nerozbila, nechali je všechna uvařit. Zpráva o natvrdo uvařených vejcích se brzy rozkřikla po celé Praze a všichni se nasmáli. Víte, že stavitel nechal zazdít do jednoho z oblouků mostu divotvorný meč? Prý to byl dar zbožného poustevníka a přivezl si ho z cest.

Dům umění Rudolfinum Vám přinese také nezapomenutelný zážitek při jakémkoliv z koncertů. A nevidět v Praze tryskat vodu z Křižíkovy fontány a večer ty záplavy světla a hudby o mnoho byste přišli. Taky si neumím představit, že by někdo navštívil Prahu a přitom neslyšel cinkot světoznámých a proslulých Loretánských zvonků nebo se neprošel po starých zámeckých schodech. I ten Tančící dům na nábřeží se Vám protančí až k srdci. A noční světla z Václavského náměstí ve Vás budou rezonovat ještě za ranního kuropění.

Je mnoho dalších a dalších míst a věcí, které jsou pro Prahu tak typické. Třeba romantika sama a to jsou její ostrovy. Pouze 100 metrů chybí korytu Vltavy k tomu, aby na území města mělo délku celých 40 kilometrů. V příštím seriálu o Praze romantické se tedy staneme Sherlocky na nábřeží a podíváme se, kolik ostrovů a ostrůvků do dnešních dní Praze zbylo. Bývalo jich mnoho, možná ještě pamětníci vzpomenou na některé z 30. let minulého století. Dodnes jich zbylo celkem devatenáct a po těch nej se spolu, pokud budete chtít, projdeme na podzim.

Další autorčiny fotky si můžete prohlédnout na stránkách www.ivanafili­pova.ic.cz

Fotosoutěž: známe výherce druhého kola!

Tak a je to tady. Druhé kolo bylo ohodnoceno a vyhodnoceno. Podívejte se na
nejúspěšnější fotografie. Konkurence ve druhém kole byla tuhá a na
velkou spoustu kvalitních fotografií se bohužel nedostalo.

Tak a je to tady. Druhé kolo bylo ohodnoceno a vyhodnoceno. Podívejte se na nejúspěšnější fotografie. Konkurence ve druhém kole byla tuhá a na velkou spoustu kvalitních fotografií se bohužel nedostalo.

Současně můžete spolu s odbornou porotou hodnotit fotografie poslané ve třetím kole (tedy kole, které proběhlo v srpnu). Nezapomínejte, že je potřeba ohodnotit alespoň 75 % fotografií v kategorii, aby byly vaše hlasy uznány.

Zúčastněte se rovněž posledního, zářijového kola, snímky můžete posílat do 28. září 2008.

Vše naleznete na stránce fotosoutez.ces­tovatel.cz


V nejbližší době budou výherci hodnocení odborné poroty osloveni a požádáni o adresu, na kterou zašleme výhru. V posílání cen máme ještě z minulého kola malinko skluz, ale budeme se snažit vše dohnat.

Výherci prvního kola ve článku Fotosoutěž: Známe výherce prvního kola


Kategorie UMĚLECKÁ FOTOGRAFIE

První místo: Václav Lála


Druhé místo: Petr Šiška


Třetí místo: Miroslav Olšák


Hlas lidu: Ivana Bučková



Kategorie DOBRODRUŽSTVÍ

První místo: Cikorsky


Druhé místo: Martin Vaculík


Třetí místo: Jan Procházka


Hlas lidu: Jana Vicariová



Kategorie TIP NA VÝLET

První místo: Cikorsky


Druhé místo: Petr Hingar


Třetí místo: Ladislav Krčil


Hlas lidu: Cikorsky



Partneři, bez kterých by fotosoutěž nemohla probíhat:

www.Reisinger.cz

Do finálového kola věnuje dvě letenky do Dubaje s odletem kdykoliv v období 1.3. 2009 – 1.6.2009 obchodní společnost Reisinger.


www.Zoner.cz

Do finálového věnuje brněnský Zoner něco ze své dílny.

Zoner sdílí stejné zaujetí pro přidávání GPS souřadnic k fotografiím jako my, proto jsme rádi, že je partnerem naší fotosoutěže již druhým rokem.



Institut digitální fotografie – IDIF.cz

Do každého kola, stejně jako loňský rok, věnuje IDIF ze své nabídky kvalitní publikace o digitální fotografii.



Humi Outdoor

Pro nejlepší fotografy HUMI Outdoor připravil dohromady 4000 Kč v poukázkách na nákup vybavení.

HUMI Outdoor máme dlouholeté, velmi dobré vztahy a věříme, že se vám nějaká ta voděodolná výbava, až budete na čekat na ten správný fotografický okamžik někde v dešti, bude hodit.



LevnéPrůvodce.cz

Lukáš z LevnéPrůvod­ce.cz věnuje každé kolo slevový kupón na nákup jakéhokoliv zboží (turistické průvodce, mapy, cestopisy, GPS atd.). V každém kole to bude 700 Kč, ve finále pak 1000 Kč.



www.DigitalniS­tudio.cz

Digitální studio věnuje výhercům v každém kole tisky:

  • 430×650 mm zdarma + sleva 30% na jednu další obj.
  • 290×430 mm zdarma + sleva 30% jednu na další obj.
  • A4 zdarma + sleva 30% na jednu další obj.

a ve finále pak:

  • 1. místo 430×650 mm + sleva 20% na neomezené množství objednávek po dobu 9 měsíců
  • 2. místo 430×650 mm + sleva 20% na neomezené množství objednávek po dobu 6 měsíců
  • 3. místo 430×650 mm + sleva 20% na neomezené množství objednávek po dobu 3 měsíců



Nakladatelství Libri.cz

Nakladatelství Libri věnuje do druhého kola fotosoutěže 3 ks publikace Víta Ryšánka Soutoky řek na území Čech, Moravy a Slezska.



Embéčko vyrazilo na cestu kolem světa

Je třináct hodin a sedm minut, pondělí prvního září a Martin Beťko
s Michalem Vičarem startují na Horním náměstí v Olomouci svoje
embéčko Jůlinku. Všechny tři čeká nejdelší cesta v jejich
dosavadním životě. Projedou ruskou Sibiří, v Soulu se nalodí na
trajekt a pak profrčí Severní a Jižní Ameriku, aby se přes Portugalsko a
další Evropské státy vrátili za půl roku zpátky domů.


Je třináct hodin a sedm minut, pondělí prvního září a Martin Beťko s Michalem Vičarem startují na Horním náměstí v Olomouci svoje embéčko Jůlinku. Všechny tři čeká nejdelší cesta v jejich dosavadním životě. Projedou ruskou Sibiří, v Soulu se nalodí na trajekt a pak profrčí Severní a Jižní Ameriku, aby se přes Portugalsko a další Evropské státy vrátili za půl roku zpátky domů.

„Dvou a půlroční plánování a šest měsíců trvající přípravy nám plynule přecházejí do uskutečnění našeho snu,“ shrnul předstartovní martyrium Michal a dodává, že teď už je čeká jen samotná expedice, nejzáživnější část celého projektu. Martin k tomu pak říká: „Nebyla to vždycky sranda, spousta volání, stovky mailů a stejně pořád nemáme všechno zajištěno. Třeba přepravy trajektem nemůžeme domlouvat na přesný termín, protože nalinkovat si cestu přesně na minuty není možné a ani to nechceme. Chceme aspoň trochu poznat místa, kudy jedeme. Jinak bychom tu cestu zmákli stejně rychle jako Willi Fog.“

Jak už jsme informovali, změnila se trasa, kudy oba cestovatelé pojedou. Kvůli neúměrným poplatkům za vjezd vozidla do Číny musela být tato lokalita z plánu vyškrtnuta a cestovatelé pojedou takto: Slovensko – Polsko – Litva – Lotyšsko – Rusko – Jižní Korea – USA – Mexiko – Guatemala – San Salvador – Honduras – Nikaragua – Kostarika – Panama – Kolumbie – Venezuela – Brazilie – Guyana – Surinam – Portugalsko – Španělsko – Francie – Německo

Oba dobrodruzi by se touto cestou chtěli prozatím se všemi rozloučit (byť o nich budeme pravidelně slýchat v rozhlase a číst v novinách zážitky z cest) a poděkovat všem za veškerou podporu, která jim byla prozatím poskytnuta.

Základní informace o projektu Na embéčku kolem světa najdete ve starším článku na Cestovateli Další podrobnosti pak najdete na stránkách Na embéčku kolem světa Tam také najdete kontaktní údaje pro případ, že budete chtít znát nejaktuálnější informace z cesty.

Madeira – země větru III.

Naše rozhodnutí vrátit se místo k bivaku do hlavního města nese
v sobě i nějakou tu výhodu. Moc jsme se chtěli podívat na
východní pobřeží, protože se morfologicky výrazně liší od krajiny ve
středu Madeiry. Kdybychom bivakovali, museli bychom si pronajmout auto, abychom
vše stihli. Přítel by musel řídit a tyto serpentiny jsou snad noční
můrou každého řidiče. Ještě že tu mají ty autobusy.

Východní pobřeží

Naše rozhodnutí vrátit se místo k bivaku do hlavního města nese v sobě i nějakou tu výhodu. Moc jsme se chtěli podívat na východní pobřeží, protože se morfologicky výrazně liší od krajiny ve středu Madeiry. Kdybychom bivakovali, museli bychom si pronajmout auto, abychom vše stihli. Přítel by musel řídit a tyto serpentiny jsou snad noční můrou každého řidiče. Ještě že tu mají ty autobusy.


Autobus nás vysadil, s klidným svědomím můžu říci, na konci světa. Je tam jenom palma, kolem které máte kruhový objezd a pak dál nic… nic, jenom pláň. Je to vážně nebe a dudy v porovnání s ostatním zbytkem Madeiry. Ale rozdíl je úchvatný. Pěšky jsme došli až na konec ostrova, dál se již jít nedalo.

Vystoupali jsme na nejkrajnější kopec Madeiry, udělali jsme pár fotek a pomalým krokem se vraceli k autobusu. Cestou nazpátek potkáváme skupinu dětí, které se kopou v oceánu. Nechtěli jsme se nechat zahanbit a tak hrdinsky sestupujeme k vodě a zkoušíme teplotu vody. Děti se koupají jako by nic. Nerozumíme tomu, asi stárneme. Ráno v autobusu jsme potkali několik turistů z Francie. Konec pohody. Doufali jsme, že na zpáteční cestu si vyberou jiný autobus než my, ale měli jsme smůlu. Večer jsme se rozhodli vyzkoušet některou z místních specialit.

Vybíráme velice hezkou hospůdku v hotelové části města. Vybrala jsem si rybí specialitu se jménem Espada a přítel si dává pravého, nekonzervovaného tuňáka. Jídlo je výborné a my jsme rádi, že kromě přírodních krás zkoušíme i krásy gastronomie. Jinak Espada je černá ryba s velikými zuby a hlavně s velikýma očima. Ty naštěstí na talíři neuvidíte. Hurá do postele.

Poslední den

Na poslední den jsme nevymysleli nic světoborného. Zjistili jsme, že je problém s četností autobusových spojů, tak dlouhé výlety nepřicházejí v úvahu. Ale každý víkend se zde koná velikánský trh s kytičkami, zeleninou a rybami. Neváhali jsme a šli jsme nasát atmosféru tržiště. Na začátku tržiště nás přivítaly babičky s kytičkami a následuje výběr ovoce. Byly tam samozřejmě plody, které jsme neznali. U každého stánku nabízí nám ovoce, aby jsme ochutnali. Samozřejmě nám to nedalo, přesto že víte, že vám to může způsobit nějaké nepříjemné střevní potíže. Zkusili jsme toho dost, ani nevíme jak se co jmenovalo. Domu jsme si odvezli plod podobný hrušce a cukrovou třtinu. O tu se chceme podělit s přáteli, snad jim bude chutnat. V zadní části tržiště se nacházeli prodejci ryb. Konečně jsme viděli jak doopravdy vypadá jejich specialita, Espada. Chlapi zde porcují ryby velikánskými noži tak razantně, že je dobré si udržovat od nich odstup. Když jsme se skončili, vyrazili jsme na malý výlet.


Začali jsme v našem oblíbeném malebném údolí Curral des Freiras. Chtěli jsme přejít přes sedlo Serra de Eira da Laje do města Jardim de Serra. Začalo stoupání, které nás vede přes jedno hluboké údolí. Přejít údolí nám trvalo asi dvě hodinky a odměnou nám bylo sedlo s hezkými výhledy. A tu začal opět náš problém s orientací. Bylo sice slunečno a viditelnost byla dobrá. Bohužel jsme viděli mnohem víc cest, než bylo vyznačeno na mapě. Stáli jsme před rozcestím a losovali, kterou cestou si vybereme. Příteli se líbila cesta vedoucí mírně doleva a já jelikož mám orientační nesmysl, jsem se jeho návrhu nebránila. Vydali jsme se cestou vedoucí mírně doleva, ale narazili jsme jen na další rozcestník. Nerozhodli jsme se že ho budeme ignorovat. Ale mému mužskému protějšku začalo vrtat hlavou, kde jsme. Vrátili jsme se na druhý rozcestník, abychom zjistili kam vede. Spletli jsme se a opět se vracíme. Snažili jsme se najít nějakou vesnici. Rozhodli jsme se využít vychozený chodník ale chyba lávky. Stáli jsme na svahu, který právě čistili místní obyvatelé. Po menších rozpacích nám ukázali, kudy se máme vydat. Krátce na to jsme se dostali na zastávku. Nasedli jsme se na autobus a začali jsme se děsit balení. Druhý den odlétáme ve čtyři hodiny ráno.

Na letišti jsme se dozvěděli, že naše letadlo bude mít zpoždění kvůli technické závadě. Zpoždění nakonec trvalo necelé tři hodiny. Cesta domů jinak proběhal bez komplikací.

Je to nádherná krajina, s rozmarným počasím a s milými lidmi

O turecké Evropě a evropském Turecku

O Turecku se v poslední době mluví především
v souvislosti s jeho budoucím možným vstupem do Evropské unie.
Několik milionů Turků však ve státech unie dlouhodobě pracuje a žije,
takže v ní už vlastně jsou. Do své rodné země však stále jezdí.
Přesvědčit se o tom mohl každý, kdo se někdy na přelomu června a
července pohyboval na dálnicích v Maďarsku, Srbsku či Bulharsku.


O Turecku se v poslední době mluví především v souvislosti s jeho budoucím možným vstupem do Evropské unie. Několik milionů Turků však ve státech unie dlouhodobě pracuje a žije, takže v ní už vlastně jsou. Do své rodné země však stále jezdí. Přesvědčit se o tom mohl každý, kdo se někdy na přelomu června a července pohyboval na dálnicích v Maďarsku, Srbsku či Bulharsku. Toto opravdové stěhování (tureckého) národa bylo nejvíce patrné na hranicích mezi těmito státy, kde Turci se svými auty tvořili fronty dlouhé i několik kilometrů. Docela zajímavé bylo sledovat z jakých zemí tito evropští Turci přijíždějí. Většina aut sice měla německé a rakouské „espézetky“, nicméně bylo možné potkat i množství Turků z Francie, Belgie a skandinávských zemí. Turci si na rozdíl od většiny evropských národů udržují silné rodinné vazby, což bylo patrné i z letmých pohledů do jejich automobilů, v nichž kromě rodičů s několika dětmi často seděli i prarodiče. Na dálničních parkovištích si pak početné turecké rodiny mezi svými auty na zemi rozprostřely velké deky a s naprostou přirozeností připravovaly jídlo a bavily se. Některé matky zde i kojily a přebalovaly své děti.

Většina Turků se vrací do své rodné země z Bulharska nejkratší cestou podél řeckých hranic a pak přes město Edirne na Istanbul, odkud případně pokračují dále do asijského vnitrozemí. Z Bulharska do Turecka je však cestovatelsky mnohem zajímavější trasa podél černomořského pobřeží a pak směrem na městečko Malko Tarnovo, v jehož blízkosti je hraničních přechod. Zdejší téměř liduprázdná horská krajina je prostě krásná a pokud sem právě míříte z rušného černomořského pobřeží, působí na vás zklidňujícím dojmem. Kdo zažil čekání na maďarsko-srbské a srbsko-bulharské, nebude jistě vyveden z míry ani situací na bulharsko-turecké hranici. Zdejší procedury však trvají ještě o něco déle a jsou ještě trochu nesmyslnější. Poté, co získáte dostatečný počet razítek do svého pasu a projdete či projedete všemi určenými hraničními stanovišti, vás však nakonec do Turecka obvykle pustí. Podle ochoty a vstřícnosti na hranicích to však vypadá, že tu o nikoho příliš nestojí.

Příjezd z Bulharska do Turecka se pozná především podle toho, že prakticky v každé vesnici tvoří zdejší siluetu mešita s minaretem a nikoli kostelní věž. Z hlediska architektury domů, vzhledu místních lidí ani typu krajiny však žádná zásadní změna nenastane. Po několika desítkách kilometrů se však pohraniční horská krajina otevírá do rozsáhlé nížiny, která vyplňuje většinu evropské části Turecka. Cesta do Istanbulu tak dále probíhá celkem nudným prostorem, který je teprve po nějaké době vylepšen pohledem na pobřeží Marmarského moře. S jistou mírou nadsázky lze říct, že předměstí Istanbulu už začíná nějakých sto kilometrů od centra města. Nejprve se v okolí silnice začínají stále častěji vyskytovat větší skupiny podobných rodinných domů, které poněkud připomínají satelitní městečka z našich končin. Pár desítek kilometrů od města už stojí i kolonie mnohapatrových bytových domů. Většina těchto budov je pravděpodobně stará jen několik let a stále se zde staví i nové. Istanbul tak opravdu příznačně potvrzuje stálý trend rozrůstání velkoměst.


Při příjezdu se Istanbul jeví především jako rušný a přesycený dopravou. Se stavem ovzduší to ale rozhodně není zase tak špatné jako třeba v Athénách. Jak je všeobecně známo, město leží na evropském i asijském kontinentu. Většina více i méně známých památek a zajímavých míst se však nachází v jeho evropské části. Istanbul je městem starověku, středověku i současnosti. V historickém jádru města se nachází obrovské množství staveb z říše římské, byzantské i osmanské. Nejnavštěvovanější (a zřejmě právem) jsou palácový komplex osmanských sultánů Topkapi (z jeho zahrad jsou krásné výhledy na záliv Zlatý roh a protější břeh), tzv. Modrá mešita sultána Ahmeda a samozřejmě proslulý, původně křesťanský, chrám ze 4. století Hagia Sophia (turecky Aya Sofya), který byl předělán na mešitu po dobytí města Turky. Jako mešita je také stále vybaven. K modlitbám se však už od roku 1934 nevyužívá a slouží jen jako atrakce pro turisty. Krásných mešit jsou ovšem v Istanbulu desítky. Běžně jsou volně přístupné i pro nemuslimy. Ženy by sice při vstupu měly mít na hlavě šátek a dlouhou sukni, nicméně jsem v několika mešitách občas viděl některé turistky nejen bez šátku, ale i v kratších kalhotách či sukni. Nikdo je však nevyháněl ani nezahaloval. Jedinou povinností při vstupu do zdejších mešit je tak fakticky pouze vyzutí bot, což je ale celkem pochopitelné, když je podlaha pokryta koberci. Ve srovnání s obvyklými interiéry historických křesťanských chrámů vyniknou při pobytu uvnitř mešity dva základní dojmy: světlo a prostor. Bohoslužba v mešitě má podobu kolektivní modlitby, která se odehrává pětkrát denně. Celkem náhodu jsem se zúčastnil jedné z nich v mešitě naproti hlavní bráně istanbulské univerzity. Duchovní recitoval a zpíval arabské verše do mikrofonu a někteří věřící si ho při tom dokonce fotografovali. Na místech v blízkosti duchovního byli výhradně muži. Ženám jsou během bohoslužby vyhrazena místa v zadní části mešity.

V jiné mešitě nedaleko univerzity, která byla poněkud menší a stranou od hlavních turistických tras, se se mnou dal lámanou angličtinou do řeči jeden Turek. Byl zřejmě něco jako zdejší správce a začal mi ochotně líčit dějiny této stavby. Ptal se také, odkud pocházím. Jak už to v zahraničí často bývá, Českou republiku neznal, ale Československo ano. Na závěr mi názorně vysvětlil, jaký je rozdíl mezi Evropanem a Turkem při loučení. Evropan prý podá druhému ruku jako leklá ryba, zatímco Turek člověka obejme, až kosti v těle praskají. Pravdou asi bude, že Turci podobně jako Arabi dávají všeobecně mnohem víc najevo své city než většina evropských národů. Projevuje se to i v jejich rodinné soudržnosti.


Také postavení ženy je v Turecku poněkud odlišné od zbytku Evropy. Není ale ani úplně stejné jako v ostatních muslimských zemích. Jen zřídka zde vidíte ženu veřejně pracovat. Většina zřejmě zůstává v domácnosti a stará se o rodinu. Ženy zde také často nechodí po ulicích samy, ale v doprovodu muže. Se zahalením žen je to zvláště ve městech velmi různé. Občas potkáte některé zakryté od hlavy až k patě. Část žen nosí na hlavě šátek a jiné chodí i bez něj. Jen výjimečně však u místních vidíte krátké sukně či kalhoty. Míra zahalení je zřejmě přímo úměrná míře náboženské horlivosti či vlažnosti rodiny, z níž daná žena pochází. Turecko je ve své podstatě od vyhlášení republiky sekulárním státem, který se distancoval od náboženství. V posledních letech je však islám v zemi na vzestupu, což se projevuje i tvrdými střety mezi stoupenci a odpůrci pronikání islámu do veřejného života. Odrazem těchto sporů je i situace na istanbulské univerzitě, za jejíž brány se kromě zdejších studentů a zaměstnanců nikdo nedostane. Některé vstupy dokonce hlídají vojáci se samopaly, zřejmě z obavy před teroristickými útoky islámských radikálů. Právě univerzity totiž v Turecku spolu s armádou střeží světský charakter státu. Projevem toho je i fakt, že studentky mohou vstoupit na univerzitní půdu pouze bez zahalené hlavy.

Istanbul je městem kosmopolitním, které se od zbytku Turecka liší asi podobně jako New York od ostatních částí USA. Je orientováno především na turistický ruch a jeho centrum je spravené a udržované. Zdejší domy mají spíše evropský než asijský charakter a v některých místech hodně připomínají jiné evropské metropole. Zajímavé by také jistě bylo srovnání evropského Istanbulu s jeho asijskými částmi za Bosporem, kam jsem se už ovšem nedostal. Kromě Istanbulu jsem ještě v Turecku navštívil Edirne, které leží v bezprostřední blízkosti řeckých hranic a nedaleko Bulharska. Jde v celku o poměrně obyčejné příhraniční město, kde hlavní a v podstatě také jedinou zajímavostí je zdejší velká a členitá mešita s mnoha nádvořími a vedlejšími budovami. Shrnuto a podtrženo: Evropské Turecko a Istanbul jsou pouze branou do Orientu či jakousi jeho ochutnávkou. Kdo ho chce zažít ve vší plnosti, musí za Bospor a pravděpodobně ještě mnohem dál.

Pražské zahrady, zastavení šedesáté čtvrté – botanická zahrada v Troji

Když vstoupíte do jižní části areálu botanické zahrady, dýchne to tu
na Vás nejen vůní a barvami ale i jasnou představou a záměrem.
Nenajdete tu žádné staré vzrostlé stromy, stín, chlad ani bujnou vegetaci.
Uvidíte naopak posečené louky, spousty trsů nízkých květin a skalniček a
tújí, které narostly do výšky svých 16 let. Je vidět, že zahrada je
zbudována koncem tisíciletí. Dominantou je unikátní skleník Fata Morgana,
který se nachází mimo vlastní areál botanické zahrady.


Když vstoupíte do jižní části areálu botanické zahrady v ulici Nádvorní 134 v Praze 7 Troji, dýchne to tu na Vás nejen vůní a barvami ale i jasnou představou a záměrem. Všechno je na svém místě, pěstěné, přesně určené, dokonalé. Nenajdete tu žádné staré vzrostlé stromy, stín, chlad ani bujnou vegetaci. Uvidíte naopak posečené louky, spousty trsů nízkých květin a skalniček a tújí, které narostly do výšky svých 16 let a mnohé z nich důvěrně znáte, protože je nejspíš sami pěstujete na svých zahradách. Je vidět, že zahrada je zbudována koncem tisíciletí. Pro veřejnost byla venkovní expozice otevřena od roku 1992 a přesně dle zahradních architektů má svůj pevný řád. Koncem května tu kvete na 500 taxonů kosatců, prý je to kolem 5000 rostlin, ale najdete tady i léčivé bylinky, uvádí se kolem 350 druhů. A to už na své zahrádce nenajdete. Nejvíce druhů tady ale zaujímají trvalky; celých 2000.

Nepřehlédnete ani skalničkový skleník s vitrínami, který je rozdělen na čtyři části. Bála jsem se, že uvnitř něj bude horko. Při mé návštěvě koncem května bylo 29 stupňů i venku na slunci. Opak byl pravdou. Ve skleníku se hodně větralo větralo, takže ve skleníku bylo stejně jako venku. Jiné dny tomu tak nebývá. Jedna část obsahuje dokonce chladnomilné orchideje.

Mě osobně v této části zahrady nejvíce nadchla Japonská zahrada. Ta je ještě mladší. Založena byla roku 1997 na ploše 0,67 hektaru. Japonské zahrady jsou tvořeny zejména kameny a jezírky a můstky a altány. Tady se snažili přiblížit co nejvíce, prostor ale příliš možností nedává a tak tady najdeme jedno jezírko s ostrůvkem připomínající želvu. Rostliny jsou zde stále zelené, jak keře, tak listnáče i jehličnany. Celá zahrada je rozdělena do dvou částí. Ta první má představovat „krajinu s horami“, potůček a jezírko, druhá představuje dřeviny, které pochází z Japonska a Číny.

Nedaleko Japonské zahrady ve směru k severní části areálu najdete další jezírko. Želvy sice nepřipomíná, za to v něm žijí a za slunečného dne se krásně vyhřívají na slunci podél jezírka. Mezi nimi je posedává řada ptáků, kteří si neúnavně čechrají peří. Zahradou vede potůček, spíše strouha . Je proložena seskupenými kameny.


Když se chcete rozhlédnout do kraje můžete dojít na vyhlídku nad vinicí svaté Kláry. Máte odtud jako na dlani Šternberskou vilu a její zahradu, uvidíte lesklého vodního hada Vltavu a hned za ní Stromovku. Hned pod vyhlídkou je sbírka vřesovištních rostlin, které tvoří překrásnou barevnou mozaiku z vřesů, vřesovce, medvědice, azalek a rododendronů. Vinice svaté Kláry je již velmi stará, pamatuje dobu a vládu Václava II., proto je památkově chráněna. Na jejím vrcholu je malá Kaple svaté Kláry, ve které se jednou týdně vždy v neděli dopoledne konají bohoslužby. Ve střední části vinice je viniční domek s vinotékou. Na slunné straně pod Japonskou zahradou najdete květenu Středomoří a Turecka.


Pokud chcete vidět tropický skleník Fata Morgana, musíte opustit zahradu ven východem z areálu a jít pěšky nahoru po asfaltové silnici směrem na sever. Z dálky už uvidíte moderní impozantní budovu s esovitým půdorysem, která je zapuštěna do skalnatého terénu. Uvnitř je rozdělena do tří částí podle teploty a vlhkosti vzduchu. V první z nich jsou suché tropy a subtropy, spousta rostlin z Madagaskaru či z australské buše, jižního Mexika a různých oblastí Afriky. Největší část tady ale patří vlhkým tropům, deštným pralesům. Tady uvidíte i tropická jezera a rostliny umístěné v těchto místech měly původně svůj domov ve střední a jižní Americe, v Austrálii, Oceánii, Africe, Madagaskaru, ale i ve Vietnamu či na Filipínách. V poslední třetí části je napodobeno prostředí vysokých hor, tato část je chlazená. Najdete zde rostliny z And, Asie, Afriky a Venezuely.

Během měsíce dubna tady můžete vidět množství tropických motýlů. Při mé návštěvě tady, 27.5. jich už ale leželo velké množství otřepaných a mrtvých po zemi a létalo jich vzduchem už jen pár. I tropičtí motýli žijí obvykle jen několik dnů, výjimečně až dva týdny.

Expoziční plocha skleníku má 1750 metrů čtverečních a zadní stranu zapuštěnou přímo do skály a činí tak ze skleníku evropský unikát. Skleník Fata Morgana je otevřen denně mimo pondělí, venkovní expozice a vinice svaté Kláry denně celoročně od 9 hodin. Od května do konce září až do 19 hodin, ostatní měsíce se s večerním přítmím zkracuje.

A ještě na závěr. Kdo má rád naučné stezky může se vydat mezi bohnickým sídlištěm a lesem. Po cestě uvidí nejen příměstskou krajinu, ale i přírodní památky, zahrady, vinice i pastviny a usedlosti. Během zhruba dvou hodin projdete kolem Havránky, Salabky i Velké skály. K botanické zahradě se nejlépe dostanete autobusem číslo 112 až na konečnou ze stanice metra C Nádraží Holešovice.

Další autorčiny fotky si můžete prohlédnout na stránkách www.ivanafili­pova.ic.cz

Ploučnice – Na kánoi divočinou a tunelem

Ploučnice vás rozhodně nenadchne peřejemi, sjízdnými jezy a hospůdkami
u vody. Avšak pokud vás už otravují známé řeky s davy vodáků
a láká liduprázdná divočina, zkuste se podívat na sever. Střední tok od
Stráže do České Lípy je sjízdný téměř celoročně, dále k Labi
je potřeba vyšší vodní stav. Oficiální tábořiště není u vody
jediné, avšak hezkých míst na postavení stanů je dostatek. Potraviny a
pitnou vodu je nutné mít s sebou, u řeky nic neseženete.
Nejlepším plavidlem je laminátová či plastová kánoe, případně kajak.
Na raft či pramici zapomeňte, v některých místech by se nevešly na
šířku.


Ploučnice vás rozhodně nenadchne peřejemi, sjízdnými jezy a hospůdkami u vody. Avšak pokud vás už otravují známé řeky s davy vodáků a láká liduprázdná divočina, zkuste se podívat na sever. Střední tok od Stráže do České Lípy je sjízdný téměř celoročně, dále k Labi je potřeba vyšší vodní stav. Oficiální tábořiště není u vody jediné, avšak hezkých míst na postavení stanů je dostatek. Potraviny a pitnou vodu je nutné mít s sebou, u řeky nic neseženete. Nejlepším plavidlem je laminátová či plastová kánoe, případně kajak. Na raft či pramici zapomeňte, v některých místech by se nevešly na šířku.

Nasedáme do lodí

Ploučnice je splavná od silničního mostu ve Stráži pod Ralskem (toho u centra a autobusového nádraží), nad mostem je i možné zaparkovat a je zde dobrý přístup k vodě. Pokud nemáte vlastní plavidlo, půjčovna lodí VOKOTUR se nachází právě tady. První úsek není příliš zajímavý – poznamenala ho nedaleká chemická těžba uranu. Řeka je vlastně jen úzké vybagrované koryto, které občas kříží potrubí, o jehož obsahu se můžeme jen dohadovat.

Druhou, pro víkendové splutí výrazně lepší, možností je začínat až těsně nad průrvou. Přijíždíte-li od Mimoně přes Noviny pod Ralskem, odbočte za cedulí označující konec obce po vozové cestě vpravo (jsou tam dvě – tu do kopce podél plotu nebrat). Zaparkovat je možné těsně nad řekou, pokud popojdete asi sto metrů proti proudu, narazíte na pěknou loučku na táboření.


Průrva Ploučnice

Nad Novinami se najednou po obou stranách zdvihají svislé pískovcové stěny a po několika zatáčkách vplouváme do tunelu. Sice má dohromady přes padesát metrů, ale kříží puklinu, kterou přichází světlo, takže se bez baterky obejdeme. Pozor, zaklíněná kláda v průrvě by byla za vyššího stavu vody velmi nebezpečná. Je lépe se nejprve podívat svrchu a odspodu, zda je průrva průjezdná. Na konci voda padá asi třiceticentime­trovým stupněm do jezírka. Můžete jet přes hranu uprostřed nebo těsně u pravé stěny, kde je nižší.

Toto podivuhodné dílo vzniklé součinností přírody a lidských rukou původně sloužilo jako náhon hamru, později soutěskou zvanou Pekelný jícen vozil místní mlynář za svitu pochodní ohromené návštěvníky.

K Mimoni

Vyplouváme od průrvy a projíždíme Noviny. Následující kilometry obeplouváme horu Ralsko, její sopečný kužel s hradem na vrcholu se stále tyčí na levém boku. Řeka svižně teče, lemují ji stromy, plavbu zpestřuje několik jízků, všechny jsou po předchozí prohlídce sjízdné.

Vplouváme do Mimoně, zprava přitéká Panenský potok a před námi je klenutý most. Stojí za to zakotvit vpravo před ním a vystoupat pár kroků na náměstí. Je to poslední setkání s civilizací a upravený park přímo láká, abychom si dali obídek v trávě, případně vytáhli z loďáku míč.


Do divočiny

Za městem vplouváme do Země Nikoho. Území bylo od roku 1947 vojenským újezdem, mezi lety 1968 a 1991 zde sídlila vojska sovětských okupantů. Nevybuchlé munice se už bát nemusíme a příroda se většinou už vzpamatovala, takže můžeme obdivovat zapomenuté krásy tohoto území.

Řeka zde nikdy nebyla regulovaná, meandruje v široké nivě a možná potkáme padlé stromy (v létě 2006 nebyl na řece žádný, v květnu 2008 jsme lodě přetahovali asi na dvaceti místech, možná řeku zase někdo prořeže).

Najednou se před námi objevuje starý železniční most, koleje už dávno někdo zpeněžil. Pokud se chcete podívat na bývalé vojenské letiště Hradčany, vydejte se po traťovém tělese vlevo. Můžete si prohlédnout třeba hangáry zvané „včelí úly“, které měly odolat i bombardování, nebo jednu z nejdelších runwayí, která byla připravena pro přistání sovětského raketoplánu Buran.

Řeka se dále rozděluje na dvě ramena, pokud nejste zrovna příznivci extrémní divočiny, dejte se vpravo. Postupně se kolem řeky objevuje asi padesát stejně vypadajících komínů (zlí jazykové tvrdí, že je to pořád jeden a jezdíme stále okolo).


Podplouváme menší most a vzápětí borečský silniční. Na levém břehu je louka využívaná jako tábořiště, lze na ni i zajet autem. Pokud však nepotřebujete mít svého plechového miláčka u sebe, bude lepší ještě kilometr či dva popojet – zítřejší úsek nebude tak dlouhý a v noci vás nebudou rušit projíždějící auta.

Kus za mostem se řeka opět rozděluje na množství meandrů, zkratek a slepých ramen. Osvědčila se strategie „stále vlevo“. Asi po kilometru se na levém břehu objevuje rovná louka, o kousek dál lávka a skála vpravo. Někde zde pro dnešek postavíme stany. Pokud máte žízeň, přes lávku vede žlutá značka, která nás asi po kilometru dovede do Hradčan, kde je hospoda.

Meandry a vrbičky

Ty pravé meandry teprve přicházejí. V následujících kilometrech se nám mnohokrát stane, že projedeme mnoho zatáček, abychom se znovu ocitli u povědomého stromu či posedu. Postupně ztrácíme pojem o vzdálenosti i o čase, když přichází změna. Meandry se narovnávají, zato se z obou stran naklání vrbičky.


Projet metrovou klikatící se mezerou je náročný úkol i pro sehranou posádku, ale i ta se občas seznámí s okolní zelení až moc zblízka. Nenadávejte svému háčkovi či zadákovi, oni za setkání s vrbičkami opravdu nemohou, to řeka je taková…

Konec plavby

Koryto se po čase rozšiřuje a přijíždíme k Brennskému mlýnu. Chceme-li se vrátit večer domů, ukončíme plavbu nejspíše již zde. Třešničkou na dortu je sjízdný jez, těsně za ním (ještě před mostem) zakotvíme. Na levém břehu je sice louka s příjezdovou cestou, pokud však nemáme traktor, je lepší na nakládání lodí zaparkovat na pravém břehu mezi mostem a jezem.

Máme-li čas a chuť v plavbě pokračovat, podjedeme historický most a zanedlouho se zprava vlévá Svitávka. Pod soutokem je řeka širší a rychle zvládneme tři zbývající kilometry k mostu v Heřmaničkách. Pokud máme na plavbu ještě jeden den, dojedeme do Žizníkova (7 km od Heřmaniček), kde je vyhlášená hospoda, či až do České Lípy (dalších 6 km). Tábořit je možné třeba u Brenenského mlýna nebo u mostu v Heřmaničkách.

Užitečné odkazy

Madeira – země větru II.

Dnes jsme měli dá se říci, štěstí v neštěstí. Túra měla
začínat v sedle Encuameda, ale nedojeli jsme! Těsně pod sedlem to
v autobuse zapraskalo a místo dopředu se autobus sune dozadu. Řidič
autobusu neváhá, šlápne na brzdu a s cestováním v autobuse je
konec. Popadli jsme baťohy a ten kousek jsme si to vyšlápli.

Hřebenovka a očekávané výhledy

Den začal obětováním snídaně ve prospěch celodenní túry. Přítel není moc nadšený, ale myslím, že kopečky a dlouho očekávané výhledy ho přesvědčili velice rychle.

Dnes jsme měli dá se říci, štěstí v neštěstí. Túra měla začínat v sedle Encuameda, ale nedojeli jsme! Těsně pod sedlem to v autobuse zapraskalo a místo dopředu se autobus sune dozadu. Řidič autobusu neváhá, šlápne na brzdu a s cestováním v autobuse je konec. Popadli jsme baťohy a ten kousek jsme si to vyšlápli. Tak či tak, nás dneska čeká výstup na pár kopečků, tak se aspoň zahřejeme.


V sedle uděláme malý striptýz, zabalíme oblečení a vyrážíme. Máme nádherné počasí, sluníčko, bezvětří, což na Madeiře nebývá zvykem. Na hřebenu se vyskytuje jedno nádherné místo. Rozpažíte zde ruce a jednou rukou ukazujete na Atlantik na jihu a druhou ukazujete na Atlantik na severu. To nádherné počasí nám vydrželo skoro celou naši trasu. Jenom před koncem bylo sedlo, od kterého se na druhou stranu valila mlha hustá jako mléko. Zde jsme sestupovali do údolí. Na dnešek jsme si vybrali hezkou trasu, i když poněkud krátkou. Koukli jsme do mapy a viděli jsme, že jde jeden kopeček obejít. Druhou stranou se vrátíme do již zmiňovaného sedla. Jeden myslel a vymyslel… kompas. Hory jsou nehorázně členité a bez kompasu a v mlze nebylo možné určit na jakou světovou stranu se díváte. Na chvíli jsem se ztratili. Nakonec jsme zvolili stejnou zpáteční cestou a žádný okruh se nekonal. Vrátili jsme se do sedla Boca dar Torrinhas (1326m) a do města Curral des Freiras.

Funchal a delfíni


Třetí den bývá často označován za krizový. Vzali jsem si z toho příklad a motali jsme se jen po hlavním městě. Ale proč! Další dva dny jsme chtěli udělat túru na těžko a přespat na tábořišti. Není to tak jednoduché jak se zdá. K přespání potřebujete povolení. A než ho dostanete navštívíte tři úřady. Jeden proto, abyste se zeptali, kde to povolení dostanete. Druhý, aby vám řekli, že jste na nesprávném místě a třetí je konečně ten správný. Něco mi to připomíná, jen s tím rozdílem, že jsme byli na dovolené, a běhat po úřadech se nám dvakrát nechtělo. Podstoupili jsme to a za půl dne čekání držíme v ruce povolení, které jsme nakonec ani nepotřebovali. Naštěstí ještě ten den si zpříjemňujeme vyjížďkou za delfíny, naštěstí úspěšnou. Po nějaké hodince se kapitánovi povedlo najít rodinku delfínů a foťáky cvakají a cvakají. Nazpět se vracíme kolem druhého největšího útesu na světě, takže foťáky opět cvak, cvak. Nakonec to nebylo špatně strávené dopoledne. Vydali jsme se na prohlídku hlavního města. Toto malebné městečko se spoustou krásných budov, udržovanou zelení a krásně dlážděnými chodníky. Na každém chodníku najdete jiný vzor. Hlavně je tu čisto. Polorozpadlých a neudržovaných domů bylo pomálu.

Vrátili jsme se na úřad, kde nám velice milá paní předala pro nás důležitý dokument. Prostudovali jsem ho a chechtali se, že byrokracie je všude. Slunce bylo stále ještě hodně vysoko, a my vyrazili na horu Monte tyčící se nad Funchalem. Na Monte je pro turisty připravená atrakce v podobě proutěných saní. Na těch v doprovodu dvou mladých Madeiranů, sjedete dolů. Jelikož máme nohy ještě zdravé a chtěli jsme pokračovat v naši obhlídce, tak jsme jejich služeb nevyužili. Jinak Monte není nijak známá hora. Leží na ní však Nossa Seunova de Monte. Chtěli jsme navštívit ještě botanickou zahradu, ta byla však k naší smůle zavřená a tak se vracíme zpátky do hotelu.

Tři kopečky


A je to tady! Vstáváme v pět hodin ráno, abychom stihli svítání na Pico de Areeiro (1818m). Večer před tím jsme si s taxikářem dohodli za kolik a v kolik nás v pravou chvíli – právě začalo svítat. Nádherná viditelnost, ale ten vítr! Vítr nás skoro srážel z nohou, ale my jsem se nedali. Pěkně ohnutí jsme se vydali fotit. Byla to nádhera. V tento den jsme chtěli začít dvoudenní přechod přes hory. Chtěli jsme zdolat tři nejvyšší vrcholy Madeiry – Pico de Areeiro (1818m), Pico das Torres (1860m) a přes Pico Ruivo de Santana (1880m).


Seděli jsme někde v závětří, dávali si snídani a uvažovali co budeme dělat. Na hřeben v tom větru nemá smysl jít. Nevěděli jsme, jestli udržíme rovnováhu v některých úzkých partiích. Zvědavost byla ale větší než strach. Na dohled byla další vyhlídka a my vyrazili. Ještě chvíli vanul silnější vítr, který ale tichnul se zvedajícím se sluncem. Krátce na to nastalo bezvětří. Cestou jsme potkali jen pár lidí, takže se dala krásně vychutnat atmosféra vysokých hor. Pomalu jsme se blížili k rozcestníku ukazující hodnotu půl kilometru k nejvyššímu vrchu Madeiry. Provoz začal houstnout. Bodejť by ne, na zpáteční cestě na druhou stranu hory jsme zjistili, že se na vrchol dá z druhé strany dojít v lodičkách a sukýnce. Z druhé strany je přibližně půl hodiny cesty velké parkoviště a odtud směrem na vrchol vede vydlážděná cesta s mírním stoupáním. Takže jsme na vrchol dorazili s davem turistů. Snažili jsme se je ignorovat. Na vrcholu jsme si dali oběd. Tak krásný výhled si umíte určitě živě představit. Jen vy a hory obklopené Atlantikem. Když jsme byli nasytili žaludek i zrak vydali jsme se na druhou stranu ostrova.


Jelikož jsme byli velice rychlí tak jsme opět změnili své plány. Rozhodovali jsme se, jestli se vrátit do Funchalu. Je nám líto strávit celé dopoledne na tábořišti. Celou naši túru jsme si udělali těžší a úplně zbytečně. Toto naše rozhodnutí mělo ale jednu závadu. Dole k severnímu Atlantiku bychom se museli dostat po asfaltové cestě a to se nám nechtělo. Takže na tom velkém parkovišti pod horou jsme si ulovili stopa, který nás dovezl do Santany. Tu jsme sice vůbec neměli v plánu navštívit, ale nelitovali jsme toho. V tomto městě je jedinečná klasická architektura. Střechy pokryté slámou, okna orámovaná modrou barvou a celý dům má zpravidla tvar písmene A. Tu naše dnešní putování skončilo. Nasedli jsme na autobus a vracíme se směr Funchal.

Zážitky s vůní starých časů

Zářivá nádhera historického průvodu, nebezpečné rytířské souboje,
veselá vystoupení kejklířů a divadelníků, dávno zapomenuté lahůdky
staročeské kuchyně… Zážitky jako žádné jiné na vás čekají na
podzimních historických slavnostech v České
republice.

Zářivá nádhera historického průvodu, nebezpečné rytířské souboje, veselá vystoupení kejklířů a divadelníků, dávno zapomenuté lahůdky staročeské kuchyně… Zážitky jako žádné jiné na vás čekají na podzimních historických slavnostech v České republice.


Královna Eliška Rejčka (+1335) je hlavní patronkou Slavností královny Elišky (5.–6. 9. 2008) v Hradci Králové. Kromě její bohatě vyšňořené družiny město navštíví také hudebníci, kejklíři, sokolníci, šermíři, rytíři, trhovci nebo divadelníci. Zvídaví návštěvníci budou moci nahlédnout do rytířského stanu, středověké lazebny či katovny a občerstvit se v dobové taverně. Letos se bude připomínat také významné 700. výročí založení katedrály Sv. Ducha v Hradci Králové. Vrcholem dvoudenních slavností bude velké ohňové divadlo a ohňostroj. (www.calendari­umregina.cz)

Historické centrum města Tábora, jeho křivolaké uličky i parky za městskými hradbami se od 12. do 14. 9. 2008 navrátí o několik epoch nazpět, do první poloviny 15. století. Tehdy městu vládl legendární český vojevůdce Jan Žižka z Trocnova, muž, který několikrát vítězně vedl husitská vojska do válek s křižáky. Táborská setkání divákům naservírují nejen porci středověké a současné hudby, historické průvody za rachotu bubnů a světel pochodní nebo divadelní představení, ale i dobové laskominy, jako jsou medovina či chléb se škvarky. (www.tabor.cz)

Na ochutnávku tradic zvou Svatováclavské slavnosti v Českém Krumlově (26.–28. 9. 2008). Na těchto slavnostech bude opravdu veselo: bude se tančit, zpívat, v krčmách poteče proudem pivo a podávat se bude speciální Svatováclavské menu, na kterém najdete tradiční jídla české kuchyně připravená podle starých receptů. Na Svatováclavském trhu na náměstí nakoupíte řemeslné výrobky i občerstvení. Duchovní stravu nabídne umělecký happening k svátku sv. Václava, folklorní inspirace nebo Svatováclavská noc otevřených muzeí a galerií se vstupem zdarma. (www.ckrumlov­.cz/svs2008)

Na přelomu 19. a 20. století se věnovali boskovičtí Židé výnosnému obchodu: vždy na podzim vykrmovali husy a dodávali je na vídeňský trh a do dalších rakouských měst. Dnešní Husí slavnosti s trhy, specialitami a výrobky z peří jsou milým připomenutím staré tradice. O víkendu 27. a 28. 9. 2008 bude v Boskovicích vonět husí pečínka, ochutnat můžete i husí játra nebo třeba jen chleba namazaný husím sádlem.

Další slavnosti:

Svatováclavské časy, Telč, 20. 9. 2008, (www.telc.eu)

Oživlý hrad Kost, 20.–21. 9. 2008, (www.hrad-kost.cz)

Svatováclavské slavnosti v Kutné Hoře, 27. 9. 2008, (www.kutnahora­.cz)