Connect with us

Technické zajímavosti

Trajektem přes vlny Baltu

Na velkých trajektech se mi podařilo udělat několik exkluzivních
reportáží. Díky tomu vám budu moci přiblížit nejen život na palubách,
které si komfortem mnohdy nezadají s nejluxusnějšími hotely, ale
i do míst, kam se běžný pasažér jen tak nedostane. Podíváme se
spolu na kapitánský můstek i hluboko do podpalubí, do strojoven, kde
tlučou obrovská srdce těchto námořních kolosů.

Published

on


Chtěl bych vás formou reportáži provést Skandinávií, konkrétně Švédskem a Norskem. Nejprve se ale do těchto zemí musíme nějak dostat. Proto začnu u trajektů a lodí, které převážejí pasažéry z německého Rostocku a polského přístavu Swinoujscie do švédských přístavních měst Trelleborg a Ystad.

Na velkých trajektech se mi podařilo udělat několik exkluzivních reportáží. Díky tomu vám budu moci přiblížit nejen život na palubách, které si komfortem mnohdy nezadají s nejluxusnějšími hotely, ale i do míst, kam se běžný pasažér jen tak nedostane. Podíváme se spolu na kapitánský můstek i hluboko do podpalubí, do strojoven, kde tlučou obrovská srdce těchto námořních kolosů.

{{reklama()}}

O vytížení lodí se starají hansovní společnosti „TT-LINE“, „SCAN-LINE“ a „UNITTY-LINE“. Je jich samozřejmě víc, ale my si budeme povídat o těchto třech, respektive o některých jejich lodích. V přiložené galerii si můžete prohlédnout trajekty TOM SOWYER, HUCLEBERY FINN, NILS DUCK, MECLENBURG, ROBIN HOOD, SCANE a PETER PAN. To jsou lodě zastupované dvěma prvními, německými a švédskými společnostmi. O trajektech POLONIA, SCANIA, KOPERNIK, JAN SWIDNIECKY, GRYF a *GALILEUSZ *, zastoupenými polskou společností UNITY-LINE si toho povíme trochu víc. Plavil jsem se mnohokrát na všech jmenovaných lodích, ale kuchařské umění, lidský přístup a vstřícnost polských posádek mi nějak více přirostly k srdci.

První lodí, jejíž kapitán Waldemar Frankiewicz, hlavní steward Ryszard Wnuk a hlavní lodní inženýr Zbyszko Felski mi umožnili přístup do míst přísně „tabu“, byl Galileusz. Nepatří rozhodně k největším, ale i tak jsou její parametry úctyhodné.


Tento 152,42m dlouhý, 23,40m široký a cca 20 m vysoký trajekt o výtlaku 15848t, s ponorem 6m, byl postaven v loděnicích Van der Giesen – De Noord B.V. Holland v roce 1992. Kompletně přestavěn a zmodernizován byl v r. 2006 a je registrován v přístavu Limasol. Majitelem je firma Euroafrica Shipping Lines a plaví se pod Cyperskou Vlajkou.

Na dvě, z celkem deseti palub, které slouží jako nákladní, se vejde až 100 kamionů. Pasažérům jsou zde k dispozici pohodlné a vkusně vybavené kajuty se vším komfortem, herny, jídelna s velkou obrazovou televizí, recepce, shopy a samozřejmě tzv. sluneční paluby, na kterých můžete trávit čas za pěkného počasí.

Kapitánský můstek

Na kapitánském můstku jsem měl tu čest sledovat perfektní práci a souhru kapitána Waldemara Frankiewicze , prvního důstojníka a kormidelníka.


Dle kapitánova příkazu jsem se dostavil přesně 10 minut před vyplutím na můstek, bylo mi umožněno nafotit pár záběrů. Do dnes mi není jasné, jak se mohou v tom množství echolotů, různých pák a ovládacích panelů vyznat. Pak už jsem jen poslouchal příkazy kapitána a jejich přesné plnění.

Přístavní personál odpoutal silná lana, poutající loď k tzv. pacholatům, navijáky je vytáhly na palubu, motory byly spuštěny a kolos se pomaličku dával do pohybu.

„ 10 vlevo „ zněl stručný příkaz kapitána. První důstojník rozkaz opakoval, kormidelník jej vykonal a opakoval splnění „ 10 vlevo“. Pak už následovaly krátké a stejně stručné příkazy, které byly do puntíku vykonány. „ 8 vpravo“, „2 vlevo“ atd. Obrovský trajekt se pomaličku proplétal mezi zakotvenými loděmi , s centimetrovou přesností míjel přístavní mola a bóje a po chvíli jsme vypluli bez sebemenší kolize na volné moře.

Skvělý zážitek. Snad jsem vám jej aspoň v tomto stručném popisu trošku přiblížil.

Strojovna

Po návštěvě kapitánského můstku jsem byl pozván na nafocení strojovny. Stále ochotný a usměvavý hl. steward Ryszard Wnuk mne zavedl po strmých, železných schodech hluboko do podpalubí, kde už na mne čekal hlavní lodní inženýr Zbyszko Felski.


Ukázal mi dva obrovské motory, každý o výkonu 7.000 ks. Loď tedy pohání 14.000 koní a spotřebují za cestu do Trelleborgu a zpět do Swinoujscie, což je zhruba 380 km cca 16.000 l nafty. Další zajímavostí jsou opět dva velké, japonské agregáty. Zásobují celou loď elektrickým proudem. Do kabin jde 220 V, všechny přístroje však jsou napájeny proudem o 400 V. Oba dva nicméně pracují pouze při manévrech v přístavech a při obtížných situacích za bouře. Po vyplutí na volné moře za příznivých podmínek stačí k provozu pouze jeden.

Relativně malá skříň je tzv. stabilizátor. Ten sleduje výkyvy lodi. Pokud se za silného větru a bouře zvednou vlny nad určitou mez, vysune na bocích jakási 2m široká a 4m dlouhá křídla, která zajišťují lepší stabilitu.

Ovládací panel, u kterého sedí Ing. Zbyszko Felski, kontroluje činnost veškerého zařízení ve strojovně. Dva monitory mohou obsluze ukázat jakoukoliv závadu, či nesprávnou činnost strojů.


Na posledním snímku je zcela běžná dílna. Stejně jako v autodopravě, musí i zde být neustále k dispozici mechanik, který je schopen uvést loď v případě poruchy do takového stavu, aby mohla bezpečně dovézt pasažéry a náklad do přístavu.

Po prohlídce a nafocení strojovny mne pan Felski, velice přátelský a milý člověk pozval do své kajuty, pohostil kávou a keksy a dal se do vyprávění o životě na moři. Celkem pětatřicetičlenná posádka zde tráví polovinu svého života. 14 dní na moři, 14 dní doma. A tak to jde stále dokola.

S podobnou ochotou jsem se doposud setkal pouze na jednom z nejmenších trajektů, na lodi KOPERNIK. O tom ale zase až příště.

Z Honzových cest vzniká několik cestopisných knih, které je možné získat na adrese http://www.pho­tojankrasa.com/


Chtěl bych vás formou reportáži provést Skandinávií, konkrétně Švédskem a Norskem. Nejprve se ale do těchto zemí musíme nějak dostat. Proto začnu u trajektů a lodí, které převážejí pasažéry z německého Rostocku a polského přístavu Swinoujscie do švédských přístavních měst Trelleborg a Ystad.

Na velkých trajektech se mi podařilo udělat několik exkluzivních reportáží. Díky tomu vám budu moci přiblížit nejen život na palubách, které si komfortem mnohdy nezadají s nejluxusnějšími hotely, ale i do míst, kam se běžný pasažér jen tak nedostane. Podíváme se spolu na kapitánský můstek i hluboko do podpalubí, do strojoven, kde tlučou obrovská srdce těchto námořních kolosů.

{{reklama()}}

O vytížení lodí se starají hansovní společnosti „TT-LINE“, „SCAN-LINE“ a „UNITTY-LINE“. Je jich samozřejmě víc, ale my si budeme povídat o těchto třech, respektive o některých jejich lodích. V přiložené galerii si můžete prohlédnout trajekty TOM SOWYER, HUCLEBERY FINN, NILS DUCK, MECLENBURG, ROBIN HOOD, SCANE a PETER PAN. To jsou lodě zastupované dvěma prvními, německými a švédskými společnostmi. O trajektech POLONIA, SCANIA, KOPERNIK, JAN SWIDNIECKY, GRYF a *GALILEUSZ *, zastoupenými polskou společností UNITY-LINE si toho povíme trochu víc. Plavil jsem se mnohokrát na všech jmenovaných lodích, ale kuchařské umění, lidský přístup a vstřícnost polských posádek mi nějak více přirostly k srdci.

První lodí, jejíž kapitán Waldemar Frankiewicz, hlavní steward Ryszard Wnuk a hlavní lodní inženýr Zbyszko Felski mi umožnili přístup do míst přísně „tabu“, byl Galileusz. Nepatří rozhodně k největším, ale i tak jsou její parametry úctyhodné.


Tento 152,42m dlouhý, 23,40m široký a cca 20 m vysoký trajekt o výtlaku 15848t, s ponorem 6m, byl postaven v loděnicích Van der Giesen – De Noord B.V. Holland v roce 1992. Kompletně přestavěn a zmodernizován byl v r. 2006 a je registrován v přístavu Limasol. Majitelem je firma Euroafrica Shipping Lines a plaví se pod Cyperskou Vlajkou.

Na dvě, z celkem deseti palub, které slouží jako nákladní, se vejde až 100 kamionů. Pasažérům jsou zde k dispozici pohodlné a vkusně vybavené kajuty se vším komfortem, herny, jídelna s velkou obrazovou televizí, recepce, shopy a samozřejmě tzv. sluneční paluby, na kterých můžete trávit čas za pěkného počasí.

Kapitánský můstek

Na kapitánském můstku jsem měl tu čest sledovat perfektní práci a souhru kapitána Waldemara Frankiewicze , prvního důstojníka a kormidelníka.


Dle kapitánova příkazu jsem se dostavil přesně 10 minut před vyplutím na můstek, bylo mi umožněno nafotit pár záběrů. Do dnes mi není jasné, jak se mohou v tom množství echolotů, různých pák a ovládacích panelů vyznat. Pak už jsem jen poslouchal příkazy kapitána a jejich přesné plnění.

Přístavní personál odpoutal silná lana, poutající loď k tzv. pacholatům, navijáky je vytáhly na palubu, motory byly spuštěny a kolos se pomaličku dával do pohybu.

„ 10 vlevo „ zněl stručný příkaz kapitána. První důstojník rozkaz opakoval, kormidelník jej vykonal a opakoval splnění „ 10 vlevo“. Pak už následovaly krátké a stejně stručné příkazy, které byly do puntíku vykonány. „ 8 vpravo“, „2 vlevo“ atd. Obrovský trajekt se pomaličku proplétal mezi zakotvenými loděmi , s centimetrovou přesností míjel přístavní mola a bóje a po chvíli jsme vypluli bez sebemenší kolize na volné moře.

Skvělý zážitek. Snad jsem vám jej aspoň v tomto stručném popisu trošku přiblížil.

Strojovna

Po návštěvě kapitánského můstku jsem byl pozván na nafocení strojovny. Stále ochotný a usměvavý hl. steward Ryszard Wnuk mne zavedl po strmých, železných schodech hluboko do podpalubí, kde už na mne čekal hlavní lodní inženýr Zbyszko Felski.


Ukázal mi dva obrovské motory, každý o výkonu 7.000 ks. Loď tedy pohání 14.000 koní a spotřebují za cestu do Trelleborgu a zpět do Swinoujscie, což je zhruba 380 km cca 16.000 l nafty. Další zajímavostí jsou opět dva velké, japonské agregáty. Zásobují celou loď elektrickým proudem. Do kabin jde 220 V, všechny přístroje však jsou napájeny proudem o 400 V. Oba dva nicméně pracují pouze při manévrech v přístavech a při obtížných situacích za bouře. Po vyplutí na volné moře za příznivých podmínek stačí k provozu pouze jeden.

Relativně malá skříň je tzv. stabilizátor. Ten sleduje výkyvy lodi. Pokud se za silného větru a bouře zvednou vlny nad určitou mez, vysune na bocích jakási 2m široká a 4m dlouhá křídla, která zajišťují lepší stabilitu.

Ovládací panel, u kterého sedí Ing. Zbyszko Felski, kontroluje činnost veškerého zařízení ve strojovně. Dva monitory mohou obsluze ukázat jakoukoliv závadu, či nesprávnou činnost strojů.


Na posledním snímku je zcela běžná dílna. Stejně jako v autodopravě, musí i zde být neustále k dispozici mechanik, který je schopen uvést loď v případě poruchy do takového stavu, aby mohla bezpečně dovézt pasažéry a náklad do přístavu.

Po prohlídce a nafocení strojovny mne pan Felski, velice přátelský a milý člověk pozval do své kajuty, pohostil kávou a keksy a dal se do vyprávění o životě na moři. Celkem pětatřicetičlenná posádka zde tráví polovinu svého života. 14 dní na moři, 14 dní doma. A tak to jde stále dokola.

S podobnou ochotou jsem se doposud setkal pouze na jednom z nejmenších trajektů, na lodi KOPERNIK. O tom ale zase až příště.

Z Honzových cest vzniká několik cestopisných knih, které je možné získat na adrese http://www.pho­tojankrasa.com/

Continue Reading

Technické zajímavosti

Praktické pomůcky pro práci kdekoliv. Stojany na notebooky i přenosné monitory MISURA

Published

on

Práce s počítačem se neodehrává pouze v dobře zařízené kanceláři. Občas je potřeba dodělat resty doma, nebo si vzít práci s sebou na chatu. A jak to udělat, aby vás ani v takové situaci při sezení za počítačem nic nebolelo a dosáhli jste podobného komfortu jako v kanceláři? Značka MISURA přišla hned se dvěma řešeními, které s tím mohou pomoci.

Praktické přenosné monitory

Koukat na malou obrazovku notebooku je v mnoha případech poměrně problém. Potřebujete jasně vidět obraz, ale na malé ploše je to nepříjemné, což značně ztěžuje práci a způsobuje bolest očí. Pokud si od toho chcete trochu pomoci, jsou dobrým řešením přenosné monitory. Ty se dají umístit k běžné obrazovce, čímž dojde k jejímu zvětšení. Takové monitory od značky MISURA jsou skladné a lehké, takže i snadno přenosné v brašně na notebook či jiné tašce. Nepřidělají vám starosti navíc, ale naopak s nimi získáte lepší podmínky pro práci v méně tradičních podmínkách.

Ergonomické stojany na notebooky

Podobný problém jako s obrazovkou může nastat při umístění notebooku. S tím ale pomohou praktické ergonomické stojany na notebook. Ty jsou navrženy tak, aby bylo možné přístroj umístit do optimální pozice, která je zdravá pro lidská záda a napomáhá lépe zvládat i delší sezení. K dispozici jsou varianty pro pevné použití, ale i praktické skládací stojany, které snadno přenesete na potřebné místo. Stačí si tak zvolit, jakou variantu nejvíce využijete.

Přidejte trochu regenerace i pro své svaly

A jakmile práce za počítačem končí, je na čase kompenzovat sezení trochou pohybu. Pořádný trénink se ale většinou neobejde bez namožených svalů. A přesně tady pomůže speciální masážní pistole. Snadno s ní promasírujete problematickou partii a podpoříte tak efektivní obnovu jednotlivých buněk. Díky tomu bude regenerace o něco rychlejší a efektivnější.

Continue Reading

Technické zajímavosti

4 důvody, proč používat ochranná skla na iPhone

Published

on

Pokud jste si koupili iPhone, zřejmě se poohlížíte i po dalším příslušenství, které chrání displej i samotné zařízení. V první řadě byste měli myslet na tvrzené sklo, protože oprava rozbité obrazovky vyjde na několik tisíc korun. Stejně tak do košíku vložte ještě obal, jímž zase předcházíte tomu, aby se poškodila záda smartphonu.

Jestliže si říkáte, že ochranná skla na iPhone jsou zbytečná, potom jste na omylu. Existuje hned několik důvodů, proč si tvrzené sklo pořídit.

1. Oči se méně namáhají

Ochranná skla s matnou povrchovou úpravou zajišťují, aby nebyly odrazy tak výrazné, čímž se rozptylují odlesky. Potlačením světla se zlepšuje i viditelnost obrazovky.

2. Chrání před nečistotami

Vzhledem k tomu, že iPhone neustále používáte, hromadí se na něm bakterie. Některá skla mají antimikrobiální vlastnosti a také disponují povrchovou úpravou, která odpuzuje prach. Velké oblíbenosti se těší skla s lipofóbní vrstvou, na níž nezůstávají otisky prstů, a s hydrofobní vrstvou odpuzující vodu.

3. Poskytuje soukromí

Tvrzená skla mají takovou povrchovou úpravu, aby na obrazovku nešlo vidět z jiného úhlu. Zabráníte tak zvídavým pohledům ostatních cestujících v městské hromadné dopravě.

4. Displej se nerozbije

Sice nové modely iPhonů mají pevnou obrazovku, ovšem není chráněna proti rozbití. Když vám iPhone spadne na kamínek, ihned se displej rozbije. Sklo má takové riziko snižovat. Zabraňuje škrábancům a skvrnám.

Jestliže si chcete koupit sklo na iPhone, podívejte se na nabídku e-shopu iPouzdro.cz, kde jsou třeba i bezdrátová nabíječka do auta, pouzdra, sluchátka, stojánky a podobně. Sortiment je vskutku široký a přijde si na své majitel jakéhokoliv modelu. V neposlední řadě v internetovém obchodě najdete i příslušenství pro ostatní jablečná zařízení.

Continue Reading

Technické zajímavosti

Vyřešte výkup auta za hotové

Published

on

Koupili jste si nové vozidlo a potřebujete se zbavit toho starého? Stojí vám doma nepojízdný vrak, s nímž si nevíte rady? Chtěli byste se zbavit dodávky nebo užitkového vozidla? Žádný problém. Tohle všechno lze vyřešit velmi rychle díky společnosti ZAHOTOVÉ.

Jak napovídá název, tato firma vykupuje vozidla za peníze v hotovosti na ruku. Dobrou zprávou je, že nabízí nejen výkup osobních automobilů, ale také výkup stavebních strojů a nákladních vozidel – viz https://zahotove.cz/vykup-nakladnich-vozidel/.

Kolik peněz dostanete? Zeptejte se online

Jde vám o rychlost, nebo spíše o co nejvíce peněz za váš vůz? S ZAHOTOVÉ získáte obě. Výkupní ceny jsou velmi příznivé, a kromě toho se částku dozvíte už předem. Stačí na webu vyplnit formulář a zástupce firmy se vám obratem ozve s cenovou nabídkou. Ve vlastním zájmu se snažte vyplnit všechny údaje co nejpoctivěji, před prodejem tak jako tak probíhá prohlídka, takže na uvedení nepravdivých informací by se přišlo.

Zástupce si pro vůz přijede až k vám

Dobrá zpráva pro všechny časově zaneprázdněné. Vůz nemusíte nikam vozit, funguje to přesně naopak. Zástupce společnosti si pro něj přijede až do místa vašeho bydliště, kamkoliv po ČR. Vhodný termín si samozřejmě dohodnete na míru dle vašich časových možností.

Přímo na místě technik auto zkontroluje, případně mírně upraví částku, kterou vám za auto poskytne. Sepíšete smlouvu a tím pro vás vyřizování končí. Vše je hotovo, auta jste se zbavili.

ZAHOTOVÉ od vás vykoupí cokoliv

Podmínky společnosti jsou velmi příznivé, vykupuje téměř všechno, co má čtyři kola. Kola jsou podmínkou, aby se vozidlo dalo odvézt. Překážkou není špatný technický stav ani to, že bylo auto již bourané. Vykupují se taktéž vozidla s propadlou STK, veterány, užitkové stroje, případně úplně nepojízdné vraky. Na značce, modelu, tom, zda jde o vůz firemní či soukromý, vůbec nezáleží. Odkoupí od vás dokonce auto, které nemá doplacený leasing. Více informací najdete přímo na https://zahotove.cz/.

Continue Reading