Soutěž Endurance: Valle Verzasca, kamenné srdce Tessinu

Další soutěžní článek ze soutěže s nakladatelstvím DharmaGaia o knihu Alfred Lansing: Endurance – neuvěřitelné putování Shackletonovy Královské transantarktické expedice
Autorka Ivana Filipová je pouze pilnou dopisovatelkou Cestovatel.cz, i když se to podle počtu článků nezdá. Proto se může účastnit našich soutěží.


Nedávno jsem tu psala o české řece Vydře, která mě vzala za srdce. Stejně tak na mě zapůsobila podobná říčka, daleko na jihu Švýcarska, v oblasti Tessino.

Nevím tak úplně přesně proč, ale niterní pocity při chůzi kolem řeky a vnímání tekoucí vody z těchto dvou horských říček bylo velmi podobné a velmi intenzívní. Rozdíl, který člověka bouchne do očí je v barvě vody. Jak je Vydra tmavá, hnědá, tak je Verzasca čirá, světlá a zelená. Tak zelená, že celé údolí dostalo přídomek, který ve volném překladu do češtiny znamená Údolí zelené vody.

Údolí Řeky Verzasce je pokládáno za nejmalebnější část jižního Švýcarska. Je tady největší pravděpodobnost, že Vám na výlet vyjde krásné počasí, protože zdejší oblast má z celého Švýcarska nejvyšší počet slunečných dnů v roce. Za nás se pravděpodobnost potvrdila, slunce svítilo od božího rána po celý den, až navečer se začaly honit mraky a za to jsem byla vděčná, protože daly vyniknout bělostným a barevně žíhaným kamenům na fotografických záběrech.

Tento článek je ze soutěže o knihu:

Obálka knihy Endurance

Alfred Lansing: Endurance – neuvěřitelné putování Shackletonovy Královské transantarktické expedice

Loď Endurance zamrzla v lednu 1915 v ledových polích antarktického Weddellova moře, po deseti měsících ji ledové kry rozdrtily. Ernest Shackleton a jeho posádka 27 mužů zůstali 850 mil od nejbližší základny. Nastal čas tvrdých zkoušek a utrpení…

Brilantně napsaná kniha novináře Alfreda Lansinga je uznávaná jako naprosto úplný popis osudné plavby Endurance. Toto ohromující vyprávění o přežití Shackletona a všech dvaceti sedmi mužů více než rok na ledem pokrytých antarktických mořích označil Time za „definici hrdinství“. Český překlad vychází u příležitosti Mezinárodního polárního roku. Váz., asi 280 str., originální fotografie, mapy a ilustrace, asi 350 Kč.

„Shackleton se stal mým hrdinou.“ (Reinhold Messner)


I vy můžete soutěžit, zkuste to tady

uzávěrka soutěže je stanovena na 20. července!

Naše putování údolím Verzascy začalo po dlouhém stoupání autem a jeho zaparkování kousek od přehradní hráze Diga di Contra. Hráz je monstrózní dílo. Je vysoká 220 m, dlouhá 380 m a široká 25 m v úpatí a 7 m v koruně. Prostě obrovská betonová masa a na ní bungee jumping, který hned po příchodu zaujal mého manžela. Při pohledu dolů se mi zastavilo srdce a nekompromisně jsem ho chytla pod křídlo a táhla promptně odtud, protože se zcela vážně zajímal o to kolik metrů dolů je možné skákat, co to stojí a tak podobně. Vzhledem k tomu, že si již skákání vyzkoušel v Čechách, jeho bezmezné nadšení bylo nebezpečné, naše finance omezené a celodenní výlet před námi ohrožen. Nakonec ho odradila vyřčená finanční částka, kterou jsem já nezaslechla. Přehrada byla plná lidí a výhledy na obě strany řeky rozhodně stály za to. Krásnější je na stranu, kde hráz drží vodu Verzascy než vteče do jezera Lago Maggiore. Po celou dobu našeho pobytu na hrázi chlapci od bungee jumpingu kšeft neudělali ačkoli lidí okolo nich postávalo dost. Pohled z místa odkud se skákalo byl opravdu jen pro silné povahy. Představte si pohled 220 m kolmo dolů obklopeni masou zaobleného betonu a pod ním minimum vody. Ráda bych si nějakého cizího odvážlivce nafotila nebo natočila ale nikdo takový se za tu půl hodinku co jsme procházeli přehradou po obou stranách, nenašel.


Od přehrady je cesta do té nejkrásnější části údolí ještě dlouhá a tak jsme za dopravní prostředek opět zvolili auto a ještě projeli 7 dalších tunelů než jsme se dostali do vesnice Vogorno. Tady je řeka ještě relativně klidná a široká, není tu zatím vidět to typické kamení, kterým je naplněna ve vzdálenějších částech údolí. Místo je spíše charakteristické kamenitými loukami. Odtud jsme už postupně stoupali pěšky a míjeli další a další vesnice: Corippo, Lavertezzo, Brione, Gerra i Frasco. Všechny mají společnou architekturu i stáří, je v nich spousta podobných kamenných domů, velmi strohých, jednoduchých a účelných. Někde mají typický kostelík a všude úzké křivolaké uličky. V duchu jsem si představovala jaké by to bylo tady žít. Pro mě by to znamenalo vrátit se o století zpět. Celé to místo v údolí řeky mi přišlo jako Růženka spící po staletí, neměnné s vlastním typickým koloritem, na který nemá vliv zub času ani vývoj civilizace. Z vesniček podobných jako vejce vejci se mi v paměti nejvíc uhnízdila vesnice nejtypičtější a to Lavertezzo. Právě v ní je známý obloukový most přes řeku a v řece největší množství vyhlazených kamenů vhodných pro koupání a spočinutí. Voda je zde ledová i v letních měsících, ale o to více osvěží. Na velkých masívních placatých kamenech se dá pohodlně ležet a odpočívat a horké kameny nahřívají záda. Dá se po nich v řece skákat a lézt a tak můžete jít velký kus cesty pouze řekou po jak rozsáhlých dlouhých vyhlazených monolitech tak přeskakovat po jednotlivých kulatých a hladkých kamenech. Vždycky je kam šlápnout. V Lavertezzu také najdete nejkrásnější kostel z okolí.

Sponzorem této soutěže je nakladatelství DharmaGaia, které věnuje knihy autorům nejlepších článků. Zaujala-li vás kniha Endurance – neuvěřitelné putování Shackletonovy Královské transantarktické expedice, ale nechce se vám soutěžit, koupit si ji můžete třeba tady.

Směrem k poslední vesnici v údolí, nazvané Sonogno, se řeka mění v horský živel. Divoce naráží do mohutných kamenných bloků, ale i do tisíců drobných kamenů, kterými je řeka doslova zaplavená. Člověka to nutí sbírat vyhlazené oblázky a mnout je v rukou, vnímat jejich energii a nejraději bych si jich nacpala plný batoh a přivezla s sebou domů. Nakonec odolám a přivezu 3 různé barvy pro štěstí, bílou, šedou a růžovou hladké jako alabastr. Vesnici Sonogno projdeme poctivě úplně celou kromě místního muzea, prohlédneme si každý kamenný dům poskládaný jako mozaika. Všechna okna hrají všemi barvami a jsou cítit rozličnými vůněmi právě kvetoucích květin. Květiny jsou tady všude, mnohde rostou i po střechách, mezi kamennou dlažbou, v kamenných dvorech, prostě všude tam, kde semínka rozesetá větrem zabloudila a našla místo k životu. Celou tuto vesnici bych charakterizovala pouze dvěma slovy kámen a květiny. Celé cesty i chodníky mezi kamennými domy jsou také vykládané kamenem, jen příjezdová silnice a přilehlé parkoviště je vyasfaltované. Kdo nechce údolím procházet pěšky, má možnost dojet autem až na samý konec údolí, odkud už dál žádná cesta nevede. Celé údolí je tady uzavřeno hradbou ticinských velehor Existuje jen stejná cesta zpět odkud jste se sem do nitra kamenného srdce Tessinu dostali. Když se člověk prochází mezi jednotlivými kamennými domy nalepenými na sebe jak zrnka máku na koláči a vdechuje čistou a omamnou vůni pnoucích se rostlin má pocit, že je na konci světa kde se navždy zastavil čas.

Švýcarské fondue – jeden z nejznámějších receptů švýcarské kuchyně

Švýcaři si, jak je známo, potrpí na různá fondue. Jsou to fajnšmekři každým coulem a tak v jejich kuchyni najdete fondue na různé způsoby, jak klasické sýrové, tak už nějak vylepšené jako Lesnická fondue (s čerstvými žampiony), Sýrová fondue s ořechy (vlašské ořechy a ještě kus špeku), Burgundská fondue(kousky hovězích řezů s koňakem), Vinná fondue (s bílým vínem a mandlemi) nebo Ženevská fondue, na kterou napíšu recept, protože miluji česnek.

Je potřeba: 400 g ementálu, 2 dl bílého vína, česnek, bílý pepř, muškátový oříšek, škrob, sklenka vodky

Misku, nejlépe keramickou, zhusta vytřeme česnekem pro jeho typickou vůni. Potom nakrájíme 400 gramů ementálu na menší kousky. Misku postavíme na oheň a nalejeme 2 sklenice bílého vína. Může být jakékoli, i když každý kraj jiný mrav a jiné oblíbené víno, tudíž každý Vám bude tvrdit, že právě to, které dává on sám je to jediné pravé. Přidáme půl lžičky mletého bílého pepře a špetičku čerstvého strouhaného muškátového oříšku. Až víno bude vřít, pomalu přidáváme ementál za stálého míchání. Můžeme misku odstavit a přidat v malé trošce vína rozpuštěnou lžičku škrobu. Smícháme a znovu dáme na oheň, navíc přilijeme skleničku vodky ( někdo třeba višňovice) a mícháme až šleháme. A pak je dílo hotovo, když směs je táhlá a jednolitá. Stačí už jen svorně usednout nejlépe kolem kulatého stolu, vytvořit dobrou náladu a popřát si dobrou chuť. V rozteklé směsi pečlivě a pomalu namáčíme chléb napíchnutý na vidličce, užíváme si to a zapíjíme nejlépe suchým bílým vínem. Dobrou chuť i Vám.

Zprávičky a kalendář akcí na Cestovateli

Trošku opomíjené zůstávají zprávičky a kalendář
akcí
, kterými se snažíme naplňovat motto našeho serveru,
„Cestovatelé sobě“. Je to možná způsobené
tím, že málo propagujeme to, že každý z Vás má možnost do těchto
dvou aplikací aktivně přispět. Pokusíme se Vás proto seznámit
s možností vytváření zpráviček a zadávání akcí do
kalendáře.

Milí čtenáři,

velice nás těší postupně narůstající statistika o návštěvnosti Cestovatele. Je to pro nás signálem o tom, že to, co děláme, má nějaký smysl a že naše články Vám někdy zpestří šedý všední den, jindy třeba svojí informací pomohou při plánování víkendového výletu, či dovolené. Těší nás, že kromě článků, využíváte i další možnosti, které náš server nabízí, zejména pak diskusní fóra a cestovatelskou seznamku.

Trošku opomíjené zůstávají zprávičky a kalendář akcí, kterými se snažíme naplňovat motto našeho serveru, „Cestovatelé sobě“. Je to možná způsobené tím, že málo propagujeme to, že každý z Vás má možnost do těchto dvou aplikací aktivně přispět. Není v silách redakčního týmu všechno uhlídat a tak úplně se nám nelíbí, že se zde vyskytuje příliš mnoho informací, které postupně přežvýkávají velké servery, noviny a televizní kanály. V následujících řádcích se proto pokusíme seznámit Vás s možností vytváření zpráviček a zadávání akcí do kalendáře.

Zprávičky

Ve zprávičkách by měly být uvedené aktuální informace související s cestováním. Může to být to, že někde mezi Bhútánem a Indií otevřeli nový hraniční přechod, Zpráva o vypuknutí epidemie cholery někde ve střední Africe, informace o nové super levné letecké lince mezi Kazachstánem a Argentinou, ale klidně taky zprávička o úžasném open-air festivalu v Dolních Kotěhůlkách, nebo o interaktivní výstavě kamenných škrabadel v nějakém archeoparku, či o nově otevřené cyklostezce. Zajímavé mohou být krátké informace o počasí, lavinové situaci, novinkách v oblasti outdoorového vybavení. Možností je téměř nekonečně. My už si z Vašich příspěvků vybereme, případně z několika podobných vytvoříme jednu větší zprávičku, či krátký článek.

Do zpráviček rozhodně nepatří reklamní sdělení. Od toho jsou placené reklamní plochy, které máme i na Cestovateli. Hranice mezi tím, co je zprávička obsahující odkaz na zajímavé stránky a co je reklama, je tenká a někdy ne zcela zřetelná. Redakce si proto vyhrazuje právo na konečný verdikt. Vůči neziskovým organizacím a nekomerčním akcím jsme mírně shovívavější.

Odkaz na možnost navrhnout zprávičku najdete v zápatí pole se zprávičkami. Po kliknutí se Vám objeví jednoduchý formulář, do kterého stačí vepsat Název a text zprávičky a jméno autora. To se pak může objevit u zprávičky. Pokud máte něco na srdci, můžete to připsat do poznámky pro redaktora.

  • Budete-li vkládat do textu odkazy na další stánky, napište je pokud možno na zvláštní řádek.
  • Je-li to aspoň trochu možné, dávejte link přímo na informaci, o které je zprávička. Zvlášť u velkých serverů se obsah první stránky poměrně rychle mění a není pak často jednoduché konkrétní informaci dohledat.
  • Pokud existují kvalitní webové stránky, stačí zprávička krátká s vloženým odkazem.

Zde je formulář pro vložení zprávičky.

Kalendář

Do kalendáře akcí se dostanete kliknutím na příslušnou záložku v horním navigačním proužku. Pro vlastní zadání akce pak stačí kliknout na tlačítko „Přidat akci“. Objeví se formulář, který obsahuje i návod k vyplnění jednotlivých kolonek. Ty vyplníte a odešlete tlačítkem „uložit“. Akce spadne do redakčního systému a tam vyčká, až ji někdo z redaktorů schválí (nebo zahodí).

Jsme si vědomi toho, že některé kolonky mohou působit určité potíže. Týká se to zejména kategorizace akcí. Je to dáno historicky z dob, kdy jsme se přizpůsobovali serverům, se kterými jsme si vyměňovali informace. Budete-li mít pocit, že Vám například nějaká kategorie chybí, napište to do poznámek pro redaktora. Pokusíme se s tím něco udělat, ale asi to nebude úplně hned. Budeme ale vědět, jak bychom měli kalendář upravit.

Pro kalendář platí totéž, co pro zprávičky. Nepatří sem nepokrytě reklamní sdělení. Od toho jsou placené reklamní plochy, které máme i na Cestovateli. Hranice mezi tím, co je a co není komerční akce, je ještě nejasnější, než v případě zpráviček. Redakce si proto vyhrazuje právo na konečný verdikt. Vůči neziskovým organizacím a nekomerčním akcím jsme mírně shovívavější. I přes to, že se jisté komerci neubrání, schvalujeme akce typu erbovních slavností, nebo různých závodů, soutěží a jarmarků pořádaných nejen různými městy.

Děkujeme za to, že jste tento poměrně dlouhý a nezáživný text dočetli až sem a těšíme se na Vaše informace, které budeme moci poskytnout i dalším čtenářům.

Redakce

Pražské zahrady – Vrtbovská zahrada

Všem svým přátelům a známým, kteří nejsou z Prahy, doporučuji
jediné. Běžte si navečer sednout na vyhlídku, na nejvyšší bod Vrtbovské
zahrady a potom už můžete jet klidně z Prahy domů! Ať už budou Vaše
zážitky po celodenním maratonu jakékoli, po posezení na tomto místě se
vaše pohledy zasní a místo si vás, sem do hlavního města, přitáhne
zpátky. Uvidíte!

Na svahu Petřína leží čtyři barokní zahrady. Vrtbovská, Vratislavská, Schönbornská, Lobkovická. První z nich je přístupná z Karmelitské ulice č. 25 na Malé Straně a je součástí Vrtbovského paláce, nad nímž stoupá do svahu . Má rozlohu 0,31 ha a nadmořskou výšku od 197 m do 212 m.

Jaká zahrada je v Praze nejkrásnější?

Právě Vrtbovská je pro mě ta nejkrásnější. A nejen pro mě. Říká se o ní, že je nejatraktivnější zahradou svého druhu na sever od Alp. Jejím autorem je František Maxmilián Kaňka, který v letech 1715 až 1720 pracoval pro Jana Josefa Vrbu, hraběte a nejvyššího purkrabího Pražského hradu. Přestavoval jeho palác a následně vybudoval právě tuto velkolepou barokní zahradu. O sochařskou výzdobu se postaral Matyáš Bernard Braun. Fresky v sala terreně pořídil Václav Vavřinec Reiner. Nejznámější a nejkrásnější je freska na klenbě představující Venuši a Adonise.



Tato barokní zahrada je terasová, klasického italského typu. Právě na terasách a jejich gradaci je založena překrásná kompozice a míšení teras, schodů a ploch poskytuje mnoho zorných úhlů pohledů a průhledů a pro fotografa je tady doslova ráj. Jak kdysi tak dnes. Právě tohle bývala ve své historické i přírodní svůdnosti zahrada mého mládí. Dnes, po velmi zdařilé rekonstrukci, je zahradou mé dospělosti. Opravy zde probíhaly v letech 1990 až 1998 a to po celkovém statickém zajištění. Věrně obnovená zahrada, která dostala zpět svůj tehdejší lesk byla otevřena slavnostně dne 3. června 1998 a je vlastnictvím Hlavního města Prahy, i když její údržbu zajišťuje soukromá firma Casus Direct Mail a.s.

Na přiložených fotografiích můžete vidět jak místo, odkud se do zahrady vchází tak spodní část zahrady, kde je umístěn malý bazének se soškou Puttiho na mořské nestvůře. Podrobně je nafocena i celá salla terena s Reinerovými freskami a sochami Bakchuse a Cerery od Brauna a protilehlá voliéra. Střední terasu zakončuje vysoká opěrná zeď a kuželková balustráda. Nahoru se můžete dostat dvoukřídlým schodištěm. Těsně nad ním je řada soch antických božstev a zdobených váz a nejkrásnější pohled na ně je právě v okamžiku, kdy se do nich opírá slunce a ony září svými liniemi a čistotou provedení i materiálu. Na terasách je uplatněn parterový symetrický ornament z keřů a květin a směrem vzhůru se zahrada zužuje. Nejvyšší část zahrady je završena reliéfem vodních božstev a grottovými mušlemi. Zahrada má tedy 3 výškové úrovně.


Kdysi čistě barokní zahrada byla v roce 1845 spolu s úpravami palácového komplexu upravena mírně klasicistně. Mezi spodní a střední částí zahrady vznikly empírové přístavky a na nejvyšší kulisové zdi byla pořízena vyhlídka na Prahu. Právě odtud před vámi leží Praha krásná, stověžatá a svítící stovkami nových oranžových střech. Zblízka je tu vidět na Hrad a na kostel sv. Mikuláše, ale i na Chrám sv. Víta nebo na Týnský chrám. Je tu jako na dlani ale i spousta jiných pamětihodností, kterými se pyšní právě hlavní město. Nicméně i dnes je zahrada nadále označována za barokní terasovou zahradu italského typu, i když v ní měly vliv i cizí stylové formy, a je kulturní památkou I. stupně zapsaná na seznamu UNESCO.

Další autorčiny fotky si můžete prohlédnout na stránkách www.ivanafili­pova.ic.cz Máte-li zájem, můžete si stáhnout prezentaci vytvořenou z vybraných fotografií z galerie.

Prezentace ve formátu pps (4,3MB).

V zahradě je čilý turistický ruch. Navíc nabízí možnosti různých pronájmů pro společenské akce, odborné konference, tiskové semináře, garden party ale i svatby. Pro zajímavost: maximální kapacita Vrtbovské zahrady je 400 osob.



Ačkoli má Praha opravdu spoustu krásných unikátních míst, která opěvují básníci a zpodobňují malíři celého světa, je právě Vrtbovská zahrada jedním z těch mému srdci nejbližších.

Všem svým přátelům a známým, kteří nejsou z Prahy, doporučuji jediné. Běžte si navečer sednout na vyhlídku, na nejvyšší bod Vrtbovské zahrady a potom už můžete jet klidně z Prahy domů! Ať už budou Vaše zážitky po celodenním maratonu jakékoli, po posezení na tomto místě se vaše pohledy zasní a místo si vás, sem do hlavního města, přitáhne zpátky. Uvidíte!

Historické slavnosti vyprávějí nevšední příběhy minulosti

Z hodin školního dějepisu vám v hlavě možná uvízly jen
letopočty a fakta. Ale jsou to lidé a jejich příběhy, které vytvářejí
historii. Příběhy o životě králů, měšťanů či řemeslníků,
o událostech svátečních i každodenních vyprávějí historické
slavnosti v českých městech, na hradech a zámcích.

Z hodin školního dějepisu vám v hlavě možná uvízly jen letopočty a fakta. Ale jsou to lidé a jejich příběhy, které vytvářejí historii. Příběhy o životě králů, měšťanů či řemeslníků, o událostech svátečních i každodenních vyprávějí historické slavnosti v českých městech, na hradech a zámcích.


Český Krumlov (www.ckrumlov­.info), jehož historické centrum bylo v roce 1992 zapsáno na seznam památek UNESCO, pravidelně zve své návštěvníky na červnové Slavnosti pětilisté růže (22.–24. 6.) a zářijové Svatováclavské slavnosti (28.–30. 9. 2007). Základní námět Slavností pětilisté růže se nemění: Poslední Rožmberkové a éra renesance – doba největšího rozkvětu Českého Krumlova. Tématem pro letošní rok je čtvrtý sňatek Viléma z Rožmberka s Polyxenou z Pernštejna roku 1587. Diváci si mohou vybrat z velkého počtu scén v celém městě, na nichž vystoupí desítky souborů. Pro děti a dospělé jsou připraveny historické hry a pouliční historická hostina. Chybět nebude slavnostní historický průvod městem, rytíři, muzikanti a kejklíři, novinkou pak bude přehlídka skupin historického šermu. Po celou dobu slavností bude na zámeckém nádvoří probíhat staročeský jarmark s historickým a lidovým zbožím a ukázkou starých řemesel. K Svatováclavským slavnostem neoddělitelně patří jarmark na náměstí Svornosti, který bude po tři dny nabízet produkty hrnčířských dílen, mistrů kovářů a další originální výrobky. Muzea a galerie otevřou své brány pro noční rendez-vous s uměním během Svatováclavské noci otevřených muzeí a galerií. Protože podzim je doba žní a úrody, nebude chybět dobré jídlo a pití, ať už jsou to švestkové koláče, preclíky, klobásy, zelí, víno nebo medovina.

Scénář slavností nazvaných Královské stříbření Kutné Hory (www.stribreni­.cz) navrátí ve dnech v23.–24. 6. 2007** bývalé královské horní město do dob o šest století zpět, na vrchol jeho největší slávy a prosperity. Každoroční gotická historická slavnost symbolicky otevírá turistickou sezonu města zapsaného na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Hrdí horníci uvítají krále Václava IV. s jeho dvořany, otevře se jarmark a sám král zahájí velký rytířský turnaj. Večer se bude královský pár s dvořany bavit na dvorské slavnosti. Při nedělních pořadech propojených tématem lásky se např. dozvíte, jaké překážky museli překonat nápadníci při namlouvání urozené nevěsty. Jestliže máte rádi zářivé barvy praporců a historických kostýmů, neváhejte a připojte se ke slavnostem ve svém vlastním historickém kostýmu. Sezonu kulturních akcí konaných pod širým nebem v Kutné Hoře pravidelně poslední sobotu v září (letos 29. 9. 2007) neoficiálně uzavírají Svatováclavské slavnosti (www.kutnahora­.cz) s programem, který zahrnuje např. řemeslný minitrh, divadelní představení pro děti, hudbu nejrůznějších žánrů, dobové pochutiny a mnoho dalších lákadel.

Historii a rozkvět města Prachatice (www.prachati­ce.cz) ve 14.–16. století připomínají Slavnosti Zlaté solné stezky. Jejich sedmnáctý ročník vyplní poslední červnové dny v Prachaticích (29.–30. 6. 2007) ukázkami dobových řemesel, kulturními programy, trhy a průvody v historických kostýmech.

V kraji nejslavnějších českých rybníků se tradičně pořádají Historické slavnosti Jakuba Krčína. 21. července se v Třeboni (www.itrebon.cz) konají historické trhy a své chovatelské úspěchy v sokolnictví a loveckých plemenech předvedou členové řádu svatého Huberta. Zklidnění nabitého dne přinese večerní koncert dechového tria na třeboňském zámku a slavnostní ohňostroj.


Obdivovatelé císaře Napoleona by neměli chybět 11. a 12. 8. 2007 při Napoleonských dnech na místech slavné bitvy u Slavkova (www.austerlit­z.org). Co tady uvidí? V polním ležení právě probíhá výcvik vojáků, sem tam se strhne bojová šarvátka. V zámku (www.zamek-slavkov.cz) se při kostýmovaných prohlídkách prochází sám Napoleon a v zámeckém parku se rozléhá veselý šum jarmarku.

Do období vrcholného středověku a husitského hnutí vás vtáhnou Královské slavnosti v Telči (www.telc-etc.cz) ve dnech 17.–18. 8. 2007. Slavnosti ve městě zapsaném na seznamu UNESCO navazují na události spojené s pobytem císaře Zikmunda Lucemburského v Telči před 570 lety. Dvoudenní akce bude zahájena v předvečer Královských slavností otevřením jarmarku s kejklíři, pouličním divadlem, fakíry a historickou hudební show. Vyvrcholí noční ceremonií a příjezdem císaře Zikmunda Lucemburského s rytířským doprovodem za svitu loučí a hřmění bubnů. Sobotní odpoledne zahájí průvod husitských vojsk v čele s Janem Žižkou a bude pokračovat šermířskými a rytířskými hrami pro děti i dospělé.

Návštěvy římského císaře a českého krále Karla IV. v Kadani i po více než sedmi stoletích zůstávají událostí, která se v Kadani (www.mesto-kadan.cz) slaví jako Císařský den (25. 8. 2007). Historickou část města ovládnou kejklíři, trhovci a pouliční herci. O žíznivé poutníky se postarají ve středověkých tavernách a šencích. Na příjezd císaře Karla IV. a jeho honosného doprovodu naváže královské slyšení, rytířská klání a slavnost s dvorními tanci.

Od roku 1982 se hrad Helfštýn (www.helfstyn.cz) stal světovým centrem uměleckého kovářství. Nejvýznamnější událostí v tomto oboru je každoroční mezinárodní setkání uměleckých kovářů – Hefaiston. O víkendu 26. a 27. 8. 2007 proběhne již jeho 26. ročník. Po oba dny budou návštěvníci moci zhlédnout na 300 dovezených exponátů reprezentujících 20 zemí. Paralelně budou probíhat na kovářském dvoře u kovadlin a výhní ukázky tvorby mistrů ohně a kovu. Hefaiston si vydobyl výjimečné postavení mezi obdobnými přehlídkami uměleckého řemesla a pravidelně na něj zavítá na 600 účastníků z oboru a 10 000 zvědavých návštěvníků. V průběhu celé sezony lze na hradě navštívit stálou expozici uměleckého kovářství v suterénu hradního paláce, mincovnu s replikami renesančních mincovních strojů a historickou kovárnu.

Slavnosti královny Elišky (31. 8. – 1. 9. 2007) znamenají pro Hradec Králové (www.calendari­umregina.cz) návrat do 14. století, do dob panování královny Elišky Rejčky. Historické centrum města oživí středověký jarmark, dobové průvody, rytířská klání, středověké hry a zábavy, kejklíři, hudebníci, tanečnice a další kumštýři. Chybět nebudou naučné pořady o životě našich předků či ohňový mumraj, slavnost završí večerní ohňostroj.

Máte-li rádi atmosféru středověku, neměli byste si nechat ujít dvanáctý ročník festivalu Táborská setkání (15.–16. 9. 2007). V historickém centru Tábora (www.tabor.cz) se po tři dny budete cítit jako v první polovině 15. století, kdy městu vládl obávaný husitský vojevůdce Jan Žižka z Trocnova. Jana Žižku v doprovodu jeho bojovníků určitě nepřehlédnete, ale k vidění a slyšení toho bude ještě víc: koncerty duchovní a středověké hudby, divadelní představení pod širým nebem, výstavy či hry pro děti.

Z nápadu připomenout tradici, kdy v Boskovicích vykrmovali husy a dodávali je na trh do Vídně, vznikly dnes oblíbené Husí slavnosti. Ty se letos konají 22.–23. 9. v areálu u Zámeckého skleníku (www.boskovice­.cz). Celý víkend bude v Boskovicích vonět husí pečínka, prodávat se budou husí speciality a v restauracích vám naservírují husí menu. Vyhlášena bude i soutěž o nejlepší pečenou husu.

Jak vypadal život v obleženém hradě za dob třicetileté války, vám odhalí program Za čest krále na hradě Sovinci 14. a 15. 7. 2007 (http://akce.so­vinec.cz). Při pilné práci zastihnete kováře a zbrojíře a přímo před vašima očima se strhne i bitva. Už název Kejkle a kratochvíle napovídá, že 25. 8. 2007 bude v Moravské Třebové (http://tis.mtre­bova.cz) opravdu veselo. Středověký festival plný lidového veselí představí kejklíře, šermíře i dobové řemeslníky. Historické tržiště se starými řemesly, rytířské turnaje a šermířské souboje vás čekají také při Oslavanských historických slavnostech (8.–9. 9. 2007) v Oslavanech (www.mesto-oslavany.cz). Čas zábavy a veselí přinášejí do Jablonce nad Nisou (www.eurocentrum­jablonec.cz) Jablonecké podzimní slavnosti (21.–23. 9. 2007). Jejich veselou atmosféru podtrhne jablečný trh, stánky s prodejem tradičních výrobků a ukázky řemesel.

CCCR-CzechTourism je příspěvkovou organizací Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Jeho hlavní aktivitou je propagace České republiky jako lákavé turistické destinace v zahraničí. Po celém světě prezentuje Českou republiku 25 zahraničních zastoupení CzechTourism. Od roku 2003 organizace podporuje také domácí turistiku. Více na www.CzechTouris­m.com, www.CzechTouris­m.cz.

Svět panenek v Plzni

Plechovou panenku Minerva z roku 1890 i zástupy různě
vyšňořených moderních Barbie můžete o letošních prázdninách
obdivovat v Muzeu a galerii severního Plzeňska v Mariánské
Týnici
. Muzeum zde ve spolupráci s Klubem panenky ČR od
20. 6. do 5. 7. 2007
pořádá výstavu Svět
panenek
. Na výstavě bude možné nejen obdivovat množství panenek a
jejich doplňků z různých období, ale proběhnou zde i výtvarné
dílny a poslední červencový víkend zde bude fungovat i nemocnice pro
panenky.


Plechovou panenku Minerva z roku 1890 i zástupy různě vyšňořených moderních Barbie můžete o letošních prázdninách obdivovat v Muzeu a galerii severního Plzeňska v Mariánské Týnici. Muzeum zde ve spolupráci s Klubem panenky ČR od 20. 6. do 5. 8. 2007 pořádá výstavu Svět panenek. Na výstavě bude možné nejen obdivovat množství panenek a jejich doplňků z různých období, ale proběhnou zde i výtvarné dílny a poslední červencový víkend zde bude fungovat i nemocnice pro panenky.

Vernisáž výstavy proběhne 20.6. 07 od 17 hod. a mimo jiné bude možné shlédnout taneční vystoupení juniorského páru v latinskoame­rických tancích.

V termínech 7. – 8. 7. a později 28. – 29. 7. 2007 bude možno navštívit akci Nemocnice pro panenky. Tam bude paní Alena Zemanová opravovat panenky, medvídky, případně i jiné hračky od nejstarších exponátů až po hračky nové. Ve stejném termínu bude probíhat výtvarná dílna pro děti. O víkendu 28. a 29.7. 07 si sem mohou přinést holčičky přemalovat nebo opravit obličeje panenek, které se jim zdají okoukané nebo došly jakékoli úhony. Denisa Molitorisová, která se zabývá přemalbou panenek a šitím replik divadelních kostýmů jim namaluje obličej na přání. Dokáže i zavlasit panenky s poničenými vlasy. Pokud bude zájemců hodně a všechno nestihnou na místě, bude možné se na přemalbě i opravách panenek domluvit.


Více informací o pořadatelích výstavy najdete na stránkách Klubu panenky ČR a muzea v Mariánské Týnici.

V Klubu panenky ČR se sdružují sběratelky panenek od mladého věku přes studující vysokoškolačky a ženy na mateřských dovolených, podnikatelky a další dámy až po důchodkyně. Všechny spojuje stejná láska a záliba a to krása a móda. Všechny také sbírají panenky, případně medvídky, pokojíčky, či miniatury, nebo tvoří různými technikami oblečky od replik starých oděvů, přes módní výstřelky na Barbie nebo panenky Tonner až po filmové kostýmy.

Nejstarší panenka výstavy je plechová MINERVA, vyrobená kolem roku 1890, ale najdete zde i téměř nové panenky Tonner či skoro 150 panenek Barbie z různých časových období. Panenky jsou z rozličných materiálů, jako je papírmaš, celuloid, porcelán, vinyl, nebo guma. Celá výstava od historických panenek až po panenky novodobé čítá víc jak 300 exponátů a množství různých doplňků.

La Rochelle a ostrov Ré

Rozkvět La Rochelle často souvisel s rozkvětem blízkých ostrovů
Ré a Oleron. Na první jmenovaný se vydáváme. Ostrov skutečně nabízí to
nejrůznější vyžití – 90 km cyklostezek vede krásnými lesy
i vinicemi, chráněnými oblastmi i salinami.

Neděle 1. Srpna

Nedělní ráno je stejně krásné jako to sobotní. „Rachtáme“ už od sedmi hodin, brzy se k nám přidává i další rodina, jejíž „páníček“ spal ve spacáku venku. Během hodiny máme sbaleno a vyrážíme směr La Rochelle.

La Rochelle (la rošel) patřil a patří k významným francouzským městům a to významným hospodářsky i kulturně. Město je připomínáno poměrně pozdě, tedy až v 10. století. Pravděpodobně je však mnohem starší. Již od 11. století byl centrem obchodu a rušným přístavem. V roce 1154 ho koupil Jindřich Plantagenet a v roce 1199 vdova po Jindřichovi udělila městu mnoho výsad. V roce 1224 se dostalo do moci Ludvíka VIII., v roce 1360 bylo vráceno Anglii. Proti jejímu panství zde vypuklo povstání a jeho výsledkem bylo vyhnání Angličanů. V minulosti bohužel ve válkách mělo tedy město vždy snahu podporovat tu nesprávnou stranu – Angličany ve stoleté válce a hugenoty v náboženských válkách – a tak na to také často doplácelo. Při bojích hugenotů, za kardinála Richelieua, bylo r. 1628 obleženo a při něm zahynulo 23 000 obyvatel. Obyvatelé byli vyhladověni, hradby strženy a město zbaveno všech privilegií. V roce 1648 tu bylo zřízeno biskupství a podle ediktu nantského muselo město opustit 5 000 jeho občanů – protestantů. Dobou rozkvětu pro město bylo 18. století, kdy La Rochelle patřil k nejvýznamnějších francouzským přístavům, přes něž šel obchod s koloniemi.


Sjíždíme do podzemních garáží na náměstí Place Verdun a prohlídka města může začít. Náměstí i ulice jsou zatím liduprázdné, i přes tuto ranní dobu je však katedrála Saint-Louis otevřena. Ta je první památkou, na kterou ve městě narazíme. Již v roce 1152 zde první obyvatelé La Rochelle postavili kostel Saint-Barthélémy. Z něho do dnešní doby „přežila“ gotická věž z 15. století, nacházející se za katedrálou. Kostel byl v náboženských válkách na konci 16. století zničen. Na počátku 17. století přistoupili protestanti k výstavbě nového kostela, který se potom stal katedrálou. I on byl ale zničen. Teprve r.1741 přinesl Jacques-Ange Gabriel, první královský architekt, plány nové stavby a r. 1742 se začalo se stavbou. I ta se protáhla na dlouhou dobu, nakonec byla dovedena do dnešní podoby. Uvnitř nás upoutají především krásné malby na skle.

Procházíme poněkud ponurými podloubími, která rozjasňují výlohy jednotlivých obchodů. Ulici lemují domy většinou ze 16. – 17. století. Míříme do starého přístavu na konci úzké zátoky. Projdeme obloukem v hodinové věži (Porte de la Grosse Horloge). Ta je gotická a slouží i jako zvonice. Před námi se otevře půvabné přístavní zákoutí. I ono se teprve probouzí do krásného dne.

Nejmohutnějšími stavbami jsou dvě věže a to Tour de la Chaine a Tour St-Nicolas. Kdysi byl mezi nimi natažen těžký řetěz, který měl chránit město před nepřáteli z moře. Obě pocházejí ze 14. století. V první jmenované bylo skladiště střelného prachu, druhá sloužila jako pevnost a vězení. Nedaleko odsud, na konci hradeb, zbudovaných na konci 15. století, se nachází věž Tour de la Lanterne též z 15. století. Původně sloužila jako maják, potom i jako vězení. Vězni zanechali na jejích stěnách mnoho kreseb, nejčastěji znázorňujících lodě.

Loudáme se po nábřeží, obhlížíme množství plachetnic kotvících v zátoce. Neméně půvabný pohled poskytují „vyšperkované“ kavárny a restaurace. Stolky a židličky už jsou v řadách vyrovnány na chodnících a zvou k posezení. Jako unikát se nám jeví maják v bytové zástavbě. Zde na nábřeží, na Quai Louis Durand, si také povšimneme, že ulice, pokud nese jméno nějaké osobnosti, není označena jen prostým názvem, ale pod ním je uvedeno, čím se dotyčný proslavil a kdy žil. Opravdu nenásilné předávání informací.

Rozkvět La Rochelle často souvisel s rozkvětem blízkých ostrovů Ré a Oleron. Na první jmenovaný se vydáváme. I na něj vede z pevniny odvážně ladný most, k naší „neradosti“ s poměrně vysokým mýtem. Zaplatíme a můžeme si do libosti ostrov prohlížet. Především dlouhé, prosluněné pláže a příjemné klima dělají z ostrova oblíbený cíl všech milovníků slunce i nezničené přírody. Ostrov skutečně nabízí to nejrůznější vyžití – 90 km cyklostezek vede krásnými lesy i vinicemi, chráněnými oblastmi i salinami. Cyklisté dojedou do půvabných vesniček s malými bílými domečky i kostelními věžemi, které často sloužily i jako majáky, přivádějící lodě do bezpečných přístavů, do přístavů těch nejrůznějších člunů a jachet. A k tomu přistupuje ještě dobrá, ba možná více než dobrá strava, připravovaná z darů moře. Kdo by zase této nabídce odolal? Neodoláme ani my a zbytek dnešního dne věnujeme tomuto ostrovu, bílému ostrovu, typickému svými křídovými útesy a písečnými dunami.

V podmračeném počasí jedeme do nejznámějšího centra ostrova, do „hlavního města“ Saint-Martin-de-Ré. Některé materiály mluví o tom, že v tomto případě jde o vesnici, jiné konstatují, že se jedná o město. Tak tedy nevíme, jaké zásady platí ve Francii pro město či vesnici, pro nás je důležité, že v tomto případě se budeme řídit jen svým instinktem – to znamená, že můžeme pouze konstatovat: „Toto nás okouzlilo, toto o něco méně.“

Projíždíme nevýraznou krajinou, až dojedeme do již zmíněného Saint-Martin-de-Ré. Zaparkujeme na záchytném parkovišti na okraji města, poblíž pevnosti. Je tu téměř plno, čekáme ve městě „nával.“ Ale nic není tak horké, jak se uvaří. Brzy poznáváme, že toto pravidlo platí i tady.

Nejprve zamíříme do parku u hradeb. A ejhle – první překvapení. Po parku se procházejí osli se slušivými nohavičkami na předním i zadním páru nohou a na svém hřbetu poslušně nesou dětské cestující. Podle počtu oslů můžeme pouze soudit, že se jedná o dobrý „byznys.“ Jenže čistota oslích nohaviček je pochybná. Bodejť by ne – nařiďte zvířeti, že se má chovat „čistotně“ ke svému oděvu. Ani pohled z hradeb směrem k moři není příliš estetický. Bahnitá plocha, táhnoucí se do dáli, typický zápach bahna, šeď všech staveb kolem, z níž se vyděluje pouze červeně rámovaný maják na jednom z ostrohů ostrova. Tak to je první dojem z města Saint-Martin-de-Ré.


Procházka městem nás ujistí v tom, že se jedná skutečně o starobylé lidské sídliště. Domy mají tu správnou „patinu věků,“ vnitřní přístav se řídí přílivem a odlivem dnes stejně jako kdysi, lodě leží bezmocně v bahně. I místní kostel nepřežil „tlak doby,“ jeho část jsou pouhopouhé trosky. Jen nabídka restaurací je dnes podřízena turistické komerci, zatímco dříve šlo spíše o prostou obživu. I tímto se projevuje proměna života v běhu věků.

Dojedeme k nejzápadnějšímu cípu ostrova, na němž pochopitelně nechybí maják. Zde jsou dokonce majáky dva –jeden nový a jeden starý a nazývají se Phare des Baleines. Dlouho se tu nezdržíme, i tady vše ovládají požadavky turistického ruchu – množství stánků nabízí všechny možné (a občas i nemožné) suvenýry, restaurace vystavují poutače zvoucí k návštěvě. Nabízejí se v nich především dary moře a hlavně ústřice, které se na ostrově uměle chovají.

Cestou zpět prokličkujeme oblastí solných mokřin, zastavíme se u zřícenin cisterciáckého opatství Abbaye des Chateliers a vykoupeme se u vjezdu na ostrov. Pak nás čeká přejezd zpět na pevninu a po ní pojedeme a pojedeme a pojedeme. Míjíme město Rochefort, kdysi soupeře La Rochelle, silnice za ním směrem na jih vede oblastí kanálů. Připadáme si na ní jako na houpačce – silnice se nejspíš propadá do mokré půdy. A tak máme zácvik na trajekt. Rádi bychom se totiž dostali až do Royanu a z něj se trajektem přeplavili na poloostrov Médoc, vybíhající ve své mohutné mase na sever a západ od města Bordeaux.

Z nekonečné roviny se jakoby náhle zvedá k nebi věž kostela Église St-Pierre-de-Sales v Marennes. Název kostela přeložený do češtiny nám už leccos vypoví o charakteru zdejší krajiny – kostel je zasvěcen sv. Petru na salinách. Když vystoupíme na náměstí u kostela, doslova nás „bací“ vedro. Teploměr se vyšplhal na 36 stupňů. Na pořad dne přichází tedy opět koupání, moře je odsud, co by kamenem dohodil. Písečná pláž, teplá voda, lehký větřík – co více bychom chtěli.

Po silnici lemované borovicovým lesem s dalším nízkým křovinatým podrostem a za hlasitého doprovodu cikád (tady je slyšíme při této cestě poprvé) dojedeme do Royanu. Bez zaváhání sklesáme k trajektu a – no to snad ne! Fronta aut je možná více než kilometrová. Je tedy otázkou, zda dnes vůbec se na trajekt dostaneme. Je sedm večer a informační tabule praví, že poslední trajekt odplouvá o půl deváté. No nic, zkusíme být trpěliví.

Trpělivost se nám vyplatí. Po osmé hodině už najíždíme na notně se kymácející trajekt a než se rozkoukáme, odrážíme od břehu. Než se rozkoukáme podruhé, jsme na protějším břehu. Protější břeh ale není mořským břehem, tak široce a dlouze ústí do moře řeka Gironde. A vlastně – vždyť to je úplně jedno, zda jde o přívoz přes moře nebo řeku. Jsme spokojeni, že jsme se ještě dnes dostali na mys Grave.

Krajina, kterou projíždíme, je téměř neobydlená a neobdělávaná. Na nekonečných loukách se pasou především koně. Z letargie nás burcují jen černé, asi „plechové“ postavy s naznačenou stékající krví. Umístili je tam, kde došlo k dopravním nehodám se smrtelnými následky. Je jich tu až příliš, pravdou je, že rovná silnice zde svádí k rychlé jízdě. Docela morbidní průvodci. Na nás působí deprimujícím dojmem. A to máme pořád pocit, že Francouzi jsou ukáznění řidiči.

Brzy na nás dolehne obvyklý „večerní“ problém a sice otázka, kde hledat kemp. Nabídka kolem komunikace žádná. Zajedeme i do městeček při hlavní silnici, ani tam nepochodíme. Až jako zázrakem narazíme na poutač kempu. Jedeme podle jeho instrukcí a i když máme docela podrobnou mapu, nevíme, kde jsme. Chvála bohu, kemp najdeme, a ještě jednou chvála bohu, je otevřený. Asi se nachází někde u Naujac-sur-Mer. Tento fakt není v tuto chvíli podstatný, hlavní po nás je to, že nás bez problémů ubytují a dokonce mluví i německy. Na moje znalosti až příliš dobře.


Kemp se jmenuje ROCHADE (až později zjistíme, že v něm pro zábavu ubytovaných postavili šachovnici s velkými figurami), je rozsáhlý, umístěný v listnatém porostu – tomu se asi zatím nedá říkat les. Na něj je příliš nízký. Olše, jívy, břízy poskytují však ubytovaným dostatek stínu v horkých denních chvílích. I nám je zatím až příliš teplo – v 21,00 hod naměříme 31 stupňů. Zvykáme si, že se „suneme“ k jihu a tam i u Atlantiku se turista může ohřát více, než mu je libo.

Rychle stavíme stan – zase za mimořádné pozornosti ubytovaných. Následuje nezbytná hygiena, příprava večeře a nechybí ani chvíle na rozjímání. Kdybychom byli sebevíce unaveni, musíme se vzájemně svěřit se svými dojmy, musíme každý z nás říci, co v tento den pro nás bylo nejsilnějším zážitkem, co nás šokovalo, na co určitě nikdy nezapomeneme. Pak teprve můžeme lidně ulehnout a říci: „Dobrou noc, zítřejší den bude snad pro nás stejně nebo i více objevný jako ten dnešní.“ Tedy dobrou noc a sladké sny. A ještě něco – co nejméně komárů.

Etiopské údolí Omo – černý poklad afrických pralesů (dokončení)

Dokončení velmi poutavého vyprávění Michaely Lorencové a Ondry Havelky
o putování mezi divokými domorodými kmeny v Africe.


Plni očekávání přicházíme k prvním vesnicím nebezpečných Mursiů. Není to dlouho co tu bojovníci a ochránci kmene zabili jednoho německého cestovatele. Právě potkáváme prvního zástupce kmene Mursi a hned za ním hlouček úplně nahých mladíků s ještě mladšími polonahými dívkami. Obě dívky mají proříznuté rty s vloženým hliněným talířem, v uších stejnou parádu a po celém těle lemující pás jizvovým tetováním. Mužskou nahotu zdobí jen pár barevných kreseb na tmavé hrudi a velmi zamračený a nevlídný pohled. Drsný až krutý zjev dává těmto lidem to pravé kouzlo Afriky. Možná proto, že očekáváme nejhorší se nám zdá, že to není tak strašné jak by snad mělo být. Mursi samozřejmě berou do rukou kameny a klacky hned jakmile nás spatří a hrozí s nimi, ale do skutečných útoků se zatím nepouštějí. Zastavujeme se a čekáme, do té doby než zjistí, že nejsme zas tak velké nebezpečí. Chvíli na sebe nejistě hledí, rychle se domlouvají a nakonec odcházejí směrem do vesnice. Trochu si oddechujeme a v zápětí fotíme, zatím jen z dálky, přičemž dáváme pozor, aby si toho nevšimli. Přestože jsme nadšeni alespoň z malého setkání s nejbojovnějším kmenem, které naštěstí dopadlo dobře, rozhodně nám to nestačí. Jdeme pomalu za nimi, hlouběji do nitra džungle k deštným pralesům do centra bydliště nejnebezpečnějších kmenů, tam kde se stále servírují lidé a kde se konflikty řeší jednoduše zabitím. Jdeme do kraje kde neplatí žádné zákony, kde duše není zkažená žádnými přikázáními a kde přežije jen nejsilnější, za to však zcela svobodně jako nespoutané zvíře pohybující se po pralese jak jen si zamane. Jdeme do kraje kde každý loví pro svou potřebu s vědomím, že může být kdykoliv uloven.

Myšlenky si každý ponecháváme ukryté a mlčky se dostáváme blíže do vesničky v hustém lese. Netušíme zda smíme pokračovat dál.

„Co přijde až vkročíme?“

„Musíme to zkusit!“

A tak překračujeme stromovou barieru tvořící pomyslný plot vesnice, kterou tvoří několik hliněných chýší a přístřešků vytvořených ze všeho možného. Vcházíme pomalu úzkou uličkou do brány osady a věříme, že to dobře dopadne, poučeni z minulých nezdarů a vybaveni snad dobrými zkušenostmi. Nikdo nás nevítá, ale také krom dětí nevyhání. Malí černí uličníci jako velcí bojovníci popadají kameny a snaží se je po nás s velkým řevem házet. Starší jsou také připraveni, ale opět vyčkávají. Chvílemi se už vidíme na pomyslném talíři a představujeme si jak bychom asi chutnali těmto čistým, hrubě násilným lidem. Vesnice ztichla a všechny pohledy směřují střídavě na nás a na stařešinu Mursi sedícího pod skromným přístřeškem, pokuřujíc vodní dýmku vyrobenou z plodu lahvovníku. Netušíme co se bude dít a mlčky si prohlížíme všechny ženy, kterým z obličeje visí dlouhý proříznutý ret, muže nahé od hlavy až k patě, ale zato nádherně tetované a pomalované na prsou a na obličeji. V některých vesnicích mají muži i samopaly, které mění v Súdánu za dobytek a tak rychle sledujeme jestli tomu tak není i tady. A bohužel ano. Několik nahých chlapíků opravdu šatí nejen tetování ale i starý samopal. Trošku v nás hrklo, ale doufejme, že nemají náboje.

Krátce z historie


V 1.stol. vznikl v severní Etiopii státní útvar Aksúmské říše, která ve 4.století přijala křesťanství. Spojení s Evropou bylo muslimskými výboji v 7. stol. přerušeno. Až do poloviny 15. století, kdy se etiopští mniši pokusili navázat styky s Římem, věříce, že jsou potomky legendárního vládce Kněze Jana, měli Evropané o Etiopii minimální znalosti.

V roce 1520 navázali kontakt s Etiopií Portugalci a poskytli jí určitou pomoc v dlouhotrvajícím boji proti Turkům a povstaleckým muslimským provinciím na jihovýchodě. Nicméně v roce 1633 byli všichni jezuitští misionáři vyhnáni. Následovalo období oslabení moci vládců – negušů a rozdrobení země. Sjednocení staré říše dokončil až koncem 19.století císař Menelik II (1844–1913).

V té době (1890) však již Italové obsadili Eritreu u pobřeží Rudého moře. V roce 1930 začala za císaře Haile Salassieho modernizace země, přerušená roku 1935 italskou okupací. Italové byli s pomocí Britů v roce 1941 vyhnáni a r. 1950 se Eritrea stala autonomní součástí Etiopie.

V roce 1974 byl stařičký císař vojenským pučem sesazen, byla vytvořena Prozatimní vojenská správní rada, která zahájila socialistické reformy a do jejíhož čela se r. 1977 dostal podplukovník Mengistu Haile Mariam. Nepokoje však pokračovali a separatistické hnutí v Eritrei a Tigre ještě zesílilo. V letech 1977–80 vpadli Somálci do Ogadenu, avšak vždy byli se sovětskou pomocí vyhnáni. V roce 1984 bránila občanská válka rozsáhlé mezinárodní akci organizované na pomoc obětem katastrofálního sucha na severu země.

V roce 1991 byla marxistická Mengistova vláda konečně svržena volným spojenectvím povstaleckých sil. Eritrejci se svých nároků nevzdali a po referendu v květnu 1993 vyhlásila Eritrea nezávislost. V r.1994 byly v Etiopii uskutečněny první svobodné volby do ústavodárného shromáždění, které má podle nové ústavy přeměnit zemi ve volnou federaci 9 etnických států. Počátkem roku 1999 opět vypukly boje na hranicích mezi Etiopií a Eritreou. V současné době je mír a Eritrea je samostatným státem. Válku připomínají rezavé tanky v pohraničních oblastech.

Vše se odehrává v jedné dlouhé minutě. K náčelníkovi přichází několik naze ozbrojených mužů a aniž by nás spustili z očí něco si vyprávějí. Ani ve snu by nás v této chvíli nenapadá vytahovat foťák, i když srdce plesá nad jistě krásnou fotografií. Hned zaháníme nemožnou myšlenku a v tom poznáváme jednoho z mužů. Před chvíli jsme je i s dívkami potkali před vesnicí a v půlce cesty se nám kamsi ztratili, teď už víme kam. Jistě nás sledovali celou cestu. Na rozdíl od nás tu znají každičkou větvičku v kraji a v lese si s námi jistě pěkně pohráli. Trošku nás uspokojuje vzpomínka na příjemný konec setkání. Zjistili, že nejsme nebezpeční, odhodili kameny a pokračovali v cestě.


U starého Mursi se nyní strhává hlučná debata. Jistě se jedná o nás, to beze sporu, ale jestli se máme těšit, či raději utíkat, zatím netušíme. Všichni ostatní jsou stále v pozoru připraveni zaútočit. Nahé, vyhublé děti se uklidnily a pomalu si na nás zvykají. Okukují batohy a jistě přemýšlí copak se asi uvnitř ukrývá za neznámé poklady. Stále stojíme v bezpečné vzdálenosti od kamenů a klacků a jsme připraveni kdykoli vycouvat, nebo utíkat před sprchou tvrdých balvanů a při nejhorším i svištících kulek. Snažíme se alespoň očima navázat kontakt s náčelníkem a ujistit ho, že nejme nebezpeční. Víme, že jakýkoli delší pobyt v tomto nevlídném kmeni je naprosto vyloučený. Nikdy si nepustili a nepustí nikoho cizího mezi sebe. Tento kmen vždycky byl a vlastně musí být velice ostražitý a nepřátelský. V celé historii a i nadále bojuje nejen o půdu, svá stáda, ale o své rodiny mezi nepřátelskými kmeny této tvrdé a nehostinné džungle. Mladí válečníci této oblasti se řadí mezi ty nejbojovnější a nejzákeřnější v celé Africe. Jsou bezesporu perfektně připravováni a dlouhodobě učeni svými staršími bratry, které musejí vystřídat v nejdůležitější úloze, ochránit celý kmen a jeho majetek. Mladíci jsou odmalička učeni zabíjet a netruchlit pro nikoho kdo byl zabit. Jakákoli smrt blízkého je učí být ještě zákeřnější.

Všechno se nám honí hlavou, ale zrovna není vhodný čas na dlouhé přemýšlení, a tak se rychle rozhodujeme poukázat na foťák a zkusit se přiblížit o trochu blíž. Odpovědi se nám nedostává. Dodáme si trochu kuráže a začínáme fotit. Při každé úspěšně provedené fotografii riskujeme vše a domorodci stále neupouští kameny a klacky, stále však zvědavě čekají co bude a jsou připraveni. To už si všímá i sám nejstarší a přímým a hlubokým hlasem s rázným povelem ruky zakazuje jakékoli další focení a vyhání nás pryč z vesnice. Děti jakoby dostaly povel „Vezměte si je!“ opět začínají skákat, křičet a házet kameny. Ostatní dospělí se také přidávají a nám je jasné, že naše návštěva tady končí. Otáčíme se a odcházíme pryč a ještě dlouho slyšíme rozdrážděné obyvatele nedobytné vesničky. Odcházíme kamsi za nosem, je nám jedno kam. Cítíme mírné zklamání, ale taky radost z toho, že jsme vyvázli i s fotografiemi, zdraví a bez kulky v zádech. Bloudíme tak údolím a nemyslíme na nic, čekáme kam nás nohy zavedou.

O autorech



V letech 2004–2005 uskutečnili dva mladí lidé Michaela Lorencová (24) a Ondřej Havelka (25) velice zajímavou cestu po africkém kontinentě. Jejich leckdy velice nebezpečná a náročná cesta, kterou absolvovali stopem a pěšky trvala plné dva roky a vedla přes 27 států Afriky. Pohybovali se po územích zmítaných válkou, stejně jako po dech beroucích plážích. Noci trávili ve stanu, nebo pod širým nebem, v poušti nebo džungli, která jim připravovala nečekaná překvapení.

Prožili nádherná setkání s domorodými kmeny, stejně tak napadení vedoucí téměř ke smrti, několik okradení, množství potyček a zajímavá setkání nejen s divokými zvířaty. Hodiny a dny strávené stopováním v oblastech kde téměř neexistuje doprava a cesty, nahradila chůze, kterou vystřídaly okamžiky setkání s toužebně očekávanými kmeny černé Afriky. Nevyhnuli se ani voodoo, které prožili na vlastní kůži a protrpěli tropické nemoci.

Jako profesionální potápěči poznali i hluboká místa korálového světa. Potápěli se na řadě míst okolo celého kontinentu, z čehož se jim nejvíce líbil Mozambik a Zanzibar.

Afriku prošli a prostopovali křížem krážem od severu na jih a znovu na sever. Při svém dlouhém putování se zúčastnili i podvodního archeologického výzkumu v Rudém moři.

Za nedlouho potkáváme dvě mladé dívky, které mají taktéž ozdobená záda a trupy jizvovým tetováním, ale ještě nemají proříznutý ret, z čehož vidíme, že ještě nejsou vdané. Když se podíváme pozorněji spatříme další vesnici. Je o poznání větší a dostupnější, nechráněná žádnými keři, ani nahými vojáky s puškami. Vcházíme do vesnice vnímaje běžný život těchto lidí a zjišťujeme, že jejich práh bolesti se pohybuje úplně někde jinde. Jsme stále velice opatrní, ale když vidíme, že naše přítomnost tomuto kmeni příliš nevadí, začínají nás lákat šílené myšlenky. A tak se domlouváme, že bychom rádi poznali místního šamana a strávili s ním nějaký čas. „Bylo by jistě hodně zajímavé porovnat jeho umění s praktikami šamanů z jiných kmenů“ „Rozhodně lákavé, ale v tomhle kraji naprosto nereálné.“ Přesto nechceme házet flintu do žita a ptáme se místních dětí, které po nás neustále agresivně skáčou a s naučenou bojovností nás ženou pryč. A tak se po chvilce opravdu dostáváme až k chýši samotného šamana šíleného kmene Mursi, která je na první pohled k nerozeznání od těch ostatních. Jen na malý rozdíl, který pozná jen Afrikou cvičené oko, a to zdobení malými skoro neviditelnými amulety, ve tvaru psaníček, kuliček, kamínků a jiných nepatrných předmětů, zavěšených v různých částech střechy, zábradlí nebo jen tak ledabyle pohozených na zemi. Jakmile bychom přistoupili blíže bez očištění, nebo bychom se na neštěstí nějakého předmětu dotkli, bylo by možná nenávratně zle. Černá magie šamanů těchto stále nebezpečných kmenů je velice silná. Své umění si předávají kouzelníci z generace na generaci a jejich síly jsou v přímém kontaktu s jejich mrtvými předky. Po našich předchozích zkušenostech s voodoo už z celé jižní, střední ale převážně západní Afriky se raději nepřibližujeme aniž bychom byli připraveni.

V tom nás zdejší šaman zahlédl a nám je ihned jasné, že tím naše návštěva končí. Nenávistně zlostný pohled a neuvěřitelná, nepopsatelná vnitřní síla nás sežehla od základů a žene daleko pryč. Kdo by snad nevěřil africkému voodoo, měl by se přijít podívat na tohoto muže a udělat si tak objektivní názor. To už není člověk ale samotný ďábel. Jestli tento člověk nežije z větší poloviny v pekle, tak jen proto, že by se ho tam báli. Samo peklo na nás plivlo nepopsatelnou ohnivou slinu a ohořelé surovou zkušeností nás právě zahání dál. Potřebujeme se z toho oklepat a tak odpočívaje pod stromem na kameni probíráme své čerstvé zážitky.

„Napadlo mě jak by asi vypadal souboj tohoto šamana s tím, který nás uhranul pouhým pohledem v Beninu.“

„Tak to bych snad ani nechtěla vidět, to by byla naprostá šílenost.“

Strčili jsme opět hlavu hluboko do sršního hnízda, ale ty sršni jsou velikosti slona a snad jen kroutí hlavou nad naší drzostí a nechávají nás ještě jednou pořádně si to rozmyslet. Není to ale tak jednoduché. Jdeme dále a dále beze slov, pocity už téměř vymizely. Zmizel strach, zmizelo uspokojení. Zažíváme zvláštní stav čisté nicoty a my máme chuť si lehnout na zem a jen tak ležet. Nakonec zmizela i ta chuť. Prostě jdeme. Možná, že to na nás je i znát a s odstupem času se nám zdá, že průchody dalších vesnic byly bezproblémové jakoby domorodci cítili, že jsme na jejich vlně. Dál už jdeme bez myšlenek a cítíme se součástí všech lidí a okolní přírody. Dostáváme se i k dalším kmenům, ale ani je zvlášť nevnímáme. Nefotíme, nezastavujeme se, jdeme.


Kniha nahá Afrika popisuje naši jedinečnou dvouletou cestu po celé Africe, která byla ve svém rozsahu a stylu naprosto výjimečná. Popisuje cestu stopem a pěšky přes 27 africký států a dalších několik zemí Asie a Evropy, které jsme během této cesty navštívili.

Kniha se zaměřuje zejména na divoké domorodé kmeny celého černého kontinentu. A to nejen na jejich exotický vzhled, ale také na jejich náboženství, problémy, nálady a myšlenky. 98 stran textu popisuje ty nejzajímavější události, které jsme právě mezi divokými kmeny zažili. Leckdy šlo o život, jindy byla setkání veskrze příjemná.

více na www.nahaafrika.cz

Na pokraji fyzického vyčerpání se v jedné vesnici zastavujeme a s místními v klidu pijeme nečistou vodu a skromně jíme ze zásob, rozdávaje své suché placky ostatním. Opět mám pocit, že jsme jedni z nich, zmizely rozdíly, ale všichni víme, že pouze procházíme a že nás nic nezastaví. Jsme v kraji Surmů a Tirmů. Plynou dny a stále se protloukáme pralesem, překonáváme řeky, brodíme se močály a šplháme jen tak na visící liány přejíce si , aby to nikdy neskončilo. Ten pocit bychom nazvali smrtelnou svobodou. Takto vypadá syrové dobrodružství. Toto je ten zaslíbený kraj, kde člověk odhodí poslední klamy své mysli a přežívá z minuty k minutě nemyslíce na nic.

Jenže co začne, musí také skončit a abychom uzavřeli i tento kruh vracíme se později zpět do relativní civilizace prezentované Jinkou. Ještě dlouho žijeme a vnímáme svět úplně jinak, očima lidí z pralesa, nemající nic ale přesto úplně všechno.

Po několika dnech navštěvujeme místní kino, respektive kůlnu, kde je umístěno staré video a nepříliš fungující televizor. Děti tu promítají akční film odehrávající se v budoucnosti, kde se v prvních záběrech objevuje scéna, která má ukazovat něco jako hrozný svět po apokalypse. Jenomže představy amerických filmařů se ani z poloviny nepřiblížily našemu okolí, takže děti obdivují čistou, upravenou a bezpečně vzhlížející krajinu na obrazovce a my se musíme dlouze smát..

Muzeum Karlova mostu se právě otevírá

Při příležitosti významného výročí 650 let existence Karlova
mostu, který patří k základním sybolům Prahy, se otevírá Muzeum
Karlova mostu v prostorách bývalého křížovnického špitálu a
spodní části kostela sv. Františka.

Karlův most je unikátní, světově proslulou památkou. Patří neodmyslitelně k základním symbolům Prahy. V souvislosti s významným výročím 650 let existence Karlova mostu tak vznikla idea vybudování stálé expozice, jejímž smyslem je prezentovat kulturněhistorický kontext založení, vývoje a současnosti této výjimečné stavby.

S původní myšlenkou přišel ing. arch. Ondřej Ševců z Národního památkového ústavu ČR. Záštitu nad projektem převzal pan primátor Pavel Bém. Od podzimu loňského roku začaly intenzivní přípravy celého projektu, včetně jednání o zápůjčkách jednotlivých exponátů s příslušnými institucemi. Patří mezi ně Národní muzeum, Technické muzeum, Muzeum hl. m. Prahy, ale i Správa pražského hradu či a možná především Řád křížovníků s červenou hvězdou u paty mostu. Realizace se ujal Zdeněk Bergman s týmem historiků Michalem Cihlou, Michalem Panáčkem. Grafický design výstavy vytvořil Jáchym Šerých.

Díky pochopení a velkorysosti 47. velmistra Řádu křížovníků Mqs. Kopejska byly k účelu zřízení muzea poskytnuty prostory bývalého křížovnického špitálu i spodní část kostela sv. Františka.

Právě Řád křížovníků s červenou hvězdou u paty mostu je neodmyslitelně s mostem spojen. A to nikoliv jen ve svém úplném názvu, ale především privilegiem vybírat clo a mýtné a v povinnosti o most pečovat. Touto výsadou nadal Řád již Václav II. a posléze i lucemburští panovníci.


Samo založení mostu Karlem IV. bylo inscenováno jako důležitý, astrologicky podmíněný akt. Pečlivě vybrané datum a čas založení vtělené do vzestupné a sestupné řady lichých čísel tj. 135797531 (tj. 1357 9.7. v 5:31) se nakonec promítlo i do zvoleného loga nového muzea.

Nově otevírané Muzeum Karlova mostu v několika sálech původního špitálu Křížovníků a kostela sv. Františka přibližuje návštěvníkům v mnoha rovinách zejména mostní stavitelství 14. a 15. či 19. a 20. století a vše, co s ním souvisí. S jasným důrazem na Karlův most mapuje historii spojení obou pražských břehů. K vidění jsou tak kamenné stavební prvky mostní architektury, původní řemeslnické nástroje, rekonstrukce dobových stavebních strojů (mimo jiné čtyřmetrový vrátek), rekonstrukce založení mostního pilíře v měřítku 1:2.


Výjimečnou součást expozice představují názorné modely. Nalezneme zde model Prahy kolem roku 1000 s vyznačenými brody přes Vltavu, které tehdy představovaly zásadní komunikační spojnice. Spolu s nimi sloužil stejnému účelu též první dřevěný most, vycházející ze slovanských prototypů, o němž mluví ve své kronice i Kosmas. I jeho rekonstrukci jsme v rámci modelu pro návštěvníky připravili. Jedinečný je i první model předpokládané podoby Juditina mostu, vytvořený v rámci jednoho modelu spolu s mostem Karlovým. Model tak ukazuje změnu osy Karlova mostu oproti jeho subtilnějšímu předchůdci. Konfrontaci modelu a skutečnosti nabízí jednak archeologická sonda z roku 1903, představující původní nájezd na Juditin most, včetně původní dlažby 4 metry pod úrovní dnešního terénu, a jednak část klenutí Juditina mostu v podzemí nároží křížovnického špitálu. Důležitý je také model tzv. Rankovy lávky z roku 1832. Tato nerealizovaná stavba představovala ve své době unikátní patentovaný systém dřevěné mostní konstrukce stavitele Michaela Ranka a měla být po šesti stoletích druhým pražským mostem.

V expozici jsou představeny také sochy ze Staroměstské mostecké věže. Jedná se o odlitky z forem pořízených v 19. století, ještě se zachovalou povrchovou modelací, dříve než byla zásadně poškozena znečištěným ovzduším. Jistou specialitu představuje bozzetto Jana Nepomuckého – původní skicu k první skutečné plastice pořízené pro most na konci 17. století. Proměny mostu a jeho okolí, zejména zaplňování mostu sochami, dokumentuje v expozici řada vedut.


Mnohé exponáty představují skutečný unikát. Vedle světských exponátů představuje v rovině sakrální vrchol expozice část oltáře 20. velmistra řádu křížovníků Mikuláše Puchnera z 80. let 15. století, dílo prozrazující vliv nizozemského malířství, zvláště v precizní fyziognomické interpretaci osob, drobnopisném vyjádření hmot i materiálů či jemnosti malby i barevnosti. Vystaveny budou lunetové obrazy významného barokního malíře Jana Jiřího Heinsche. Ilustrují legendu o umučení Jana Nepomuckého a byly vytvořeny o devět let dříve, než byl budoucí světec vůbec blahořečen.

V rámci muzea je zpřístupněna také podzemní část křížovnického kostela. Její dnešní barokní podoba, dílo francouzského architekta Jeana Baptisty Matheye (čti Žána Batysty Mateje) s barokní grottou z konce 17. století, ukrývá základy původního gotického kostelíku, jehož základní kámen položila 1252 sama Anežka Přemyslovna, zakladatelka Řádu křížovníků s červenou hvězdou.

Součástí základní koncepce muzea je i pořádání aktuálních krátkodobých výstav spojených tématicky s Karlovým mostem. Jako první se návštěvníkům představí velkoformátové barevné zvětšeniny fotografa Martin Frouze, spolupracujícího s časopisem National Geographic. Představují v lyrické i epické poloze genius loci pražského mostu.

Další informace naleznete na: www.muzeumkar­lovamostu.cz

Muzeum si klade za cíl nejen představit vlastní expozici laické i odborné veřejnosti, ale též shromažďovat exponáty a informace, vážící se ke Karlovu mostu. Mělo by se stát místem školení, sympozií, vzdělávání odborníků zabývajících se historií mostu a předpokládá též vydávání sborníků.

Muzeum Karlova mostu představuje unikátní možnost seznámit se blíže s historií ojedinělého místa a památky. Expozice spojující prezentaci uměleckých památek i předmětů dobové každodennosti má šanci zaujmout v kulturní nabídce Prahy jedinečné místo.

Pražské zahrady Zahradní nádvoří Valdštejnské jízdárny

Lavičky nebývají příliš obsazené, pokud ano, jsou zde hlavně cizinci,
kteří si byli prohlédnout Valdštejnskou jízdárnu. Pražané tuto zahradu
využívají spíše jako průchozí, jako zkratku do metra Malostranská.

Když vystoupíte z pražského metra na stanici Malostranská, dostanete se před východní průčelí Valdštejnské zahrady do uzavřeného prostoru ohraničeného průchozí ohradní zdí z Valdštejnské ulice, Klárova a vchodu do metra. Říká se mu Zahradní nádvoří. Rozkládá se na malé ploše, 0,27 ha v nadmořské výšce 190 metrů. Slouží ke krátkodobému pobytu a relaxaci, k posezení za stolečky i na lavicích. Je do všech stran průchozí. Na noc se uzavírá, stejně jako vedle ležící Valdštejnská zahrada.


Zahradní nádvoří jízdárny bylo upraveno v roce 1978, kdy došlo jeho přebudování a zahradní úpravě kvůli nově postavené stanici metra. V roce 1994 došlo ještě ke změně stromoví, jeřáby byly nahrazeny červenolistými okrasnými jabloněmi. Generální opravy se ale toto nádvoří dočkalo až v letech 1999 až 2000, tedy přesně koncem tisíciletí.

Dnes tvoří hlavní prostor nádvoří snížený parter s vodní nádrží a fontánami. Prostřední fontána má 12 střiků. Fontána umístěná před vstupem do galerie Valdštejnské jízdárny je zajímavá přepadem vody do spodního parteru. Podél Jízdárny je pás, který je využíván jako terasa a jsou na něm umístěny lavičky pro odpočinek. Průčelí jízdárny je lemováno pásem ze stříhaného upravovaného habru a přímo do habrového pásu je vsazeno 8 soch. Sochy jsou tzv. výdusky udělané podle originálu barokních soch Antonína Brauna ze západočeského zámku Valeč. Habrová stěna pokračuje podél ohradních zdí. Zahrada vytváří dojem zeleného kabinetu, najdete v ní i řadu květníků s vřesem a jiné zahradní trvalky. V průchodech do Valdštejnské ulice i na Klárov jsou brány s překrásnými mřížemi, jejichž autorem je Zbyněk Runczik.


Další autorčiny fotky si můžete prohlédnout na stránkách www.ivanafili­pova.ic.cz

V této zahradě se u kašen drží spousta holubů a jiných městských ptáků, kteří sem chodí pít. Lavičky nebývají příliš obsazené, pokud ano, jsou zde hlavně cizinci, kteří si byli prohlédnout Valdštejnskou jízdárnu. Pražané tuto zahradu využívají spíše jako průchozí, jako zkratku do metra Malostranská. Občas tam uvidíte posedávat také mladé páry nebo staršího pražského důchodce, tak jak jsem je zachytila na lavičkách včera. Často a více tady však lavičky zejí prázdnotou. Z Klárova sem doléhá i přes vysokou zeď hluk projíždějících tramvají a skrz zahradu spěchají lidé na metro. Ke klidnému romantickému odpočinku je lépe využít vedlejší Valdštejnskou zahradu.

Pražská muzejní noc

Již čtvrtá Pražská muzejní noc se ukuteční
v sobotu 16. června 2007 od sedmé hodiny večerní do jedné hodiny
po půlnoci. Letos se účastní rekordních 21 institucí, které otevřou
téměř 50 objektů.

V pořadí již čtvrtá Pražská muzejní noc se ukuteční v sobotu 16. června 2007 od sedmé hodiny večerní do jedné hodiny po půlnoci.

Návštevníci se mohou těšit na netradiční noční prezentace kulturního dědictví doplněná bohatým doprovodným programem. Čtvrtý ročník muzejní noci tak znovu nabízí návštěvu širokého spektra kulturních institucí – muzeí, galerií, kulturních památek, a další lokalit.

Pražská muzejní noc 2008 (zprávička)

Podrobný program pražské muzejní noci na webu: http://praha.mu­zejninoc.cz

Pražské muzejní noci se letos účastní rekordních 21 institucí a téměř 50 objektů, přičemž celá řada z nich prezentuje nové objekty či expozice. Vstup do všech objektů podílejících se na muzejní noci je zdarma, s výjimkou Muzea hlavního města Prahy, Galerie hlavního města Prahy a Národní kulturní památky Vyšehrad, kde se platí symbolické vstupné.


Pražská muzejní noc nabídne také celou řadu doprovodných akcí: koncerty, divadelní představení, filmové projekce, komentované prohlídky, ukázky unikátů a kuriozit z jindy nepřístupných sbírek, přednášky, diskuze, atd. Akce je spojena s prezentací metropole jako takové a kulturní instituce se tak stávají místy mimořádných zážitků a setkávání.

Během muzejní noci bude poprvé zpřístupněno Muzeum Karlova mostu

Doprava speciálními autobusovými linkami mezi jednotlivými lokalitami bude během Pražské muzejní noci díky Dopravnímu podniku hl. m. Prahy, opět zdarma – týká se jen zvláštních muzejních linek. Centrální přestupní bod bude opět na Náměstí Jana Palacha, kde návštěvníci obdrží informační brožurky s mapou jednotlivých tras.

Akci pořádá Národní muzeum, Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost a Asociace muzeí a galerií ČR ve spolupráci s dalšími muzei a institucemi. Akce je pořádána za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.