Praktické pomůcky pro práci kdekoliv. Stojany na notebooky i přenosné monitory MISURA

Práce s počítačem se neodehrává pouze v dobře zařízené kanceláři. Občas je potřeba dodělat resty doma, nebo si vzít práci s sebou na chatu. A jak to udělat, aby vás ani v takové situaci při sezení za počítačem nic nebolelo a dosáhli jste podobného komfortu jako v kanceláři? Značka MISURA přišla hned se dvěma řešeními, které s tím mohou pomoci.

Praktické přenosné monitory

Koukat na malou obrazovku notebooku je v mnoha případech poměrně problém. Potřebujete jasně vidět obraz, ale na malé ploše je to nepříjemné, což značně ztěžuje práci a způsobuje bolest očí. Pokud si od toho chcete trochu pomoci, jsou dobrým řešením přenosné monitory. Ty se dají umístit k běžné obrazovce, čímž dojde k jejímu zvětšení. Takové monitory od značky MISURA jsou skladné a lehké, takže i snadno přenosné v brašně na notebook či jiné tašce. Nepřidělají vám starosti navíc, ale naopak s nimi získáte lepší podmínky pro práci v méně tradičních podmínkách.

Ergonomické stojany na notebooky

Podobný problém jako s obrazovkou může nastat při umístění notebooku. S tím ale pomohou praktické ergonomické stojany na notebook. Ty jsou navrženy tak, aby bylo možné přístroj umístit do optimální pozice, která je zdravá pro lidská záda a napomáhá lépe zvládat i delší sezení. K dispozici jsou varianty pro pevné použití, ale i praktické skládací stojany, které snadno přenesete na potřebné místo. Stačí si tak zvolit, jakou variantu nejvíce využijete.

Přidejte trochu regenerace i pro své svaly

A jakmile práce za počítačem končí, je na čase kompenzovat sezení trochou pohybu. Pořádný trénink se ale většinou neobejde bez namožených svalů. A přesně tady pomůže speciální masážní pistole. Snadno s ní promasírujete problematickou partii a podpoříte tak efektivní obnovu jednotlivých buněk. Díky tomu bude regenerace o něco rychlejší a efektivnější.

4 důvody, proč používat ochranná skla na iPhone

Pokud jste si koupili iPhone, zřejmě se poohlížíte i po dalším příslušenství, které chrání displej i samotné zařízení. V první řadě byste měli myslet na tvrzené sklo, protože oprava rozbité obrazovky vyjde na několik tisíc korun. Stejně tak do košíku vložte ještě obal, jímž zase předcházíte tomu, aby se poškodila záda smartphonu.

Jestliže si říkáte, že ochranná skla na iPhone jsou zbytečná, potom jste na omylu. Existuje hned několik důvodů, proč si tvrzené sklo pořídit.

1. Oči se méně namáhají

Ochranná skla s matnou povrchovou úpravou zajišťují, aby nebyly odrazy tak výrazné, čímž se rozptylují odlesky. Potlačením světla se zlepšuje i viditelnost obrazovky.

2. Chrání před nečistotami

Vzhledem k tomu, že iPhone neustále používáte, hromadí se na něm bakterie. Některá skla mají antimikrobiální vlastnosti a také disponují povrchovou úpravou, která odpuzuje prach. Velké oblíbenosti se těší skla s lipofóbní vrstvou, na níž nezůstávají otisky prstů, a s hydrofobní vrstvou odpuzující vodu.

3. Poskytuje soukromí

Tvrzená skla mají takovou povrchovou úpravu, aby na obrazovku nešlo vidět z jiného úhlu. Zabráníte tak zvídavým pohledům ostatních cestujících v městské hromadné dopravě.

4. Displej se nerozbije

Sice nové modely iPhonů mají pevnou obrazovku, ovšem není chráněna proti rozbití. Když vám iPhone spadne na kamínek, ihned se displej rozbije. Sklo má takové riziko snižovat. Zabraňuje škrábancům a skvrnám.

Jestliže si chcete koupit sklo na iPhone, podívejte se na nabídku e-shopu iPouzdro.cz, kde jsou třeba i bezdrátová nabíječka do auta, pouzdra, sluchátka, stojánky a podobně. Sortiment je vskutku široký a přijde si na své majitel jakéhokoliv modelu. V neposlední řadě v internetovém obchodě najdete i příslušenství pro ostatní jablečná zařízení.

Vyřešte výkup auta za hotové

Koupili jste si nové vozidlo a potřebujete se zbavit toho starého? Stojí vám doma nepojízdný vrak, s nímž si nevíte rady? Chtěli byste se zbavit dodávky nebo užitkového vozidla? Žádný problém. Tohle všechno lze vyřešit velmi rychle díky společnosti ZAHOTOVÉ.

Jak napovídá název, tato firma vykupuje vozidla za peníze v hotovosti na ruku. Dobrou zprávou je, že nabízí nejen výkup osobních automobilů, ale také výkup stavebních strojů a nákladních vozidel – viz https://zahotove.cz/vykup-nakladnich-vozidel/.

Kolik peněz dostanete? Zeptejte se online

Jde vám o rychlost, nebo spíše o co nejvíce peněz za váš vůz? S ZAHOTOVÉ získáte obě. Výkupní ceny jsou velmi příznivé, a kromě toho se částku dozvíte už předem. Stačí na webu vyplnit formulář a zástupce firmy se vám obratem ozve s cenovou nabídkou. Ve vlastním zájmu se snažte vyplnit všechny údaje co nejpoctivěji, před prodejem tak jako tak probíhá prohlídka, takže na uvedení nepravdivých informací by se přišlo.

Zástupce si pro vůz přijede až k vám

Dobrá zpráva pro všechny časově zaneprázdněné. Vůz nemusíte nikam vozit, funguje to přesně naopak. Zástupce společnosti si pro něj přijede až do místa vašeho bydliště, kamkoliv po ČR. Vhodný termín si samozřejmě dohodnete na míru dle vašich časových možností.

Přímo na místě technik auto zkontroluje, případně mírně upraví částku, kterou vám za auto poskytne. Sepíšete smlouvu a tím pro vás vyřizování končí. Vše je hotovo, auta jste se zbavili.

ZAHOTOVÉ od vás vykoupí cokoliv

Podmínky společnosti jsou velmi příznivé, vykupuje téměř všechno, co má čtyři kola. Kola jsou podmínkou, aby se vozidlo dalo odvézt. Překážkou není špatný technický stav ani to, že bylo auto již bourané. Vykupují se taktéž vozidla s propadlou STK, veterány, užitkové stroje, případně úplně nepojízdné vraky. Na značce, modelu, tom, zda jde o vůz firemní či soukromý, vůbec nezáleží. Odkoupí od vás dokonce auto, které nemá doplacený leasing. Více informací najdete přímo na https://zahotove.cz/.

Kdy se vám může hodit pronájem stavební buňky?

V Česku se najde několik společností, které lidem a firmám nabízejí pronájmy stavebních buněk a obytných kontejnerů. V jakých situacích se vám tyto mobilní stavby mohou náramně hodit?

Úschovna nářadí

Stavební buňka je především určena pro firmy, jež se zabývají rekonstrukcemi a výstavbami objektů. Slouží zejména jako skladiště různého nářadí a potřeb, jež není radno nechávat jen tak volně venku, protože by je mohl někdo cizí ukrást. Může však mít mnoho podob a využít se dá k řadě jiných účelů.

Dočasný příbytek na staveniště

Není výjimkou, že se pronájem stavební buňky vyplatí i z důvodu přebývání řemeslníků (či majitelů, pokud si dům staví svépomocí) přímo na stavbě. Nemusejí pak neustále jezdit domů, na ubytovnu apod. V tom případě se jedná spíše o obytné kontejnery.

Další využití a hlavní přednosti stavebních buněk

Stavební buňky a obytné kontejnery lze dále využít jako sociální zařízení, šatny, jídelny, dokonce i stánky, pokud pořádáte třeba nějakou venkovní akci. Důležité je zmínit základní vlastnosti. Jedná se o mobilní zařízení, které vám firma na základě objednávky doveze a sestaví. Buňku pak lze v případě potřeby přemisťovat v rámci pozemku. Dalším podstatným prvkem moderních stavebních buněk bývá jejich variabilita. Dají se spojovat, díky čemuž vznikají poměrně rozlehlé mobilní stavby, v nichž může klidně přebývat několik osob naráz, případně se do nich vejde značné množství nářadí a pracovních pomůcek.

Pronajímatel stavebních buněk a obytných kontejnerů

Pronájem stavební buňky si zařídíte kupříkladu u společnosti Orange. Jde o firmu se sídlem na Borských polích v Plzni, stavební buňky však pronajímá firmám a fyzickým osobám po celé České republice. Kompletní informace a kontaktní formulář najdete na webu mobilnibunky.cz.

Nebe nad Brnem se opět rozzáří ohňostroji

Rok se s rokem sešel a na hladině Brněnské přehrady se znovu
chystá mezinárodní přehlídka ohňostrojů Starobrno – Ignis
Brunensis. Festival tradičně zahájí a ukončí dva ohňostroje odpálené
v v centru Brna. Ohňostroje jsou ale jen částí jarního festivalového
dění v jihomoravské metropoli.


Rok se s rokem sešel a na hladině Brněnské přehrady se znovu chystá mezinárodní přehlídka ohňostrojů Starobrno – Ignis Brunensis. Festival tradičně zahájí a ukončí dva ohňostroje odpálené v v centru Brna.

Ohňostroje jsou však jen částí jarního festivalového dění v Brně. Od 27. 5. do 12. 6. bude ve městě samém i blízkém okolí probíhat festival Brno – město uprostřed Evropy. Ten návštěvníkům nabídne dětské dny, oslavy 65 let lodní dopravy na přehradě a 50. výročí Technického muzea. Nelze opomenout ani festival Zábava pod hradbami, přehlídku historie dopravy Dopravní nostalgie a lidovou hradní slavnost na Špilberku.

Podrobný program festivalu včetně aktuálních organizačních pokynů najdete na stránkách Ignis Brunensis.


Program festivalu ohňostrojů tradičně zahájí 27. 5. v Denisových sadech Ohňostrojné prelude týmu Theatrum pyroboli s názvem Metamorfózy. První přehradní ohňostroj předvede v sobotu 28.5. společnost Flash Barrandov SFX, která tradičně festival technicky zajišťuje. Představení má název Vitamíny pro přátele. DAlší ohňostroje budou již soutěžní. Ve středu 1. 6. to bude Bouřlivý koncert francouzské skupiny Storm Artifices, v sobotu 4. 6. bude následovat ohňostroj Lucembursko přichází do Brna skupiny Fire Event les Pyrotechniciens. Posledním soutěžním ohňostrojem budou Lidské nálady italského týmu Vaccalluzzo ve středu 8. 6. V pátek 10. 6. festival zakončí gradfinále nad Špilberkem opět v režii týmu Flash Barrandov SFX, který představí Polovecké tance kníže Igora. Všechny ohňostroje začínají ve 22:30 a hudbu k nim si budete moci naladit na rádiu Hády.

Kromě samotných festivalů je připravená i řada doprovodných akcí, z nichž některé svým trváním přesáhnou i dobu konání festivalů. Je to interaktivní výstava Play v Technickém muzeu, Evropský pohár juniorů v triatlonu, výstava v Moravském zemském muzeu Beatlemánie, mezinárodní policejní mistrovství ČR v jízdě na koni, mezinárodní festival Divadelní svět Brno, Noc kostelů, přehlídka práce ZUŠ Brno Mozartovy děti, svátek balonového létání Balloon Jam, setkání a orientační jízda youngtimerů Classic Rally 2011, Bitva Midway s obřími modely RC lodí a letadel, veletrh historických vozidel Classic Show Brno a Autosalon Brno.


Rok se s rokem sešel a na hladině Brněnské přehrady se znovu chystá mezinárodní přehlídka ohňostrojů Starobrno – Ignis Brunensis. Festival tradičně zahájí a ukončí dva ohňostroje odpálené v v centru Brna.

Ohňostroje jsou však jen částí jarního festivalového dění v Brně. Od 27. 5. do 12. 6. bude ve městě samém i blízkém okolí probíhat festival Brno – město uprostřed Evropy. Ten návštěvníkům nabídne dětské dny, oslavy 65 let lodní dopravy na přehradě a 50. výročí Technického muzea. Nelze opomenout ani festival Zábava pod hradbami, přehlídku historie dopravy Dopravní nostalgie a lidovou hradní slavnost na Špilberku.

Podrobný program festivalu včetně aktuálních organizačních pokynů najdete na stránkách Ignis Brunensis.


Program festivalu ohňostrojů tradičně zahájí 27. 5. v Denisových sadech Ohňostrojné prelude týmu Theatrum pyroboli s názvem Metamorfózy. První přehradní ohňostroj předvede v sobotu 28.5. společnost Flash Barrandov SFX, která tradičně festival technicky zajišťuje. Představení má název Vitamíny pro přátele. DAlší ohňostroje budou již soutěžní. Ve středu 1. 6. to bude Bouřlivý koncert francouzské skupiny Storm Artifices, v sobotu 4. 6. bude následovat ohňostroj Lucembursko přichází do Brna skupiny Fire Event les Pyrotechniciens. Posledním soutěžním ohňostrojem budou Lidské nálady italského týmu Vaccalluzzo ve středu 8. 6. V pátek 10. 6. festival zakončí gradfinále nad Špilberkem opět v režii týmu Flash Barrandov SFX, který představí Polovecké tance kníže Igora. Všechny ohňostroje začínají ve 22:30 a hudbu k nim si budete moci naladit na rádiu Hády.

Kromě samotných festivalů je připravená i řada doprovodných akcí, z nichž některé svým trváním přesáhnou i dobu konání festivalů. Je to interaktivní výstava Play v Technickém muzeu, Evropský pohár juniorů v triatlonu, výstava v Moravském zemském muzeu Beatlemánie, mezinárodní policejní mistrovství ČR v jízdě na koni, mezinárodní festival Divadelní svět Brno, Noc kostelů, přehlídka práce ZUŠ Brno Mozartovy děti, svátek balonového létání Balloon Jam, setkání a orientační jízda youngtimerů Classic Rally 2011, Bitva Midway s obřími modely RC lodí a letadel, veletrh historických vozidel Classic Show Brno a Autosalon Brno.

Most Svinesund, brána do země Trolů

Hranici mezi Švédskem a Norskem tvoří dva mosty u Svinesundu.
Překlenují ústí zálivu Idefjord. Starší, dvouproudový most z roku
1946 ještě krajinu stále zdobí a je funkční, ale pro současnou
dopravu po dálnici E6, spojující Göteborg ve Švédsku a Oslem v Norsku
se již stal nevyhovujícím. Proto zde byl 10. června 2005 uveden do
provozu další, největší jednoobloukový most na světě.

Hranici mezi Švédskem a Norskem tvoří dva mosty u Svinesundu. Překlenují ústí zálivu Idefjord. Starší, dvouproudový most z roku 1946 ještě krajinu stále zdobí a je funkční, ale pro současnou dopravu po dálnici E6, spojující Göteborg ve Švédsku a Oslem v Norsku se již stal nevyhovujícím. Proto zde byl 10. června 2005 uveden do provozu další, největší jednoobloukový most na světě. Byl otevřen při příležitosti oslav 100. výročí nezávislosti Norska na Švédsku.


Most je vzdálen 500 metrů od otevřeného moře, je dlouhý 704 m, 28 m široký a maximální výška nad hladinou je 92 m. Rozpětí oblouku je 247 m. Je postaven ze železobetonu a hmotnost ocelové konstrukce je přibližně 7600 tun. Mostovka se skládá ze dvou dutých ocelových nosníků, zavěšených po obou stranách nosného oblouku ve výšce 60 m nad hladinou. Profil pro průjezd lodí je tak 55×70 m. Na švédské straně bylo třeba pro příjezdovou část vybudovat čtyři pilíře, na norské straně je pouze jeden. Vzhledem k mimořádně velkému rozpětí působí konstrukce velmi štíhle a architektonicky odvážně.

Stavba mostu byla mimořádně náročná hlavně z důvodu neobyčejně velkého rozpětí oblouku. Trvala tři roky, celkové náklady činily přibližně 63 miliónů EUR a byla financována Švédskem i Norskem. Protože most leží z větší části na švédské straně, podílelo se Švédsko na investici 60 % a Norsko 40 %. Na realizaci projektu se účastnili i čeští specialisté – společnost Hutní montáže Ostrava. Přes most přejíždí přibližně 15 000 vozidel denně a pochopitelně se zde vybírá nemalé mýtné. V současné době činí cca 120 Sek za průjezd kamionu.


Norsko je celkově překrásná země. Jeho obyvatelé jsou si toho vědomi a jsou na svou vlast patřičně hrdi. Když jsou doma, vyvěšují například státní vlajku, tak jako se u nás oznamuje přítomnost prezidenta na hradě.

V říši zimní královny


Ačkoliv je Norsko nádherné ve všech ročních obdobích, já osobně jej mám nejraději v zimě. Silné mrazy a hromady sněhu mi k této zemi nějak přirozeně patří. Nemusíte při tom jezdit ani příliš daleko. Hned zde, poblíž Svinesundu, naleznete spoustu zajímavostí. Na snímku s vodotryskem je přístav v Mossu, který slouží k přepravě osob i nákladní dopravy do Hortenu, ležícího na druhém pobřeží fjordu.

Další fotografie jsou z přístavního města Halden. Leží již hlouběji ve vnitrozemí, a protože se sem již nedostanou ani teplé golfské proudy, ani vysoké vlny, za silných mrazů v zimě zcela zamrzá. V době pořizování obrázků jsem zde trávil víkend a bylo 25 stupňů pod nulou. V pátek rozbíjeli dělníci zamrzlý vjezd do přístavu ledoborci a protiledovou technikou, v sobotu ráno již bylo vše opět ve stavu, jaký vidíte na fotografiích. Nejhůře jsou na tom majitelé menších, rybářských lodí. Pokud jim lodě zamrznou u břehu, jsou většinou odsouzeni k čekání na jaro a musí si najít jinou, příležitostnou, práci. Lodě přes nekrutější období pouze temperují a nechávají běhat motory, aby jim mráz techniku zcela neroztrhal. Nad přístavem a nad městem se na kopci tyčí nikdy nedobitá pevnost „Fredriksten“. Je pro Norsko jakousi náhradou za pevnost „Bohus“ (mimochodem také nikdy nedobitou), o kterou Norové přišli v roce 1658 tzv. „Roskildskou smlouvou“, podle níž byla provincie Wiken – nebo též Bohusia postoupena Švédsku. Naproti pevnosti stojí pomník švédského krále Karla XII., který zde byl při obléhání pevnosti v r. 1718 zastřelen.


Fjordy – nefjordy

Další snímky jsou z oblasti Buskerud, cca 50 km nad Oslem, směrem na Bergen. Je na nich jezero Tyrifjorden. I zálivům těchto jezer se říká fjordy, i když nejsou s mořem propojeny. Naleznete zde nádherná jezera s obrovskou hloubkou (nejhlubším jezerem je Hornindalsvatnet – hl. 514m), nebo s velikou rozlehlostí a spoustou obydlených ostrovů.

Tyrifjorden má největší hloubku 330m a rozlohu přes 138 km2. I tady se mnoho ostrovanů, či domorodců, žijících na pobřeží živí rybařinou, dokud jezero nezamrzne. Pak jezdí za prací na sněžných skútrech až do vzdálených měst.


Život v těchto místech se může zdát nezávislému pozorovateli příliš drsný a těžký. Je to však otázka zvyku a priorit. Člověk, navyklý městskému ruchu by si zde zvykal asi opravdu těžko. Milovníky nezkažené a opravdu divoké, krásné přírody, musí tato místa uchvátit již při první návštěvě. Osobně si dovedu mnohem lépe představit život na březích těchto jezer, než v centru velkých, hlukem a smogem zamořených měst. Navíc jsem fotograf a večerní a ranní světlo v celé Skandinávii, obloha stále pokryta zajímavými mračny, přístavy plné lodí, to vše je pro tyto země charakteristické a proto jsem si je tak zamiloval.

Poslední záběry jsou opět z okolí jordu, mezi Mossem a Svinesundem. Je to místo nedaleko hlavního tahu z Osla do Göteborgu. Stačí zastavit na benzinové pumpě „Shell“, cca 6km za Mossem, obejít kopec, za kterým je záliv ukryt, a jste u vody.


Norsko, cesta Trolů, Lofoty, oblast Bergenu a další místa jsou natolik zajímavá, že stojí za samostatné povídání, které se pokusím shrnout v jiné knížce. Příště se však ještě vrátíme zpět do Švédska a podíváme se druhým směrem, od západního pobřeží směrem na východ.

Z Honzových cest vzniká několik cestopisných knih, které je možné získat na adrese http://www.pho­tojankrasa.com/

Hranici mezi Švédskem a Norskem tvoří dva mosty u Svinesundu. Překlenují ústí zálivu Idefjord. Starší, dvouproudový most z roku 1946 ještě krajinu stále zdobí a je funkční, ale pro současnou dopravu po dálnici E6, spojující Göteborg ve Švédsku a Oslem v Norsku se již stal nevyhovujícím. Proto zde byl 10. června 2005 uveden do provozu další, největší jednoobloukový most na světě. Byl otevřen při příležitosti oslav 100. výročí nezávislosti Norska na Švédsku.


Most je vzdálen 500 metrů od otevřeného moře, je dlouhý 704 m, 28 m široký a maximální výška nad hladinou je 92 m. Rozpětí oblouku je 247 m. Je postaven ze železobetonu a hmotnost ocelové konstrukce je přibližně 7600 tun. Mostovka se skládá ze dvou dutých ocelových nosníků, zavěšených po obou stranách nosného oblouku ve výšce 60 m nad hladinou. Profil pro průjezd lodí je tak 55×70 m. Na švédské straně bylo třeba pro příjezdovou část vybudovat čtyři pilíře, na norské straně je pouze jeden. Vzhledem k mimořádně velkému rozpětí působí konstrukce velmi štíhle a architektonicky odvážně.

Stavba mostu byla mimořádně náročná hlavně z důvodu neobyčejně velkého rozpětí oblouku. Trvala tři roky, celkové náklady činily přibližně 63 miliónů EUR a byla financována Švédskem i Norskem. Protože most leží z větší části na švédské straně, podílelo se Švédsko na investici 60 % a Norsko 40 %. Na realizaci projektu se účastnili i čeští specialisté – společnost Hutní montáže Ostrava. Přes most přejíždí přibližně 15 000 vozidel denně a pochopitelně se zde vybírá nemalé mýtné. V současné době činí cca 120 Sek za průjezd kamionu.


Norsko je celkově překrásná země. Jeho obyvatelé jsou si toho vědomi a jsou na svou vlast patřičně hrdi. Když jsou doma, vyvěšují například státní vlajku, tak jako se u nás oznamuje přítomnost prezidenta na hradě.

V říši zimní královny


Ačkoliv je Norsko nádherné ve všech ročních obdobích, já osobně jej mám nejraději v zimě. Silné mrazy a hromady sněhu mi k této zemi nějak přirozeně patří. Nemusíte při tom jezdit ani příliš daleko. Hned zde, poblíž Svinesundu, naleznete spoustu zajímavostí. Na snímku s vodotryskem je přístav v Mossu, který slouží k přepravě osob i nákladní dopravy do Hortenu, ležícího na druhém pobřeží fjordu.

Další fotografie jsou z přístavního města Halden. Leží již hlouběji ve vnitrozemí, a protože se sem již nedostanou ani teplé golfské proudy, ani vysoké vlny, za silných mrazů v zimě zcela zamrzá. V době pořizování obrázků jsem zde trávil víkend a bylo 25 stupňů pod nulou. V pátek rozbíjeli dělníci zamrzlý vjezd do přístavu ledoborci a protiledovou technikou, v sobotu ráno již bylo vše opět ve stavu, jaký vidíte na fotografiích. Nejhůře jsou na tom majitelé menších, rybářských lodí. Pokud jim lodě zamrznou u břehu, jsou většinou odsouzeni k čekání na jaro a musí si najít jinou, příležitostnou, práci. Lodě přes nekrutější období pouze temperují a nechávají běhat motory, aby jim mráz techniku zcela neroztrhal. Nad přístavem a nad městem se na kopci tyčí nikdy nedobitá pevnost „Fredriksten“. Je pro Norsko jakousi náhradou za pevnost „Bohus“ (mimochodem také nikdy nedobitou), o kterou Norové přišli v roce 1658 tzv. „Roskildskou smlouvou“, podle níž byla provincie Wiken – nebo též Bohusia postoupena Švédsku. Naproti pevnosti stojí pomník švédského krále Karla XII., který zde byl při obléhání pevnosti v r. 1718 zastřelen.


Fjordy – nefjordy

Další snímky jsou z oblasti Buskerud, cca 50 km nad Oslem, směrem na Bergen. Je na nich jezero Tyrifjorden. I zálivům těchto jezer se říká fjordy, i když nejsou s mořem propojeny. Naleznete zde nádherná jezera s obrovskou hloubkou (nejhlubším jezerem je Hornindalsvatnet – hl. 514m), nebo s velikou rozlehlostí a spoustou obydlených ostrovů.

Tyrifjorden má největší hloubku 330m a rozlohu přes 138 km2. I tady se mnoho ostrovanů, či domorodců, žijících na pobřeží živí rybařinou, dokud jezero nezamrzne. Pak jezdí za prací na sněžných skútrech až do vzdálených měst.


Život v těchto místech se může zdát nezávislému pozorovateli příliš drsný a těžký. Je to však otázka zvyku a priorit. Člověk, navyklý městskému ruchu by si zde zvykal asi opravdu těžko. Milovníky nezkažené a opravdu divoké, krásné přírody, musí tato místa uchvátit již při první návštěvě. Osobně si dovedu mnohem lépe představit život na březích těchto jezer, než v centru velkých, hlukem a smogem zamořených měst. Navíc jsem fotograf a večerní a ranní světlo v celé Skandinávii, obloha stále pokryta zajímavými mračny, přístavy plné lodí, to vše je pro tyto země charakteristické a proto jsem si je tak zamiloval.

Poslední záběry jsou opět z okolí jordu, mezi Mossem a Svinesundem. Je to místo nedaleko hlavního tahu z Osla do Göteborgu. Stačí zastavit na benzinové pumpě „Shell“, cca 6km za Mossem, obejít kopec, za kterým je záliv ukryt, a jste u vody.


Norsko, cesta Trolů, Lofoty, oblast Bergenu a další místa jsou natolik zajímavá, že stojí za samostatné povídání, které se pokusím shrnout v jiné knížce. Příště se však ještě vrátíme zpět do Švédska a podíváme se druhým směrem, od západního pobřeží směrem na východ.

Z Honzových cest vzniká několik cestopisných knih, které je možné získat na adrese http://www.pho­tojankrasa.com/

Novoroční radovánky a ohňostroje

Máte rádi nejrůznější (nejen silvestrovské) akce, kde se pořádají
ohňostroje a možná se je také s oblibou pokoušíte zvěčnit?
Silvestrem to rozhodně nekončí, a jestli jste třeba v loňském roce
tuhle akcičku propásli, letos si ji nenechte ujít. Na Nový rok kolem šesté
hodiny večer se tradičně spouští velkolepý Novoroční ohňostroj
v Praze na Letné a noční nebe nad hlavním městem se tak podruhé
rozzáří tisíci barevných světel a ornamentů.

Zůstáváte letos na Silvestra v Praze? Máte rádi nejrůznější (nejen silvestrovské) akce, kde se pořádají ohňostroje a možná se je také s oblibou pokoušíte zvěčnit? Silvestrem to rozhodně nekončí, a jestli jste třeba v loňském roce tuhle akcičku propásli, letos si ji nenechte ujít. Na Nový rok kolem šesté hodiny večer se tradičně spouští velkolepý Novoroční ohňostroj v Praze na Letné a noční nebe nad hlavním městem se tak podruhé rozzáří tisíci barevných světel a ornamentů.

Kam raději nejít na Silvestra


K vánoční a novoroční atmosféře patří také prodírání se v davech a dost těžko se tomu dá vyhnout. Pokud budete letos slavit někde v centru Prahy a chcete, aby vše proběhlo v klidu a bez konfliktů, vyhněte se hodně frekventovaným místům, např. nejbližšímu okolí Karlova mostu. Právě sem totiž těsně před půlnocí spěchají davy oslavujících z nejbližších klubů, restaurací, hospod a diskoték, samozřejmě už náležitě “pod vlivem“, aby odtud sledovali a fotili ohňostroj. Karlův most tak každoročně doslova praská ve švech, a jestli se vám sem podaří dostat, připravte se na neprodyšnou tlačenici, petardy, rozbušky a slzný plyn házený do davu a nepříjemné chování nezřízeně opilých turistů. Může se vám také stát, že odejdete nejen nepříjemně rozladění, pomačkaní a polití pivem nebo bůhví čím, ale také bez peněženky nebo bez mobilu.

Jste-li ovšem obvykle natolik uneseni Silvestrovskou atmosférou a něco podobného považujete za běžné adrenalinové kousky patřící k novoročnímu veselí, nic proti vašemu gustu.

Ohňostroj z nábřeží

Nejvíc lidí se každoročně schází na nábřeží, odkud je podívaná na tradiční ohňostroj ještě umocněna odrazy světel ve Vltavě. Chystáte-li se sem letos poprvé, přijměte dobře míněnou radu. Ti z vás, kdo jsou pravidelnými účastníky, už o tom asi víte své.

Snažte se vyrazit z domova co nejdřív, ne těsně před šestou, chcete-li se vyhnout těm největším davům a neskutečně přeplněným tramvajím. Sejděte se třeba někde v kavárně poblíž nábřeží už v pět hodin nebo i dřív, ušetříte si nepříjemné strkanice.


Jak se fotí ohňostroj?

Správně a dokonale nafotit ohňostroj bývá každoroční výzvou (nejen) pro amatérské fotografy. Možná vás napadne, jakápak výzva s dnešním “superfunkčním digitálem?“ Ten toho opravdu zvládne spoustu za vás a nemusíte mít ani žádné velké schopnosti a talent, ale když je právě ten talent, nadšení a trocha schopností, nemusíte mít ten nejdražší a nejnovější foťák, abyste byli pyšní na to, co a jak vyfotíte. Především se ujistěte, že svůj fotoaparát dokonale ovládáte. Ohňostroj trvá většinou kolem 15 minut, nebude tedy příliš mnoho času ale ani světla na hledání a zkoumání, kde a jak se to vlastně zapíná, zaostřuje a podobně.

Vyberte si včas místo, odkud budete mít dobrý výhled, kde vám v něm nebudou bránit větve stromů, pouliční lampy nebo spousta lidí, obvykle mnohem vyšších než vy. Velmi vhodné bude použít stativ, pokud máte tuhle možnost, dávejte pozor, aby stál pevně, rovně a aby nestál tam, kde ho může někdo snadno porazit. Pokud máte zrcadlovku, budete určitě ve výhodě – typ zaostření na nekonečno, středně zaclonit, co nejnižší citlivost a dlouhý, pokud možno flexibilní čas. Bez zrcadlovky stačí alespoň možnost zaostření na nekonečno, autofocus není nutný. Výhodná je nastavitelná funkce přímo pro focení ohňostroje, kterou nabízejí některé typy digitálů, ale je dobré si ji předem vyzkoušet.


Jak už řečeno, citlivost nastavte pokud možno co nejnižší, stačí 100 – 50 ISO, záleží také na rychlosti závěrky – režim “B“. Někdy se doporučuje čas asi od tří až pěti sekund, je také možnost použití kabelové spouště, závěrku tak máte otevřenou a čekáte jen na vhodný okamžik.

Na objektivu zvolte co nejkratší zoom, abyste zachytili co největší prostor a fotografujte pokud možno v nejvyšším rozlišení. Snažte se nafotit co nejvíc obrázků, ať máte větší šanci získat dostatek těch povedených. Nepoužívejte blesk. Pokud fotografie nakonec přece jen nevyjdou podle vašich představ, nezoufejte. Digitální fotografie nabízí možnost dodatečných úprav přes počítač, a tak se dají různé nedostatky, včetně sytosti barev a celkové ostrosti snadno vylepšit.

Ohňostroje v Anglii

V Anglii se příchod nového roku sice také slaví ohňostrojem, ale tyhle noční radovánky si tu mnohem víc užívají už 5. listopadu, při příležitosti pokusu o vyhození do povětří budovu anglického parlamentu v roce 1605. Guy Fawkes, muž, který se tímto zločinem proslavil, je tak každoročně v tento den znovu a znovu symbolicky upalován (přestože skutečný způsob jeho popravy byl ještě strašnější) a po celé zemi burácejí ohňostroje a rachejtle, jako připomínka této plánované katastrofy, kterou se podařilo včas odvrátit.

Zábavní pyrotechnika


A na závěr pár malých rad, jak přežít Silvestra a Nový rok ve zdraví a bez úrazu. Špejle na raketách nezkracujte ani je neodstraňujte, špejli nezapichujte, slouží jako stabilizátor, aby raketa letěla vzhůru. Neodpalujte rachejtle z balkónu, vyberte si raději dostatečně velký a odlehlý prostor. Dodržujte postup zacházení předepsaný na výrobcích a udržujte odstup alespoň pěti metrů od zapálené rachejtle.

A pokud vám jde o opravdu krásné světelné efekty, připravujete větší akci a chcete profesionálně zapůsobit, zapomeňte na rakety a kupte třeba směs kompaktních baterií nebo kulových pum. Zapůsobit můžete také tzv. římskými svícemi a fontánami (gejzíry). V každém případě se poraďte s odborníkem a nekupujte neznámé produkty na vlastní pěst. V bytě nepoužívejte klasické “stromečkové“ prskavky! Odstrašující případy shořelých stromků a vyhořelých bytů jsou bohužel skutečné a hovoří za vše.

PF 2010

Přeji všem čtenářům a cestovatelům co nejvíc nových zážitků a dobrodružství v celém příštím roce a častá setkání na stránkách Cestovatele.

Zůstáváte letos na Silvestra v Praze? Máte rádi nejrůznější (nejen silvestrovské) akce, kde se pořádají ohňostroje a možná se je také s oblibou pokoušíte zvěčnit? Silvestrem to rozhodně nekončí, a jestli jste třeba v loňském roce tuhle akcičku propásli, letos si ji nenechte ujít. Na Nový rok kolem šesté hodiny večer se tradičně spouští velkolepý Novoroční ohňostroj v Praze na Letné a noční nebe nad hlavním městem se tak podruhé rozzáří tisíci barevných světel a ornamentů.

Kam raději nejít na Silvestra


K vánoční a novoroční atmosféře patří také prodírání se v davech a dost těžko se tomu dá vyhnout. Pokud budete letos slavit někde v centru Prahy a chcete, aby vše proběhlo v klidu a bez konfliktů, vyhněte se hodně frekventovaným místům, např. nejbližšímu okolí Karlova mostu. Právě sem totiž těsně před půlnocí spěchají davy oslavujících z nejbližších klubů, restaurací, hospod a diskoték, samozřejmě už náležitě “pod vlivem“, aby odtud sledovali a fotili ohňostroj. Karlův most tak každoročně doslova praská ve švech, a jestli se vám sem podaří dostat, připravte se na neprodyšnou tlačenici, petardy, rozbušky a slzný plyn házený do davu a nepříjemné chování nezřízeně opilých turistů. Může se vám také stát, že odejdete nejen nepříjemně rozladění, pomačkaní a polití pivem nebo bůhví čím, ale také bez peněženky nebo bez mobilu.

Jste-li ovšem obvykle natolik uneseni Silvestrovskou atmosférou a něco podobného považujete za běžné adrenalinové kousky patřící k novoročnímu veselí, nic proti vašemu gustu.

Ohňostroj z nábřeží

Nejvíc lidí se každoročně schází na nábřeží, odkud je podívaná na tradiční ohňostroj ještě umocněna odrazy světel ve Vltavě. Chystáte-li se sem letos poprvé, přijměte dobře míněnou radu. Ti z vás, kdo jsou pravidelnými účastníky, už o tom asi víte své.

Snažte se vyrazit z domova co nejdřív, ne těsně před šestou, chcete-li se vyhnout těm největším davům a neskutečně přeplněným tramvajím. Sejděte se třeba někde v kavárně poblíž nábřeží už v pět hodin nebo i dřív, ušetříte si nepříjemné strkanice.


Jak se fotí ohňostroj?

Správně a dokonale nafotit ohňostroj bývá každoroční výzvou (nejen) pro amatérské fotografy. Možná vás napadne, jakápak výzva s dnešním “superfunkčním digitálem?“ Ten toho opravdu zvládne spoustu za vás a nemusíte mít ani žádné velké schopnosti a talent, ale když je právě ten talent, nadšení a trocha schopností, nemusíte mít ten nejdražší a nejnovější foťák, abyste byli pyšní na to, co a jak vyfotíte. Především se ujistěte, že svůj fotoaparát dokonale ovládáte. Ohňostroj trvá většinou kolem 15 minut, nebude tedy příliš mnoho času ale ani světla na hledání a zkoumání, kde a jak se to vlastně zapíná, zaostřuje a podobně.

Vyberte si včas místo, odkud budete mít dobrý výhled, kde vám v něm nebudou bránit větve stromů, pouliční lampy nebo spousta lidí, obvykle mnohem vyšších než vy. Velmi vhodné bude použít stativ, pokud máte tuhle možnost, dávejte pozor, aby stál pevně, rovně a aby nestál tam, kde ho může někdo snadno porazit. Pokud máte zrcadlovku, budete určitě ve výhodě – typ zaostření na nekonečno, středně zaclonit, co nejnižší citlivost a dlouhý, pokud možno flexibilní čas. Bez zrcadlovky stačí alespoň možnost zaostření na nekonečno, autofocus není nutný. Výhodná je nastavitelná funkce přímo pro focení ohňostroje, kterou nabízejí některé typy digitálů, ale je dobré si ji předem vyzkoušet.


Jak už řečeno, citlivost nastavte pokud možno co nejnižší, stačí 100 – 50 ISO, záleží také na rychlosti závěrky – režim “B“. Někdy se doporučuje čas asi od tří až pěti sekund, je také možnost použití kabelové spouště, závěrku tak máte otevřenou a čekáte jen na vhodný okamžik.

Na objektivu zvolte co nejkratší zoom, abyste zachytili co největší prostor a fotografujte pokud možno v nejvyšším rozlišení. Snažte se nafotit co nejvíc obrázků, ať máte větší šanci získat dostatek těch povedených. Nepoužívejte blesk. Pokud fotografie nakonec přece jen nevyjdou podle vašich představ, nezoufejte. Digitální fotografie nabízí možnost dodatečných úprav přes počítač, a tak se dají různé nedostatky, včetně sytosti barev a celkové ostrosti snadno vylepšit.

Ohňostroje v Anglii

V Anglii se příchod nového roku sice také slaví ohňostrojem, ale tyhle noční radovánky si tu mnohem víc užívají už 5. listopadu, při příležitosti pokusu o vyhození do povětří budovu anglického parlamentu v roce 1605. Guy Fawkes, muž, který se tímto zločinem proslavil, je tak každoročně v tento den znovu a znovu symbolicky upalován (přestože skutečný způsob jeho popravy byl ještě strašnější) a po celé zemi burácejí ohňostroje a rachejtle, jako připomínka této plánované katastrofy, kterou se podařilo včas odvrátit.

Zábavní pyrotechnika


A na závěr pár malých rad, jak přežít Silvestra a Nový rok ve zdraví a bez úrazu. Špejle na raketách nezkracujte ani je neodstraňujte, špejli nezapichujte, slouží jako stabilizátor, aby raketa letěla vzhůru. Neodpalujte rachejtle z balkónu, vyberte si raději dostatečně velký a odlehlý prostor. Dodržujte postup zacházení předepsaný na výrobcích a udržujte odstup alespoň pěti metrů od zapálené rachejtle.

A pokud vám jde o opravdu krásné světelné efekty, připravujete větší akci a chcete profesionálně zapůsobit, zapomeňte na rakety a kupte třeba směs kompaktních baterií nebo kulových pum. Zapůsobit můžete také tzv. římskými svícemi a fontánami (gejzíry). V každém případě se poraďte s odborníkem a nekupujte neznámé produkty na vlastní pěst. V bytě nepoužívejte klasické “stromečkové“ prskavky! Odstrašující případy shořelých stromků a vyhořelých bytů jsou bohužel skutečné a hovoří za vše.

PF 2010

Přeji všem čtenářům a cestovatelům co nejvíc nových zážitků a dobrodružství v celém příštím roce a častá setkání na stránkách Cestovatele.

Golfové safari!

Zima se blíží, první dny začíná být sychravo a vlezlo. „Na golf to
dnes, miláčku, už asi nebude.“ „Když já bych si rád zahrál.“ Co
teď? Poslat ho do kryté haly, ale tam to nemá rád – lepší je příroda a
procházka po luxusním greenu. Řešení je velice zajímavé a dá se využít
i jako dárek k blížícím se vánocům. Je téměř stoprocentně
zaručený velký úspěch s takovýmto dárkem. „Golfové safari po
Jihoafrické republice,“ to zní dobře. Ale co když já golf nehraji, nebudu
se nudit?

Zima se blíží, první dny začíná být sychravo a vlezlo. „Na golf to dnes, miláčku, už asi nebude.“ „Když já bych si rád zahrál,“ slýchávají partnerky milovníků golfu. Co teď? Poslat ho do kryté haly, ale tam to nemá rád – lepší je příroda a procházka po luxusním greenu. Řešení je velice zajímavé a dá se využít i jako dárek k blížícím se vánocům. Je téměř stoprocentně zaručený velký úspěch s takovýmto dárkem. „Golfové safari po Jihoafrické republice,“ to zní dobře. Ale co když já golf nehraji, nebudu se nudit? To jsou úvahy partnerek, nebo v opačném případě partnerů vášnivých golfistů či golfistek.


Tak nejprve co celé golfové safari je!

Golfový okruh je určený pro náročné hráče, ale i pro jejich doprovod. Jedná se devíti denní okruh na palubě luxusního vlaku Rovos Rail, kdy si hráči vyzkouší své golfové umění na šesti různých hřištích. Pro doprovod hráčů je připraven volitelný program mimo golfová hřiště. Čekají je safari po národních parcích, prohlídky měst i návštěvy historicky zajímavých míst.

Tato speciální cesta začíná v Pretorii a směřuje na východ k Nelspruitu. Zahrát si můžete na hřišti Hans Merensky Golf Estate nebo navštívit světově známý Krugrův park. Na vaše golfové umění čeká i Royal Swazi Golf Club u Manzini v Svazijském království, zatímco ne-hráči navštíví sklárny Ngwenya, poobědvají u Malandelas a následně si prohlídnou přírodní rezervaci Mkhaya. Další zastávkou je území Zulů a rezervace Hluhluwe. V Durbanu si hráči zahrají na jednom z nejhezčích hřišť jižní Afriky a to na Durban Beachwood Club a nehrající partnerky se vydají na prohlídku města. U úpatí hor Drakensberg naleznete impozantní 18-ti jamkové hřiště při Champagne Sports Resort. Odtud je možné absolvovat výlet s průvodcem na bitevní pole. Poslední částí Golf-safari je v San City hřiště Gary Player Country Club. Celý okruh opět končí v Pretorii.


Dočetla jsem se, že jde o cestování vlakem. To jsem nikdy neslyšela. Co to znamená?

Již první krok po vstupu na palubu soukromých vlaků Rovos Rail napoví, že se jedná o jedny z nejluxusnějších vlaků na světě ne-li ty nejluxusnější. Od svého vzniku v roce 1989 si vlaková společnost Rovos Rail získala mezinárodní reputaci světové třídy cestování. Dřevem vykládaný interiér s jemnými detaily, vynikající kuchyně a přepych pětihvězdičkové úrovně služeb, vás bude rozmazlovat během cesty za golfovými hřišti Jihoafrické republiky. Vlak vás vrátí do romantického času minulých dob cestování s vymoženostmi dnešní moderní doby. Zkušení cestovatelé zde naleznou nové možnosti, jak poznat kouzlo a tajemství Afriky a přitom si užít relaxace a elegantního stylu.


Vlaky mohou být taženy parní, elektrickou nebo dieslovu lokomotivou. Maximální počet hostů v 36 restaurovaných vagónech je 72 osob. Společnost si vybudovala v Pretorii soukromé nádraží, které slouží pouze pro vlaky Rovos. Můžete zde nalézt malé železniční museum. Celé nádraží se rozkládá na 10 tisíc m2 a má 15 železničních tratí, jde opravdu o honosný domov této společnosti, který stojí za zhlédnutí. Toto místo je začátkem i koncem celého Golf Safari.

Restaurované vagóny určené k nočnímu spánku i k odpočinku během dne nabízí vše z moderní doby v eleganci dávných dob. Každá ze suit je klimatizována a určena pro dvojici pasažérů. Jejich typické Edwardovské rysy zachycuje přepych luxusního dřeva a kovaných doplňků. Lůžka v kupé jsou v manželské úpravě nebo odděleny. Všechny suity nabízí hostům mimo lůžka i psací stůl, úložný prostor, vlastní trezor na cennosti a minibar s občerstvením. Pokojový servis je vám k dispozici celých 24 hodin denně. V připojené koupelně naleznete dobové prvky propojené s moderním standardem dnešní doby, ať už jde o zásuvku, fén či sprchu.


Vlaky vezou tři různé druhy kupé. Royal Suites – každé z těchto královských kupé zabírá polovinu vagónu a je zde k dispozici 16 m2 elegantního luxusu. Naleznete zde oddělenou obývací část a koupelnu s viktoriánskou vanou a samostatným sprchovým koutem. Deluxe Suite – zabírá 11 m2 a je určena pro dva cestující, kteří mohou volit mezi manželskou postelí nebo oddělenými lůžky. V koupelně je sprchový kout, toaleta a umyvadlo. Pullman Suite – je třetí možnost ubytování ve vlacích Rovos Rail. Jeho velikost je 7 m2, v koupelně naleznete sprchový kout, toaletu a umyvadlo. Lůžka jsou v obytné části na noční spánek umístěna nad sebe a během dne se upravují na pohodlný gauč.

Život na palubě se dá jednoduše nazvat elegance, zážitky a styl. Každý z hostů by před cestou měl na tuto skutečnost pomyslet a nezapomenout si zabalit večerní šaty, které se vám hodí při každodenní večeři. Snídaně jsou podávány z bohatých švédských stolů. Výborní kuchaři si nechávají na večeřích záležet a připravují pro vás, své hosty, tříchodová menu skládající se z předkrmu, hlavního jídla a moučníku. Každý má navíc výběr, zda zvolí hlavní pokrm masový nebo rybu eventuálně pouze vegetariánské jídlo. Stejné je to i s obědem. Restaurační vozy jsou určeny výhradně pro nekuřáky. Kuřácký salónek se nachází u vozu umístěného na konci vlaku zvaného Observation car, kde je ideální místo ke sledování ubíhající krajiny. Obývací vagón slouží také k odpočinku, sklence vína či odpočinku u televize.


A co ceny? A kdy se na cestu můžu vydat?

Golf safari na 8 nocí vás přijde v termínu 7. 4. - 15. 4. 2010 na 84 660 Kč v Pullman Suit a 125 460 Kč v Deluxe kupé na osobu. Poslední místa se najdou i před vánoci a to v termínu 2. 12. – 10. 12. 2009, cena činní 69 360 Kč v Pullman kupé, 102 000 Kč Deluxe kupé na osobu. Ceny letenek do Johannesburgu jsou pak dle aktuální nabídky na trhu (od 30 tisíc včetně tax). Víza ani očkování nejsou nutná.

Kde si můžu Golf Safari koupit?

Cestu Vám zabezpečí a pomůže naplánovat specializovaná cestovní kancelář pro vlakové cesty Dovolená Snů s.r.o. Kompletní příprava cesty zahrnuje rezervaci letenky, vlakový program eventuálně ubytování v hotelu, transfery, cestovní pojištění a další služby pro zpříjemnění dovolené včetně zajištění přepravy golfech holí. Podrobnosti o jednotlivých programech najdete na www.DovolenaS­nu.cz . Vaše dovolená bude přesně taková, jakou jste si vybrali.

Zima se blíží, první dny začíná být sychravo a vlezlo. „Na golf to dnes, miláčku, už asi nebude.“ „Když já bych si rád zahrál,“ slýchávají partnerky milovníků golfu. Co teď? Poslat ho do kryté haly, ale tam to nemá rád – lepší je příroda a procházka po luxusním greenu. Řešení je velice zajímavé a dá se využít i jako dárek k blížícím se vánocům. Je téměř stoprocentně zaručený velký úspěch s takovýmto dárkem. „Golfové safari po Jihoafrické republice,“ to zní dobře. Ale co když já golf nehraji, nebudu se nudit? To jsou úvahy partnerek, nebo v opačném případě partnerů vášnivých golfistů či golfistek.


Tak nejprve co celé golfové safari je!

Golfový okruh je určený pro náročné hráče, ale i pro jejich doprovod. Jedná se devíti denní okruh na palubě luxusního vlaku Rovos Rail, kdy si hráči vyzkouší své golfové umění na šesti různých hřištích. Pro doprovod hráčů je připraven volitelný program mimo golfová hřiště. Čekají je safari po národních parcích, prohlídky měst i návštěvy historicky zajímavých míst.

Tato speciální cesta začíná v Pretorii a směřuje na východ k Nelspruitu. Zahrát si můžete na hřišti Hans Merensky Golf Estate nebo navštívit světově známý Krugrův park. Na vaše golfové umění čeká i Royal Swazi Golf Club u Manzini v Svazijském království, zatímco ne-hráči navštíví sklárny Ngwenya, poobědvají u Malandelas a následně si prohlídnou přírodní rezervaci Mkhaya. Další zastávkou je území Zulů a rezervace Hluhluwe. V Durbanu si hráči zahrají na jednom z nejhezčích hřišť jižní Afriky a to na Durban Beachwood Club a nehrající partnerky se vydají na prohlídku města. U úpatí hor Drakensberg naleznete impozantní 18-ti jamkové hřiště při Champagne Sports Resort. Odtud je možné absolvovat výlet s průvodcem na bitevní pole. Poslední částí Golf-safari je v San City hřiště Gary Player Country Club. Celý okruh opět končí v Pretorii.


Dočetla jsem se, že jde o cestování vlakem. To jsem nikdy neslyšela. Co to znamená?

Již první krok po vstupu na palubu soukromých vlaků Rovos Rail napoví, že se jedná o jedny z nejluxusnějších vlaků na světě ne-li ty nejluxusnější. Od svého vzniku v roce 1989 si vlaková společnost Rovos Rail získala mezinárodní reputaci světové třídy cestování. Dřevem vykládaný interiér s jemnými detaily, vynikající kuchyně a přepych pětihvězdičkové úrovně služeb, vás bude rozmazlovat během cesty za golfovými hřišti Jihoafrické republiky. Vlak vás vrátí do romantického času minulých dob cestování s vymoženostmi dnešní moderní doby. Zkušení cestovatelé zde naleznou nové možnosti, jak poznat kouzlo a tajemství Afriky a přitom si užít relaxace a elegantního stylu.


Vlaky mohou být taženy parní, elektrickou nebo dieslovu lokomotivou. Maximální počet hostů v 36 restaurovaných vagónech je 72 osob. Společnost si vybudovala v Pretorii soukromé nádraží, které slouží pouze pro vlaky Rovos. Můžete zde nalézt malé železniční museum. Celé nádraží se rozkládá na 10 tisíc m2 a má 15 železničních tratí, jde opravdu o honosný domov této společnosti, který stojí za zhlédnutí. Toto místo je začátkem i koncem celého Golf Safari.

Restaurované vagóny určené k nočnímu spánku i k odpočinku během dne nabízí vše z moderní doby v eleganci dávných dob. Každá ze suit je klimatizována a určena pro dvojici pasažérů. Jejich typické Edwardovské rysy zachycuje přepych luxusního dřeva a kovaných doplňků. Lůžka v kupé jsou v manželské úpravě nebo odděleny. Všechny suity nabízí hostům mimo lůžka i psací stůl, úložný prostor, vlastní trezor na cennosti a minibar s občerstvením. Pokojový servis je vám k dispozici celých 24 hodin denně. V připojené koupelně naleznete dobové prvky propojené s moderním standardem dnešní doby, ať už jde o zásuvku, fén či sprchu.


Vlaky vezou tři různé druhy kupé. Royal Suites – každé z těchto královských kupé zabírá polovinu vagónu a je zde k dispozici 16 m2 elegantního luxusu. Naleznete zde oddělenou obývací část a koupelnu s viktoriánskou vanou a samostatným sprchovým koutem. Deluxe Suite – zabírá 11 m2 a je určena pro dva cestující, kteří mohou volit mezi manželskou postelí nebo oddělenými lůžky. V koupelně je sprchový kout, toaleta a umyvadlo. Pullman Suite – je třetí možnost ubytování ve vlacích Rovos Rail. Jeho velikost je 7 m2, v koupelně naleznete sprchový kout, toaletu a umyvadlo. Lůžka jsou v obytné části na noční spánek umístěna nad sebe a během dne se upravují na pohodlný gauč.

Život na palubě se dá jednoduše nazvat elegance, zážitky a styl. Každý z hostů by před cestou měl na tuto skutečnost pomyslet a nezapomenout si zabalit večerní šaty, které se vám hodí při každodenní večeři. Snídaně jsou podávány z bohatých švédských stolů. Výborní kuchaři si nechávají na večeřích záležet a připravují pro vás, své hosty, tříchodová menu skládající se z předkrmu, hlavního jídla a moučníku. Každý má navíc výběr, zda zvolí hlavní pokrm masový nebo rybu eventuálně pouze vegetariánské jídlo. Stejné je to i s obědem. Restaurační vozy jsou určeny výhradně pro nekuřáky. Kuřácký salónek se nachází u vozu umístěného na konci vlaku zvaného Observation car, kde je ideální místo ke sledování ubíhající krajiny. Obývací vagón slouží také k odpočinku, sklence vína či odpočinku u televize.


A co ceny? A kdy se na cestu můžu vydat?

Golf safari na 8 nocí vás přijde v termínu 7. 4. - 15. 4. 2010 na 84 660 Kč v Pullman Suit a 125 460 Kč v Deluxe kupé na osobu. Poslední místa se najdou i před vánoci a to v termínu 2. 12. – 10. 12. 2009, cena činní 69 360 Kč v Pullman kupé, 102 000 Kč Deluxe kupé na osobu. Ceny letenek do Johannesburgu jsou pak dle aktuální nabídky na trhu (od 30 tisíc včetně tax). Víza ani očkování nejsou nutná.

Kde si můžu Golf Safari koupit?

Cestu Vám zabezpečí a pomůže naplánovat specializovaná cestovní kancelář pro vlakové cesty Dovolená Snů s.r.o. Kompletní příprava cesty zahrnuje rezervaci letenky, vlakový program eventuálně ubytování v hotelu, transfery, cestovní pojištění a další služby pro zpříjemnění dovolené včetně zajištění přepravy golfech holí. Podrobnosti o jednotlivých programech najdete na www.DovolenaS­nu.cz . Vaše dovolená bude přesně taková, jakou jste si vybrali.

Na trajektech Koperník a Polonia

Když jsem byl malý kluk, hltal jsem u dědy předválečné
časopisy „Letem Světem“, s dobrodružnými povídkami od
Otakara Batličky i jiných spisovatelů. Už tehdy ve mě zrála touha,
poznávat cizí světy a prožít spustu dobrodružství. No a konkrétně
snímek Kopernika v přístavu těsně před bouří mi velice připomíná
doprovodnou ilustraci k jedné z takových povídek. Dnes už jsem
starý pardál, ale duchem jsem, bohudík, pořád ten mladý dobrodruh a
snílek. Nikdy mi tyhle pohledy nezevšední a jsem rád, že je mohu předávat
dál.

Kopernik

Když jsem byl malý kluk, hltal jsem u dědy předválečné časopisy „Letem Světem“, s dobrodružnými povídkami od Otakara Batličky i jiných spisovatelů. Už tehdy ve mě zrála touha, poznávat cizí světy a prožít spustu dobrodružství. No a konkrétně snímek Kopernika v přístavu těsně před bouří mi velice připomíná doprovodnou ilustraci k jedné z takových povídek. Dnes už jsem starý pardál, ale duchem jsem, bohudík, pořád ten mladý dobrodruh a snílek. Nikdy mi tyhle pohledy nezevšední a jsem rád, že je mohu předávat dál.


Kopernik je poměrně nový trajekt, nástupce vysloužilého „Mikolaja Kopernika“. Pamětníci toho původního vyslovují jeho jméno s určitou skepsí a obavami neprávem. Jedná se o zcela odlišnou, krásnou, moderní loď a cestování na ní je dokonale pohodlné.

Kopernik patří k menším plavidlům co do počtu přepravovaných kamionů. Těch pojme pouze cca 60 na dvou palubách, za to však může na šesti stech metrech kolejí na tzv. přízemní palubě převézt ještě mnoho naložených vagonů a vlakových souprav.

Ani celkovou velikostí si nezadá s velkými trajekty. Měří na délku 160.7m, na šířku 21.6m, má výtlak 14.221 tun a dokáže plout rychlostí až 18 uzlů za hodinu.

{{reklama()}}

O pohodlí max. 360 cestujících je zde opět dokonale postaráno. Prostorné kajuty, bary, sauna, kafetérie, jídelny se skvělou kuchyní, obchody s nápoji či drogerií, herny, prostě vše, co si člověk k pohodlné cestě přes moře může přát, je zde k mání.

I tady, na Koperniku, mě ochotný kapitán pozval na můstek a předvedl mi mistrovství své posádky. Jak při vyplouvání z přístavu v Polsku, tak při vplouvání do přístavu ve Švédském Ystadu.


Polonia – „Perla Baltiku“

Tato nádherná loď je právem nazývána perlou Baltiku. Na přiložených fotografiích se můžete seznámit s nádhernou atmosférou heren, kde nechybí ani ruleta či „Black Jack“ apod., komfortem jídelen, které jsou rozděleny do několika tříd, i s luxusem na chodbách, v tanečním sále s živou hudbou, kavárnách, či v obchodech.

Polonia měří na délku 169.9m, na šířku 28m, pluje rychlostí až 20.2 uzlů za hodinu a má výtlak 29.875 tun. Převeze až 1000 pasažérů, 150 osobních automobilů a 120 kamionů. I tato loď má ve spodní nákladové palubě umístěno 600m kolejí pro přepravu vagonů.


Plavba na Polonii je opravdovým zážitkem. Již od vašeho příchodu do recepce se o vás na každém kroku pozorně starají krásné stewardky, káva a pití je po celou dobu plavby zdarma k disposici ve všech jídelnách a samozřejmostí je opět skvělá kuchyně s velkým výběrem chutných jídel.

Nevšedním zážitkem je procházka po horních, otevřených palubách za teplé noci před vyplutím, v osvětlených přístavech (viz. přiložené foto s pohledem na zakotveného Galileusze).

Rozepisovat se dále o všech lodích na této trase by bylo v podstatě opakováním již řečeného. Nechci vás také dále unavovat samými superlativy, ale skutečně jsem se u těchto společností nikdy s žádnými negativy, které by stály za řeč, nesetkal.


Než se ale pustím do popisu krás Švédska, seznámím vás aspoň ve stručnosti s cenami a lodním řádem. Ceny jsou dle mého názoru dostupné a určitě by mohly mnoho lidí zajímat.

Základní ceník lodních lístků:

Cesta trvá sedm až osm hodin, při neklidném moři déle

Pěší cestující

cestující tam tam i zpět
Dospělí cestující 590 SEK/233 PLN 940 SEK/372 PLN
Děti do 7 let zdarma zdarma
Mládež do 16 let + studenti do 26 let 490 SEK/194 PLN 820 SEK/324 PLN
Rodinný lístek do 5 osob 1330 SEK/527 PLN 2160 SEK/856 PLN

Motorizovaní cestující

cestující tam tam i zpět
Osobní automobil, minibus, karavan Výška do 2m, délka do 6m, + řidič 1150 SEK/455 PLN 1790 SEK/709 PLN
Osobní automobil, minibus, karavan Výška nad 2m, delší než 6m, + řidič 1730 SEK/685 PLN 2740 SEK/1085 PLN
Osobní automobil, minibus, karavan Výška do 2m, délka do 6m, + max. 5 osob 1640 SEK/649 PLN 2610 SEK/1034 PLN
Osobní automobil, minibus, karavan Výška nad 2m, delší než 6m, +max. 5 osob 2220 SEK/879 PLN 3560 SEK/1410 PLN

Toto jsou základní ceny za přepravu. Nejsou v nich započítány kajuty a strava. Ty je možné dokoupit a ceny dohodnout přímo na lodích a nejsou vždy stejné. Pro cestující bez kajut jsou však na všech lodích k disposici speciální kluby s pohodlnými, sklápěcími sedačkami jako v luxusních autobusech či v letadle a velkoplošnými televizory. Čas můžete ovšem strávit i v kavárnách, restauracích, za pěkného počasí na slunečních palubách apod.


Zde bych povídání o trajektech ukončil. Zajímavé fotografie těchto obřích krasavců budu postupně doplňovat. V následujících kapitolách se postupně přesuneme přes zajímavá města jižního Švédska, až do severnějších končin. Tam bych vám rád přiblížil místa, která rozhodně stojí za návštěvu a podělil se s vámi o své zkušenosti s touto krásnou a neuvěřitelně čistou zemí.

Z Honzových cest vzniká několik cestopisných knih, které je možné získat na adrese http://www.pho­tojankrasa.com/

Kopernik

Když jsem byl malý kluk, hltal jsem u dědy předválečné časopisy „Letem Světem“, s dobrodružnými povídkami od Otakara Batličky i jiných spisovatelů. Už tehdy ve mě zrála touha, poznávat cizí světy a prožít spustu dobrodružství. No a konkrétně snímek Kopernika v přístavu těsně před bouří mi velice připomíná doprovodnou ilustraci k jedné z takových povídek. Dnes už jsem starý pardál, ale duchem jsem, bohudík, pořád ten mladý dobrodruh a snílek. Nikdy mi tyhle pohledy nezevšední a jsem rád, že je mohu předávat dál.


Kopernik je poměrně nový trajekt, nástupce vysloužilého „Mikolaja Kopernika“. Pamětníci toho původního vyslovují jeho jméno s určitou skepsí a obavami neprávem. Jedná se o zcela odlišnou, krásnou, moderní loď a cestování na ní je dokonale pohodlné.

Kopernik patří k menším plavidlům co do počtu přepravovaných kamionů. Těch pojme pouze cca 60 na dvou palubách, za to však může na šesti stech metrech kolejí na tzv. přízemní palubě převézt ještě mnoho naložených vagonů a vlakových souprav.

Ani celkovou velikostí si nezadá s velkými trajekty. Měří na délku 160.7m, na šířku 21.6m, má výtlak 14.221 tun a dokáže plout rychlostí až 18 uzlů za hodinu.

{{reklama()}}

O pohodlí max. 360 cestujících je zde opět dokonale postaráno. Prostorné kajuty, bary, sauna, kafetérie, jídelny se skvělou kuchyní, obchody s nápoji či drogerií, herny, prostě vše, co si člověk k pohodlné cestě přes moře může přát, je zde k mání.

I tady, na Koperniku, mě ochotný kapitán pozval na můstek a předvedl mi mistrovství své posádky. Jak při vyplouvání z přístavu v Polsku, tak při vplouvání do přístavu ve Švédském Ystadu.


Polonia – „Perla Baltiku“

Tato nádherná loď je právem nazývána perlou Baltiku. Na přiložených fotografiích se můžete seznámit s nádhernou atmosférou heren, kde nechybí ani ruleta či „Black Jack“ apod., komfortem jídelen, které jsou rozděleny do několika tříd, i s luxusem na chodbách, v tanečním sále s živou hudbou, kavárnách, či v obchodech.

Polonia měří na délku 169.9m, na šířku 28m, pluje rychlostí až 20.2 uzlů za hodinu a má výtlak 29.875 tun. Převeze až 1000 pasažérů, 150 osobních automobilů a 120 kamionů. I tato loď má ve spodní nákladové palubě umístěno 600m kolejí pro přepravu vagonů.


Plavba na Polonii je opravdovým zážitkem. Již od vašeho příchodu do recepce se o vás na každém kroku pozorně starají krásné stewardky, káva a pití je po celou dobu plavby zdarma k disposici ve všech jídelnách a samozřejmostí je opět skvělá kuchyně s velkým výběrem chutných jídel.

Nevšedním zážitkem je procházka po horních, otevřených palubách za teplé noci před vyplutím, v osvětlených přístavech (viz. přiložené foto s pohledem na zakotveného Galileusze).

Rozepisovat se dále o všech lodích na této trase by bylo v podstatě opakováním již řečeného. Nechci vás také dále unavovat samými superlativy, ale skutečně jsem se u těchto společností nikdy s žádnými negativy, které by stály za řeč, nesetkal.


Než se ale pustím do popisu krás Švédska, seznámím vás aspoň ve stručnosti s cenami a lodním řádem. Ceny jsou dle mého názoru dostupné a určitě by mohly mnoho lidí zajímat.

Základní ceník lodních lístků:

Cesta trvá sedm až osm hodin, při neklidném moři déle

Pěší cestující

cestující tam tam i zpět
Dospělí cestující 590 SEK/233 PLN 940 SEK/372 PLN
Děti do 7 let zdarma zdarma
Mládež do 16 let + studenti do 26 let 490 SEK/194 PLN 820 SEK/324 PLN
Rodinný lístek do 5 osob 1330 SEK/527 PLN 2160 SEK/856 PLN

Motorizovaní cestující

cestující tam tam i zpět
Osobní automobil, minibus, karavan Výška do 2m, délka do 6m, + řidič 1150 SEK/455 PLN 1790 SEK/709 PLN
Osobní automobil, minibus, karavan Výška nad 2m, delší než 6m, + řidič 1730 SEK/685 PLN 2740 SEK/1085 PLN
Osobní automobil, minibus, karavan Výška do 2m, délka do 6m, + max. 5 osob 1640 SEK/649 PLN 2610 SEK/1034 PLN
Osobní automobil, minibus, karavan Výška nad 2m, delší než 6m, +max. 5 osob 2220 SEK/879 PLN 3560 SEK/1410 PLN

Toto jsou základní ceny za přepravu. Nejsou v nich započítány kajuty a strava. Ty je možné dokoupit a ceny dohodnout přímo na lodích a nejsou vždy stejné. Pro cestující bez kajut jsou však na všech lodích k disposici speciální kluby s pohodlnými, sklápěcími sedačkami jako v luxusních autobusech či v letadle a velkoplošnými televizory. Čas můžete ovšem strávit i v kavárnách, restauracích, za pěkného počasí na slunečních palubách apod.


Zde bych povídání o trajektech ukončil. Zajímavé fotografie těchto obřích krasavců budu postupně doplňovat. V následujících kapitolách se postupně přesuneme přes zajímavá města jižního Švédska, až do severnějších končin. Tam bych vám rád přiblížil místa, která rozhodně stojí za návštěvu a podělil se s vámi o své zkušenosti s touto krásnou a neuvěřitelně čistou zemí.

Z Honzových cest vzniká několik cestopisných knih, které je možné získat na adrese http://www.pho­tojankrasa.com/

Trajektem přes vlny Baltu

Na velkých trajektech se mi podařilo udělat několik exkluzivních
reportáží. Díky tomu vám budu moci přiblížit nejen život na palubách,
které si komfortem mnohdy nezadají s nejluxusnějšími hotely, ale
i do míst, kam se běžný pasažér jen tak nedostane. Podíváme se
spolu na kapitánský můstek i hluboko do podpalubí, do strojoven, kde
tlučou obrovská srdce těchto námořních kolosů.


Chtěl bych vás formou reportáži provést Skandinávií, konkrétně Švédskem a Norskem. Nejprve se ale do těchto zemí musíme nějak dostat. Proto začnu u trajektů a lodí, které převážejí pasažéry z německého Rostocku a polského přístavu Swinoujscie do švédských přístavních měst Trelleborg a Ystad.

Na velkých trajektech se mi podařilo udělat několik exkluzivních reportáží. Díky tomu vám budu moci přiblížit nejen život na palubách, které si komfortem mnohdy nezadají s nejluxusnějšími hotely, ale i do míst, kam se běžný pasažér jen tak nedostane. Podíváme se spolu na kapitánský můstek i hluboko do podpalubí, do strojoven, kde tlučou obrovská srdce těchto námořních kolosů.

{{reklama()}}

O vytížení lodí se starají hansovní společnosti „TT-LINE“, „SCAN-LINE“ a „UNITTY-LINE“. Je jich samozřejmě víc, ale my si budeme povídat o těchto třech, respektive o některých jejich lodích. V přiložené galerii si můžete prohlédnout trajekty TOM SOWYER, HUCLEBERY FINN, NILS DUCK, MECLENBURG, ROBIN HOOD, SCANE a PETER PAN. To jsou lodě zastupované dvěma prvními, německými a švédskými společnostmi. O trajektech POLONIA, SCANIA, KOPERNIK, JAN SWIDNIECKY, GRYF a *GALILEUSZ *, zastoupenými polskou společností UNITY-LINE si toho povíme trochu víc. Plavil jsem se mnohokrát na všech jmenovaných lodích, ale kuchařské umění, lidský přístup a vstřícnost polských posádek mi nějak více přirostly k srdci.

První lodí, jejíž kapitán Waldemar Frankiewicz, hlavní steward Ryszard Wnuk a hlavní lodní inženýr Zbyszko Felski mi umožnili přístup do míst přísně „tabu“, byl Galileusz. Nepatří rozhodně k největším, ale i tak jsou její parametry úctyhodné.


Tento 152,42m dlouhý, 23,40m široký a cca 20 m vysoký trajekt o výtlaku 15848t, s ponorem 6m, byl postaven v loděnicích Van der Giesen – De Noord B.V. Holland v roce 1992. Kompletně přestavěn a zmodernizován byl v r. 2006 a je registrován v přístavu Limasol. Majitelem je firma Euroafrica Shipping Lines a plaví se pod Cyperskou Vlajkou.

Na dvě, z celkem deseti palub, které slouží jako nákladní, se vejde až 100 kamionů. Pasažérům jsou zde k dispozici pohodlné a vkusně vybavené kajuty se vším komfortem, herny, jídelna s velkou obrazovou televizí, recepce, shopy a samozřejmě tzv. sluneční paluby, na kterých můžete trávit čas za pěkného počasí.

Kapitánský můstek

Na kapitánském můstku jsem měl tu čest sledovat perfektní práci a souhru kapitána Waldemara Frankiewicze , prvního důstojníka a kormidelníka.


Dle kapitánova příkazu jsem se dostavil přesně 10 minut před vyplutím na můstek, bylo mi umožněno nafotit pár záběrů. Do dnes mi není jasné, jak se mohou v tom množství echolotů, různých pák a ovládacích panelů vyznat. Pak už jsem jen poslouchal příkazy kapitána a jejich přesné plnění.

Přístavní personál odpoutal silná lana, poutající loď k tzv. pacholatům, navijáky je vytáhly na palubu, motory byly spuštěny a kolos se pomaličku dával do pohybu.

„ 10 vlevo „ zněl stručný příkaz kapitána. První důstojník rozkaz opakoval, kormidelník jej vykonal a opakoval splnění „ 10 vlevo“. Pak už následovaly krátké a stejně stručné příkazy, které byly do puntíku vykonány. „ 8 vpravo“, „2 vlevo“ atd. Obrovský trajekt se pomaličku proplétal mezi zakotvenými loděmi , s centimetrovou přesností míjel přístavní mola a bóje a po chvíli jsme vypluli bez sebemenší kolize na volné moře.

Skvělý zážitek. Snad jsem vám jej aspoň v tomto stručném popisu trošku přiblížil.

Strojovna

Po návštěvě kapitánského můstku jsem byl pozván na nafocení strojovny. Stále ochotný a usměvavý hl. steward Ryszard Wnuk mne zavedl po strmých, železných schodech hluboko do podpalubí, kde už na mne čekal hlavní lodní inženýr Zbyszko Felski.


Ukázal mi dva obrovské motory, každý o výkonu 7.000 ks. Loď tedy pohání 14.000 koní a spotřebují za cestu do Trelleborgu a zpět do Swinoujscie, což je zhruba 380 km cca 16.000 l nafty. Další zajímavostí jsou opět dva velké, japonské agregáty. Zásobují celou loď elektrickým proudem. Do kabin jde 220 V, všechny přístroje však jsou napájeny proudem o 400 V. Oba dva nicméně pracují pouze při manévrech v přístavech a při obtížných situacích za bouře. Po vyplutí na volné moře za příznivých podmínek stačí k provozu pouze jeden.

Relativně malá skříň je tzv. stabilizátor. Ten sleduje výkyvy lodi. Pokud se za silného větru a bouře zvednou vlny nad určitou mez, vysune na bocích jakási 2m široká a 4m dlouhá křídla, která zajišťují lepší stabilitu.

Ovládací panel, u kterého sedí Ing. Zbyszko Felski, kontroluje činnost veškerého zařízení ve strojovně. Dva monitory mohou obsluze ukázat jakoukoliv závadu, či nesprávnou činnost strojů.


Na posledním snímku je zcela běžná dílna. Stejně jako v autodopravě, musí i zde být neustále k dispozici mechanik, který je schopen uvést loď v případě poruchy do takového stavu, aby mohla bezpečně dovézt pasažéry a náklad do přístavu.

Po prohlídce a nafocení strojovny mne pan Felski, velice přátelský a milý člověk pozval do své kajuty, pohostil kávou a keksy a dal se do vyprávění o životě na moři. Celkem pětatřicetičlenná posádka zde tráví polovinu svého života. 14 dní na moři, 14 dní doma. A tak to jde stále dokola.

S podobnou ochotou jsem se doposud setkal pouze na jednom z nejmenších trajektů, na lodi KOPERNIK. O tom ale zase až příště.

Z Honzových cest vzniká několik cestopisných knih, které je možné získat na adrese http://www.pho­tojankrasa.com/


Chtěl bych vás formou reportáži provést Skandinávií, konkrétně Švédskem a Norskem. Nejprve se ale do těchto zemí musíme nějak dostat. Proto začnu u trajektů a lodí, které převážejí pasažéry z německého Rostocku a polského přístavu Swinoujscie do švédských přístavních měst Trelleborg a Ystad.

Na velkých trajektech se mi podařilo udělat několik exkluzivních reportáží. Díky tomu vám budu moci přiblížit nejen život na palubách, které si komfortem mnohdy nezadají s nejluxusnějšími hotely, ale i do míst, kam se běžný pasažér jen tak nedostane. Podíváme se spolu na kapitánský můstek i hluboko do podpalubí, do strojoven, kde tlučou obrovská srdce těchto námořních kolosů.

{{reklama()}}

O vytížení lodí se starají hansovní společnosti „TT-LINE“, „SCAN-LINE“ a „UNITTY-LINE“. Je jich samozřejmě víc, ale my si budeme povídat o těchto třech, respektive o některých jejich lodích. V přiložené galerii si můžete prohlédnout trajekty TOM SOWYER, HUCLEBERY FINN, NILS DUCK, MECLENBURG, ROBIN HOOD, SCANE a PETER PAN. To jsou lodě zastupované dvěma prvními, německými a švédskými společnostmi. O trajektech POLONIA, SCANIA, KOPERNIK, JAN SWIDNIECKY, GRYF a *GALILEUSZ *, zastoupenými polskou společností UNITY-LINE si toho povíme trochu víc. Plavil jsem se mnohokrát na všech jmenovaných lodích, ale kuchařské umění, lidský přístup a vstřícnost polských posádek mi nějak více přirostly k srdci.

První lodí, jejíž kapitán Waldemar Frankiewicz, hlavní steward Ryszard Wnuk a hlavní lodní inženýr Zbyszko Felski mi umožnili přístup do míst přísně „tabu“, byl Galileusz. Nepatří rozhodně k největším, ale i tak jsou její parametry úctyhodné.


Tento 152,42m dlouhý, 23,40m široký a cca 20 m vysoký trajekt o výtlaku 15848t, s ponorem 6m, byl postaven v loděnicích Van der Giesen – De Noord B.V. Holland v roce 1992. Kompletně přestavěn a zmodernizován byl v r. 2006 a je registrován v přístavu Limasol. Majitelem je firma Euroafrica Shipping Lines a plaví se pod Cyperskou Vlajkou.

Na dvě, z celkem deseti palub, které slouží jako nákladní, se vejde až 100 kamionů. Pasažérům jsou zde k dispozici pohodlné a vkusně vybavené kajuty se vším komfortem, herny, jídelna s velkou obrazovou televizí, recepce, shopy a samozřejmě tzv. sluneční paluby, na kterých můžete trávit čas za pěkného počasí.

Kapitánský můstek

Na kapitánském můstku jsem měl tu čest sledovat perfektní práci a souhru kapitána Waldemara Frankiewicze , prvního důstojníka a kormidelníka.


Dle kapitánova příkazu jsem se dostavil přesně 10 minut před vyplutím na můstek, bylo mi umožněno nafotit pár záběrů. Do dnes mi není jasné, jak se mohou v tom množství echolotů, různých pák a ovládacích panelů vyznat. Pak už jsem jen poslouchal příkazy kapitána a jejich přesné plnění.

Přístavní personál odpoutal silná lana, poutající loď k tzv. pacholatům, navijáky je vytáhly na palubu, motory byly spuštěny a kolos se pomaličku dával do pohybu.

„ 10 vlevo „ zněl stručný příkaz kapitána. První důstojník rozkaz opakoval, kormidelník jej vykonal a opakoval splnění „ 10 vlevo“. Pak už následovaly krátké a stejně stručné příkazy, které byly do puntíku vykonány. „ 8 vpravo“, „2 vlevo“ atd. Obrovský trajekt se pomaličku proplétal mezi zakotvenými loděmi , s centimetrovou přesností míjel přístavní mola a bóje a po chvíli jsme vypluli bez sebemenší kolize na volné moře.

Skvělý zážitek. Snad jsem vám jej aspoň v tomto stručném popisu trošku přiblížil.

Strojovna

Po návštěvě kapitánského můstku jsem byl pozván na nafocení strojovny. Stále ochotný a usměvavý hl. steward Ryszard Wnuk mne zavedl po strmých, železných schodech hluboko do podpalubí, kde už na mne čekal hlavní lodní inženýr Zbyszko Felski.


Ukázal mi dva obrovské motory, každý o výkonu 7.000 ks. Loď tedy pohání 14.000 koní a spotřebují za cestu do Trelleborgu a zpět do Swinoujscie, což je zhruba 380 km cca 16.000 l nafty. Další zajímavostí jsou opět dva velké, japonské agregáty. Zásobují celou loď elektrickým proudem. Do kabin jde 220 V, všechny přístroje však jsou napájeny proudem o 400 V. Oba dva nicméně pracují pouze při manévrech v přístavech a při obtížných situacích za bouře. Po vyplutí na volné moře za příznivých podmínek stačí k provozu pouze jeden.

Relativně malá skříň je tzv. stabilizátor. Ten sleduje výkyvy lodi. Pokud se za silného větru a bouře zvednou vlny nad určitou mez, vysune na bocích jakási 2m široká a 4m dlouhá křídla, která zajišťují lepší stabilitu.

Ovládací panel, u kterého sedí Ing. Zbyszko Felski, kontroluje činnost veškerého zařízení ve strojovně. Dva monitory mohou obsluze ukázat jakoukoliv závadu, či nesprávnou činnost strojů.


Na posledním snímku je zcela běžná dílna. Stejně jako v autodopravě, musí i zde být neustále k dispozici mechanik, který je schopen uvést loď v případě poruchy do takového stavu, aby mohla bezpečně dovézt pasažéry a náklad do přístavu.

Po prohlídce a nafocení strojovny mne pan Felski, velice přátelský a milý člověk pozval do své kajuty, pohostil kávou a keksy a dal se do vyprávění o životě na moři. Celkem pětatřicetičlenná posádka zde tráví polovinu svého života. 14 dní na moři, 14 dní doma. A tak to jde stále dokola.

S podobnou ochotou jsem se doposud setkal pouze na jednom z nejmenších trajektů, na lodi KOPERNIK. O tom ale zase až příště.

Z Honzových cest vzniká několik cestopisných knih, které je možné získat na adrese http://www.pho­tojankrasa.com/