Cestování vlakem po kanadských horách

Kanada se pokládá za zemi rozprostřenou mezi dvěma oceány, za místo,
kde se lidem nejlépe žije. Nádherná příroda, nevyčerpatelné zásoby
pitné vody, až tisíc kilometrů široký pás velehor, nedozírné prérie
s nekonečnými obilnými lány, bohatá ložiska nerostů, množství
zvěře a především lidé, jejichž nejcharakteris­tičtějším rysem
je tolerance.

Kanada se pokládá za zemi rozprostřenou mezi dvěma oceány, za místo, kde se lidem nejlépe žije. Nádherná příroda, nevyčerpatelné zásoby pitné vody, až tisíc kilometrů široký pás velehor, nedozírné prérie s nekonečnými obilnými lány, bohatá ložiska nerostů, množství zvěře a především lidé, jejichž nejcharakteris­tičtějším rysem je tolerance. To všechno dohromady je Kanada. Vydejte se poznat její východní část po jedinečné železnici položené v průsmycích Skalistých hor.


Cestování s Rocky Mountaineer (skalním horolezcem) je nezapomenutelná zkušenost z úchvatné přírody Kanady. Romantická cesta vinoucí se mezi skalami od Vancouveru k Jasperu nebo do Calgary je jedinečným zážitkem z okolní přírody. Vyhlídkové jízdy se konají pouze přes den, a tím zajišťují kouzelné chvíle sledování skalních štítů, třpytících se jezer a peřejí divokých řek.

Společnost funguje trochu na jiném principu, než jiné luxusní vlakové společnosti světa. Jejím krédem je ukázat svým hostům krásy kanadské přírody z paluby vlaku. Vlaková souprava je přizpůsobena jízdě přes den a maximálnímu výhledu během cesty. Vlaky míjí monstrózní horské masívy a čistá jezera. Pokud se v okolí soupravy vyskytuje jakákoliv zajímavost, ochotný personál na něj hosty upozorní a vlak v některých případech zpomalí nebo i zastaví, aby bylo možné pořídit snímky. Během večerních hodin vlak dojíždí do jednoho z měst, kde je připraveno ubytování v hotelech (kategorii hotelu si sami zvolíte). Jediná změna je v případě trasy Trans-Canada, kdy vlak jede přes noc tři nebo čtyři noci. Protože vlakové soupravy vezou dva typy vagónů pro hosty, je tedy možné vybrat ze dvou kategorií služeb během cesty, a to z GoldLeaf a RedLeaf. Výhody varianty GoldLeaf spočívají v pohodlí sedaček, panoramaticky prosklenými okny a střechou, rozsáhlejším servisem, jídlem podávaným v restaurační části vozu, ubytováním v hotelech vyšší kategorie.


Ten koho tyto řádky trošku zaujaly, se určitě bude ptát: „A jaké programy mě budou čekat?“. Variant je bezpočet a lze je krásně kombinovat mezi Britskou Kolumbií a městy Vancouver, Whistler (město rekreace), Jasper, Lake Louise, Banff, Calgary a Alberta. Klasický okruh na 6 nocí, spojený okruh vlakem s plavbou na luxusní lodi směrem k Aljašce, vydat se na cestu skrz druhou největší zemi světa od Pacifiku k Atlantiku nebo jen se na dva dny projet jedním z nejzajímavějších vlaků světa. Program v Kanadě lze zpestřit vyhlídkovými lety, lyžováním, výletem za velrybami, medvědy, a to i ledními, prodloužením pobytu v jednom z měst, zapůjčením auta s rezervacemi hotelů. Možnosti jsou veliké, stačí jen projevit přání. Za úvahu stojí i spojení cesty s pobytem na Aljašce nebo výlet i Niagarským vodopádům během Transkontinentální cesty.

A co ceny? Vlakový program kupříkladu na 6 nocí Vás přijde od 38.000,– Kč v měsících nižší sezóny a v plné sezóně, která je během července až září je cena od 48.000,– Kč. Záleží vždy na výběru kategorie hotelu a třídy ve vlaku. Pro opravdové fajnšmekry je pak vlaková cesta s plavbou nebo transkontinentální cesta, zde je potřeba počítat s částkou od 80.000,– Kč. Ceny letenek do Kanady jsou pak dle aktuální nabídky na trhu (cca 30tis včetně tax).


Cestu Vám zabezpečí a pomůže naplánovat specializovaná cestovní kancelář pro vlakové cesty Dovolená Snů s.r.o. Kompletní příprava cesty zahrnuje rezervaci letenky, vlakový program včetně ubytování v hotelu, transfery, cestovní pojištění a další služby pro zpříjemnění dovolené. Podrobnosti o jednotlivých programech najdete na www.DovolenaS­nu.cz . Vaše dovolená bude přesně taková, jakou jste si vybrali.

Lisabonské MHD

Jednou z lisabonských atrakcí jsou tzv. elevadores (v překladu
výtahy). Jedná se o lanovky, které jsou umístěné v nejprudších
kopcích města. Samotný Lisabon není žádná placka, a tak ani mé chození
nebyla nevinná procházka, ale často pěkná túra s výšlapy do
kopečků a kopců. Pro místní obyvatelstvo tu existují tyto lanovky
(některé jezdí trať dlouhou pouze 200 m) k ulehčení
každodenního života.

První část seriálu o Lisabonu: Lisboa – a boa vida!

Je to trochu dál, není úplně nejlevnější se tam dostat, ale stojí to za to. Já jsem do Lisabonu zavítala v říjnu roku 2008. Už dlouho jsem o tom snila, a protože se učím portugalsky, cítila jsem určitou potřebu si po roce bez mluvení jazyk trochu osvěžit.


V nevelkém předstihu se mi podařilo koupit letenku Praha – Lisabon od Skyeurope zhruba za 4.400 Kč . V rámci příprav na cestu jsem začala kontaktovat lisabonské členy Couchsurfingu a domlouvat si s nimi schůzky, případně i ubytování.

Po příletu do Portugalska mě čekaly úžasné tři týdny seznamování se s místní kulturou. Samozřejmě se na mém nadšení pro Portugalsko podílelo také klima. I přesto, že už byl říjen, se v Lisabonu stále dalo chodit v šatičkách a sandálcích. Příjemných 25 stupňů a téměř každodenní slunce jsem s radostí vyměnila za zimu a oblačno v Čechách.

První týden jsem strávila v domě Ricarda v části Arreeiro. Celý první týden jsem se také ještě snažila šetřit, protože jsem netušila, kolik peněz budu na svůj pobyt potřebovat. Vždy, když jsem někam jela na delší dobu, snažila jsem si na místě zároveň nějaké ty peníze vydělat. Na tři týdny ale nemělo cenu si práci shánět nehledě na to, že bych ji stejně nejspíš po sezóně nesehnala. V rámci úspory financí a z důvodu, že jsem měla spousta času, jsem chodila téměř stále pěšky. Z Arreira do centra to bylo tak na 40 minut chůze s občasnými zastávkami v místních obchůdcích a kavárnách. Tento způsob turistiky místní moc nechápali. Co může být zajímavého na naprosto normální lisabonské ulici, která ještě není ani v centru města? Pro mě je právě tohle důležité. Člověk potká běžné obyvatelstvo, které zrovna nakupuje nebo má polední pauzu a obědvá…a navíc, i v těch odlehlejších ulicích Lisabonu se kolemjdoucím dávají na odiv modrobíle malované kachle domů – azulejos (vliv africké kultury).


Nedílnou součástí mých procházek po městě byly vyhlídky – tzv. miradouros. Vyhlídka z Castela (lisabonského hradu) je povinná pro všechny turisty. Ještě lepší výhled se naskýtá poblíž Castela – z Miradoudo da Senhora de Monte (a bez turistů). Mezi mé oblíbené a více ukryté vyhlídky patří ta v Alcantaře (v části Bairro Alto). Mým největším objevem ale byla Santa Catarina taktéž v Bairro Alto. Tato vyhlídka je charakteristická tím, že se zde setkávají imigranti a místní si sem chodí na pivko v příjemné kavárně. Santa Catarina je také místem, které sluneční paprsky hladí déle než jakékoliv jiné místo ve městě, a proto se právě z této vyhlídky dá krásně sledovat západ slunce nad řekou Tejo.

Jednou z lisabonských atrakcí jsou tzv. elevadores (v překladu výtahy). Jedná se o lanovky, které jsou umístěné v nejprudších kopcích města. Samotný Lisabon není žádná placka, a tak ani mé chození nebyla nevinná procházka, ale často pěkná túra s výšlapy do kopečků a kopců. Pro místní obyvatelstvo tu existují tyto lanovky (některé jezdí trať dlouhou pouze 200 m) k ulehčení každodenního života. Pouze jedna z nich ale opravdu vypadá jako výtah – Elevador de Santa Justa ve čtvrti Baixa. Jeho architektem je Raoul de Mesnier, žák slavného Gustava Eiffela. Už od pohledu na tento výtah je jasné, kde bral jeho tvůrce inspiraci. Jeho konstrukce nápadně připomíná styl Eiffelovy věže v paříži. Původně byl výtah využíván místním obyvatelstvem, které se tak pohodlně a rychle mohlo přemístit z dolní čtvrti Baixa do horní čtvrti Bairro Alto. Dnes výtah slouží zejména pro turisty. Za drobný poplatek je možné se svézt nahoru, kde lze posedět v kavárně a porozhlédnout se po městě z výšky. Komu se nechce platit a má zájem o výhled na Lisabon, může se do horního patra výtahu dostat z náměstíčka Largo do Carmo, ze kterého k výtahu vede výškový tunel. Pro ostatní elevadores platí běžné jízdné, protože jsou součástí lisabonské městské hromadné dopravy.

Lisabonské MHD má daleko k tomu pražskému. Na/z letiště se dá dostat autobusem pouze od 8h ráno do půlnoci. Čtyři linky metra jsou základem dopravní sítě Lisabonu (jsou pojmenované podle barev – linha vermelha, amarela, azul a verde). Podzemní doprava metrem je doplňována sítí autobusových linek a několika tramvajemi. Místní tramvaje mají žlutou barvu a tradiční vzhled. Ve všech průvodcích Lisabonem se píše, že nelze vynechat projížďku tramvají číslo 28. Je to pravda, tato tramvaj projíždí centrem Lisabonu, kolem Katedrály Sé ke Castelu až do čtvrti Graça. Vtipné je, že téměř stejnou tratí jezdí další tramvaj – tentokrát červená, určená speciálně pro turisty – a rozdíl mezi nimi je pouze v ceně lístku. Lístky se kupují u řidiče (i v autobusu), jeden stojí 1.35 EUR a je lepší mít drobné. Na přesnost MHD se zde nedá moc spoléhat. Každý, kdo do Lisabonu zavítá, by si měl uvědomit, že zde vládne jižanská kultura, do které spěch nepatří. Velkým nedostatkem lisabonské MHD jsou chybějící noční spoje, takže po jedné hodině ranní (kdy přestává fungovat metro) funkci MHD zastávají taxikáři. Ti jsou hojně využívaní, protože pokud jedou aspoň 2 osoby, tak cesta taxíkem nevyjde o moc dráž než jízdenka na autobus!

Vodárenské muzeum ve Vrutici

Jeden z výkladů odvozuje název obce Vrutice od staročeského slova
označující vření nebo víření. Tento výklad by odkazoval na silné
prameny, kterými byla tato obec odedávna proslulá. Největší zajímavostí,
kterou ve Vrutici najdete, je vodárenské muzeum Severočeské vodárenské
společnosti. Ve své době byl vodovod zásobující Litoměřice vrutickou
vodou natolik významnou stavbou, že byl se svolením císaře Františka
Josefa I. pojmenován jeho jménem „Franz Josef Wasserleitung“.


Není zcela jisté, jaký je původ názvu obce Vrutice. Podle jednoho z výkladů se jedná o obec lidí „vrtkých“, tedy nestálých a vrtkavých. Jiný výklad odvozuje název od staročeského slova označující vření nebo víření. Tento výklad by odkazoval na silné prameny, kterými byla tato obec odedávna proslulá. Jeden z nich se prý nachází přímo na návsi nedaleko pozdně barokní kapličky sv. Antonína Padoánského z roku 1766.

Tradičně zemědělská obec Vrutice nacházející se nedaleko Litoměřic patří stejně jako celé Polabí mezi nejstarší trvale osídlená místa na našem území. Její existence je doložená od roku 1088 jako majetek Vyšehradské kapituly. Většina staveb, které se na jejím území nachází však pochází z devatenáctého století. Jedná se zejména o statky s empírovými prvky. Jsou postavené povětšinou z v tomto kraji oblíbených opukových kvádříků a u mnohých z nich jsou dochována tradiční vrata se sluncovým motivem. Nejstarší dochovanou obytnou stavbou je pak patrový roubený dům. Zachoval se zde i empírový formanský hostinec pocházející z roku 1869.


Pravděpodobně největší zajímavostí, kterou ve Vrutici najdete, je vodárenské muzeum Severočeské vodárenské společnosti. Jedná se o čerpací stanici, která byla v roce 1902 vybudována jako dominantní stavba vodovodu, který zásoboval Litoměřice z vrutických podzemních zdrojů. V září roku 1898 litoměřické zastupitelstvo pověřilo vybudováním vodovodu Ing. Aloise Niklase. Vlastní stavba pak začala 28. listopadu 1901 a byla včetně čerpací stanice slavnostně uvedena do provozu 3. května 1903. Ve své době byl vodovod natolik významnou stavbou, že byl na žádost města Litoměřice se svolením císaře Františka Josefa I. pojmenován jeho jménem „Franz Josef Wasserleitung“.

Od čerpací stanice se nedochovala kromě dvou fotografií z roku 1903 žádná dokumentace. Zachoval se pouze pravděpodobně první návrh projekční kanceláře Adolf Niklas, který nebyl později realizován. Původní návrh předpokládal pohon čerpadel pomocí dvou poměrně robusních parních kotlů. Navrhovaný parní pohon byl zaměněn za plynový. Soustrojí, jehož dodávka byla zadána 17. června 1902 Škodovým závodům v Plzni, bylo nakonec poháněno motory na technický plyn, který se v objektu čerpací stanice vyráběl z koksu.

V roce 1930 byla pak původní pohonná jednotka nahrazená moderním dieselovým agregátem dodaným firmou Deutz z Kolína nad Rýnem. Tento stroj je dosud součástí expozice a po rekonstrukci je plně funkční. Pravděpodobně v souvislosti se změnou technologie byla provedena i stavební rekonstrukce budovy čerpací stanice, při které přibyl trámový strop, který vytvořil nad částí objektu druhé nadzemní podlaží. Při této rekonstrukci byla vyměněna i okna, zbourány komíny a byly přistavěny vikýře. Při stavebních zásazích, ke kterým došlo v průběhu šedesátých a sedmdesátých let minulého století, byl objekt čerpací stanice značně zdevastován. V polovině sedmdesátých let byla v těsném sousedství postavena nová čerpací stanice a stará byla po vyřazení z provozu příležitostně využívána jen jako sklad a garáž a byla ponechána více méně svému osudu.


Obec Vrutice leží na silnici číslo 261 spojující Litoměřice a Štětí. Dostanete se sem i vlakem po trati 072, nejbližší stanice jsou Polepy. Okolí neoplývá značenými turistickými cestami, po místních silničkách je však nvyznačeno množství cyklotras. Vodárenské muzeum najdete v areálu čerpací stanice vedle mateřské školy. Návštěva je možná zdarma, je však nutno domluvit se alespoň den předem. Kontaktní osobou je pan Rudolf Wlodárek, který vás ochotně provede areálem. Telefon: 416 73 30 57, ČOV Litoměřice Aktuální informace najdete na stránkách Severočeské vodárenské společnosti

Čerpací stanice byla rekonstruována v období od srpna 2002 do dubna 2003 na náklady vlastníka, tedy Severočeské vodárenské společnosti, a. s. a byla přeměněna na muzeum s expozicí věnovanou vodárenství na Litoměřicku. Rekonstrukce stála 5,4 milionu korun. Do parčíku před budovou muzea byla z jiného ísta ve Vrutici přenesena socha svatého Floriána. Vodárenské muzeum těsně sousedící s moderní čerpací stanicí, která stejně jako před sto lety zásobuje část Litoměřic vodou z vrutických pramenů je důstojnou připomínkou řemeslné dovednosti našich předků.

Vodárenské muzeum Vrutice je zapsáno do katalogu památek a akcí, který byl vydán u příležitosti Dnů evropského dědictví (European Heritage Days 2003). Je jen škoda, že dosud vázne propagace turistiky zaměřené na drobné technické památky, kterých je v naší dlouhodobě poměrně hustě osídlené zemi poměrně velké množství.

Ohňostrojná přehlídka Vulkán Tábor 2008

Táborský festival Léto nad Jordánem letos doplnila začínající
přehlídka ohňostrojů Vulkán 2008. Letos byly nad Jordánem
odpáleny 2 komponované ohňostroje s hudebním doprovodem.

Táborský festival Léto nad Jordánem letos doplnila začínající přehlídka komponovaných ohňostrojů Vulkán 2008. Letos byly nad Jordánem odpáleny 2 ohňostroje s hudebním doprovodem.

Jordán je nejstarší vodní nádrží ve střední Evropě. Byl založen v roce 1492 jako zásobárna pitné vody pro město. Hráz Jordánu je ideálním hledištěm pro ohňostroje, která jsou odpalovány ze Sokolské plovárny.

Magický kalich – Theatrum Pyroboli


Ohňostroj brněnských ohňostrůjců pod zahájil ve čtvrtek letošní festival. Designér ohňostroje Ivan Martínek vytvořil ohnivé divadelní představení vztahující se k historii města Tábor. Ohňostroj měl 3 obrazy vztahující se k historii města Tábor, které byly uvedeny mluveným slovem a nízkými ohnivými efekty. Díky odrazům na hladině mohli diváci spatřit symbolický červený kalich nakreslený ohněm.

Duhová rapsodie – Flash Barandov


Tento ohňostroj pražské společnosti odpálil jeho designér Jaroslav Štolba v sobotu. Tradičně perfektní ohňostrojná show na jazzovou a filmovou hudbu diváky zaujala. Barevná duha nádherně osvítila Jordán ve kterém se odrážely dominanty Tábora.

Ohňostrojnou přehlídku doplňoval táborský festival Léto nad Jordánem kulturním i hudebním programem. Koncerty na pódiích doplňovaly večerní hudební puby. Hradby v páteční podvečer obsadili kejklíři a divadelníci. Hasiči slavili 140. výročí založení a v rámci jeho oslav předvedli svoji techniku i barevnou vodní fontánu s hudbou.


Celou akci pořádala společnost SNIP & CO, která je organizátorem prestižní mezinárodní ohňostrojné přehlídky IGNIS BRUNENSIS v Brně. Ohňostrojná přehlídku Vulkán v Táboře se má stát národní přehlídkou komponovaných ohňostrojů a doplnit tak již tradiční brněnské ohňostroje.

Po brněnské přehlídce se připravují české ohňostroje v Táboře

Pátečním grandfinále nad Špilberkem skončila brněnská soutěžní
přehlídka ohňostrojů. Protože festival Ignis Brunensis již dávno
přerostl národní úroveň, proběhne letos nultý ročník národní
přehlídky Vulkán 2008 společně s festivalem
Léto nad Jordánem – Tábor 2008.


Pátečním grandfinále nad Špilberkem skončila brněnská soutěžní přehlídka ohňostrojů. Vítězové jsou známí, výsledky jsou vyhlášené a v současné době dobíhá hlasování o cenu diváka. Vraťme se ještě na chvíli k jednotlivým představením, která byla nad hladinou přehrady k vidění.

Čtyři roční období byl nazván ohňostroj japonské skupiny Marutamaya. Jako doprovod byla vybrána japonská hudba doplněná o ukázku japonské poezie waka. Pro přiblížení se evropskému divákovi byl hudební doprovod proložen úryvky Smetanovy hudby. Japoncům přálo počasí a umožnila vyniknout vypilované hře s odlesky na vodní hladině v jejich jinak místy až trochu přeorganizovaně působícím představení. Díky dobrému počasí i příslibu exotičnosti navštívlo tento ohňostroj okolo dvou set tisíc diváků.

Hlavní cenu přehlídky STAROBRNO – IGNIS BRUNENSIS získala skupina FLASH BARRANDOV SFX z České republiky. Cena Českého rozhlasu „Hudba mezi ohni“ byla udělena skupině FETES & FEUX z Francie a Cenu České televize „Scéna mezi ohni“ si odvezla skupina MARUTAMAYA z Japonska. Již nyní se můžeme těšit na příští ročník, který proběhne v termínu 22. 5. – 7. 6. 2009.


Přesným opakem byla středeční show francouzské skupiny Fêtes & Feux. Celému představení předcházela neslaná nemastná charakteristika uvedená v programech a ve srovnání s jinými skupinami Francouzi pustili předem i méně informací. O to výraznější byl ale jejich ohňostroj nazvaný Road Movies odpalovaný na směs filmové hudby. Nad přehradou se rozběhla plynule navazující emotivní show využívající poměrně velké množství originálních nízkých efektů. Zkrátka jeden z ohňostrojů, který utkví v paměti. Odhadovaný počet diváků byl stočtyřicet tisíc.


Nesoutěžní granfinále v podání Flash Barrandov SFX působilo jako příjemné svěží a lehce nezávazné žonglování barvami a světly za doprovodu klasického jazzu. I dopředu slibovaná duha se na závěr ohňostroje vrátila v odlehčené podobě.

Festival Léto nad jordánem – Tábor 2008 spojený s přehlídkou ohňostrojů Vulkán 2008 proběhne ve dnech 26. června – 29. června 2008. Informace najdete na stránkách města Tábor, kde si můžete stáhnout i program akce<.

Festival Ignis Brunensis již dávno přerostl národní úroveň a stal se jedním z prestižních světových ohňostrůjných festivalů. Díky tomu ale u nás začala chybět národní přehlídka. Pořadatelé brněnského festivalu se proto rozhodli založit národní soutěž Vulkán, jejíž nultý ročník proběhne letos společně s festivalem Léto nad Jordánem – Tábor 2008. Ti, kteří v Brně nestihli grandfinále nad Špilberkem, se mohou zajet podívat na Duhovou rapsodii do Tábora, kde budou mít druhou a u nás poslední příležitost spatřit tento ohňostroj, který pak bude odpálen už jen na festivalu v Cannes. Příznivci barevných prskavek se tedy mají na co těšit.

Naše reportáž z ohňostrojné přehlídky Vulkán 2008 v Táboře

Flash Barrandov v Brně soutěžil naposledy, belgický ohňostroj zahalil dým

Premiéra pyrotechnické show na motivy hudby z filmu Piráti
z Karibiku byla posledním soutěžním vystoupením skupiny Flash
Barrandov SFX na festivalu Ignis Brunensis. Belgická Fireworks Show skupiny
Hendrickx Fireworks odpálená v sobotu večer měla smůlu. Ztratila se
v dýmu, který se kvůli počasí nestačil rozptylovat.


Premiéra pyrotechnické show na motivy hudby z filmu Piráti z Karibiku byla posledním soutěžním vystoupením skupiny Flash Barrandov SFX na festivalu Ignis Brunensis. Inspirací k výběru tématu bylo nejen samotné prostředí brněnské přehrady, které svádí k uspořádání historické lodní bitvy. To se sice zorganizovat nepodařilo, ale na přehradě se pořádají závody dračích lodí a letos se pořádá aspoň bitva leteckých a lodních modelů.

Zdrojem inspirace byla i samotná hudba, která podle vyjádření autora ohňostroje Jaroslava Štolby vyžaduje širokou scénu, kterou Brněnská přehrada poskytuje. Celá show byla pojatá jako představení pro oko diváka bez skrytých uměleckých záměrů. V působivém ohňostroji neseném jako by v lehce ironickém a hravém duchu se dynamicky střídaly klidné i dramatické pasáže a zejména dětské diváky určitě potěšila ohnivá pirátská loď, která se objevila mezi nízkými efekty. Mezi letošními soutěžními ohňostroji byl tento jediný premiérový.

Flash Barrandov SFX jsme letos viděli v roli soutěžícího naposledy proto, že brněnská přehlídka si již získala ve světě takový kredit, že není vhodné, aby dál vystupovala v roli soutěžícího skupina, která pak všem ostatním zajišťuje technický servis a vidí jim tudíž pod pokličku. Na mnohých mezinárodních přehlídkách ve světě bývá dokonce zvykem, že domácí skupiny vůbec nevystupují. S barrandovskými ohněstrůjci se budeme v dalších ročnících setkávat jako s poskytovateli zázemí a servisu pro soutěžící a jejich umění uvidíme při grandfinále a dalších ohńostrojích odpalovaných při doprovodných akcích.


Belgická Fireworks Show skupiny Hendrickx Fireworks odpálená v sobotu večer měla smůlu. Inzerovaná alchymistická proměna charakterizovaná v upoutávce jako nečekané střídání přítomnosti a absence se naplnilo způsobem, jaký asi nikdo nečekal. Po odeznení belgické hymny a znělky Ignis Brunensis se chvíli nedělo nic. S odpálením ohňostroje se muselo počkat, než se podaří vypnout obří obrazovku, která oslňovala diváky v Rakovecké zátoce.

Na dojmu z ohňostroje se pak negativně podepsalo počasí. Po celodenním vedru se nad přehradou usadil příkrov teplého vzduchu. Ten nejenom, že byl asi příčinou nedobrovolného přistání dvou balónů do vody do dráhy závodů dračích lodí, ale večer při ohňostroji také zabránil rozptylování kouře. Vše dovršil větřík který prakticky znemožnil sledování efektů ve střední výšce divákům na tribuně a hlavně porotě. Tečkou za smůlou provázející show pak byla osamělá raketa, která vylétla z pontonu pár vteřin po velkém finále.

Moravská gobelínová manufaktura ve Valašském Meziříčí

Moravskou gobelínovou manufakturu najdete téměř v centru
Valašského Meziříčí. Jakmile se ocitnete před vchodem, neváhejte
cinknout na zvonek, neboť se Vám doslova otevřou dveře rovnou na počátek
minulého století a dýchne na Vás atmosféra staré dobré umělecké
rukodělné tvorby.


Moravskou gobelínovou manufakturu najdete téměř v centru Valašského Meziříčí. Skromně, ale důstojně stojí v přímém sousedství Gymnázia F. Palackého a nezabloudíte, když budete následovat komín její historické budovy s čapím hnízdem, které je místní raritou přesně tak jako samotná Moravská gobelínová manufaktura.

Jakmile se ocitnete před vchodem, neváhejte cinknout na zvonek, neboť se Vám doslova otevřou dveře rovnou na počátek minulého století a dýchne na Vás atmosféra staré dobré umělecké rukodělné tvorby. Když vejdete do první místnosti, zůstane za Vámi stát století a před Vámi mohutný tkalcovský stav jakoby ponořen do proudu bavlněných lelíků osnovních nití přírodní barvy. Jste v kobercové líhni plné krabic naplněných škálou různobarevných vlněných přízí. Tkadleny těžkými železnými vidlicemi zatkávají útek za jednotlivými řadami uvázaných uzlů. Síla příklepu a kvalita novozélandské vlny dává kobercům do vínku předpoklad dlouhého života na několik lidských generací. Vznikají tak koberce-originály jediné toho druhu a kvality v České republice. Na konci dílny se dostanete k unikátní kobercové postřihovačce z roku 1932 od firmy Matyáš Wirtz a synové pocházející z Brna-Husovic. Na této funkční technické památce se dají postřihovat koberce v šíři až šest metrů. Průvodce Vám rád stroj předvede, protože vidět roztočená původní kola a převodové kožené řemeny staré “postřihovací” dámy je vskutku zážitek!


Následující gobelínová dílna Vás přenese do některé z vrcholných epoch gobelínů renesance nebo baroka. Zde hbité a zkušené ruce místních žen opravují krásu ze zaniklých evropských gobelínových manufaktur. Zrestaurovat poškozené dílo není vůbec jednoduché, ale tady si s ním vědí rady. S restaurováním mají více než šedesátileté zkušenosti. Opravě se věnují se vší pečlivostí: nové hedvábné a vlněné příze se setkávají se svými sestrami 400 až 500 let starými. Tisíce hodin svého života stráví restaurátorky drobnou prací a pod rukama jim znovu ožívá starý gobelín.

Hned vedle historické tapiserie uvidíte vznik nového gobelínu. Současný ředitel akademický malíř Jan Timotej Strýček s kolektivem gobelínářek vytváří technikou, která je stará více než 2000 let, aktuální textilní výtvarná díla. Je to práce mnoha hodin, dnů, týdnů a měsíců. Gobelín se tká z rubu, zespodu nahoru a výtvarná předloha se čte obráceně z vrchu dolů. Zakládání každého útku je tvůrčí počin – nepřetržité dobrodružství, na jehož konci je umělecké dílo. Tisíce tónů barev ve vzájemné souhře vybírají oči a přemýšlivé hlavy tkadlen. Jejich jediným nástrojem je obyčejná vidlička a přesto jim pod rukama vzniká nádherné dílo se všemi nuancemi světla, stínů a barevnosti.


Gobelínka umožňuje skupinám návštěvníků nahlédnout do svých dílen. Exkurze jsou pořádány pro skupiny minimálně deseti návštěvníků a je nutno se na ně objednat nejpozději tři pracovní dny předem (vstupné 40,–Kč za osobu). Při nižším počtu návštěvníků je cena za skupinu 400,– Kč. Vstup do galerie gobelínů bez výkladu a shlédnutí provozu je možný i pro jednotlivce, poplatek je 40,– Kč/os. Manufaktura pořádá pro zájemce i týdenní kurzy tkaní koberců Bližší informace a kontakty najdete na stránkách Moravské gobelínové manufaktury

Budete-li mít štěstí, vezmou Vás do místnosti s dalšími dvěmi historickými stroji z 30. let minulého století. Přadenovačka, která vlnu připraví k barvení, a mohutná skačka, která dodnes seskává přízi do potřebné tloušťky.

Poslední částí prohlídky je galerie hotových gobelínů, tapisérií a kelimových koberců, kde si sami můžete uvázat pár uzlů. A když Vás přepadne únava posadíte se pohodlně v historické kavárničce s dobovými fotografiemi a secesními gobelínky. Můžete požádat i o promítnutí pohyblivých obrázků o historii manufaktury. Spolu s Vámi se bude hrdě i tiše dívat z obrazu tvář zakladatele, bez jehož zaujetí a nadání, by toto místo vlastně neexistovalo. Byl to akademický malíř Rudolf Schlattauer.

Mít svět jako na dlani…

Zdolat desítky schodů, překonat závrať a pak si vychutnat svou odměnu:
pohled na krajinu z ptačí perspektivy. Pokud hledáte zážitky
s příchutí výšek, budete mít v České republice z čeho
vybírat. Rozhledny se tu stavěly už v 19. století a dnes se
v této tradici zase pokračuje.

Zdolat desítky schodů, překonat závrať a pak si vychutnat svou odměnu: pohled na krajinu z ptačí perspektivy. Pokud hledáte zážitky s příchutí výšek, budete mít v České republice z čeho vybírat. Rozhledny se tu stavěly už v 19. století a dnes se v této tradici zase pokračuje.

Nejstarší rozhledny

Nejstarší stavbu, která dnes slouží jako rozhledna, najdeme na jižní Moravě. V lednickém parku si v roce 1802 nechali Lichtensteinové postavit přes 60 metrů vysoký orientální minaret. Výhled na Pálavu a lednicko-valtický areál vás kromě vstupného bude stát i zdolání 302 schodů. Otevřeno je v sezonu (duben-říjen). (www.jizni-morava.cz)

Nejstarší rozhlednou v České republice je pseudogotická věž lemovaná cimbuřím, která byla postavena roku 1825 na Kleti nedaleko Českého Krumlova. Unikátní výhled na České Budějovice, nádrž Lipno a za příznivých podmínek i na Alpy si můžete vychutnat celoročně (v zimě s omezeným provozem). (www.ckrumlov.cz)

Pražské pokoukání

Pokud vám bude Petřínská rozhledna nápadně připomínat Eiffelovu věž, jste na správné stopě. Členům Klubu českých turistů se při jejich návštěvě Paříže natolik zalíbila, že si v roce 1891 nechali na vrchu Petřín postavit její 5× menší kopii. Otevřena je denně. (www.prague-info.cz)

Téměř do nebeských výšek vás vyveze výtah na Žižkovském televizním vysílači, odkud se při dobré viditelnosti rozhlédnete až do vzdálenosti 100 km. Dopřát si můžete také noční pohled na hlavní město, otevřeno je totiž denně až do 23 hodin. (www.tower.cz)

Věž jako ze šachovnice

153 schodů vás zavede na otevřenou plošinu jedné z nejpůvabnějších českých rozhleden. Kamenná věž na Děčínském Sněžníku v Ústeckém kraji byla postavena v roce 1864 a měla sloužit geografickému měření. Zájem o kruhovou vyhlídku na Českosaské Švýcarsko byl ale tak velký, že se o něco později otevřela i veřejnosti. (www.ceskesvy­carsko.cz)

Magická Milešovka

Nejvyšší hora Českého středohoří, největrnější hora v Čechách – zdálky rozpoznatelný kužel hory Milešovka. Meteorologická stanice zde funguje už více než 100 let, rozhledna ještě déle. Tu současnou můžete navštívit celoročně, ale pouze za příznivých klimatických podmínek. Pokud vám tedy počasí bude přát, nenechejte si Milešovku ujít. Podle mnohých totiž nabízí jeden z nejlepších výhledů v České republice. Rozpoznáte Krkonoše, Jizerské hory, Prahu, a pokud budete mít obzvlášť velké štěstí, tak i 350 km vzdálené Alpy. (www.libochova­ny.cz)

Hradní věž

Jako ze středověku vypadá hradní věž s rozhlednou na vrchu Hněvín nedaleko Mostu. Nenechte se zmýlit, jedná se o zdařilou nápodobu z počátku 20. století. Z ochozu věže budete mít Most včetně autodromu nebo přesunutého gotického kostela Nanebevzetí Panny Marie (v roce 1975 byl kvůli těžbě uhlí přesunut o 842 metrů) jako na dlani. Otevřeno je v sezoně (duben–září). (www.mumost.cz)

Utajená rozhledna

Výhled z šumavského vrchu Poledník znali do roku 1990 jen vojáci Československé armády. Přísně utajené vojenské stanoviště bylo po jejich odchodu zásadně přestavěno a dnes si výhled na Šumavu z 37metrové věže můžete od června do října dopřát i vy. (www.npsumava.cz)

Moderní retro?

Nové rozhledny nemusí být jen z kovu. Po více než sedmdesátileté pauze se stavitelé rozhledny na kopci Brdo v moravských Chřibech vrátili ke klasickému materiálu – kameni. Elegantní stavba se od svého otevření v roce 2004 těší stálému zájmu veřejnosti, v roce 2005 byla také po zásluze oceněna Grand Prix Obce architektů. Otevřena je dubna do října. (www.slovacko.cz)

Lázeňská vyhlídka

Skvělý výhled na Karlovy Vary se vám otevře z rozhledny Diana. Nemusíte se bát ani namáhavého stoupání, přímo z města až k rozhledně vás vyveze lanovka. Rozhledna je s výjimkou ledna otevřena celoročně. (www.karlovyva­ry.cz)

Jesenické rozhledy

Nejvyšší moravská hora Praděd (1492 m) přitahovala turisty už v 19. století. Na místě původní rozhledny vyrostla v 70. letech supermoderní telekomunikační věž připomínající startující raketoplán. Z vyhlídkové terasy se vám nabídne pohled především na Jeseníky, za dobrého počasí i na Vysoké Tatry. Otevřeno celoročně. (www.jeseniky­.org)

Fenomén Ještěd

Věž na Ještědu je symbolem Liberce, ale klasickou rozhlednou není. Za projekt televizní věže získal v roce 1969 architekt Hubáček prestižní Perretovu cenu od Mezinárodní unie architektů. Propojení techniky a krajiny udivuje dodnes: především to, jak věž plynule navazuje na kuželovitý vrchol hory Ještěd. Genius loci ostatně pocítíte i ve stylové restauraci a hotelu. (www.jested.cz)

Dolní oblast Vítkovic – exkurze do ocelového města

Není snad u nás město, nebo vesnice, ve kterém byste nenašli most,
silo nebo jinou stavbu pocházející právě z Vítkovic. To je dnes
téměř minulostí. V roce 1998 byly po stosedmdesáti letech od
založení nejtěžší provozy z velké části uzavřeny a výroba
přesunuta dál od obytné zóny. Zůstala obrovská postupně chátrající
průmyslová ruina, která byla vyhlášena za národní kulturní památku.

Tak, jako zde byla znenadání zastavena výroba, přišlo náhle
i zpřístupnění pro veřejnost. V srpnu 2007 byla během
pouhých tří dnů připravena prohlídková trasa a do části „ostravských
hradčan“ začali proudit první návštěvníci. Ti měli na podzim
unikátní možnost prohlédnout si „expozici posledního dne“, tedy
v takovém stavu, v jakém byl provoz opuštěn.


„Vážení návštěvníci, nacházíte se v areálu vítkovických železáren na půdě Vítkovice, a.s. Protože nejsme Konopiště, ale průmyslová památka, je během prohlídky povoleno fotografování a natáčení. Toto povolení se týká pouze vlastní technické památky vlevo od prodloužení ulice Ruské. Jsem povinen vás upozornit, že pořizování záběrů v opačném směru, kde se nacházejí pracující provozy, by mohlo být považováno za průmyslovou špionáž.“ Takto nějak průvodce zahájil svůj výklad po té, co jsme všichni podepsali prohlášení o tom, že jsme byli seznámeni s bezpečnostními předpisy a nafasovali předepsané přilby. Pak už následovala víc než hodinu a půl dlouhá procházka průmyslovými provozy, ze kterých se před časem skoro ze dne na den stalo obrovské město duchů.

Kdyby Marie Terezie nepřišla ve válce s Pruskem roku 1742 o průmyslovou oblast Slezska, byly by možná dodnes Vítkovice celkem nevýznamnou vískou kdesi u Ostravy. Po celý středověk zde stál jen mlýn a šest usedlostí. Dnes je zde doslova ocelové město, kde tramvaj projíždí spletí sídlištních bloků a div ne skrz tovární haly a na ulici sem tam potkáte několik metrů vysoký stroj, který mezi svýma pavoučíma nohama převáží železné polotovary z jedné haly do druhé. I to se však postupně mění.


Nutnost nahradit ztracené slezské hutě vedla k prudkému rozvoji celého Ostravska. Vše pak ještě urychlil objev ložisek ostravského uhlí v roce 1763. Již v roce 1809 skotský hutní podnikatel John Baildon, který provozoval hutě olomouckého arcibiskupství ve Frýdlantě nad Ostravicí, navrhoval přesunout sem železářskou výrobu. Jeho návrh zpočátku nesklidil velké nadšení, ale již o dvacet let později, v roce 1828, byly ve Vítkovicích postaveny Rudolfovy hutě a roku 1831 byla uvedena do provozu první pudlovací pec v Rakousko-Uherské monarchii. Výstavba odbočky Ferdinandovy dráhy dále urychlila průmyslový rozvoj celé oblasti. Od roku 1835 byly železárny pronajaty Vítkovickému těžířstvu tvořenému vídeňskými bankéři a v roce 1843 pak přešly do majetku Rotschildů. Protože železárny potřebovaly patřičnou surovinovou a technickou základnu, postupně vkládaly svůj kapitál do dolů, mechanických dílen, vápencových lomů a dalších podniků včetně vlastních obchodních společností a projekčních kanceláří. To vyžadovalo i spojování kapitálu a nakonec v roce 1873 vyústilo ve vznik Vítkovického horního a hutního těžířstva, které zůstalo vlastníkem i po vzniku Československa. V předtuše válečných událostí majitelé v roce 1937 převedli společnost do vlastnictví londýnské pojišťovací společnosti Aliance Insurance. Díky tomu se železárny nikdy během války nestaly německým vlastnictvím, i když byly využívány pro německou válečnou výrobu. Zajímavý byl i poválečný osud železáren. Jako snad jediný velký podnik nebyly znárodněny, ale celý komplex byl do posledního šroubku odkoupen a poválečná rekonstrukce tehdy již přejmenovaných Vítkovických železáren Klementa Gottwalda a nově budované Nové huti Klementa Gottwalda byly vyhlášeny za první stavbu mládeže.

Provoz hutí ve Vítkovicích skončil poměrně nečekaně v roce 1998, kdy byla v rámci útlumu těžkého průmyslu na Ostravsku výroba z velké části prakticky ze dne na den ukončena a převedena do technologicky méně vyspělých provozů Nové huti a to i navzdory tomu, že po rekonstrukci na konci osmdesátých let dvacátého století patřily Vítkovické železárny k evropské špičce ve svém oboru a s nasmlouvanými zakázkami na tři roky dopředu rozhodně nebyly krachujícím podnikem. Hlavním důvodem k tomuto kroku bylo umístění těžkých provozů prakticky uprostřed obytné části města. Po uzavření provozů vzniklo najednou 162 hektarů nevyužitého území, které bylo vyhlášeno za národní kulturní památku. Po uklidnění situace byla památkově chráněná zóna postupně zredukována. Národní kulturní památka Důl Hlubina, vysoké pece a koksovna Vítkovických železáren, jak zní plný název, v současné době zaujímá 12 hektarů a zbytek území je připraven k revitalizaci. Postupně by zde mělo vzniknout městské centrum včetně rozsáhlého univerzitního komplexu a technologického parku.

Postupně jsme prošli okolo litinového pavilonu, který se v roce 1873 stal chloubou Vítkovic na Světové výstavě ve Vídni, navštívili kdysi nejteplejší pracoviště u nás, kde panovala při odpichu teplota až 60OC. Prohlédli jsme si velín v 80. letech zrekonstruovaný na úroveň evropské špičky a nahlédli do „Zlaté uličky“, která odděluje železárnu od areálu dolu Hlubina. V prostoru bývalého posunovacího nádraží, na kterém je již většina kolejí vytrhána, jsme si prohlédli vagón pro převoz tekutého železa přezdívaný Veronika.


O kus dál jsme měli možnost vyříznutou sondou nahlédnout do našeho největšího dochovaného mokrého plynojemu. Stavba je to úctyhodná. Celý plynojem je nýtovaný. Jedinou výjimku tvoří vyrovnávací pás, který byl do konstrukce navařen při opravě po té, co se konstrukce začala naklánět. Plynojem sám byl po čtyřicet let doslova časovanou bombou, aniž to kdo tušil. Při bombardování Ostravy v roce 1944 jej zasáhla stokilogramová letecká puma, která nevybuchla a zůstala ležet na dně. Ležela tam až do roku 1984 a nad ní bylo 50.000 metrů krychlových plynu. Co se všechno mohlo stát, je lepší nedomýšlet.

Energetická ústředna postavená ve stylu vídeňské průmyslové secese byla dlouhá léta doslova srdcem celých železáren. Je osazena dvěma mohutnými pístovými dmychadly, která byla schopná vyprodukovat sto deset tisíc metrů kubických stlačeného vzduchu každou hodinu. Oba stroje vyrobily v roce 1938 Vítkovické železárny a vydržely sloužit až do uzavření železáren. O jejich důležitosti svědčí to, že v případě výpadku dodávky vzduchu, by během půl hodiny došlo k zatuhnutí celé vsádky. Nezbylo by pak nic jiného, než celou vysokou pec rozebrat a postavit znovu. Proto zde bylo v roce 1961 instalováno ještě turbodmychadlo přezdívané Jitka. Původně bylo uvažováno jako náhrada. Jeho provoz však byl velmi drahý. Jen v roce 1961 činil účet za elektřinu 18 miliard Kčs. Na oknech energetické ústředny je dodnes patrný černý nátěr pocházející z protileteckého zatemnění v době druhé světové války. Fungovalo asi dobře, protože ústředna nebyla při žádném bombardování Ostravy zasažena.

Není snad u nás město, nebo vesnice, ve kterém byste nenašli most, silo nebo jinou stavbu pocházející právě z Vítkovic. To je dnes téměř minulostí. V roce 1998 byly po stosedmdesáti letech od založení provozy z velké části uzavřeny a výroba přesunuta. Zůstala obrovská postupně chátrající průmyslová ruina, která byla vyhlášena za národní technickou památku. Celý komplex dolu Hlubina, koksárny, vysokých pecí a dalších provozů tvoří společně s dopravními mosty a pásovými dopravníky unikátní celek, ve kterém se dá vystopovat vývoj celé oblasti v období průmyslové revoluce. Celá památka má společně s hornickým muzeem na Landeku a dolem Michal slušnou šanci na zápis do seznamu světového dědictví UNESCO jako součást průmyslového dědictví Ostravy.


Tak, jako zde byla znenadání zastavena výroba, přišlo náhle i zpřístupnění pro veřejnost. V srpnu 2007 byla během pouhých tří dnů připravena prohlídková trasa a do části „ostravských hradčan“ začali proudit první návštěvníci. Ti měli na podzim 2007 unikátní možnost prohlédnout si „expozici posledního dne“, tedy v takovém stavu, v jakém byl provoz opuštěn. Okamžitě po té, co byla na konci října památka pro veřejnost uzavřena, začaly zde práce na rekonstrukci a konzervaci. Návštěvníci se sem podívají každý další rok vždy v letní sezóně. Do roku 2014 bude v prostoru vysoké pece číslo 1 vybudován technický skanzen. V prostoru pece 4 a 6 vznikne univerzitní centrum a zbytek bude částečně přeměněn v městské centrum a částečně zalesněn. Celý projekt financovaný z rozpočtu Vítkovice a.s., Moravskoslezského kraje a prostředků EU vyjde na 12 až 14 miliard korun.

Bohužel není dodnes zcela jasné, kdy a jestli vůbec se podaří návštěvnicky zpřístupnit celý technologický komplex zahrnující nejen vysoké pece, ale i přilehlý důl Hlubina a naši nejmenší koksovou baterii, která sloužila výhradně pro provoz pece číslo 1. Problém klasicky spočívá ve vlastnických vztazích. Důl Hlubina totiž patří státnímu podniku Diamo, který je sice pokračovatelem Československého uranového průmyslu, ale nedisponuje takovými prostředky, jako společnost Vítkovice, a. s., která investicí do této technické památky nejen plní svou zákonnou povinnost, ale také dává najevo, že si váží svých vlastních historických kořenů.

Prohlídková trasa se vrací ke svému výchozímu bodu nedaleko vrátnice kolem vodojemu. V těchto místech má být v budoucnu vybudováno občerstvení a zázemí pro návštěvníky.

Prohlídky by měly až do ukončení úprav probíhat v letní sezóně. Na prohlídku je potřeba se předem objednat. Velikost skupin je z bezpečnostních důvodů omezená a zájem je poměrně velký. Průvodcovská služba je vynikající a je vidět, že to dělají lidé, kterým se průmyslová historie Ostravy stala koníčkem. Jedinou vadou na kráse je prozatím nedostatek informačních materiálů. Na pokladně je dostupný pouze miniprůvodce po Ostravě a výpravná, leč drahá fotografická publikace věnovaná průmyslovým dějinám Ostravska. Chybí zde nějaká jednoduchá brožurka nabitá informacemi v ceně do stokoruny. Velká část informací v tomto článku proto pochází z poznámek pořízených během výkladu průvodce a mohou se zde tudíž vyskytovat určité nepřesnosti.

Areál je přístupný od dubna do října. Prohlídky zajišťuje Ostravský informační servis a Zájmové sdružení právnických osob „Dolní oblast VÍTKOVICE“ Pokud pojedete městskou hromadnou dopravou, vystoupíte na tramvajové zastávce Vítkovice-vysoké pece. Autem se sem dostanete tak, že z Rudné odbočíte na Výstavní a pak vpravo po ulici Ruská na parkoviště před ředitelstvím železáren. K vrátnici, která je společná se vstupem do provozů funkční části, se dostanete podchodem pod ulicí Místeckou. Zvlášť mimoostravští návštěvníci jedoucí autem budou možná trochu bloudit mezi objekty dosud pracujících provozů železáren. Prohlídková trasa vede autentickým průmyslovým prostředím včetně lávek, můstků a ocelových schodišť. Není fyzicky příliš náročná, ale rozhodně není bezbariérová a vyplatí se vzít si přiměřeně pevnou obuv.

Historické tramvaje budou i letos brázdit ulice našich měst

Tramvaj, elektrika, šalina či lokalka jsou různé názvy pro vozidla
pouliční dráhy, bez nichž bychom si dopravu v řadě našich měst už
ani nedovedli představit. Bohatou historii své kolejové dopravy si budou
města připomínat i letos jízdami historických tramvají, které sice
nejsou tak rychlé a pohodlné, jako současná velkokapacitní monstra, ale
dokáží připomenout dobu, kdy i stroje mívaly lidštější rozměry.
Mnohdy se nebude jednat jen o ojedinělé jízdy a někde historické
tramvaje vyrazí do ulic i v zimních měsících.


Na koci devatenáctého století se v našich městech začaly objevovat první pokusy o zavedení kolejové městské osobní dopravy. Jako první na území dnešního Česka a třetí v Rakousku-Uhersku zahájila již v srpnu roku 1869 provoz brněnská koňka. Postupně se přidávala i další města s projekty pouličních drah s koněspřežným či parním provozem. Ty však narážely na ekonomické potíže a byly proto obvykle pro nerentabilitu ukončeny. Jako životaschopné se ukázaly až elektrické tramvaje. Na autobusy a trolejbusy si pak naše města musela počkat až do doby mezi světovými válkami.

Od konce devatenáctého století až do první světové války začaly elektrické tramvaje na našem území postupně jezdit v Praze, Teplicích (1895), Liberci (1897), Olomouci, Plzni a Ústí nad Labem (1899), v Brně a Jablonci (1900), v Mostě a na Ostravsku (1901), v Mariánských Lázních (1902), Opavě (1905), Českých Budějovicích, Jihlavě (1909) a Českém Těšíně (1911). Po druhé světové válce pak došlo ke zrušení mnoha tramvajových tratí. Do dnešních dnů využívá tramvajovou dopravu Praha, Brno, Olomouc, Ostrava, Liberec a Jablonec a Plzeň. Po připojení k Schengenskému prostoru připravuje obnovení tramvajové dopravy Český Těšín.

Od devadesátých let minulého století jezdí v turistické sezóně v Praze historická linka 91, která vyráží každou celou hodinu z vozovny Střešovice skrz centrum k výstavišti v Holešovicích, odkud se opět v celou hodinu vrací zpět. Na lince platí zvláštní tarif a nastoupit a vystoupit je možno kdekoli po trase. V roce 2008 bude linka v provozu od 22. března do 17. listopadu na trase Vozovna Střešovice – Pražský hrad – Malostranská – Malostranské náměstí – Národní třída – Václavské náměstí – Náměstí Republiky – Styrossmayerovo náměstí – Výstaviště.

Od loňského roku (2007) vyráží historické tramvaje pravidelně i do Brněnských ulic. Po té, co musela být kvůli rekonstrukci ulice Rašínovy pozastavena linka H jezdící denně po centru města, začaly dřevěné šaliny jezdit na vybraných spojích linky č 10. kde jezdily až do pozdního podzimu a zvládly i sněhovou kalamitu na začátku listopadu. Jakmile to bude možné, vrátí se zas do centra. Na pravidelných historických linkách platí běžný tarif DPMB. Kromě Pravidelných linek pořádá při různých příležitostech Dopravní podnik města Brna i nostalgické jízdy historických vozidel. Největší zátěž čeká na tyto unikáty na přelomu května a června, kdy bude probíhat festival Brno, město uprostřed Evropy, jehož součástí je i mezinárodní soutěžní přehlídka ohňostrojů Ignis Brunensis. V rámci Dopravní nostalgie se brňané i návštěvníci města budou moci svézt i vozy taženými populární „Karolínkou“ (parní lokomotivou Caroline), která pamatuje nejstarší začátky brněnské městské hromadné dopravy.

V roce 1996 byl za kulturní památku vyhlášen vůz číslo 223 Dopravního podniku města Olomouce. Město na jeho opravu a údržbu vyhlásilo veřejnou sbírku, jejíž součástí je i prodej čestných jízdenek. Od března 2008 plánuje olomoucký dopravní podnik pravidelné jízdy historickou tramvají, které se budou konat mimo jiné i s ohledem na počasí.

Dopravní podnik Ostrava a.s. a Kroužek přátel MHD v Ostravě se chystají vyjet s historickou tramvají už v únoru. V sobotu 18. února 2006 si mimořádnými jízdami připomenou 20. výročí ukončení provozu dvounápravových tramvají v Československu. Vzhledem ke specifikům některých jednokolejných tratí byly staré dvounápravové tramvaje v Ostravě vyřazené z provozu jako v posledním z našich měst. Na vzpomínkovou jízdu vyjede historická souprava v trase Vřesinská – Vřesina – Dolní Lhota – Zátiší. Další historické jízdy plánuje ostravský dopravní podnik při různých příležitostech v průběhu roku.

Plzeňské městské dopravní podniky, a.s. mají ve svém vlastnictví technický unikát. Je jím „primátorský vůz“. Jedná se o nejstarší dochovanou provozuschopnou tramvaj u nás a pravděpodobně i ve střední Evropě. Dne 29. 6. 1899 zahajovala pravidelný tramvajový provoz v Plzni. Vůz je dodnes provozuschopný i s řadou unikátních dílů pocházejících z dílen legendárního Františka Křižíka. Z pochopitelných důvodů vyráží tato tramvaj na různé příležitostné jízdy pouze od jara do podzimu.

Tramvaj Bovera mohou obyvatelé Liberce vídat v ulicích od roku 1929. Po té, co dosloužila, byla využívána dopravním podnikem jako brusný vůz. Od roku 1987 do roku 1999 se jí věnovali nadšenci ze sdružení Boveraklub, kteří ji uvedli do provozuschopného stavu. Nadšením party lidí je tato tramvaj i nadále postupně rekonstruována do původní podoby. Kromě smluvních jízd je vůz Bovera používán při provozu zvláštní historické linky č. 1, která je v provozu v odpoledních hodinách ve dnech státem uznaných jako svátek.

Poslední tramvajovou kuriozitu najdete od letošního roku (2008) v Českém Těšíně. Od roku 1911 zde byla v provozu nejkratší tramvajová linka na našem území. Spojovala polskou a českou část města. Po první světové válce, kdy bylo město rozděleno mezi dva státy, byl provoz lokalky v roce 1921 ukončen a trať byla rozebrána. Se vstupem do Schengenského prostoru plánují Český a polský Těšín alespoň symbolické obnovení linky ve formě vozů v podobě historických tramvají na ekologických autobusových podvozcích. K obnovení tratě zatím asi nedojde nejen z důvodů finančních, ale i proto, že by bylo nutno stavět v historické části města. Pokud by přeci jen byla obnovena, jednalo by se hned o dvojnásobnou kuriozitu. Trať by opět byla nejkratší nejen u nás, ale pravděpodobně i v Evropě a navíc by ležela na území dvou států.