Poskytování reklamního prostoru na stránkách časopisu www.cestovatel.cz (nejstaršího
elektronického časopisu o cestování na českém Internetu) je pro nás
důležité z hlediska zajištění jeho provozu a rozvoje. Zároveň ale
pokračujeme v tom, s čím jsme před spoustou let začali, tedy
poskytováním prostoru pro propagaci různých cestovatelských projektů
nekomerčního charakteru zdarma
Poskytování reklamního prostoru na stránkách časopisu www.cestovatel.cz (nejstaršího elektronického časopisu o cestování na českém Internetu) je pro nás důležité z hlediska zajištění jeho provozu a rozvoje. Zároveň ale pokračujeme v tom, s čím jsme před spoustou let začali, tedy poskytováním prostoru pro propagaci různých cestovatelských projektů nekomerčního charakteru zdarma
Komerční nabídka
Pro Vaší propagaci na našem serveru nabízíme následující možnosti:
Regulerní bannerová reklama – Její velikost a umístění záleží na domluvě, nabízíme všechny standardní formáty reklamního proužku a umístění téměř kdekoli na stránkách Cestovatel.cz. Ceny jsou rozumné vzhledem k návštěvnosti, jakou náš web má.
Propagační článek (PR článek) – Takový článek vyjde podle domluvy a jeho obsah je v podstatě libovolný. Tato forma reklamy je ovšem také placená, cena se odvíjí dle subjektivního pocitu redaktora ze zajímavosti tématu pro naše čtenáře. Budete-li mít zájem, můžeme Vám zajistit i review Vašeho článku tak, aby článek byl zajímavý a přesvědčil čtenáře, že se mají na Vaši stránku opravdu podívat.
Sponzoring článku – Pokud nechcete za reklamu platit příliš mnoho, můžete napsat původní(!) zajímavý článek, případně si vybrat ze článků, které připravujeme a my do článku umístíme text tento článek je sponzorován společností XY, výrobce outdoorových bublifuků včetně loga a odkazu. Sponzoring článku garantujeme rok, nicméně po uplynutí této doby jej ze článku neodstraňujeme.
Pokud máte nějaké dotazy či jiné návrhy, ozvěte se, věříme, že se domluvíme na oboustranně přínosné spolupráci. Pište na adresu: info@bydletespokojene.cz.
Podpora neziskových projektů
Časopis Cestovatel.cz je provozován občanským sdružením, které touto formou podporuje a propaguje cestování ve všech jeho formách a odrůdách.
Neziskovým projektům proto nabízíme reklamu za symbolickou cenu či vhodnou protislužbu.
Údaje o serveru
Server Cestovatel.cz je jeden z nejstarších serverů o cestování v České republice. Svoje počátky datuje až k roku 1998 (můžeme doložit). Po redesignu v roce 2006, se velmi dobře se umisťuje ve vyhledávačích na dotazy související s cestováním. Výrazně tomu pomáhá databáze s více než 50ti tisíci články, zprávičkami a jinými příspěvky.
Průměrná denní návštěvnost se drží nad číslem 1100 návštěv denně (rok 2012).
Kontaktní adresa pro dotazy ohledně nekomerční propagace, požadavky na reklamu a zaslání ceníku je info@bydletespokojene.cz
Vítězství ve 2. kole naší fotosoutěže Domov objektivem
cestovatelů zaslouženě obhájili dva soutěžící, které již
znáte z kola prvního. O dalším postupujícím se v redakci
chvilku diskutovalo. Kvalita snímků totiž neustále roste a tak je
rozhodování opravdu těžké.
Vítězství ve 2. kole naší fotosoutěže Domov objektivem cestovatelů zaslouženě obhájili dva soutěžící, které již znáte z kola prvního. O dalším postupujícím se v redakci chvilku diskutovalo. Kvalita snímků totiž neustále roste a tak je rozhodování opravdu těžké.
U prvních dvou míst jsme vzhledem k obhajobě vítězství z prvního kola, po dohodě se sponzory, lehce pozměnili ceny. Vítězové tedy získají místo druhého ZPS 9 Xpress a dalších programů software Zoner Photo Studio 9 Home, které má více funkcí, než verze Xpress.
Ocenění jsou první tři autoři nejúspěšnějších snímků podle karmy nejúspěšnějšího snímku autora. Pořadí je tedy následující:
1. místo
Ivana Filipová – foto 28 – Čechy krásné, Čechy mé…
Autorka získává software Zoner Photo Studio 9 Home od firmy ZONER software – hlavního partnera soutěže, dále knihu Černobílá fotografie z vydavatelství Zoner Press, knihu Neffův průvodce digitální fotokomorou, kterou vydal Institut digitální fotografie (IDIF), dárkový certifikát na slevu kurzu IDIFu a certifákt na nákup v HUMI.
2. místo
Tomáš Kypta – foto 7 – rybník Kamenec
Autor získává software Zoner Photo Studio 9 Home od firmy ZONER software – hlavního partnera soutěže, knihu Cestovatelé a dobrodruzi Pardubického kraje z vydavatelství OFTIS a knihu Ondřeje Neffa: Digitální fotografie polopatě, kterou vydal IDIF.
3. místo
Tomáš Tkáčik – foto 26 – Mesto Tábor
Autor získává software Zoner Photo Studio 9 Xpress od firmy ZONER software – hlavního partnera soutěže, knihy Z Královehradeckého kraje za humna z vydavatelství OFTIS a Fotografický blesk v digitální i klasické fotografii od IDIFu.
Do třetího kola fotosoutěže Domov objektivem
cestovatelů prošlo 133 snímků s popisky a GPS údaji!
Hlasovat je možné pomocí galerie
s tlačítkem pro zvyšování karmy u každého snímku.
Do třetího kola fotosoutěže Domov objektivem cestovatelů prošlo 133 snímků s popisky a GPS údaji! Hlasovat je možné pomocí galerie s tlačítkem pro zvyšování karmy u každého snímku. Prosíme čtenáře, aby se k hlasování postavili čelem a poctivě prohlédli všechny snímky. Kromě pěkných obrázků získáte mnoho tipů na vaše cesty.
Připravujeme web a články s fotografiemi, které již soutěží prošly.
Ceny ve třetím kole
software Zoner Photo Studio 9 Xpress + Zoner Web Gallery + Zoner Photo Print knihu o fotografování z vydavatelství Zoner Press a knihu Ondřeje Neffa Digitální fotografie polopatě a dárkový certifikát na slevu kurzu Institutu digitální fotografie (IDIF).
software Zoner Photo Studio 9 Xpress + Zoner Web Gallery knihu z vydavatelství OFTIS a knihu Neffův průvodce digitální fotokomorou, kterou vydal IDIF.
software Zoner Photo Studio 9 Xpress, dále knihy z vydavatelství OFTIS a Fotografický blesk v digitální i klasické fotografii od IDIFu.
Ceny pro vítěze finálového kola
Software Zoner Photo Studio 10 + ceny od dalších sponzorů
Knihy o fotografování a cestování
Dárkové certifikáty na kurzy IDIFu a odborné publikace
Dárková poukázka na nákup v prodejně Humi OUTDOOR + ceny od dalších sponzorů
Hlavní partner:
Další parneři:
Partneři výstavy
Putovní výstava fotografií bude vytištěna na kvalitních tiskárnách a papírech firmy EPSON. Adjustaci fotografií na desky provede firma MMC, s.r.o. Plzeň
Vítěze prvního
kola fotosoutěže již znáte. Nyní je možné hlasovat v druhém
kole. Sešlo se 30 fotografií s popisky a GPS souřadnicemi,
takže každá fotografie je takový malý tip na výlet s fotoaprátem.
Pokud při vašich toulkách po domovině pořídíte pěkný snímek, tak
neváhejte a zašlete ho do naší soutěže.
Vítěze prvního kola fotosoutěže již znáte. Nyní je možné hlasovat v druhém kole. Sešlo se 30 fotografií s popisky a GPS souřadnicemi, takže každá fotografie je takový malý tip na výlet s fotoaprátem. Pokud při vašich toulkách po domovině pořídíte pěkný snímek, tak neváhejte a zašlete ho do naší soutěže. Ceny od sponzorů jsou lákavé.
V druhém kole jsme udělali drobnou změnu – během hlasování nebudou vidět jména účastníků. Myslíme, že takto bude soutěž spravedlivější. Po ukončení hlasování zobrazíme jména autorů a odkazy na jejich stránky. Vítěze také čekají hodnotné ceny. Také jsme zavrhli zveřejňování průběžných výsledků, které si někteří z vás přáli. Chceme dát stejnou šanci všem…
Ceny v druhém kole
software Zoner Photo Studio 9 Xpress + Zoner Web Gallery + Zoner Photo Print knihu o fotografování z vydavatelství Zoner Press a knihu Ondřeje Neffa Digitální fotografie polopatě a dárkový certifikát na slevu kurzu Institutu digitální fotografie (IDIF).
Ano, je to tak. Časopis www.Cestovatel.cz začal svou návštěvnost
držet nad tisíci unikátními návštěvami denně. A to prosím
nepočítáme roboty a jinou havěť.
Časopis vznikl už hodně dávno, z ryzího nadšení pro psaní
o našich cestách…
Ano, je to tak. Časopis www.Cestovatel.cz začal svou návštěvnost držet nad tisíci unikátními návštěvami denně. A to prosím nepočítáme roboty a jinou havěť.
Časopis vznikl už hodně dávno, z ryzího nadšení pro psaní o našich cestách. Ryzí nadšení však nestačilo dlouho a tak byl časopis několik let téměř neaktualizovaný. Druhý dech chytl někdy v roce 2005, kdy jsme se rozhodli z něj opravdu něco udělat a k ryzímu nadšení jsme přidali ještě jedno ryzí nadšení. To, zdá se, zatím funguje. Založili jsme občanské sdružení Cestovatel a tím jasně deklarovali neziskovost celého projektu. Hlavně tedy proto, že jinak bychom se cítili jako hodně špatní podnikatelé.
Na grafu můžete vidět, jak nám ta návštěvnost hezky roste od 1. 1. 2006 až po dnešek. První váhavé překročení tisícovky jsme pozorovali se zatajeným dechem, jestli to není pouze dočasné, ale teď už je vidět, že jsme tisícovku skutečně překročili a že pokračujeme dále.
Snažíme se přinášet zajímavé články a snad se nám to i daří s ohledem na rozpočet, který na to máme (0,–).
Za každý zajímavý článek jsme rádi a pokud i vy máte něco, o co se chcete podělit, podívejte se Jak psát článek
Cestovatelské blogy:
Podařilo se nám také zprovoznit cestovatelské blogy, doufáme, že se ujmou i jako on-line zpravodajství z cest, tak jak to už využil třeba Martin v Íránu: Cesta k duši Persie – Írán 2007
Mapy:
Chystáme pro Vás i orientační mapy, můžete to vidět u fotosoutěže i u přehledu článků . Mapy sice zatím neobsahují všechny články, ale postupně se přidávají.
Navíc jsme rozšířili naše RSS kanály na GeoRSS – pokud máte dostatečně chytrou čtečku, bude za Vámi chodit i malá mapka.
Ale hlavně nás těší, když někdo napíše, že nám drží palce a že se mu tu líbí. Víme, že web není dokonalý, ale věřte, že se snažíme ze všech sil. Pokud nám někdo nabídne pomocnou ruku, budeme rádi.
Přejeme si tedy, ať ta druhá tisícovka příjde brzo, ale ještě víc si přejeme, abyste se sem vy, naši čtenáři rádi vraceli.
Nebojte se hledat sponzora. Pokud nejprve nabídnete, budete velmi
blízko k tomu, že dostanete. A uvidíte, třeba dostanete právě
jako já víc, než by jste sami čekali…
Poděkování sponzorům
Jsou to téměř tři týdny, kdy jsem se ponořen do smutku snesl z výšin k rodné zemi a ústa ocelového opeřence společnosti ČSA, mne vypustila do chladného, letního rána v Praze.
Persie se všemi krásami a milými lidmi zůstala jen v mém srdci a žel, velmi daleko pro můj toužící zrak. Ale postupem času jsem přivykl odhaleným ženám (rychleji, než zahaleným v Íránu a rád), chladu, absenci siesty a dalším, příjemným věcem, které byly po celý měsíc samozřejmou součástí mého putování.
Plný elánu jsem se vrhl do úpravy fotografií, přípravy přednášek, psaní knihy a pokusům jak nastartovat a zrealizovat můj sen živit se cestováním. Vše je to ještě vzdálené, ale každý, byť sebemenší úspěch mi působí nesmírnou radost.
www.Cestovatel.cz vám nabízí možnost publikovat jak svůj projekt, tak svou cestu, včetně zobrazení vašich sponzorů. Psát můžete články nebo si můžete zřídit cestovatelský blog a psát reportáže přímo z expedice.
Ať už se zabývám v současné době čímkoliv, část mého srdce je stále na východě. Chybí mi mešity, přátelství neznámých lidí, polední horko i večerní únava po celodenní námaze. Postrádám mnoho věcí, ale to k cestování patří. Cesta je nejen zisk a obohacení, ale i mnoho ztrát. Ale jak napovídá název jednoho televizního pořadu, jsou to krásné ztráty.
Nemohu také nevzpomenout na mé dva sponzory, kteří mne podpořili svými produkty. Hannah a Horalsport. U srdce mne hřál nejen pocit, že jsem měl kvalitní funkční oblečení a vynikající vibramové boty, ale především vědomí, že se mnou spolupráci vůbec navázali.
Byl a stále jsem neznámý člověk. Ještě nic jsem vlastně nedokázal a mé jméno nikomu nic neříká. Pro sponzory vlastně nejsem vůbec zajímavý. A přesto do toho se mnou šli. Zaujal je můj projekt a navzdory mé mediální neexistenci mne podpořili.
Myslím, že ani netuší, že mi dali vlastně víc, než co jsem od nich reálně skutečně dostal. Dali mi sebedůvěru a víru, že sponzory lze nalézt. Pokud v sobě objevíte touhu a neuhasitelné přání zrealizovat projekt, který Vás naplňuje, určitě dokážete nalézt i ty, kteří Vám pomohou Váš sen uskutečnit.
Samozřejmě, vždy se budou ptát : A co z toho budeme mít? Ale nebojte se, určitě přijdete na způsob, jak je mediálně prezentovat. Možná Vám sami nabídnou různé možnosti spolupráce, které Vás samotné ani nenapadly. To hlavní, co sponzora osloví, je zajímavý projekt, Vaše nadšení, které z Vás sálá a zapaluje každého okolo Vás a ochota udělat pro ně vše, co je ve Vašich silách.
A tuto víru jsem od nich dostal. Proto jsem se možná bláhově, ale s odhodláním pustil do realizace svého snu. Vždyť jsou to právě naše tajná přání a sny, které činí život tak krásným. Nevzdávejte se jich jen proto, že nevidíte možnost jak je uskutečnit. Zkuste to.
Nebojte se hledat sponzora. Pokud nejprve nabídnete, budete velmi blízko k tomu, že dostanete. A uvidíte, třeba dostanete právě jako já víc, než by jste sami čekali.
Slavnostně vyhlašujeme vítěze 1. kola naší fotosoutěže Domov
objektivem cestovatelů. Vítěze a 3 postupující jste vybrali
hlasováním. Na dalším postupujícím se dohodla redakční porota. Pokud si
také chcete poměřit fotografický um, máte nejvyšší čas na zaslání
fotografií do 2. kola. Uzávěrka snímků končí již dnes!
Slavnostně vyhlašujeme vítěze 1. kola naší fotosoutěže Domov objektivem cestovatelů. Vítěze a 3 postupující jste vybrali hlasováním. Na dalším postupujícím se dohodla redakční porota. Pokud si také chcete poměřit fotografický um, máte nejvyšší čas na zaslání fotografií do 2. kola. Uzávěrka snímků končí již dnes!
Ocenění jsou první tři autoři nejúspěšnějších snímků podle karmy nejúspěšnějšího snímku autora. Pořadí je tedy následující:
1. místo
Ivana Filipová – foto 7 – Oravské louky
Autorka získává software Zoner Photo Studio 9 Xpress + Zoner Web Gallery + Zoner Photo Print od firmy ZONER software – hlavního partnera soutěže, dále knihu Portrétní fotografie z vydavatelství Zoner Press, knihu Ondřeje Neffa: Digitální fotografie polopatě, kterou vydal Institut digitální fotografie (IDIF) a dárkový certifikát na slevu kurzu IDIFu.
2. místo
Tomáš Kypta – foto 15 – větrný mlýn Vrátno
Autor získává software Zoner Photo Studio 9 Xpress + Zoner Web Gallery od firmy ZONER software – hlavního partnera soutěže, knihu Z Královehradeckého kraje za humna z vydavatelství OFTIS a knihu Neffův průvodce digitální fotokomorou, kterou vydal IDIF.
3. místo
Michal Hrabí – foto 9 – Až na vrchol
Autor získává software Zoner Photo Studio 9 Xpress od firmy ZONER software – hlavního partnera soutěže , knihy Cestovatelé a dobrodruzi Pardubického kraje z vydavatelství OFTIS a Fotografický blesk v digitální i klasické fotografii od IDIFu.
Ocenění poroty
Roman Nosek – foto 4 – Studničná a Sněžka od Pražské boudy
Tato fotografie postupuje do finálového kola o hlavní ceny. A to zejména díky tomu, že je vidět snaha autora o nalezení zajímavé přírodní kompozice.
Slavnostní křest knihy Alfreda Lansinga „Endurance“
o neuvěřitelném putování Shackletonovy Královské transatlantické
expedice. Křtít budou význačné osobnosti vědy a cestování
Vážení přátelé, nakladatelství DharmaGaia si Vás dovoluje pozvat na křest knihy Alfreda Lansinga: Neuvěřitelné putování Shackletonovy Královské transantarktické expedice – Endurance
středa 27. 6. 2007, od 16.00 hodin, Palác knihy LUXOR Václavské náměstí 41, 1. patro
Křtít budou význačné osobnosti vědy a cestovatelé: Doc. RnDr. Josef Sekyra — první Čech, který stanul na jižním pólu za National Geographic Hynek Adámek — účastník stavby české vědecké stanice v Antarktidě PhDr. Josef Schütz — ředitel festivalu TOURFILM Uvádí Alena a Jaroslav Klempířovi
Kniha vychází u příležitosti Mezinárodního polárního roku (V případě dotazů kontaktujte organizátory na tel. 608 241 982 nebo dharmagaia (at) dharmagaia.cz)
Trošku opomíjené zůstávají zprávičky a kalendář
akcí, kterými se snažíme naplňovat motto našeho serveru, „Cestovatelé sobě“. Je to možná způsobené
tím, že málo propagujeme to, že každý z Vás má možnost do těchto
dvou aplikací aktivně přispět. Pokusíme se Vás proto seznámit
s možností vytváření zpráviček a zadávání akcí do
kalendáře.
Milí čtenáři,
velice nás těší postupně narůstající statistika o návštěvnosti Cestovatele. Je to pro nás signálem o tom, že to, co děláme, má nějaký smysl a že naše články Vám někdy zpestří šedý všední den, jindy třeba svojí informací pomohou při plánování víkendového výletu, či dovolené. Těší nás, že kromě článků, využíváte i další možnosti, které náš server nabízí, zejména pak diskusní fóra a cestovatelskou seznamku.
Trošku opomíjené zůstávají zprávičky a kalendář akcí, kterými se snažíme naplňovat motto našeho serveru, „Cestovatelé sobě“. Je to možná způsobené tím, že málo propagujeme to, že každý z Vás má možnost do těchto dvou aplikací aktivně přispět. Není v silách redakčního týmu všechno uhlídat a tak úplně se nám nelíbí, že se zde vyskytuje příliš mnoho informací, které postupně přežvýkávají velké servery, noviny a televizní kanály. V následujících řádcích se proto pokusíme seznámit Vás s možností vytváření zpráviček a zadávání akcí do kalendáře.
Zprávičky
Ve zprávičkách by měly být uvedené aktuální informace související s cestováním. Může to být to, že někde mezi Bhútánem a Indií otevřeli nový hraniční přechod, Zpráva o vypuknutí epidemie cholery někde ve střední Africe, informace o nové super levné letecké lince mezi Kazachstánem a Argentinou, ale klidně taky zprávička o úžasném open-air festivalu v Dolních Kotěhůlkách, nebo o interaktivní výstavě kamenných škrabadel v nějakém archeoparku, či o nově otevřené cyklostezce. Zajímavé mohou být krátké informace o počasí, lavinové situaci, novinkách v oblasti outdoorového vybavení. Možností je téměř nekonečně. My už si z Vašich příspěvků vybereme, případně z několika podobných vytvoříme jednu větší zprávičku, či krátký článek.
Do zpráviček rozhodně nepatří reklamní sdělení. Od toho jsou placené reklamní plochy, které máme i na Cestovateli. Hranice mezi tím, co je zprávička obsahující odkaz na zajímavé stránky a co je reklama, je tenká a někdy ne zcela zřetelná. Redakce si proto vyhrazuje právo na konečný verdikt. Vůči neziskovým organizacím a nekomerčním akcím jsme mírně shovívavější.
Odkaz na možnost navrhnout zprávičku najdete v zápatí pole se zprávičkami. Po kliknutí se Vám objeví jednoduchý formulář, do kterého stačí vepsat Název a text zprávičky a jméno autora. To se pak může objevit u zprávičky. Pokud máte něco na srdci, můžete to připsat do poznámky pro redaktora.
Budete-li vkládat do textu odkazy na další stánky, napište je pokud možno na zvláštní řádek.
Je-li to aspoň trochu možné, dávejte link přímo na informaci, o které je zprávička. Zvlášť u velkých serverů se obsah první stránky poměrně rychle mění a není pak často jednoduché konkrétní informaci dohledat.
Pokud existují kvalitní webové stránky, stačí zprávička krátká s vloženým odkazem.
Do kalendáře akcí se dostanete kliknutím na příslušnou záložku v horním navigačním proužku. Pro vlastní zadání akce pak stačí kliknout na tlačítko „Přidat akci“. Objeví se formulář, který obsahuje i návod k vyplnění jednotlivých kolonek. Ty vyplníte a odešlete tlačítkem „uložit“. Akce spadne do redakčního systému a tam vyčká, až ji někdo z redaktorů schválí (nebo zahodí).
Jsme si vědomi toho, že některé kolonky mohou působit určité potíže. Týká se to zejména kategorizace akcí. Je to dáno historicky z dob, kdy jsme se přizpůsobovali serverům, se kterými jsme si vyměňovali informace. Budete-li mít pocit, že Vám například nějaká kategorie chybí, napište to do poznámek pro redaktora. Pokusíme se s tím něco udělat, ale asi to nebude úplně hned. Budeme ale vědět, jak bychom měli kalendář upravit.
Pro kalendář platí totéž, co pro zprávičky. Nepatří sem nepokrytě reklamní sdělení. Od toho jsou placené reklamní plochy, které máme i na Cestovateli. Hranice mezi tím, co je a co není komerční akce, je ještě nejasnější, než v případě zpráviček. Redakce si proto vyhrazuje právo na konečný verdikt. Vůči neziskovým organizacím a nekomerčním akcím jsme mírně shovívavější. I přes to, že se jisté komerci neubrání, schvalujeme akce typu erbovních slavností, nebo různých závodů, soutěží a jarmarků pořádaných nejen různými městy.
Děkujeme za to, že jste tento poměrně dlouhý a nezáživný text dočetli až sem a těšíme se na Vaše informace, které budeme moci poskytnout i dalším čtenářům.
Druhý soutěžní článek ze soutěže s nakladatelstvím DharmaGaia
o knihu Alfred Lansing: Endurance – neuvěřitelné
putování Shackletonovy Královské transantarktické expedice
Píše Přípluv
Listopadový Grossglockner, aneb sníh, mráz, mlha a padesátiprocentní bílá…
16.11.2005 Středa
Po poměrně zajímavé mailové přestřelce, kde vznikají a zanikají všelijaké informace typu zavřená silnice, neprůjezdná silnice, jiná silnice, hrozný počasí, dobrý počasí, slunce, zamračeno, vítr, –27°C a tak podobně, sedím s bratrem na Kočce a čekáme na auto s Drajfem a Karafem.
Protože je zítra svátek, znamená to, že do práce nepůjdu ani v pátek. Z toho vyplývá, že máme celý čtyři dny na to vyškrábat se na nějakej kopec. A protože mě tento rok už jednou nevyšel Grossglockner, kam jsem ve finále ani neodjel, je tedy jasný jak to bude.
Piju už druhý kafe, protože dneska mám za sebou šest hodin za volantem od půl pátý od rána, kdy jsem se pohyboval pro změnu u polských hranic, a k tomu srkám džus s vodou.
Každou chvíli očekáváme ty dva, když mi dochází sms, že právě vyjíždějí z Brna. Vlastně mne to ani moc nepřekvapuje.
Když se konečně potkáváme u mostu pod zimákem, kam trefili napoprvé, je něco před půl jedenáctou v noci. Rveme bágly do vozu, docela to i jde, protože po švýcarský zkušenosti nechal Drajf doma zadní desku, rveme se do vozu, lehce nabíráme obrubník, respektive Drajf lehce nabírá obrubník, naštěstí jen přední poklicí na kole a vyrážíme směr Znojmo, Hatě, Vídeň a dál se nějak uvidí.
Karaf dělá zase navigátora, což je převelice důležitá funkce, protože musí ke všemu držet při životě řidiče a neustále ladit rádio, což se postupem času ukáže jako silně beznadějná akce. To rádio, myslím.
Tento článek je ze soutěže o knihu:
Alfred Lansing: Endurance – neuvěřitelné putování Shackletonovy Královské transantarktické expedice
Loď Endurance zamrzla v lednu 1915 v ledových polích antarktického Weddellova moře, po deseti měsících ji ledové kry rozdrtily. Ernest Shackleton a jeho posádka 27 mužů zůstali 850 mil od nejbližší základny. Nastal čas tvrdých zkoušek a utrpení…
Brilantně napsaná kniha novináře Alfreda Lansinga je uznávaná jako naprosto úplný popis osudné plavby Endurance. Toto ohromující vyprávění o přežití Shackletona a všech dvaceti sedmi mužů více než rok na ledem pokrytých antarktických mořích označil Time za „definici hrdinství“. Český překlad vychází u příležitosti Mezinárodního polárního roku. Váz., asi 280 str., originální fotografie, mapy a ilustrace, asi 350 Kč.
„Shackleton se stal mým hrdinou.“ (Reinhold Messner)
První zajímavá situace nastává v Jaroměřicích nad Rokytnou, protože tam je objížďka, naštěstí jen okolo centra, ale po motání se po autobusáku se sice dostáváme na černou šipku v oranžovým poli, jenže jedeme o 180° naopak. Toto je vyřešeno a ženeme to na Moravský Budějovice. Tam radši ani nenajíždíme na zkratku a jedeme centrem přes takovou tu zajímavou křižovatku, kde se sbíhá pět silnic a přijde mi, že ani místní pořádně netuší, jak to tam je s předností. Po výjezdu na státní silnici klid netrvá dlouho, protože nás zastavuje červený světlo značící přejezd přes koleje, nebo taky policistu ve službě. U nás to je ta horší varianta, čili policajt. Drajf má stejný móresy jako Kateřina na Slovensku, takže nestahuje okýnko, ale přímo ho přepadává výstupem z vozu. Klasicky jim ukáže doklady a že se bude dýchat. To dopadlo negativně, takže pro nás pozitivně, takže sedíme ve voze a čekáme, až pánové zkontrolují jeho řidičák a techničák přes všechny možný mašinky a přístroje.
A jedeme. Poklidná jízda trvá asi pět minut, kdy nás předjede jakejsi idiot a těsně před námi zahne do ulice po pravý straně, takže ani moc nechybělo a jsme v sobě. Vzhledem k tomu, že jsme na cestě ani ne půl hodiny a už se toho tolik podařilo, tak to ani dlouho nekomentujeme. Policajti podél silnic pokračují, ale nás už nechávají na pokoji, tolik dechovejch zkoušek by Drajf asi ani nerozdejchal.
Vjíždíme do Znojma.
„Musíme koupit Rakouskou známku a doplnit benzín“.
„Tak projedeme Znojmo a naberem to na takový suprový benzínce na kopci, a ještě se tam vyseru,“ říkám jakožto znalý situace.
Projedeme město, zase kolem policie, vjedeme na kopec, benzínka tam je, ale je zavřená. Jakožto znalý situace čumím jak puk.
„No, tak sjedeme zase do města, no…“
„Nechápu, proč ty šlapky, co tu mrznou nedělají radši noční směny na benzínce, sakra..“
„Asi by si nic nevydělaly.“
„Ale zase nezmrznou.“
„Ať zmrznou.“
„Stejně tu žádnou nevidím.“
„Už asi zmrzly…“
Kolem policajtů jedeme zase do města, kde nacházíme benzínku značky Benzina, kde vykonáme vše potřebné. Tedy koupi benzínu, známky, vykonání potřeby a zakoupení baget.
17.11.2005 Čtvrtek
Vsedám za volant a jako, že si teda kus cesty odpracuji tímto stylem.
„Sakra, teď jsem furt jezdil tím Roverem a to je manuál, na mě je tady těch pedálů nějak moc.“
Načež mi to skoro chcípne hned na první křižovatce, která je na výjezdu z benzínky. Nicméně vše dávám do pořádku, spojku předpisově sešlápnu, projedeme už potřetí kolem těch cajtů a ženeme to na hranice. Zase míjíme tu zavřenou čerpačku a hned za ní ještě dvě otevřený. Sakra.
Česká hranice je v pohodě až na to, že mi to při odjezdu zase skoro chcípne, ale už je to trochu elegantnější. Na Rakouské si chce celník povídat.
„Wohin fahren Sie?“
Toto je jediná německá věta kterou umím, ale nějak mě to zmátlo. Zachraňují mne odpovědi Karafa a zbytku. Chytám se taky.
„Hohe Tauern“
„Tauern?“
„Ja, Grossglockner“
To že jedeme lozit radši ještě zdůrazňuji mimicky pohybem rukama nahoru a dolů, což v autě velikosti Renaulta Megane jde poměrně těžko. Takže to vypadá spíš komicky než mimicky, nicméně toto celníkovi stačilo, tak nás propouští. I rozjezd už je plynulejší.
Mažeme to na Vídeň, S Karafem řeším jakže to vlastně provedeme, Drajf s bratrem pospávají. Ze začátku se snažím jet silně předpisově, načež z cedulí zjišťuji fakt, že nově se dá tady jet stovkou, tak ručičku tachometru kotvím někde na sto dvaceti a navigován Karafem, který asi trénoval nebo co, protože se zdá, že se v mapě orientuje, to točím na Krems. Je tu nějaká nová dálnice, což je fajn. Protijedoucí jízdní pruhy dělí nepřerušovaná betonová stěna, takže můžu svítit dálkovejma. Teda do doby, než mne na to poněkud nervózně upozorní jeden řidič kamionu v protisměru. Je holt trochu výš. Ve svým směru za hodinu cesty nepotkávám jediný auto. To jde. Ono, v naší mapě je ta silnice značená jako nějaká kozí stezka.
Jedeme podél Dunaje.
„Tý vole, to je Dunaj.“
„No tak to teda není Dunaj.“
„A kde tady jinde budou jezdit stometrový lodě?“
„Kde máš lodě?“
„Tam to zelený a to červený a to bílý jsou poziční světla a molo to teda není.“
„No, já nevím…“
Karaf se v tom zeměpise asi zas tak moc neorientuje. A nebo zas tak moc netrénoval. Nicméně po palbě argumenty přiznává, že by to snad Dunaj i být mohl. To už po jeho levým břehu jedeme minimálně hodinu.
Sponzorem této soutěže je nakladatelství DharmaGaia, které věnuje knihy autorům nejlepších článků.
Zaujala-li vás kniha Endurance – neuvěřitelné putování Shackletonovy Královské transantarktické expedice, ale nechce se vám soutěžit, koupit si ji můžete třeba tady.
Míjíme Krems, řeku přejíždíme a dostáváme se zase na regulérní dálnici, která nás žene na Linz. Jsou nějaký dvě hodiny ráno a cítím, že bych se mohl jako i vyspat. Cítí to i můj navigátor, a tak chvilkami mlčí a upadá do stavů, kdy stejně není schopný rozpoznat správný směr. Stavím proto na benzině, měním si s bratrem Karafovy china kecky a řízení. Chvíli po usednutí na zadní sedadlo usínám a budím se pouze chvilkově, většinou v následujících situacích: navigátor spí, průlet hvězdokupou, což je horizontálně padající sníh na naše čelní sklo, objížďka kdesi u Salzburgu, zase hvězdokupa, nějaký motání se kdesi, zastávka. To už je po pátý hodině ráno a bratr cítí, že už dál jako řídit nebude. Cpe se tam proto rozespalý Drajf a hrneme se na Kalm am Grossglockner. Mně se už nedaří usnout, tak aspoň kecám do navigace.
Stavíme za tunelem a vypadá to, že ten borec v budce chce nějaký mýtný. Jak jinak. Českou kartu nechce, hotovost nemůžeme najít, německou kartu bere. 10 Euro v řiti. Nebo spíš v tunelu. Zase sněží jak u blbejch a začínáme stoupat. Prvně do kopce jak kráva asi 14 kilometrů, to ještě mezi vesnicemi, potom závěr na Lucknerhouse, 1920 metrů vysoko, asi 16% stoupání sedm kilometrů po cestě bez svodidel. Veselý. Nicméně jsme se na nějaký parkoviště dostali, vypadá to spíš jako nějaký venkovský hřiště a je to pod sněhem. A je zima. Tak začínáme tak, že sedíme ve voze a zadýcháváme okýnka. První vylízá Drajf, ale jenom proto, aby si nás vyfotil. Nicméně tato akce se strhla v lavinovku, tak postupně vylízáme všichni.
Je jasno, Grossglockner se na nás směje, je něco po sedmý hodině ranní a mohlo by už sakra vylízt slunko. Vrchol Grossglockneru, nejvyšší hory Rakouska, je na souřadnicích 47,07° severní šířky a 12,69° východní délky a je 3798 metrů nad mořem. A my jsme tady proto, abychom se na něj pokusili dostat. Převlíkáme se teda, v podstatě do většiny věcí co tu máme a dobalujeme batohy. Jsme tady sami. Ani se nedivím. Při tom všem konzumujeme Becherovku, co odněkud vytáhl Karaf, tak to docela jde.
Zavazuji si boty, nad kterými jsem prožil dlouhé chvíle přemýšlející, zda je nechat odborně slepit a špici pogumovat, nebo to slepit neodborně zato zadarmo. První pokus byl návštěva ševce Standy, který to slepil jak odborně tak zadarmo, druhý pokus bylo deset minut s tubou Chemoprenu. Takže pravá bota se pyšní několikacentimetrovým žlutozelenohnědým pruhem reprezentující klasickou barvu tohoto lepidla.
Chci si na záda nahodit batoh, ale když vidím Karafa a jeho hromadu věcí vedle jeho prázdného batohu, chápu se radši Bechera a nikam nespěchám. Ještě jsem si ho teda vyfotil, až bude tuto informaci popírat, ať mám nějaký důkazy. Bez toho to dneska nejde.
Karaf to nabalí asi na potřetí pokus uspořádání. Na to, že batoh balí každou chvíli, mě to kapku překvapuje. Vlastně mě to nepřekvapuje, to je prostě Karaf.
„Tak si dej tu helmu ven.“
„Ten zip to nemůže vydržet.“
„Vyrazíme ještě dneska?“
Ani tyto řeči ho nerozházely, helmu dovnitř nakonec narval, zip to vydržel, vyrážíme dneska. Karaf nahazuje bágl na záda, chvíli šmátrá kolem sebe.
„Ty vole, já nemám kus bederáku.“
A fakt, přezka, taková ta důležitá, aby to šlo zapnout, tu nějako není. Tak to prostě skrz zbývající část přezky prosukovává a vyrážíme kamsi do kopce. Údajně k Lucknerhütte.
Na cestě, jakožto i kopcích, leží sněhový poprašek. Zatím docela valíme i přes to, že už stoupáme. U Lucknerhütte jsme za chvíli. Ta je beznadějně zavřená, tak dáme rauchpauzu, zaradujeme se nad sluncem, který přehouplo hřeben a svítí na nás, odložíme nějaký to oblečení, zase nahodíme na záda ty těžký krysy a už to zase dupeme do kopce.
Protože sněhová pole jsou už i přes cestu, shazujeme bágly, že si na sebe přišroubujeme takový ty věci jako jsou mačky, návleky, rukavice a cepíny. Na to počasí čekalo a přesně ve chvíli, kdy to na sebe soukáme, tudíž máme rozdělaný batohy, sami jsme polooblečení a ruce mají plno práce, začne foukat. Vzduchem lítá sníh, fučí, je zima a nám chybí ještě kus cesty. Tak se rychle dooblíkáme a mažeme vzhůru. Už nějakou dobu je vidět cosi plechového, tak k tomu mířím.
Najednou zvednu hlavu.
„Ty krávo, vidíš to?“
„Co, jo…“
A asi tak třicet výškových metrů nad námi je barák jak prase. Stüdlhütte. To plechový cosi byla cedule s informací o možnosti výstupu hřebenem Stüdl, nebo jak. Asi se jich tu už zabilo tolik, že se rozhodli pomocí mapky a pár fotek odradit nově příchozí horolezce od zdolávání vrcholu tímto hřebenem. Stüdlgratem. Zajímavý na to všem je ale to, že trojjazyčná informace je v němčině (logicky), angličtině (logicky) a slovenštině. Tak to čučím. I přes to, že mě na to dole Karaf upozorňoval. Ani nevím, jestli jsem mu to tam věřil.
Vzhledem k počasí dobývám winterraum, což je místnost, v tomto případě celá chajda k zimnímu bivaku. Jsme tady sami. 2801 metrů vysoko, venku je kosa a fučí jak sviňa. Ze začátku jsme ani nechtěli topit, nicméně teď už sekáme dřevo a zapalujeme kamna. Drajf bere hrnec, cepín a lopatu a jde na sníh. Úžasnej je v tom, že valí až kamsi do háje, aby měl čistej a bílej prašan a pak to v tom napěchovaným hrnci sešlápne botou.
Mám ukrutně zmrzlý prsty na nohou, který ne a ne rozmrznout. Hlavně mě ztuhly ty omrzliny z Kavkazu na palcích a těch prstech hned vedle, tak to teď pálí jak o život. Drajf se balí do dek a na lavici pod oknem usíná. Zanedlouho na to se objevuje postava. Jdu tedy do dveří a halekám na ni, protože mi přijde, že se tu tak motají a neví co by.
„Hello!“
„Čautě.“
Mno a oni to jsou Slováci. Teda, tři jsou Slováci, jeden Čech. Chvíli s nimi komunikujeme, chtějí ráno valit právě na ten hřeben, kvůli kterému tu stojí ta cedule. O ceduli nevědí, to teda nechápu kudy sem potom přišli nebo kam čuměli, informace o tom, že to je i slovensky je očividně potěšila. Jdou to omrknout a my, protože i přes ten větr je modrá obloha, jdeme pomalu fotit západ slunce, ať máme zachycenej taky kus tý romantiky. Když už jsme tu. Drajf má po romantice, protože stále chrápe. Slováci spekulují o výškových nemocích a pořád se mne ptají, jestli mu není blbě. Nakonec jsem jim sdělil, že poslední dobou moc nespal, tak toho nechávají. Drajf se probouzí až po tom, co jdeme spát my ostatní. Nahoře zabavuji nějaké deky a lezu do spacáku. Karaf pomocí sms stále komunikuje s Motlou, který tu měl mimochodem být s námi, a zjišťuje tak předpověď počasí.
Je něco před šestou, když usínám. Je něco po osmé, když mě budí telefon. To je první šok. Druhý šok je to co leží vedle mě. Vždyť tu byla stěna. Aha, to je Drajf. Telefon se mi daří nalézt a vyhrabat až poté co dozvoní. Teď ale přemýšlím, jestli už je ráno, nebo večer, nakonec se pro jistotu rozhodnu spát a dobře jsem udělal. Aspoň, že mi rozmrzly ty nohy. Po čtyřech hodinách.
18.11.2005 Pátek
Ráno mne budí cinkot karabin, to Slováci opouští boudu a nastupují na hřeben. Chvíli na to mne budí telefon, kde to je tentokrát nastavený budík. Je půl sedmý. Než se donutíme vyškrábat ven z pelechu, je sedm. Než vykopeme Drajfa je skoro půl osmý. Ten ani nepovažoval za nutné vytahovat spacák, tak je jenom zabalený v dece. Aspoň mu to tak netrvá. Slováci jsou v éteru, nakonec, kvůli počasí, vyrazili normálkou. Ale moc se jim na tuto cestu nechtělo, ráno ještě s čelovkama běhali pod Stüdlgratem.
Nicméně tu je nějak moc lidí. Nakonec to zjišťuji na další dvě čtyřky, a zase všechno Češi. Připadám si spíš jak někde na Kralickém Sněžníku, než na jihu Rakouska.
Vaříme s bratrem nudle, Karaf má v ešusu nějakou kaši. Drajf mu do toho fušuje.
„Jaký jsi tam dal ty nudle?“
„Proč?“
„No, ať tam přidám stejný.“
„Aha, no to nevím, já jsem to tu našel.“
„Tak mrkni na obal.“
„Ten už je v kamnech.“
„Tak jak to teď uděláme?“
„To je jedno, já tam mám stejně ještě bramborovou kaši.“
No, nakonec jsou Drajf s Karafem rádi, že jim dáváme dojíst ty naše nudle, který jsou sice taky hovězí, vepřový a kuřecí naráz, ale jsou to jenom nudle. Sice se u toho šklebí a mají nemístné poznámky, nicméně to sežrali.
Lezeme do úvazků, hlavy cpeme do kukel, Karaf si kolem lebky, teda původně krku, motá takovou oranžovou strašně tlustou a dlouhou retro šálu, asi aby se nám neztratil, aby zjistil, že pak přes ni nemůže zapnout bundu a po osmé hodině ranní pomalu vyrážíme směr mrak.
Nejdeme dlouho a bratr hlásí první defekt a to, že mu padají rychlonasazovací mačky. Karaf mu nabízí ty svý indický nádhery, tak si je mění, ostatně na Kavkaze takto zachránil Vlastu. Je nádherný sledovat, jak bratr má ty indický potvory na sobě za pár okamžiků a Karaf bojuje s rychlonasazovákama asi o pět minut déle.
„Co to je toto, no zlatí Indi…
„a co je zas toto, já to snad nenasadím …
„a k čemu je toto…
„no já se z toho poseru.“
Nicméně to dopadlo dobře, defekty odstraněny, jdeme na ledovec Ködnitzkees. Fikaně jsme si včera nauzlovali lano, tak se jenom cvakáme, vychází to nějak blbě, protože jsem zase první, opakuji si pro sebe teorii, že se aspoň nemusím starat o lano přede mnou, protože tam žádný není a vydávám se na zasněženou pláň. Takovou šikmou rovinu.
Nejdeme dlouho a vidíme proti nám postavu, která jde jako já po požití půllitru rumu. Po nějaký době zjišťujeme, že to je jeden ze Slováků, jdeme k němu a on nám sděluje, že jeho achilovka nějak zklamala a že jde jako dolů, ostatní pokračují. To že je sám a že to není, kor tady, úplně košer mu radši ani neříkáme, beztak to ví sám, náš návrh o doprovod dolů naštěstí odmítá, tak se loučíme a každý si jde svou cestou. Vlastně stejnou cestou, ale každý jiným směrem. V dáli vidím kus skály, za kterou dle Karafa, který tu už v létě vykonal jednu neúspěšnou misi, je druhý ledovec. Než k ní ale dojdu, přejdeme jednu trhlinu, jednu trhlinu obejdeme a v prošlapávání mě střídá Thomas, protože tu toho sněhu je nějak moc. Jdu místo něj třetí na laně a je to o poznání lepší. Ne zas o moc, teda.
Skálu vylézáme pomocí ocelových lan, co tu jsou. Nahoře nás čeká avizovaný druhý ledovec. Dle Karafa. Ve skutečnosti to je sněhový pole asi dvě stě metrů dlouhé. Na jeho konci sundáváme batohy, po probití se přes ledovej špunt, co na mě čeká po odšroubování uzávěru od flašky se můžu konečně napít, nebo spíš do sebe nasypat ledový štěpky. Velice fikaně si ještě vylamuji sklo od mých super ledovcových brýlí z Kauflandu za 21 Kč. Sakra.
A zase vzhůru. Jdeme po hřebeni, prudce stoupáme, chvílemi zde jsou pomocná ocelová lana, když teda nemizí v mase sněhu a ledu. Karaf vypadá, že to tu i trochu poznává.
„Tak sto metrů nad námi je ta Adler Hütte.“
„Kurva, sto metrů…“
„Ne vejškovejch, dálkovejch.“
Zvednu hlavu a vidím barák. Tož to je fajn.
Tak jsme na Erzherzog Johann Hütte, někdy též Adlersruhe. Ani se zkrácenině moc nedivím, kdo to má pořád vyslovovat. Jsme 3451 metrů nad mořem, cestu co je v létě psaná na dvě a půl hodiny jsme za těchto podmínek a ještě z části na laně dali za 3 hodiny, to je slušný.
Počasí je takové, že je zima, fučí, kolem nás lítá sníh, horizontálně teda, je mlha, takže není lautr nic vidět a vůbec, lezeme do winterraumu. Ten je tentokrát ve formě místnosti, asi tak 3×4 metry, u zadní stěny jsou čtyři matrace, je zde osm dek a pár nějakých zateplovacích desek z nějaké pěny. Toť vše.
Ale nefouká tu, tudíž je zde krásně. Hned z kraje se nám staly dvě zvláštní věci. První byl výstřel toho ledového špuntu z mé flašky na pití, nějak to v tom teple zareagovalo a moc nechybělo a zastřelil jsem Karafa. Tomu zase pro změnu zmrzla voda. To je těžko pochopitelný proto, že měl vodu celou cestu na batohu jako já, po cestě mu nezmrzla, už to je teda docela těžko pochopitelný, a tady v místnosti, kde je díky absenci větru tepleji, mu to zamrzlo. Nechápu. Sundávám z vousů led, věším matroš na šňůru a řešíme, jak teda s vrcholem. Dneska to už nedopadne, tak se nažereme, vychrápeme a zítra ráno raničko do útoku.
Chvíli za námi vnikají dovnitř čtyři zmrzlí Češi, jdou nalehko a vypadají, že dneska jimi vrchol zůstane taktéže nedosažen. Uvaří, sežerou klobásy, popřemýšlí o bivaku jenom pod dekami, klasifikují to jako ptákovinu a jdou dolů.
Po jejich odchodu se tu dá trochu i hýbat, dělají-li to maximálně dva lidi naráz, tak vaříme. Mezitím lezu do spacáku a je docela dobře. Venku slota. Po poledni přichází jeden ze Slováků, takovej dědula, knír namrzlej, že vypadá jako mrož, třikrát odfrkne, omlátí led z držky, řekne že jde z vrchu a že to bylo zaujímavé a maže sólo dolů. Když chlap, co má slezený všechny Tatranský ledy a bůhví cosi ještě, řekne o něčem, že to bylo zaujímavé a tak zvláštně se u toho zamyslí, nevím co si o tom mám myslet já. Další dva, co nám zbývají do naplnění počtu této partičky ani nevidíme, asi ani nepovažují za nutné se zde zastavovat.
Karaf vyrábí vodu, Drajf zašívá bundu a my se válíme. Pohoda. Přichází mi na mysl fakt, že od doby, co jezdím v zimě do hor, jsem si nikde nekoupil ledovou tříšť. Holt jí mám dost tady. Večer nalézám svíčku, tak ji zapaluji. O tomto neví Karaf, který je zabořen ve spacáku a píše sms Motlovi, ať se ozve ohledně počasí.
Když vyleze, svíčku nevidí, ale registruje takový to skomírající světlo.
„Hej, co to je…
„to je asi někdo vedle…
„to by chtělo prozkoumat.“
No, než mu oznámíme o co jde, tak z něj vypadne ještě hromada zábavných teorií o neznámým světle.
Na všechny přichází žravá, tak zase lezeme ze spacáků a vaříme, vyrábíme vodu na zítra, žereme chleby a tyčky. Když konečně okolo osmý večer usínáme, po zaručené Karafově informaci, že dle Motly má být zítra relativně dobře a že to asi bude pravda, protože když šel hrčet zahlídl hvězdu, dochází mi sms od Veroniky, že zítra má být relativně dobře a čas od času uvidíme slunce. Blbý je jen to, že je to předpověď o kilometr a půl níž než jsme teď. Vypočítávám, že v při rychlosti větru a teplotě co venku je může pociťovaná teplota dělat něco kolem –32°C.
Drajf se zbláznil, protože v rámci tréninku na skialpy, který teda ještě nemá, spí zase jenom pod dekou. Kdyby ho viděli ti čtyři, co se kvůli tomu otočili, tak je asi klepne pepka.
19.11.2005 Sobota
V 5:30 zvoní budík. Odporný. Vylízáme zase o půl hodiny později. Odporný to je furt. A nejodpornější na tom všem je fakt, že venku je pořád absolutně hnusně.
„Toto není počasí ani na sestup, natož na výstup.“
„No, když jsme to v létě otočili dolů kvůli tomu, že je hnusně, tak bylo asi desetkrát líp než je teď.“
„Tak počkáme a uvidíme.“
Tak čekáme, ale nic nevidíme. Každopádně se nedá říct, že by bylo venku líp. Vchodový dveře musíme odházet lopatou. Přes noc napadlo tak třicet čísel prašanu. Dva úseky po cestě na vrchol jsou více než nebezpečný. Lavinózní asi šedesátistupňový a sto metrů dlouhý svah, které nejde jen tak obejít a dvacetimetrová, na šířku dvaceticentimetrová, rampa z malého Glockneru na velký. Tyto informace pocházejí od Karafa a zapříčiňují, že jdeme rozumně dolů.
Když už jsme nabalení na sestup, rozletí se dveře a tam zase ti čtyři Češi, teď už i ze spacákama. Ani nyní nevypadají na dobytí vrcholu, dva z nich jsou hyn už teď. Nasazujeme mačky a do winterraumu vletí další dva lidi. Tentokrát z Běloruska. No hotovo.
Sestup je poměrně záživná záležitost. Po hřebeni to je takové všelijaké, fixní lana jsou zamrzlá, když už se jich dá chytit, tak to klouže, protože jsou pro změnu namrzlá. Na ledovci se navazujeme, tentokrát na lano bez uzlů, protože jsme počítali se slaňováním, tak jsme je rozvázali, ale aspoň něco. Shodou okolností se zase ocitám na prvním konci lana. Sněhu je po kolena, chvílemi do půl stehen až do pasu, viditelnost je taková padesátiprocentní bílá, každopádně nejde rozpoznat, co je ještě sníh a co už nebe. Chodíme po sinusoidě, vždycky na mě zezadu zařvou změnu směru, tak změním a jdu do doby, než zase nezačnou něco hulákat. Jak u tohodle může Drajf fotit moc nechápu.
Po přejití ledovce jdeme zase prašanem, ale teď už po šutrech, takže v mačkách tak na vykloubení kolene nebo kotníku. Což se mně, a nejen mně, taky párkrát skoro daří. Ale to už je vidět Stüdlhütte. Chata, která byla postavená v roce 1868 a v roce 1996 předělaná. Spíš postavená znovu, podle toho jak vypadá. Ale docela v pohodě.
Uvnitř potkáváme čtyři Pražáky co tam dorazili v ten čtvrtek a od té doby v podstatě nevylezli a novou dvojku, kluka s holkou, zase Čechy. Ti taky spíš tak blomcali v nějakým tom minimálním rádiusu kolem boudy. Vaříme, žereme, Drajf se zakecává o foťácích, ono to tu totiž vypadá spíš na nějaký fotografický kroužek, dle strojů co jsou na stole, a valíme dolů k autu.
Sestup už je pohodový, po chvíli dokonce sundáváme železa a schováváme cepíny. Ještě stihneme potkat dva Maďary co jdou nahoru. Zanedlouho jsme u Lucknerhütte, která je i ke své poloze pod sněhem viditelně více než předevčírem. Dole ještě potkáváme borce, co nehnutě opřen o auto vejrá do dalekohledu.
„To bude asi ta webkamera.“
Protože polovině věty borec rozuměl a druhou si pravděpodobně rychle domyslel, tak nás ani nepozdravil. Drajf pořád řeší stavy nenadálého sraní, já zas to, že když budu muset vyndat toaleťák, tak musím sundat lano, a tímto stylem se pochodu se dostáváme k autu, které k našemu příjemnému zjištění není zapadaný ve sněhu.
Protože si pamatujeme, kde má Drajf klíče, nepřekvapuje nás jeho pokus marného hledání jich po kapsách, dostáváme se dovnitř, zkonstatujeme, že jediný co tu nezmrzlo je Becherovka a tudíž to je dobře, odstraníme životu nebezpečné explozivní zmrzlé Mattonky, který mají teď tak o 25% vetší objem i s petflaškou, z kufru Karafovi pod nohy, protože tam je nejlepší přívod teplého vzduchu, dvakrát nabalíme a vybalíme kufr než najdeme všechno potřebné typu doklady, nasedáme a jedeme. Plných sto metrů. Před Lucknerhouse. Tam je cedule s mapou, tak to chvíli zkoumáme, dáváme téměř povinnou skupinkovou fotku a na dvojku sjíždíme sedmikilometrový kopec, který je sice lehce posypán, ale fakt jen lehce. Ještě teda registrujeme ty dva Maďary, jak už jdou zase dolů. To tam teda dlouho nepobyli.
Po projetí vesnice Kalm am Grossglockner nás na silnici přepadávají takový tři potvory, což jsou tři kluci, dle výšky bych jim tipl tak na dvanáct let, a na hlavě mají kukly z nějakého maškarního bálu, či co, takový chlupatce. Vypadá to dobře, ty kukly teda. Co vypadá zajímavě je to, že jeden stojí před autem, asi nejmladší, další dva jsou u okýnek a somrují prachy.
„Vyser se na ně.“
„Nebo jim zaplatíme kartou.“
„Nebo toho vepředu přejedeme a bude.“
Nakonec jim dáváme kus hořký čokolády na odlomení, načež o ni vznikne přetahovaná mezi Drajfem jakožto řidičem a jednou tou chlupatou potvorou, která nechce pochopit, že my chceme taky. Po odervání asi půlky toho co tam bylo i s papírem radostně mizí ve stráni, my radostně jedeme. Až děti odkojené krávou Milkou a Alpskýma čokoládami pozřou čokoládu na vaření z Kauflandu, jestli ji vůbec pozřou, tak se z toho poserou buď rovnou, nebo už nikdy. Ještě mineme v protisměru Bavoráka ženoucí se do kopce takovou rychlostí, že jestli mu ti tři vlezou do cesty, tak to borec zjistí až doma v garáži z trčících končetin ze spoileru, a jsme dole. Opucujeme čelní sklo, které se při jízdě proti slunci stalo neprůhledné a kolem policejních kontrol jedeme směr Spittal. Před námi jsou Dolomity a vypadají fakt hrubě.
Ještě navigátorovi Karafovi musíme vysvětlit, že když si tu mapu otevře a nebude navigovat jen dle nákresu Rakouska s vyznačenými většími městy, tak to bude o něco lepší. Pak to už mažeme na Villach, bereme benzín, najíždíme na dálnici a jedním tunelem za druhým, dohromady jich je snad třicet, to přes Klagenfurt mažeme na Graz. Tam přebírám řízení a trasou na Vídeň, Hatě, Znojmo, Moravský Budějovice a Třebíč nás transportuji zpět. Brňáci zjistili, že domů už dneska nepojedou, tedy melou o tom už od Vídně, tak se otáčíme u nás, kde necháváme auto a krámy a vzhledem k tomu, že pro mě tato akce začala na Kočce míříme na Kočku…