Tato cesta byla naší první cestou za „železnou oponu“, ze světa  socialismu do světa kapitalismu. Na putování jsme se nesmírně  těšili, i když občas přicházelo i takové to všem známé mrazení v zádech z pocitu nejistoty. Vždyť jsme v tomto prostředí dosud nikdy  nebyli!
Snad právě proto, že tato cesta byla naší prvním výletem do  kapitalistické ciziny, vrátili jsme se z ní nabiti mnoha dojmy.  Snad právě proto z ní uchováváme také nejvíce vzpomínek. A právě  proto, že tato cesta trvala šest dní, říkáme jí dodnes  „šestidenní“.
Je půl šesté ráno, probouzí se den. Dnes jím je předposlední  zářijová sobota a my stojíme se svým už trochu zánovním vozem Škoda  100 L (rok výroby 1 973) na celnici v Mikulově. Všude vládne ještě  klid, v prostoru celnice jsme pouze my a další dva vozy směřující  do Československa. Formality jsou vyřízeny rychle, jen menší  nesrovnalost s výjezdní doložkou. Zatímco do pasu jsme dostali  razítko s dnešním datem, v doložce se objevuje datum včerejší.  Celník se omlouvá, jsme dnes první. Pak nám popřeje šťastnou cestu  a naše škodovka začíná „ukusovat“ první kilometry předem přesně  rozplánované cesty.
A my si zatím opakujeme základní údaje o zemi v srdci Evropy,  které nám poskytl propagační materiál Rakouského velvyslanectví v Praze.
Rakousko je vnitrozemským státem, jeho rozloha činí 83 855 km2.  Má kolem 7,5 milionů obyvatel (podle sčítání z roku 1981), z nichž  98 % mluví německy, na jihu a východě pak žijí slovinsky,  chorvatsky a maďarsky mluvící národnostní skupiny, ve Vídni se také  stále udržuje česky mluvící obyvatelstvo.
Rakousko je spolkovým státem devíti zemí. Jsou to: Wien (Vídeň),  Niederösterreich (Dolní Rakousy), Oberösterreich (Horní Rakousy),  Salzburk (Salcbursko), Tirol (Tyrolsko), Vorarlberk (Vorarlbersko),  Kärnten (Korutany), Steiermark (Štýrsko) a Burgenland  (Burgenlandsko). Naše cesta povede šesti z těchto zemí.
Vzhledem ke své poloze je Rakousko od pradávna křižovatkou  spojovací cesty mezi evropskými hospodářskými a kulturními  prostorami.
Území dnešního Rakouska, osídlené již v předhistorické době,  bylo na počátku našeho letopočtu přičleněno Římany k jejich  impériu, které se však rozpadlo v období stěhování národů.
Kolem r. 800 n. l. vytvořil francký panovník Karel Veliký mezi  řekami Dunajem a Drávou Panonskou a Korutanskou marku na obranu  proti nájezdům Avarů. R. 976 dostali toto území lénem Babenberkové.  Po jejich vymření přešlo území r. 1282 do rukou tehdy bezvýznamného  rodu Habsburků, a ten cestou diplomatických jednání, výhodných  sňatků i cestou bojů vytvořil rozsáhlou říši. Po rozdělení  habsburského rodu r. 1522 na španělskou a rakouskou větev získala  rakouská větev r. 1526 po vymření Jagellonců České království a  Uhry a položila tak základy mnohonárodnostnímu státu, který žil  téměř 400 let. Jeho konec přišel v roce 1918 a z jedné jeho části  vznikla Republika Rakousko. Ta se stala v roce 1938 první obětí  Hitlera. V roce 1945 byla obnovena jako samostatný stát, v roce  1955 vyhlásila národní rada (parlament) její neutralitu. Od tohoto  roku se Rakousko stává často místem mezinárodních setkání, ve Vídni  se konaly četné konference OSN a vedla se jednání o odzbrojení.
Ospalé jitro se už změnilo ve vlahé slunné ráno, které dává  najevo, že i do Rakouska zavítala „svatováclavská vedra“. Za zády  nám už dávno zůstalo malebné městečko Poysdorf a po osmdesáti  kilometrech se ocitáme na předměstí Vídně, rozkládající se na  březích Dunaje. Na jeho pravém břehu obklopuje město mocný zelený  pás lesů – Wienerwald (Vídeňský les), jehož půvabné vrcholky jsou  vlastně nejzazšími výběžky Alp, na levém břehu Dunaje začíná  nedozírná nížina.
 Vídeň nás vítá – objížďkou. Tu zvládneme bez problémů díky  perfektnímu značení, vracíme se na Brünner Straße (Brněnskou  ulici), z které nás objížďka odklonila, přejedeme Dunaj po  Floridsdorf-Brücke a ocitáme se v centru města. Zaparkujeme v úzké  uličce nedaleko vídeňské dominanty, chrámu sv. Štěpána, bereme plán  města a nezbytné fotoaparáty a začínáme prohlídku hlavního města  Rakouské republiky.
  Vídeň nás vítá – objížďkou. Tu zvládneme bez problémů díky  perfektnímu značení, vracíme se na Brünner Straße (Brněnskou  ulici), z které nás objížďka odklonila, přejedeme Dunaj po  Floridsdorf-Brücke a ocitáme se v centru města. Zaparkujeme v úzké  uličce nedaleko vídeňské dominanty, chrámu sv. Štěpána, bereme plán  města a nezbytné fotoaparáty a začínáme prohlídku hlavního města  Rakouské republiky.
Vídeň má asi 1,7 milionu obyvatel, měří 414 km2 a je rozdělena  na 23 okresů. Čísla okresů jsou vyznačena na tabulkách se jmény  ulic na všech nárožních domech, přehledné plány města jsou na  důležitých stanicích pouliční dráhy (Straßenbahn) a na všech  stanicích městské dráhy (Stadtbahn). A tyto plány vůbec nejsou  potrhané, pokreslené apod. I nám usnadňují orientaci.
Naše prohlídka začíná u vznešeného dómu sv. Štěpána. S jeho  stavbou bylo započato kolem roku 1 240 a podíleli se na ní významní  stavitelé (i Češi). Je jedním z nejkrásnějších gotických chrámů  vůbec, v jeho interiéru najdeme vynikající gotická a barokní díla a  jeho 136 m vysoká věž patří odedávna k siluetě Vídně.
Od Svatoštěpánského dómu procházíme ulicí Graben (Příkopy),  přepychovou obchodní třídou. Ceny výrobků ve výkladních skříních  dosahují závratné výše. Přesto neodoláme a ze zvědavosti vstupujeme  do jednoho z obchodů. Je to přepychové klenotnictví. Bereme za  kliku masívních dveří, do jejichž rámu je zvenčí zasazeno silné  zrcadlové sklo. Dveře se otevírají, před námi se objevuje prostor  asi 4 x 3 m a ve vitrínách kolem stěn luxusní šperkařské výrobky.  Jediná zákaznice, usazená v křesle, si vybírá prsten. Otáčíme se na  patě a chceme vyjít na ulici. A ejhle – klika zevnitř chybí. Rychle  přemítáme co dělat. Nezbývá nic jiného než se obrátit na prodavačku  s dotazem, jak se dveře otevírají. Prodavačka s úsměvem stiskne  kdesi pod pultem tlačítko, cosi zavrčí, dveře se otevřou a my se s oddechnutím ocitáme na ulici.
Po této příhodě ani příliš nevnímáme krásu morového sloupu, dílo  Fischera z Erlachu, a kostela sv. Petra, údajně jedné z nejhezčích  kopulovitých staveb, a vzpamatujeme se až před kostelem  Schottenkirche na náměstí Freyung, kde je čilý dopravní ruch. Po  Schottengasse jezdí automobily i drožky. Nikdo na nikoho netroubí,  řidiči neoceňují výraznou gestikulací kvality dalších účastníků  silničního provozu.
Na Rooseveltově náměstí  před novogotickým kostelem Votivkirche obracíme a zastavujeme se  před novorenesanční budovou University, založené však již r. 1365.  Tak se dostáváme na hlavní okružní třídu Ringstraße, která vznikla  v místech zasypaných příkopů v polovině 19. století. Před námi se  objevuje 98 m vysoká věž novogotické stavby – vídeňská radnice.  Většina radnice je skryta v lešení, právě obnovují její „kabát“.  Tmavá, téměř černá barva radnice je vystřídána barvou zářivě bílou.  I ve Vídni tedy mají problémy s udržováním historických budov,  které nahlodává zub času. Přes ulici se díváme na budovu hlavní  vídeňské činoherní scény, na Brugtheater. Tato budova byla za války  téměř zničena, dnes ale opět stojí v celé své původní kráse. Dále  míjíme Parlament zbudovaný z řeckém stylu, jehož vzhled však narušují před ním postavené čekárny  městské dopravy, a zastavujeme na náměstí Marie Terezie. Tomuto  náměstí vévodí pomník Marie Terezie (Rakušané si ji velice váží) a  vpravo i vlevo od něho stojí navlas stejné budovy dvou muzeí,  Přírodovědného muzea (Naturhistorisches Muzeum) a  Uměleckohistorického muzea (Kunsthistorisches Muzeum).
Přecházíme hlavní ulici a hradní branou vstupujeme do bývalého  císařského sídla, dnes mimo jiné úřad spolkového prezidenta,  mocného komplexu budov Dvorního hradu (Hofburg), jehož budovy  pocházejí z více století. I tady postávají drožky a čekají na  zákazníky. Projdeme celým traktem a kolem původně románské baziliky  sv. Michala s gotickými a barokními úpravami a kolem Albertina, v jehož sálech se ukrývají vzácné grafické sbírky (přes 1 milion  listů různých škol z různých zemí), se dostaneme před další budovu,  která přispívá k bohatému kulturnímu životu města. Je to honosná  budova Státní opery  (Staatsoper). I tato budova stejně jako Burgtheater byla za 2.  světové války zničena a po válce opravena.
Po čtyřhodinové procházce odpočíváme u dalšího kostela, u  kostela Karlskirche,  postaveného ve stylu vrcholného baroka podle plánů Fischera z Erlachu, a obdivujeme jeho 72 m vysokou kopuli i dva triumfální 33  m vysoké sloupy na jeho bocích.
 Naše poslední vídeňské zastavení patří zámku  Belvedér, který dal na přelomu 17. a 18. století postavit rakouský  vojevůdce princ Evžen, vítěz nad Turky. Vídeňáci o této stavbě  tvrdí, že je nejkrásnější barokní stavbou na světě. Ze zámecké  zahrady se díváme na Vídeň a ať chceme nebo ne, srovnáváme toto  měst s Prahou. Vídeň je majestátní, císařsky velkolepá, chybí jí  ale kouzlo křivolakých uliček, které právě v Praze jsou němými  svědky toho, „jak šel čas“. A už se vůbec nedivíme, proč tolik  cizinců vyslovuje slova obdivu k naší stověžaté.
 Naše poslední vídeňské zastavení patří zámku  Belvedér, který dal na přelomu 17. a 18. století postavit rakouský  vojevůdce princ Evžen, vítěz nad Turky. Vídeňáci o této stavbě  tvrdí, že je nejkrásnější barokní stavbou na světě. Ze zámecké  zahrady se díváme na Vídeň a ať chceme nebo ne, srovnáváme toto  měst s Prahou. Vídeň je majestátní, císařsky velkolepá, chybí jí  ale kouzlo křivolakých uliček, které právě v Praze jsou němými  svědky toho, „jak šel čas“. A už se vůbec nedivíme, proč tolik  cizinců vyslovuje slova obdivu k naší stověžaté.
V pozdním odpoledni opouštíme Vídeň výpadovkou na Sankt Pölten.  Je to čtyřproudová silnice, která se náhle zúží na dva proudy. Než  stačíme strnout nad tím, jak se najednou to množství aut a fiakrů  „stlačí“ ze čtyř do dvou proudů bez určení, kdo má přednost v jízdě, jedeme už v jednom z nich i my. Najíždíme na dálnici a hned  zde poznáváme, že rakouští řidiči milují asi vysoké rychlosti. Ti,  kteří nás předjíždějí, překračují nejvyšší povolenou rychlost o 50  i více km/hod. Dálnice má citelné stoupání, škodovka nám dává  najevo, že už není žádnou mladicí, a protože ani my nechceme  riskovat placení pokuty, je těch předjíždějících většina.
Slunce se pomalu kloní k západu a my se začínáme ohlížet po  kempu, v němž bychom mohli strávit první „rakouskou“ noc.  Odbočujeme z dálnice na neméně kvalitní silnici, objevujeme poutač,  který nás upozorňuje, že 2 km odtud, v Schönbühelu, je kemp.  Vyrážíme. Zastavujeme u zdejšího hostince s úmyslem zeptat se, kde  se kemp nachází, protože naše dosavadní hledání je neúspěšné. U stolků před vchodem do hostince sedí několik místních obyvatel.  Ihned nám vysvětlili, že kemp je na zahradě hostince, zvou, ať si  přisedneme, nabízejí nám holbu piva. Nepohrdneme pohostinstvím  zdejších lidí. Oba upíjíme tekutý chleba a je nám jasné, že dnes už  dál jet nemůžeme.
Druhý den nás budí brzy ráno chlad a houkání lodní sirény. Proti  proudu Dunaje, k němuž se zdejší zahrada svažuje, pluje parník.  Romantiku tohoto místa – nacházíme se totiž v malebné soutěsce  Wachau – dokreslují zalesněné stráně a obrys blízké pevnosti,  vystupující z ranní mlhy.
Také nedaleké městečko Melk se ještě skrývá v ranní mlze. I tak  nás ale nenechává na pochybách, že jsme se ocitli v jednom z nejpůvabnějších rakouských měst. Odtud vyšla v 10. století moc  Babenberků ( jejich dědička byla první manželkou našeho „krále  železného a zlatého“, Přemysla Otakara II.), kteří v 11. století  předali svůj hrad benediktinům, a ti zde v době protireformace  zbudovali klášter, ovládající pak Podunají. Budovy kláštera (v poslední době restaurované) na kopci nad městem vidíme snad ze  všech ulic a uliček, jimiž procházíme a které nás zdraví  nepředstavitelným množstvím květin v oknech, přede dveřmi domů, na  chodnících a všude tam, kde jen je to trochu možné.
Z Melku přejíždíme na druhou stranu Dunaje a po silnici, která  se vine téměř v bezprostřední blízkosti tohoto veletoku, uháníme do  Lince. Silnice vede také mnoha zajímavými místy, nás upoutá  především městečko Grein s mohutným hradem Greiburgem z 15.  století, zastavujeme se v Mauthausenu, kde si uvědomujeme, kolik  hrůz viděly stěny místního koncentračního tábora, na jehož místě je  dnes památník s pomníky a hroby obětí, a několik kilometrů před  Lincem věnujeme pozornost kopci nad Steyreggem, na němž se tyčí  zámek z dálky připomínající náš moravský Plumlov.
Ovzduší v tomto místě už dává tušit, že se blížíme k jednomu z rakouských průmyslových center, k Linci, jinak také hlavnímu městu  spolkové země Horní Rakousy. Exhalace zdejších podniků doslova  vidíme i cítíme.
V Linci pohodlně zaparkujeme u přístaviště lodí a jdeme si  prohlédnout starou část města. Památky pocházejí většinou z období  renesance a baroka, mezi nimi ale objevíte i novostavby. Před  jednou z nich typujeme, jakým účelům tento asi třípatrový objekt a  velmi vkusnou barevně členěnou fasádou slouží. vedle vchodu si k našemu údivu přečteme: Volkskrakenhaus – nemocnice. Není kolem ní k našemu údivu ani plot, stojí v jedné – pravda – velice klidné  postranní ulici. Přemýšlíme, proč architekt zvolil pro nemocnici  právě toto místo. Že by to souviselo se snahou neodtrhovat nemocné  od života zdravých lidí? Na každodenní ruch se tady nemocní mohou  alespoň dívat.
 Po druhém břehu Dunaje se  vracíme z Lince kousek zpět, až k městu Enns, tam odbočujeme a  ujíždíme kolem stejnojmenné řeky do Steyru (Štýru). Město si  prohlížíme nejprve „shora“, protože ke staré části musíme sjet až  dolů, k řece. Na náměstí jsme schopni tvrdit, že se zde zastavil  čas nejméně před 150 lety. Z omylu nás vyvedou pouze zaparkovaná  auta. Náměstí je z obou stran obestavěno domy, které pamatují více  než století. Radnice pochází z let 1765 – 1778, naproti je  „Bummerlhaus“ s fasádou z roku 1497. Jdeme dále po silnici ke  kostelu Michaelerkirche. Na ní si všímáme užšího pruhu odděleného  plnou žlutou čarou. Tento pruh jsme už registrovali na více  místech. je určena pro cyklisty a auta v něm nemají co dělat. Jen  mimochodem – cyklistů je v této zemi hodně a všichni je v silničním  provozu plně respektují.
 Po druhém břehu Dunaje se  vracíme z Lince kousek zpět, až k městu Enns, tam odbočujeme a  ujíždíme kolem stejnojmenné řeky do Steyru (Štýru). Město si  prohlížíme nejprve „shora“, protože ke staré části musíme sjet až  dolů, k řece. Na náměstí jsme schopni tvrdit, že se zde zastavil  čas nejméně před 150 lety. Z omylu nás vyvedou pouze zaparkovaná  auta. Náměstí je z obou stran obestavěno domy, které pamatují více  než století. Radnice pochází z let 1765 – 1778, naproti je  „Bummerlhaus“ s fasádou z roku 1497. Jdeme dále po silnici ke  kostelu Michaelerkirche. Na ní si všímáme užšího pruhu odděleného  plnou žlutou čarou. Tento pruh jsme už registrovali na více  místech. je určena pro cyklisty a auta v něm nemají co dělat. Jen  mimochodem – cyklistů je v této zemi hodně a všichni je v silničním  provozu plně respektují.
Naše další cesta vede přes Kremsmünster, který nám pyšně ukazuje  soubor benediktinských staveb (kostel ze 13. stol., klášterní  budovy ze 17. a 18. stol.), do Solné komory, země hor, jezer a  lázeňských letovisek. Zastávku jsme si naplánovali v solných  lázních Gmunden na břehu druhého největšího alpského rakouského  jezera Traunsee (Travenské jezero, plocha 25,7 km2). Je krásné  nedělní odpoledne, všude velké množství lidí a aut. Nakonec i zde  se nám podaří zaparkovat a vmísíme se davů procházejících se na  korzu v těsné blízkosti jezera. Míříme na dřevěnou lávku, která  spojuje břeh jezera s malým ostrůvkem, na němž se nachází zámek  Ort, původně vodní hrad. Z lávky se díváme na hory zvedající se na  druhé straně jezera, na Grünberg (987 m n.m.) a majestátní  Traunstein (1 691 m n.m.).
Pokračujeme silnicí vedoucí po břehu jezera. Za obcí  Traunkirchen se silnice musí „prokousat“ kopcem, skála tady vyrůstá  přímo z jezera. Za tunelem na nás čeká překvapení – dlouhá fronta  stojících aut. Čekáme čtvrt, půl, tři čtvrtě hodiny. Auta se  konečně dávají do pohybu a my objevujeme, co bylo příčinou našeho  čekání. Asi tři kilometry před městečkem Ebensee se po  dlouhotrvajících deštích polovina vozovky zřítila do jezera. A tak  se jezdí na semafory a podle pokynů místních strážců pořádku jen po  jedné půlce vozovky a ještě zúžené. Přemýšlíme, jak budou tuto  vozovku obnovovat. Vlevo, hluboko pod silnicí, vody jezera, vpravo  železnice a pak už jen skály.
Po silnici vinoucí se mezi horami jedeme přes města Bad Ischl,  Bad Goisern, Bad Aussee (všechna jsou lázeňskými středisky) k jezeru Grudlsee. Cestou několikrát vidíme tabule s nápisem  Salzbergwerk, to znamená, že tady jsou solné doly. Dnes jako před  mnoha staletími, kdy Solná komora zásobovala solí téměř celou  Evropu.
Osvěžení koupelí v Grundlsee se vracíme do Bad Aussee a  odbočujeme k dalšímu jezeru, k Hallstätter See (Halštatskému  jezeru). Na této vedlejší silnici se poprvé setkáváme se stoupáním,  které nám doslova vyráží dech. Mapa udává 23 %. Stoupání ale není  dlouhé, škodovka si s ním poradí dobře. A potom rychle klesáme do  kotliny, v níž se rozlévají vody Hallštatského jezera. Je obklopeno  horami, nejvyšší patří do masívu Dachstein. Na východním břehu  jezera se proplétá železnice, jižní a západní břeh sleduje silnice.  Na tomto břehu se také usadila obec Hallstatt. Vidíme ji na chvíli,  než zmizíme v tunelu, a pak už nás zdraví jen jezero, ztrácející se  ve večerním modrošedém mlžném oparu. Spěcháme. Stmívá se zde pod  horami rychle a my musíme dojet do obce Weißenbach, abychom v místním kempu přenocovali.
Ráno nás vítá Attersee,  největší rakouské alpské jezero o rozloze 46,7 km2. Včera jsme už  jeho krásu nemohli vnímat, také dnes nad jezerem se zvedá hora  Schafberg (1 780 m n.m.), jihovýchodně masív Höllengebirge. Téměř  20 km jedeme kolem jezera a pak najíždíme na dálnici směr Salzburg.  Všechno se rázem halí do husté mlhy, jejíž závoj se rozestoupí až  před naší další zastávkou. Město Salzburg se už utápí v ranním  slunci.
 Do centra města přijíždíme Novou branou –  Neutor, což je vlastně portál tunelu, vedoucího pod kopcem  Mönchsberg. Za tunelem se rázem ocitáme v bezprostřední blízkosti  staré části města. Zaparkovat není kde, proto přejíždíme řeku  Salzach do druhé části města. I zde jsou všechna místa obsazena,  volno je pouze na parkovišti s označením Kurzparkzone 60 min, tzn.  že na tomto místě můžete parkovat pouze hodinu. Jinde ale místo  není a tak riskujeme ( sice nevíme, jaký postih za delší dobu  parkování by následoval, jen si domýšlíme), víme totiž, že za  hodinu se ze staré části města nevrátíme.
 Do centra města přijíždíme Novou branou –  Neutor, což je vlastně portál tunelu, vedoucího pod kopcem  Mönchsberg. Za tunelem se rázem ocitáme v bezprostřední blízkosti  staré části města. Zaparkovat není kde, proto přejíždíme řeku  Salzach do druhé části města. I zde jsou všechna místa obsazena,  volno je pouze na parkovišti s označením Kurzparkzone 60 min, tzn.  že na tomto místě můžete parkovat pouze hodinu. Jinde ale místo  není a tak riskujeme ( sice nevíme, jaký postih za delší dobu  parkování by následoval, jen si domýšlíme), víme totiž, že za  hodinu se ze staré části města nevrátíme.
Vyprávět o Salzburgu je těžké. Pro jeho okolí jsou typické hory,  a ty jakoby vstoupily až do města. Na kopci nad městem (Mönchsberg)  se nachází pevnost Hohensalzburg, známá dominanta tohoto cíle snad  většiny turistů, kteří navštíví Rakousko. Komu se nechce šlapat  nahoru, nechá se tam pohodlně vyvést lanovkou a odtud – tak trochu  z ptačí perspektivy – se dívá na město, které se má čím chlubit.  Největší množství památek najdete ve vnitřním městě, zkrátka ale  nepřijde ani ten, kdo zabloudí do dalších částí městských  čtvrtí.
Po vstupu do staré části města na vás okamžitě dýchne hudba.  Vždyť Salzburg je rodiště Wolfganga Amadea Mozarta a město tento  fakt na mnoha místech připomíná. Především na Mozartově náměstí  stojí Mozartův pomník, přes Salzach vede Mozartova lávka, můžete  navštívit Mozartův rodný dům, najdete zde Mozarteum atd.  Nejpůvabnější ve městě jsou úzké uličky a dvorky jednotlivých domů.  V těchto dvorcích objevíte pozůstatky ještě gotických staveb.  Dvorky jsou proto malé a tmavé, přesto i zde najdete všudypřítomné  květiny. Nejsou to sice kvetoucí pelargónie, jsou to většinou různé  listnaté stromky ve velkých květináčích a kádích, ale právě tato  zeleň oživuje na první pohled příliš strohé prostory.
Ve starém městě má svou historii snad každá budova, kolem níž  procházíte. Z ostatních staveb mimo centrum stojí za shlédnutí  zámek Leopoldskron s velkým rybníkem a zámek Mirabell ležící  uprostřed překrásných zahrad.
Kolem poledne vyjíždíme z města, ukazatelé nás navedou na  dálnici směr Bischofshofen. Dálnice se proplétá údolím podél  Salzachu. Na pravé straně se díváme na vrcholky Hagen Gebirge,  vlevo nás zdraví Tennen Gebirge. Na některých vrcholcích se usadily  v dávné době pevnosti Mezi nejhezčí patří pevnost Hohenwerfen.  Silnice je plná tunelů a za každým z nich na vás čeká překvapení v podobě nové přírodní scenérie.
 Před Bischofshofenem dálnice  uhýbá k východu, proto z ní sjíždíme, abychom asi po pěti  kilometrech dojeli do Bischofshofenu, známého centra zimních  sportů. I v létě má toto místo své kouzlo. Pokračujeme dálnicí do  Brucku an der Großglocknerstraße a odsud ohýbáme na jih, na známou  vysokohorskou grosglocknerskou silnici. Vjíždíme do Národního parku  v srdci nejvyššího rakouského pohoří Hohe Tauern (Vysoké Taury) o  rozloze přes 900 km2. Je to svět skal a ledu, zde se nachází  nejvyšší hora Rakouska Großglockner (3 798 m n.m.). Čeká nás – či  spíše naše auto – velká zkouška. Na nejvyšší bod silnice, na  Edelweiß Spitze, musíme absolvovat zhruba 30 km, z nich 20 km  prudkého stoupání. Bruck má nadmořskou výšku 757 m n.m., Edelweiß  Spitze 2 577 m n.m. (někde uváděno 2 571 m n.m.), tzn., že vyjedeme  téměř do výšky našeho tatranského velikána, Gerlachovského štítu.  Bude nám chybět pouze 78 m.
 Před Bischofshofenem dálnice  uhýbá k východu, proto z ní sjíždíme, abychom asi po pěti  kilometrech dojeli do Bischofshofenu, známého centra zimních  sportů. I v létě má toto místo své kouzlo. Pokračujeme dálnicí do  Brucku an der Großglocknerstraße a odsud ohýbáme na jih, na známou  vysokohorskou grosglocknerskou silnici. Vjíždíme do Národního parku  v srdci nejvyššího rakouského pohoří Hohe Tauern (Vysoké Taury) o  rozloze přes 900 km2. Je to svět skal a ledu, zde se nachází  nejvyšší hora Rakouska Großglockner (3 798 m n.m.). Čeká nás – či  spíše naše auto – velká zkouška. Na nejvyšší bod silnice, na  Edelweiß Spitze, musíme absolvovat zhruba 30 km, z nich 20 km  prudkého stoupání. Bruck má nadmořskou výšku 757 m n.m., Edelweiß  Spitze 2 577 m n.m. (někde uváděno 2 571 m n.m.), tzn., že vyjedeme  téměř do výšky našeho tatranského velikána, Gerlachovského štítu.  Bude nám chybět pouze 78 m.
Přijíždíme na konec obce Ferleiten v nadmořské výšce 1 145m. Zde  zaplatíme mýto – za vjezd na některé rakouské silnice se platí – od  ženy v místním kroji obdržíme nálepku na auto a propagační letáček.  Zde začíná prudké dvacetikilometrové stoupání. V této chvíli jen v duchu prosíme, aby škodovka stoupání překonala. Vzpomínáme na naši  přítelkyni (tato průvodkyně Čedoku nám poskytla před cestou některé  cenné rady), která se nás především ptala, jak nám šplhá auto do  kopců. A upozorňovala, že nejeden automobil a nejeden autobus na  této silnici nedosáhne svého cíle.
Začínáme stoupat. Stráně kolem nás jsou ještě porostlé vegetací.  Postupně vyjíždíme z pásma lesů, zároveň s tím přibývá travinový  porost a objevují se holé skály. Na jejich vrcholcích je věčný led  a sníh. Asi v polovině cesty zastavujeme na odpočivadle s pitnou  vodou. Stojan i nádržka jsou vydlabané ze dřeva, zrovna tak stolek  a lavice na posezení. Příznivé počasí nám dopřává vnímat nádhernou  přírodu kolem nás.
 S odjetím z odpočívadla máme problémy. Vůbec se nedivíme,  sklon silnice i odpočivadla je citelný. Když jsme vystupovali, měli  jsme pocit, že spadneme na zem. I ta nejnižší rychlost odmítá  udržet auto v pohybu. Auto tedy musíme otočit a pomalu rozjíždět.  Podaří se a tak znovu projíždíme jednu zatáčku za druhou. Každá  zatáčka je označena pořadovým číslem a na tabulce si přečtete i  nadmořskou výšku, v níž se právě nacházíte.
 S odjetím z odpočívadla máme problémy. Vůbec se nedivíme,  sklon silnice i odpočivadla je citelný. Když jsme vystupovali, měli  jsme pocit, že spadneme na zem. I ta nejnižší rychlost odmítá  udržet auto v pohybu. Auto tedy musíme otočit a pomalu rozjíždět.  Podaří se a tak znovu projíždíme jednu zatáčku za druhou. Každá  zatáčka je označena pořadovým číslem a na tabulce si přečtete i  nadmořskou výšku, v níž se právě nacházíte.
Dojíždíme na parkoviště u restaurace na Fuscher Törl (2 428 m  n.m.) a odsud pokračujeme necelé dva kilometry už užší silnicí,  prudce stoupající, s ještě četnějšími zatáčkami na Edelweiß Spitze.  Stoupání v těchto místech odhadujeme na více než 25 %.
Z vyhlídky na Edelweiß Spitze se nám horší velikáni představují  v celé své kráse. Na jihozápadě a západě to jsou masívy  Schobergruppe, Glocknergruppe ( s nejvyšší horou Großglocknerem) a  Granatspitzgruppe, v nichž najdeme hned několik třítisícovek.  Třítisícovky objevíme ale i mezi vrcholy při pohledu na jihovýchod  a východ. Na severu dnes dohlédneme až do Zell am See za Bruckem. Z této vyhlídky také sledujeme silnici, po níž budeme sjíždět dolů.  Zaujme nás především úsek silnice obcházející vrcholek Fuscher  Törl. Silnice v tomto místě je vybudována na betonových pilířích a  vypadá jako stříbrná stužka svazující tento vrcholek.
Sjíždíme dolů, zastavujeme na parkovišti pod Fuscher Törl a  jdeme se podívat do jednoduché kamenné kapličky zbudované zde na  paměť obětem großglocknerské silnice. Na desce nechybí ani česká  jména.
 Odjíždíme a klesáme na jih,  směrem na Heiligenblut. V prvním úseku není klesání tak citelné,  někde je dokonce vystřídáno opětným stoupáním. V tomto úseku kromě  zatáček musíme projet také tunely Mittertörltunnel (2 327 m n.m.) a  Hochtortunnel (2506 m n.m.). Za každým z nich najdeme překvapení v podobě nových pohledů. Na malém parkovišti nás překvapí jakási  „minivýstava“ minerálů, z nichž je utvořeno zdejší pohoří.
 Odjíždíme a klesáme na jih,  směrem na Heiligenblut. V prvním úseku není klesání tak citelné,  někde je dokonce vystřídáno opětným stoupáním. V tomto úseku kromě  zatáček musíme projet také tunely Mittertörltunnel (2 327 m n.m.) a  Hochtortunnel (2506 m n.m.). Za každým z nich najdeme překvapení v podobě nových pohledů. Na malém parkovišti nás překvapí jakási  „minivýstava“ minerálů, z nichž je utvořeno zdejší pohoří.
Naše cesta dolů je přerušena ještě jednou odbočkou, odbočkou  vedoucí až do bezprostřední blízkosti ledovce Pasterze pod  Großglocknerem. Stoupáme totiž na Franz-Josephs-Höhe (2 369 m  n.m.). Protože silnice vede v lavinových svazích, je v místech  největšího lavinového nebezpečí chráněna masívní železobetonovou  konstrukcí, jakousi střecho na sloupech. Pod vrcholem zaparkujeme v nejvýše položených patrových garážích v Evropě a od zábradlí se  díváme na jezero Margaritzenstausee pod sebou. V něm končí ledovec  Pasterze (30 km2, délka splazu 9,5 km), který se sem splazil z vrcholků Johannisbergu (3 460 m n.m.) a Eiskögele (3 434 m n.m.).  Nad ledovcem před námi se zvedají vrcholky Glocknerwand (3 722 m  n.m.), Großglockner (3 798 m n.m.), Adlersruhe (3 456 m n.m.),  Hohenwatkopp (3 308 m n.m.) a Schwerteck (3 247 m n.m.). V zapadajícím slunci mají tyto masy skal a ledu zvláštní kouzlo.
 Neúprosně se hlásí večer a nám nezbývá nic jiného než  spěchat dolů. po patnácti kilometrech soustavného brzdění – i když  máme zároveň zařazen 2. rychlostní stupeň – dojíždíme do Rossbachu  (1 727 m n.m.), kde je mýto pro vjezd na silnici z jihu. Žena opět  v místním kroji kontroluje naši jízdenku a rychle nám dává volno k odjezdu. Příčina jejího rychlého jednání je nám jasná. Z brzd se  nám valí kouř, jako kdyby vedle každé z nich kouřilo několik  vyznavačů tabákových výrobků. V této chvíli „máme za zlé“ naší  přítelkyni, proč se nás raději nezeptala, jak nám auto brzdí.  Určitě jsme měli větší problémy se sjezdem něž se stoupáním.
 Neúprosně se hlásí večer a nám nezbývá nic jiného než  spěchat dolů. po patnácti kilometrech soustavného brzdění – i když  máme zároveň zařazen 2. rychlostní stupeň – dojíždíme do Rossbachu  (1 727 m n.m.), kde je mýto pro vjezd na silnici z jihu. Žena opět  v místním kroji kontroluje naši jízdenku a rychle nám dává volno k odjezdu. Příčina jejího rychlého jednání je nám jasná. Z brzd se  nám valí kouř, jako kdyby vedle každé z nich kouřilo několik  vyznavačů tabákových výrobků. V této chvíli „máme za zlé“ naší  přítelkyni, proč se nás raději nezeptala, jak nám auto brzdí.  Určitě jsme měli větší problémy se sjezdem něž se stoupáním.
Už se stmívá, my klesáme dál. Projíždíme Heiligenblut (1 301 m  n.m.), jemuž vévodí typický a stavitelsky velice cenný vysoký  gotický kostel, a svou dnešní cestu končíme v prvním kempu, který  objevíme. Už po tmě odvzdušňujeme brzdy a zajišťujeme jejich další  bezporuchový chod.
Čtvrtý den našeho putování ujíždíme přes Winklern a Obervellach  do Mallnitzu vstříc dalšímu překvapení. V autě se pomalu zahříváme,  v noci nám byla zima. Chlad z ledovců nezůstává jen tam nahoře ve  dvou, třech tisících metrech, ale klesá až do údolí.
To dnešní překvapení má název přeprava aut po železnici –  Autoverladung. Chceme totiž navštívit jedny z nejhezčích rakouských  lázní, lázně Badgastein. Z Mallnitzu do Böcksteinu před těmito  lázněmi nevede silnice (ve zdejším horském masívu by snad nebylo  ani možné ji vybudovat) a tak si na nádraží v Mallnitzu zakoupíme  jízdenku pro auto a zařadíme se do fronty čekajících. V sezóně tato  fronta dosahuje délky 2 – 3 km. Když se na semaforu před frontou  rozsvítí zelená, auta začnou najíždět na speciálně upravené  plošinové vozy. První a poslední dva vozy mají jen nízké sklopné  postranice, umožňují tak sjetí vozů na boční rampu a opačně.  Ostatní vagóny mají jakousi ochrannou klec. Na tyto vagóny se  výškově vejdou pouze osobní automobily a nižší nákladní auta,  autobusy a nákladní auta o normální výšce se přepravují jen na dvou  prvních a posledních vozech.
I nám se rozsvítila zelená a najíždíme na vagóny. Zastavíme a  zjišťujeme, že přesně naproti okénku řidiče se na kleci nachází  tabulka s textem ve čtyřech jazycích. Uposlechneme pokynů –  zatáhneme ruční brzdu, zařadíme nejnižší rychlostní stupeň a –  čekáme. Za chvíli se vlak dá do pohybu. Jedeme vlastně pozadu a tak  se otáčíme, abychom věděli, co nás čeká. Vyjíždíme z nádraží a za  chvíli mizíme v tunelu, který nese název Tauerntunnel. Najdete ho  na železnici Tauernbahn, která vede nejvyšším rakouským pohořím  Hohe Tauern (Vysoké Taury) a je dlouhá 80 km. Začala se stavět na  počátku 20. století a spojuje Schwarzach (leží asi 15 km jižně od  Bischofshofenu, míjeli jsme ho při své cestě do Brucku) a Spittal  an der Drau – Millstätter See. Trať vede exponovaným terénem, musí  především překonávat hluboká horská území. Činí tak krásnými a  odvážnými viadukty a navíc klesání a stoupání železnice dosahuje v mnoha místech 25 – 28,8 %. V tunelu se trať vyšplhá do svého  nejvyššího bodu, do výšky 1 226 m n.m.
Po čtvrt hodině vyjíždíme z tunelu v Böcksteinu a dál už zase  pokračujeme po silnici do Badgastein. Toto lázeňské město leží na  svazích řeky Gasteiner Ache, proto nadmořská výška jen centra města  se pohybuje mezi 1 013 a 1 083 m n.m. Tyto světoznámé lázně byly  navštěvovány už od 13. století, v 19. století se zde léčily mnohé  významné osobnosti. Radioaktivní prameny mají teplotu 28 – 47 ° C.  V blízkém Böcksteinu jsou léčivé štoly, kde se vyzařuje radon s vlhkým vzduchem, 40 ° C teplým. Město má také velké sportovní  centrum.
 Uhýbáme z hlavní silnice a přes  Mozartovo náměstí a po ulici Františka Josefa sjíždíme do centra.  Na ulici není možné zaparkovat, zajíždíme tedy do krytých  poschoďových garáží (Parkhaus). Jsou ukryty za domem Austria, takže  tento ve skutečnosti betonový nevzhledný dům není z hlavní ulice  vůbec vidět. Vjezd do garáží a výjezd z nich hlídá počítač, černý  pasažér tak nemá ani tu nejmenší naději na úspěch.
 Uhýbáme z hlavní silnice a přes  Mozartovo náměstí a po ulici Františka Josefa sjíždíme do centra.  Na ulici není možné zaparkovat, zajíždíme tedy do krytých  poschoďových garáží (Parkhaus). Jsou ukryty za domem Austria, takže  tento ve skutečnosti betonový nevzhledný dům není z hlavní ulice  vůbec vidět. Vjezd do garáží a výjezd z nich hlídá počítač, černý  pasažér tak nemá ani tu nejmenší naději na úspěch.
Vycházíme na malé náměstí před domem Austria. Naproti nám se  nachází jedna z hlavních městských budov, kongresový a léčebný dům.  Je to moderní víceúčelový objekt. Najdete v něm kongresový sál,  informace pro hosty, kasino atd. Před halou stojí fiakry připravené  k projížďkám. My zde ale hledáme něco jiného, vodopád, který  nechybí na žádném propagačním materiálu o Badgasteinu. Slyšíme jeho  hřmění a vzápětí zjišťujeme, že stojíme nedaleko něj. Řeka  Gasteiner Ache se řítí průrvou mezi skalami v bezprostřední  blízkosti domu Austria. Abychom vodopád viděli, musíme obejít část  města a sejít až dolů, pod řítící se masy vod. Je podzim, vody není  zase až tak mnoho. Uvědomujeme si, jak je asi vodopád mohutný na  počátku léta, kdy v okolních horách taje. Kam až asi stříká voda,  když i nyní kapky dopadají na cestu, na níž pod vodopádem stojíme.  U cesty je zbudována vysoká dřevěná stěna, která chrání stavby v této části i cestu před rozstřikující se vodou.
Z Badgasteinu zajedeme ještě do Bad Hofgasteinu, také  radioaktivních termálních lázní, a odsud se vracíme do Böcksteinu,  železniční přepravou do Mallnitzu a pak už po silnici do  Obervellachu, kde jsme uhýbali. Pokračujeme přes Spittal an der  Drau a Seeboden kolem jezer Millstätter See a Afritzer See do  Villachu. Silnice z Obervellachu do Spittalu vede podél železnice  Tauernbahn. Zde obdivujeme snad právě nejkrásnější železniční most  na této trati. Je to most Falkensteinbrücke v blízkosti hradu  Falkenštejna.
Město Villach se rozkládá  na řece Drau (Dráva), na úpatí masívu Villacher Alpe. Leží asi 10  km od rakousko-jugoslávsko-italských hranic. Při krásném počasí  vidíme jak Villacher Alpe, tak i jugoslávské pohoří Karavanky.  Pohled na ně v podvečerním slunci je překrásný. Do Villachu se také  jezdí za zdravím, jsou zde oblíbené termální lázně (Warmbad  Villach).
Z Villachu uhýbáme na severovýchod a 11 km jedeme kolem jezera  Ossiacher See. Jezero je obklopeno zalesněnými horami, jeho  přívětivé vody lákají bezpočet turistů. Ani my jim neodoláme. Po  osvěžení pokračujeme přes Feldkirchen do Moosburgu se zámkem ze 16.  stol. Na okraji obce najdeme malý kemp, v němž přenocujeme.
Pátý den našeho putování nezačínáme příliš slibně. Hlavní město  Korutanska Klagenfurt (Celovec) se jen obtížně zbavuje ranní mlhy.  Prohlížíme pamětihodnosti města. Nejvíce nás zaujme budova zemského  domu (Landhaus), stavba z let 1574 – 1590 se dvěma věžemi a  dvouposchoďovým arkádovým nádvořím. Město nese dodnes i stopy  tureckého vlivu. Další zajímavostí města je tzv. Svět v malém  (Minimundus) u jezera Wörther See. V tomto Světě v malém najdete „v malém“ význačné stavby mnoha států. Nechybí mezi nimi ani  Staroměstská radnice.
A opět vyrážíme na cestu. Asi po 35 km před obcí Griffen nás zdraví mohutná hradní  zřícenina na vysoké skále, připomínající slovenské Strečno, a  si po deseti kilometrech uhýbáme ještě k jihu, abychom zastavili v Sankt Paulu im Lavanttal. V údolí řeky Lavant vznikl v dřívějším  hradu Spanheimer benediktinský klášter. V areálu upoutá pozornost  mohutná románsko-gotická bazilika z 11.-13. století s krásnými  portály, gotickou klenbou a freskami. Místní klášterní knihovna  uchovává velké množství vzácných rukopisů a tisků.
Vracíme se na hlavní silnici a projíždíme dalšími městy a  vesnicemi. Prvním větším městem je Wolfsberg. Zdraví nás honosným  zámkem na kopci nad městem. Při pohledu na něj jsme ochotni uvěřit,  že sem někdo „propašoval“ jihočeskou Hlubokou. Původní hrad byl  totiž v letech 1846-53 přestavěn na zámek v tehdy oblíbeném  historizujícím stylu.
Vyhýbáme se neustále dálnici a raději volíme romantičtější, i  když náročnější cestu po vedlejších silnicích. Četná stoupání nám  připravuje pohoří Pack, jímž silnice vede. Je podzim, listnáče  hrají všemi barvami a my každou chvíli zastavujeme, abychom  vychutnali všechny krásy babího léta. Mezi ně patří především  pohled na jezero Stausee a na středisko hnědouhelné pánve  Lankowitz, město Köflach, obojí obklopené barevnými smíšenými lesy.  V zámku Piber, postaveném v letech 1696-1728 a v roce 1966  zrestaurovaném, je hřebčinec známých lipicánů pro vídeňskou dvorní  jízdárnu. Vedle zámku je románský kostel, o němž se první zmínka  datuje už k roku 1066.
 Na východním okraji Alp, na obou březích řeky Mur (Mura) leží druhé  největší město Rakouska a hlavní město spolkové země Štýrsko Graz  (Štýrský Hradec). Toto starobylé město několikrát za dobu své  existence změnilo majitele, není tedy divu, že ve městě najdeme  velké množství různých památek. Ze světských staveb to jsou zemský  dům (Landhaus), zbrojnice, hrad, šlechtické paláce, z církevních  staveb stojí za shlédnutí dóm a františkánský kostel. Kolem staré  části města se rozrůstá moderní výstavba. Ve staré i nové části  města není nouze o parky a další zelené plochy. Na ulicích ještě i  dnes hojně potkáte muže v tzv. štýrském oblečení, tzn. v šedém nebo  hnědém obleku se zelenými výložkami, lampasy na kalhotách a s kloboukem se štětkou.
  Na východním okraji Alp, na obou březích řeky Mur (Mura) leží druhé  největší město Rakouska a hlavní město spolkové země Štýrsko Graz  (Štýrský Hradec). Toto starobylé město několikrát za dobu své  existence změnilo majitele, není tedy divu, že ve městě najdeme  velké množství různých památek. Ze světských staveb to jsou zemský  dům (Landhaus), zbrojnice, hrad, šlechtické paláce, z církevních  staveb stojí za shlédnutí dóm a františkánský kostel. Kolem staré  části města se rozrůstá moderní výstavba. Ve staré i nové části  města není nouze o parky a další zelené plochy. Na ulicích ještě i  dnes hojně potkáte muže v tzv. štýrském oblečení, tzn. v šedém nebo  hnědém obleku se zelenými výložkami, lampasy na kalhotách a s kloboukem se štětkou.
Za Grazem najíždíme na dálnici a po ní směřujeme k Vídni. U Grimmensteinu z dálnice odbočíme, vrátíme se kousek zpět po  souběžné silnici a před Aspangem v kempu přenocujeme.
Ranní Aspang je ubrečený a takové je i celé dopoledne. Naše  cesta vede do světoznámých, klimaticky příznivých horských lázní a  střediska zimních sportů, do Semmeringu. Vystoupáme serpentinami a  pak už jen projíždíme samotným Semmeringem. Široce roztroušené  hotely se skrývají v mlze. Turistický průvodce sice nabízí krásné  pohledy z vrcholků kolem lázní, my však pro mlhu nemáme ani tušení,  kde tyto vrcholky jsou.
A tak přes Schottwien, jehož pevnost střežila přístup do Semmeringu, ujíždíme do Vídně.  Barokní zámek Schönbrunn, nacházející se mimo vídeňské centrum, je  zalit podzimním sluncem. Jádro tohoto rozlehlého zámku vzniklo v letech 1695-1749 podle plánů Fischera z Erlachu a N. Pacassiho. K zámku neodmyslitelně patří rozlehlý park. Vyjdeme až ke 100 m  dlouhému a 19 m vysokému glorietu, díváme se na Schönbrunn, na  pestré květinové záhony různých tvarů před ním i na Vídeň za  ním.
Šestidenní putování se pomalu chýlí ke konci, píšeme poslední  stránku našeho „palubního deníku“. Můžeme bez váhání říci, že to  bylo putování náročné, i když vedlo po prvotřídních komunikacích.  Přineslo nám však řadu nových poznatků o zemi, s níž nás na čas  svázal historický vývoj, i o současných lidech v ní.