Pinnacles aneb zajížďka 616 kilometrů

Náš úplně původní záměr jet z Perthu hned dolů na jih jsme
nahradili novým plánem a to zajet se podívat ještě severně nad Perth na
velkou australskou zajímavost – geologické útvary Pinnacles. Ani jsme
mapu nijak důkladně nestudovali, neboť plán byl jasný – chceme tuto
raritu vidět.

Náš úplně původní záměr jet z Perthu hned dolů na jih jsme nahradili novým plánem a to zajet se podívat ještě severně nad Perth na velkou australskou zajímavost – geologické útvary Pinnacles. Ani jsme mapu nijak důkladně nestudovali, neboť plán byl jasný – chceme tuto raritu vidět. Naši hostitelé nám jen tak mezi řečí řekli, že je to od nich nějakých 150 km. A tak jsme tedy počítali celkem s 300 km a 3–4 dny jízdy. Realita byla ovsem jiná.

Cesta na sever


Směrem tam jsme se rozhodli pro pobřežní silnici Ocean Reef Road vedoucí z přístavu Fremantle podél oceánu směr Lancelin. Zpět jsme zvolili vnitrozemskou Brand Highway, abychom pokaždé nejeli to samé. Pobřežní cesta se různe klikatila přímořskými letovisky a my se cítili jako v botanické zahradě. Parky jsou totiž všude plné nádherných stromu a květin. První noc jsme nocovali v krásném jehličnatém lese na písečném podkladu. Spali jsme si jako v bavlnce. Další dny se již krajina mění, stromu ubývá a my projíždíme převážně nekonečnými úseky australské buše.

Počasí a klimatické poměry

Počasí se nám hned při startu umoudřilo a celý týden jsme měli v podstatě jen slunečno. Jen občas nějaké ty obláčky. I když je přes den jen nějakých 25°C, síla slunečních paprsku je tu u protinožců obrovská. Je nutné se stále mazat krémem a dávat si pozor. Jenže když celý den šlapete na kole a tělo je v podstatě jen v jedné poloze, nějaké tomu drobnému spálení se jen těžko uniknete. Některé partie jsou totiž celý den vystaveny bez hnutí přímému záření. Teplota přes noc ale hodně klesá a pohybuje se kolem 10°C, takže v mém slabém spacáku je občas zima a musím se řádně obléknout.

Denní harmonogram


Vstáváme kolem 5:30–6:30. Obvykle hodinku nám trvá, než se vždy sbalíme, složíme stan a naložíme vše na kolo. Poté se snažíme ujet vždy nějakých 10–30 km a pak teprve snídáme. Další pauzy jsou pak vždy po 15–30 km. Kolem 13.-15. hodiny si dáváme delší obědovou pauzu, při které kromě baštění a odpočívání sušíme také stan, který vždy přes noc navlhne hodně rosou. Vzhledem k tomu, že se tady v Austrálii stmívá už kolem 18:30 hodin, jsme nuceni už takto brzy končit jízdu. Spát chodíme tedy nejpozději kolem 19:30–20:00. Spánku máme tedy zatím až až. Radši bychom chodili spát později a ještě něco ujeli. Noční jízda na kole se tady zásadně nedoporučuje, neboť hrozí střety s kamióny, tzv. Road Trains. Nocujeme stále volně v přírodě. Zatím jsme neměli problém vždy nějaké vhodné místo najít. Denní plán 80 kilometrů překonáváme. Průměr nám zatím vychází přes 100 km denně, což při daných teplotách a váze plně naložených kol je celkem dost.

Potraviny a voda

Obchody s potravinami a místa s vodou tu nejsou tak běžnou věci jako u nás v Evropě. S tím se musí počítat a podle toho také plánovat kolik vody tahat s sebou na další úsek. Zatím jsme narazili na úseky, kde třeba na 150 km nebyla možnost žádného nákupu. Nejdelší úseky bez vody měly zatím max 50 km. To se ještě dá. Bude to ale horší – hlavně pak na jihu v poušti.

Převážně se stravujeme podobnými věcmi, na které jsme zvyklí od nás z domova nebo jiných cest po Evropě. Na jídelníčku máme tedy chléb (bohužel toustový, jiný tu nemají), sýry, salám, corn flakes, rýže či nudle s nějakou omáčkou, muesli, ovoce a samozřejmě nějaké ty sladkosti na dobytí energie.

První setkání s klokany


Než jsme prvně narazili na divoce žijící klokany, viděli jsme jedno stádo za ohradou nějaké farmy – asi je zde chovají na maso. Mimo to bohužel denně míjíme podél silnice plno přejetých klokanů a jiných zvířat. Jsou to opravdu smutné pohledy. Klokani se prý rádi v noci válí po vyhřátém asfaltu a pak to pro ně končívá takto tragicky.

V národním parku Nambung nocujeme volně v buši. Probouzíme se do krásného rána a když vylézáme ze stanu, nestíháme se divit. Kousíček za naším stanem „panáčkují“ 3 klokani a pozorují vetřelce (nás). Je to úžasný zážitek vidět tyto australské symboly takto volně v přírodě. Jsme nadšeni. Později nám dokonce několik klokanů přeskákalo přes cestu. Viděli jsme již také několik divokých emu, králíky a též asi 50 cm velké ještěry zvané bobtails.

Renča terčem agresivního útoku

Na jedné ze zastávek na benzínové pumpě byla Renča opakovaně napadána agresivním ptákem magpie vypadajícím trošku jako česká straka. Straka neustále nalétávala na její hlavu. Když už jsme odjížděli, byl jeden nálet tak silný, že Renča dokonce spadla z kola. Nic se ale naštěstí nestalo. Žádná újma na zdraví ani na vybavení. Později jsme se dozvěděli, že tito ptáci v době hnízdění takto hlídají své teritorium a je třeba mít se před nimi na pozoru.

Pinnacles


Tyto pozoruhodné a tajuplné vápencové útvary připomínající les vížek a sloupců se nacházejí asi 270 km severně nad Perthem poblíž městečka Cervantes. Pinnacles vznikly podpovrchovou erozí a vlivem stálých JZ větru se zbavily písku, který je pohřbíval. Největší z útvaru dosahují až 4 metrů na výšku. Mezi těmito útvary vede dokonce 3,5 km dlouhý okruh, kde se smí jezdit autem. To nás absolutně šokovalo. Ihned bychom to zakázali být správci parku. Taková geologická zajímavost a oni zde povolí v bezprostřední blízkosti dopravu. Bohužel lenivost a pohodlnost mají přednost před ochranou přírody. No ale když už tudy tedy vedla cesta, projeli jsme si to celé na kole, abychom mohli nafotit pár snímku i s našimi koly. Jako důkaz toho, že jsme tam opravdu dojeli. U Pinnacles jsme celkem strávili 3,5 hodiny. Byl to opravdu fascinující zážitek. Vůbec nelitujeme té dlouhé zajížďky sem.

Martin a Renata obětí tasmánského čerta

V parku Pinnacles jsme narazili na mladého Tasmánce a po kratším rozhovoru jsme se s ním domluvili, že nás i s koly vezme těch skoro 300 km do Perthu autem. Byli jsme moc rádi, neboť, tahleta neplánovaná zajížďka navíc nám sebrala hodně času a nechtěli jsme jet zpět tou samou trasou, kterou jsme již znali. Domluvili jsme se s ním, že si nezávisle prohlídneme Pinnacles a pak se setkáme na parkingu před parkem. Když jsme se ho ptali, v kolik tam máme být, tak furt jen odpovídal: „No stress, don’t worry“ (žádný stres, buďte v klidu). Jaké bylo ale naše zklamání, když jsme přijeli na parking a on tam nebyl. Byl to šok! Tak moc jsme se těšili, že si ušetříme 3 dny šlapání po nám již známé trase. Nezbývalo nám tedy nic jiného, než šlápnout do pedálů a vyrazit zpět na vlastní pohon. Po pár km jsme chytli navíc ještě defekt, takže nálada byla o to horší. Ve skrytu duše jsme doufali, že by na nás nás Tasmánec mohl ještě čekat v o 17 km vzdáleném Cervantes. Nestalo se. Nečekal. Čert jeden, Tasmánec!

Doprava

Hustota dopravy je celkem velká, neustále je třeba mít se na pozoru. Síť silnic tady není nijak velká. Nedá se tedy jednoduše jet po vedlejších, jak jsme tomu zvyklí z Evropy. Denně se setkáváme s kamióny „Road trains“ (silniční vlaky). Jedna se o tahače, které za sebou táhnou táhnou několik návěsů či vleků. Doposud jsme narazili na nejdelší, který měl celkem kolem 35 metrů. Jsou to obrovské kolosy, které se jen tak před něčím nezastaví a trvá jim několik set metrů než zabrzdí.

Příroda

Krajina je tu na západě zatím velmi různorodá. Jsou tu lesy, háje, pastviny, sady, ale hlavně nekonečné úseky australské buše. Je právě jaro a tak tu kvete plno nádherných rostlin. Ve dvou dolinách s potoky jsme objevili stovky květů podobných nám známým bílým kalám. Byla to nádhera. Velmi nás také zaujala kytička „Klokaní tlapka“ – takový zajímavý červenozelený chlupatý květ.

Setkání


V neděli jsme potkali první dálkové cyklisty jako jsme my. Byl to holandský pár okolo čtyřicítky. Jejich cílem cestování je objetí celé Austrálie na kole – asi 20.000 km! Mají na to ale celý rok. Oproti ním jsme tedy s našimi 6–7 tisíci km jako začátečníci. Holanďané prý už na své cestě potkali více „dálkoplazů“, ale Renča prý je první ženou. Ostatní byli vždy muži.

Nevysvětlitelné

Na jednom asi 1 km dlouhém úseku, který evidentně vedl mírně z kopce a ani nefoukal žádný vítr, jsme i při nejvyšším nasazení mohli jet maximálně 12 km/hod. Nedokážu si to vysvětlit. Vedlo to z kopce, vítr nebyl, asfalt se nelepil… Jako kdyby nás nějaká magnetická síla nechtěla pustit vpřed. Pak to najednou zničehonic zmizelo a už jsme šlapali rychlosti 25 km/hod.

Návrat do Perthu

Zpáteční cesta z Pinnacles vedla co nejrychleji do Perthu. Po trase nebylo už nic zajímavého, navíc většinu úseku jsme již znali z cesty na sever. Cesta dolů nám trvala 2 dny. Delší zastávku jsme udělali pouze v samotném centru hlavního města západní Austrálie. Tady jsme si prohlédli pár zajímavostí: „London Court“ – obdoba naší Zlaté uličky, mrakodrapy v centru Perthu, park se zajímavým kostelem atd. Pak už jsme frčeli k naším známým do Attadale, kde nás po týdnu „strádání“ čekala teplá sprcha, měkká postýlka a trošku civilizovaného života.

Máme za sebou tedy prvních 6 dní šlapání a ujeto 616 kilometrů. A tak si dnes dáváme volno a zítra vyrazíme na jih směr Bunbury.

V rámci projektu je zřízen zcela nový web www.cyklocesto­vani.cz, na kterém bude možnost aktuálně sledovat, kde se naši cyklocestovatelé právě vyskytují, jak se jim daří, co zažívají atd.
Cyklocestovatelé Martin a Renáta děkují všem sponzorům, partnerům, kamarádům a dalším, kteří jakkoli přispívají ke zdárnému úspěchu celého projektu!

Zajímavosti, postřehy, nevšednosti

1) směrové cedule podél silnici velmi často neukazují na města, ale na názvy hlavních silnic

2) směrové tabule většinou neobsahují údaj o kilometrové vzdálenosti do dalšího místa

3) automobily značky OPEL se zde prodávají pod jménem HOLDEN

4) v Austrálii jsou helmy pro cyklisty zákonnou povinností

5) příkopy podél silnic jsou hodně zaházené odpadky od projíždějících řidičů – stejný problém jako v Česku

6) jezdí tu velké množství velkých aut typu combi a pick-up

7) v západní Austrálii je plno lomu a dolů – těží se písek, titan, zircon atd.

Fotoreportáž: jezero Titicaca

Ojedinělá loďka s rybářem doplňuje představu o hospodaření
na ostrůvcích, podobně jako pohled na větší ostrovy, na kterých se zdá
roste úroda, ojediněle se pase koník a dva, tři muži pracují.

Z Puna na ostrovy je na jezero Titicaca asi jedna hodina plavby motorovým člunem po jezeře ve výši 3827 n. m.


Ostrůvky, dnes již zřejmě zakořeněné ke dnu, jsou jen převážně turistickou atrakcí. Okraj ostrůvku je lemován chýšemi z rákosu, tu a tam klec s domácím zvířectvem, před chýšemi v půlkruhu sedící ženy, nabízí textilie s inkaickými motivy, svetry, rukavice, atd. Děti pestře oděné se nabízí postát za odměnu před objektivem fotoaparátu či videa. Malé muzeum s vycpanými ptáky, budova školy z lehkých prefabrikátů ruší prostředí.


Realita dokazující, že bez turistů by život na ostrovech nebyl snadný.


Ojedinělá loďka s rybářem doplňuje představu o hospodaření na ostrůvcích, podobně jako pohled na větší ostrovy, na kterých se zdá roste úroda, ojediněle se pase koník a dva, tři muži pracují.


Moderní doba nepatrně zasáhla i na tyto ostrovy, ojediněle je nad chýší sluneční panel, ale i když historie obyvatel ostrovů je podivuhodná, lze se pouze obdivovat vůli v tomto prostředí vytrvat.


Soutěže, cestování a vy – rozhovor s kanoistou Vítězslavem Gebasem

Většina našich čtenářů si možná spojuje cestování
s odpočinkem, dovolenou a cestami za dobrodružstvím a poznáním. Mnoho
lidí ale cestuje z důvodů mnohem prozaičtějších. Jak vnímá
cestování reprezentant ČR kanoista Vítězslav Gebas, se
dozvíte v našem rozhovoru.

Na Vašich webových stránkách jsem našla zajímavou větu, u které jsem se zlehka pousmála. Cituji: „Trénuji od listopadu do konce září. V říjnu je čas volna“. Přitom ještě studujete na fakultě strojní ČVUT Praha. Můžete nám prozradit, jak to všechno lze vůbec stíhat? Jak se skloubí náročné tréninky se studiem a se závody?

Ano a to není veškerá činnost, kterou provozuji. Zabývám se ještě propagací, reklamou a marketingem . A času mi opravdu moc nezbývá. Každý den mám striktně naplánován hodinu po hodině a často mám pouze dvacet minut na přejezd z tréninku do školy nebo na pracovní schůzku. Každý den vstávám v šest hodin a do postele se dostávám kolem jedenácté. V zimním přípravném období mívám dva až tři tréninky každý den, kromě neděle… Tu si nechávám volnou.Recept na to, jak vše stíhat nemám.Ne vždy vše stihnu vždyť i tento rozhovor Vám posílám s malým zpožděním.Často jsou situace stresující, ale mám to raději než nic nedělání. A jak se to dá skloubit?No,nej­dříve si udělám rozvrh ve škole a pak společně s šéftrenérem reprezentace Jirkou Pulterou si sedneme a vyřešíme časy tréninků a jejich množství a v čase, který mi zbude se věnuji ostatním aktivitám.


Z čeho všeho se vlastně takový trénink skládá? Počítám, že krom ježdění na vodě taky posilujete, běháte? Zbývá Vám pak čas ještě na jiné sporty jako lyžování, běžky, cykloturistika a pod.? Máte rád ještě jiný sport nebo není čas už na žádný další?

V zimním přípravném období se trénink skládá z hodin trávených na vodě, posilovně, bazénu, běhu, v tělocvičně. Když je dostatek sněhu, každý víkend trávím na českých horách na běžkách, které kombinuji s jízdou na snowboardu. V závodním období jsem většinu času na vodě a ostatní sporty dělám jako aktivní odpočinek. Vesměs mám rád všechny sporty, některé jsou mi více některé méně sympatické. Nejvíce mě přitahují sporty, kde je určité množství rizika a nutné šikovnosti.

Vítězslav Gebas je reprezentantem ČR v kategorii do 23 let a B teamu mužů ve vodním slalomu na divoké vodě v disciplině C1 singl kanoe. Více se o něm a jeho disciplíně dozvíte na jeho stránkách www.gebas.cz

Předpokládám, že při své kariéře hodně cestujete, jezdíte i na zahraniční soustředění?

Ano, jezdím i na zahraniční soustředění, ale často je to otázka finančních prostředků. V rámci Evropy jsem navštívil většinu zemí. Cestuji automobilem a při větších vzdálenostech se dopravuji letecky. Letošní přípravu jsem absolvoval pouze v České republice a v loňském roce v řeckých Athénách a Nafpaktosu. V budoucnu bych chtěl zimní přípravu trávit měsíc až dva v Australském Penrytu nebo někde v teple , ale jak říkám je to otázka financí a partnerů, kteří mě budou chtít podpořit.

Zůstanou někdy uvnitř Vás ta místa pobytu nebo je tam takový pracovní a sportovní výkon, že ani pořádně nevnímáte, kde vlastně jste?

Určitě vnímám pokaždé, kde jsem a než do dané země odjedu, zjistím si nejvíce informací o místě pobytu a místech, které by bylo dobré navštívit. Čas trávený v zahraničí se snažím maximálně využít. Samozřejmě aby nebyla narušena kvalita tréninku a přípravy.


Máte v Česku nebo někde ve světě místo, které je Vašemu srdci nejbližší? Místo, kam se rád vracíte?

Vracím se rád tam, kde je mi dobře. Rád se vracím do jižních Čech, pod lipenskou přehradu. Je tam parádní voda i příroda okolo. A když vyjde počasí tak je to úplně bájo. V cizině se mi líbí ve Španělsku nejen proto, že se španělsky učím, ale i kvůli místu Seo de Urchel, kde jsem závodil na světovém poháru v roce 2004. Je to těsně pod Pyrenejemi a kousek od Andorry.

Takže se spíš dá říci, že Vaše sportovní aktivity jsou spojené doslova a do písmene s neustálým cestováním. Cestujete rád nebo Vás to už někdy zmáhá?

Cestuji opravdu hodně. Během týdne někdy necestuji až 1000 kilometrů po ČR , ale nevadí mi to, protože řídím rád. I když je pravda, že občas mě to unavuje.

Pokud vůbec máte ještě nějaký svůj volný čas dostanete někdy touhu vyrazit jen tak někam do přírody, na lehký trek nebo na vandr?

Na takovéto aktivity bohužel čas nemám. Ale dal jsem si předsevzetí, že bych rád vyrazil na vodu a pod stan s partou kamarádů. Alespoň na nějaké dva, tři dny. Nejpíš na Vltavu.Vypnu si mobil a budu si užívat vodácké turistiky se vším všudy.

A ještě jedna ženská otázka. Když jsem Vás byla fotit 5.5.na Českém poháru ve Špindlu, kde jste získal 4. místo obdivovala jsem (samozřejmě krom Vašich svalnatých paží) jak skvěle máte sladěný design lodi s oblečením a helmou? Máte na své image nějaké poradce nebo si tyto záležitosti ladíte sám ve vlastní režii?

Dříve mi pomáhal s designem lodi můj bratr, od kterého jsem k tomu také získal vztah a začal jsem se o to více zajímat. V současné době si tyto záležitosti navrhuji sám. Stříbrno černou kombinaci, kterou můžete vidět na fotografiích z letošní sezóny mám celkem oblíbenou. Je to má již čtvrtá loď v tomto barevném provedení.


Pro zajímavost bych z Vás ještě ráda vytáhla jak asi finančně náročné je vybavení potřebné k soutěžení? Mám tím na mysli loď, neoprenový oděv do vody a další nezbytnosti? Jaké všechny nezbytnosti to jsou a nač tak zhruba přijdou?

Záleží na tom, do jak kvalitních výrobků chcete investovat. U výběru lodi záleží jaké chcete složení materiálu, ze kterého je loď vyrobena. Protože v lodi a oblečení trávím každý den několik hodin, vybírám si věci nejlepších vlastností Cena lodi, na které závodím se pohybuje okolo 40 000 korun, neoprenový oblek okolo 5 000 korun, pádlo také tak. Vestu, helmu a neopren kraťasy a botičky – každou z těchto položek pořídíte do 2000 kč. Celkem se vybavení pohybuje kolem 70 000 kč.

Jste mladý ambiciózní člověk, ale student bez příjmů. Na webu jsem viděla seznam Vašich sponzorů. Je dostačující nebo hledáte ještě další?

Partnery hledám celoročně v rámci mých aktivit v reklamě a propagaci. Protože smlouvy většinou uzavírám na dobu jednoho roku. Pokud jde o seriózní nabídku není problém uzavřít delší spolupráci. Tuto činnost jsem začal především dělat pro zkvalitnění podmínek pro trénink a s tím související větší výkonnost. V současné době hledám partnera, který by mi umožnil kvalitní přípravu na olympijskou nominaci a nominaci do reprezentace ČR, která proběhne na jaře příštího roku. Pro všechny mé partnery se snažím zajistit maximální zviditelnění a medializaci.

Děkuji Vám za rozhovor a držím pěsti v další kariéře.

OVIR – registrace cizinců v Rusku

Každý cizinec po příjezdu do Ruska se musí nechat do tří dnů
zaregistrovat na Oddělení víz a registrace (OVIR). Věděli jsme, že ruská
byrokracie je šílená, ale mysleli jsme, že snad za půl dne bychom to mohli
mít vyřízené a pak se budeme věnovat turistice a památkám.

Každý cizinec po příjezdu do Ruska se musí nechat do tří dnů zaregistrovat na Oddělení víz a registrace (OVIR). To se dá zařídit třemi způsoby. Buď se ubytovat v hotelu, který zajišťuje registraci na OVIRu, ale bývá drahý. Nebo si zaplatit agenturu, která vše zařídí, a třetí možnost je jít se osobně zaregistrovat do kanceláře OVIRu.

My jsme zvolili nejlevnější variantu: návštěvu Oddělení víz a registrace. Věděli jsme, že ruská byrokracie je šílená, ale mysleli jsme, že snad za půl dne bychom to mohli mít vyřízené a pak se budeme věnovat turistice a památkám. Na tuto anabazi jsme si vyčlenili třetí den v Rusku – pondělí.


V průvodci jsme si našli adresu petrohradského OVIRu, i úřad na dané adrese jsme poměrně rychle našli. Odtud nás poslali o dva bloky vedle, že tam je ta správná kancelář. Nejprve jsme museli vysvětlit vrátnému (zřejmě vysloužilému vojákovi), co potřebujeme. Prohlásil, že nám to v kanceláři udělají, ale že musíme počkat, až na nás dojde řada (kterou on řídí). Asi po půl hodině čekání jsme se dostali do místnosti, kde byla tři jednací okénka a asi pět lidí před námi. U prvního okénka se nepracovalo, u druhého řešila po celou dobu našeho čekání pracovnice úřadu nějaký problém se starým pánem ohledně problematiky občanství Ruska a Běloruska. Nechápala ho a jemu bylo z toho čím dál tím hůř, už jsme mysleli na sanitku. Za třetím okénkem seděla asi 50 letá úřednice a relativně rychle řešila problémy příchozích. Nejvíce nás zaujalo, že neměla kolem sebe žádné papíry a podklady, ba ani tužku. Vrcholem bylo, že vedle ní seděla jiná žena, která pravděpodobně jen kontrolovala její práci.

Mezitím jsme se dali do řeči s ostatními čekajícími. Nejprve nás uklidnili, že jsme na správné adrese a že nám to tady vyřídí. Přitom jsme si vyslechli jejich životní problémy: mladá Ruska žijící v Estonsku potřebuje vyřídit nějaké formality, aby si mohla vzít syna k sobě domů. Asi s tím měla velké komplikace, protože se třikrát rozbrečela. Jiná žena si šla pro razítko kvůli důchodu, další se chce přistěhovat do Ruska.

Asi po půl hodině pracovnice ukončila jednání se staříkem u druhého okénka, odešla, a už se nevrátila. Po dotazu jedné z čekajících žen úřednice u třetího nejrychlejšího okénka vyskočila a běžela dozadu. Když se ani po dvaceti minutách nevracela, začala atmosféra v kanceláři houstnout; do konce úřední doby chybělo jen asi půl hodiny. Další úřední den byl až ve středu od 9 –14 hod. Po chvíli přišla zpět a začala opět pracovat a my se po dalších 10 minutách dostali na řadu. Celkem jsme čekali asi tři hodiny.

Článek popisuje situaci ze srpna roku 2003

Další autorovy články a fotografie věnované Rusku a Ukrajině najdete na stránkách http://www.rus­ko.nazory.cz/

Článek je ukázkou z knihy Rusko a Ukrajina – zážitek na každém kroku

Vysvětlili jsme úřednici, co máme za problém a co potřebujeme. Ta si vybrala z námi předložených dokumentů potvrzení z ubytovny a odběhla dozadu. Po chvíli se vrátila se slovy, že volala do ubytovny a že nám tam dají požadované razítko. Bylo nám to divné, protože ráno jsme se ptali na recepci, zda-li můžeme u nich dostat registrační razítko. „Nemůžete, razítko dávají jedině drahé hotely nebo OVIR“, odpověděli nám. Nezbylo nám nic jiného než odejít.

Večer nám na ubytovně řekli, že jim nikdo nevolal, ale že možná telefonovali na ředitelství, které je vedle a tam, že budou až ráno. Druhý den jsme vyrazili na ředitelství. Nejprve jsme se pokoušeli přesvědčit nějakou sekretářku, aby nám dala razítka. Ta se bála a že jedině ředitel. Museli jsme čekat na ředitele. Ten nám po té vysvětlil, že registrace vyřizují jen drahé hotely a nikoliv jejich hotely-ubytovny. Byli jsme na omdlení. Nakonec zavolal do sousedního hotelu „Námořníků“ a vyjednal nám, že po zaplacení fiktivní noci dostaneme razítko. Vzdali jsme boj s úřady a zaplatili asi po 1.600 rublech, abychom konečně dostali vytoužené razítko.

Při cestě domů na rusko-estonských hranicích jsme s hrdostí odevzdávali „bumážku s registracijí“. Šokem pro nás bylo pozorování ruské policistky, jak ledabyle strká potvrzení do kapsy a přitom jej muchlá. Po návratu do kanceláře určitě všechny papíry z kapes hodila do koše. Hlavně, že jsme měli drahé razítko o registraci cizince. Mimochodem po zaregistrování například v Petrohradě může cizinec pobývat po dobu platnosti víza třeba na Kamčatce, prostě už je úředně zaregistrován.

Soutěž Endurance: Audience u krále Arktidy

Další článek ze soutěže s nakladatelstvím DharmaGaia o knihu
Alfred Lansing: Endurance – neuvěřitelné putování
Shackletonovy Královské transantarktické expedice


Ledního medvěda můžete na Špicberkách potkat na každém kroku.
Obvykle na něho narazíte hned po příjezdu. Vystoupíte z letadla, do
tváře vás udeří pravá arktická zima, suchá a větrná, takže je mnohem
studenější, než ve skutečnosti je.

„Mamí, my jsme LEDNÍ medvědi?“

„No samozřejmě, že jsme LEDNÍ medvědi.“

„A… A to znamená, že jsme králové Arktidy?“

„Ano, to znamená, že jsme králové Arktidy.“

„A znamená to taky, že to je naše přirozené prostředí?“

„Ano, Arktida je naše přirozené prostředí.“

„A… A to znamená, že jsme mu taky dokonale přizpůsobení?“

„Ano, jsme mu dokonale přizpůsobení.“

„Tak proč je mně taková k… zima?!“

Ledního medvěda můžete na Špicberkách potkat na každém kroku. Obvykle na něho narazíte hned po příjezdu. Vystoupíte z letadla, do tváře vás udeří pravá arktická zima, suchá a větrná, takže je mnohem studenější, než ve skutečnosti je. Odborně se tomu říká wind chill (http://www.sve­toutdooru.cz/cla­nek/?…). Přejdete pár metrů do letištní budovy… a je tam! Dřív, než si na běžícím pásu vyzvednete zavazadlo, máte tu čest s pěkným velkým mackem, bohužel nebo spíš bohudík vycpaným. Stylové uvítání. Nikdo jiný by vás v Arktidě nepřivítal lépe.


Tento článek je ze soutěže o knihu:

Alfred Lansing: Endurance – neuvěřitelné putování Shackletonovy Královské transantarktické expedice

Loď Endurance zamrzla v lednu 1915 v ledových polích antarktického Weddellova moře, po deseti měsících ji ledové kry rozdrtily. Ernest Shackleton a jeho posádka 27 mužů zůstali 850 mil od nejbližší základny. Nastal čas tvrdých zkoušek a utrpení…

„Shackleton se stal mým hrdinou.“ (Reinhold Messner)


Více informací o této soutěži .


Podruhé na vás medvěd vybafne na sysselmanátu – v sídle guvernéra Špicberků, sysselmana. Nevyhnete se mu, na sysselmanát se musí. Stojí na kopečku nad Longyearbyenem, hlavním městem, takže se po cestě i zahřejete. Vyzujete si boty, to se taky musí, vejdete dovnitř, rozhlédnete se… a je tam! Trošku bokem, aby nekazil krásný výhled velkou prosklenou stěnou na město, ale zase nijak zastrčený. Obvykle ho uvidíte dřív než guvernérova člověka zabývajícího se cestovním ruchem, tedy vámi. Když budete mít štěstí, nechá se s vámi vyfotit (medvěd i guvernérův člověk).

Další setkání, které asi tak trochu očekáváte, vás nemine v muzeu. Když si návštěvu necháte až na poslední chvíli jako my, ani vás to moc nepřekvapí. Kromě medvěda tam potkáte i vycpaného mrože, lišku uprostřed skoku, tuleně, spoustu ptáčků a horníka.

Když už si myslíte, že vás medvěd nemůže překvapit, zamíříte do kostela. Kostel stojí stejně jako sysselmanát na kopečku, taky je od něho pěkný výhled na město a ani moc nevypadá jako kostel. Je to skoro obyčejný dům se šikmou střechou, akorát má věžičku. Stejně jako na sysselmanátu se zujete, vejdete dovnitř… a je tam! Čeká na vás a těší se na pokec. Tenhle kousek má Čechy obzvlášť v oblibě, koneckonců byli to oni, kdo ho někdy v osmdesátých letech poslal do věčných lovišť.


Abych to objasnila. Kostel v Longyearbyenu není jen místo, kde se lidé potkávají s Bohem. Co by taky dělal Bůh takhle na severu, že? Je to místo, kde se lidé potkávají i mezi sebou (a s medvědem). Místnost, která slouží jako chrámová loď, je rozdělena na dvě části, zadní – kostelovou a přední – potkávací. V té zadní je něco jako oltář, lavice, modlitební knížky a zpěvníky, v té přední části jsou stolečky a křesílka, police s knihami a časopisy a malý bar, kde si můžete dát čaj, kafe, vafli. Protože jsem měla čas a náladu, vybrala jsem si křesílko, zamířila k polici s pěknou řádkou National Geographiců, namátkou jeden vytáhla, otevřela… a neřekli byste to, byl tam!

Situace se maličko změní, opustíte-li hranice města. Tam už si s medvědem jen tak nepoklábosíte. Odstrašujícím příkladem může být pomníček kousek od vyhlídky nad Longyearbyenem. Upomíná na událost z konce devadesátých let, kdy tu byla zabita studentka, která si vyšla s kamarádkou na výlet a nevzaly si s sebou zbraň. Je pravda, že medvědi by se tak vysoko a daleko od moře vyskytovat neměli. Tenhle to asi nevěděl…

…Skoro celé dopoledne jsme přenášeli bagáž přes boční morénu. Čelo ledovce bylo vysoké odhadem dvacet, pětadvacet metrů a i kdybychom nakrásně mohli slanit přímo na led fjordu, až k čelu jsme se nemohli dostat kvůli několika parádním trhlinám. Vyměnili jsme tedy lyže za mačky a bagáž ze sání naložili na záda. Brusle jsme neměli, takže dole na ledě jsme opět vzali zavděk lyžemi a vydali se napříč přes Austfjorden. Tohle je místo s největší pravděpodobností, že potkáme medvěda. Tady ještě led vydrží dlouho, tady mají tuleni své díry, tady mají medvědi své loviště.


Na první stopy jsme narazili ještě před zdoláním čelní morény, která vypadá jako hromada kamení uprostřed fjordu. Opatrně jsme je překřížili, téměř po špičkách a obezřetně pokračovali dál. Asi po dvou stech metrech jsme přešli další a pak ještě asi desetkrát. Přestože jsme mazali, cesta po ledě nám trvala déle, než jsme si představovali. Na pevnině jsme si trošku oddechli, ale k obědu jsme si stejně sedli tak, abychom viděli na všechny strany. A to i přesto, že kus dál na začátku údolí se klidně pásli sobi. Vytáhli jsme termosky s čajem a odjistili flintu. Zároveň s chroupáním műsli tyček jsme sledovali led fjordu… a byl tam! Důstojně, co tlapa tlapu mine kráčel po svém království, občas se zastavil a zavětřil. Musel o nás vědět. Medvěd je schopen vyčenichat tuleně na několik kilometrů a my jsme se už dva týdny nemyli. Než jsme se vystřídali u třístovky objektivu, byly vytažené petardy. Pravidlo „nejdřív fotit, potom střílet“ najednou nabylo na aktuálnosti. Přestože to vypadalo, že se medvěd jen tak fláká, pohyboval se neuvěřitelně rychle. Viděli jsme ho asi tak na čtyři sta, pět set metrů a věřím, že kdyby se rozhodl nás navštívit, ani bychom si nestihli nazout lyže. Když došel k našim stopám, zastavil se. Chvíli je očichával, chvíli větřil, chvíli se čumákem hrabal ve sněhu. Moc jsme nedýchali. Pak se pomalu vydal svým původním směrem. I my jsme se pomalu vydali svým původním směrem. Nikomu nebylo moc do řeči. Těžko říct, jestli to bylo setkáním s medvědem nebo tím, že jsme opět šli do kopce. Sobi se dál nerušeně pásli asi dvě stě metrů od pobřeží.


Audience skončila, nám zbylo pár obrázků a vzpomínky. Tohohle medvěda nám už nikdo nesebere, je náš, tak jako my jsme jeho.

O ponožkové kultuře

Ponožková kultura vládne na Špicberkách od dob, kdy se tam těžilo uhlí. Aby se do domu nezanesl uhelný prach, všichni se zouvali. Zvyk přetrval dodnes, takže když jdete na informace, na úřad, do muzea, galerie, kostela, všude se musíte napřed zout. Je to docela praktické. Když v muzeu strávíte několik hodin, aspoň se vám v pohorkách nezpotí nohy. Ovšem pokud jste před návštěvou medvěda v muzeu byli několik týdnů na cestě, jsou ty ponožky trošičku cítit…

Tři kaňony během jednoho dne!

Další článek ze soutěže s nakladatelstvím DharmaGaia o knihu
Alfred Lansing: Endurance – neuvěřitelné putování
Shackletonovy Královské transantarktické expedice
Ráno
vstáváme o něco dřív než obvykle, neboť nás dnes čekají tři
kaňony. Po rychlé avšak vydatné snídani, vaříme polévku do termosek,
balíme zásobu sušenek a čokolády do nepromokavých vaků, probíhá
poslední kontrola potřebného materiálu a něco po půl osmé nasedáme do
aut a vyrážíme k našemu dnešnímu prvnímu kaňonu –
Purcaraccia.

Ráno vstáváme o něco dřív než obvykle, neboť nás dnes čekají tři kaňony. Po rychlé avšak vydatné snídani, vaříme polévku do termosek, balíme zásobu sušenek a čokolády do nepromokavých vaků, probíhá poslední kontrola potřebného materiálu a něco po půl osmé nasedáme do aut a vyrážíme k našemu dnešnímu prvnímu kaňonu – Purcaraccia.

Na malém parkovišti se naposledy koukáme do průvodce, kudy že to vede nástupová cesta k začátku kaňonu, obouváme neoplenové ponožky a kaňonářské boty a loučíme se se Zuzkou, která dnes zůstává na suchu jako pojistu, kdyby se v kaňonu něco přihodilo, a také aby převezla auta k výstupu z kaňonu.


Tento článek je ze soutěže o knihu:

Alfred Lansing: Endurance – neuvěřitelné putování Shackletonovy Královské transantarktické expedice

Loď Endurance zamrzla v lednu 1915 v ledových polích antarktického Weddellova moře, po deseti měsících ji ledové kry rozdrtily. Ernest Shackleton a jeho posádka 27 mužů zůstali 850 mil od nejbližší základny. Nastal čas tvrdých zkoušek a utrpení…

„Shackleton se stal mým hrdinou.“ (Reinhold Messner)


I vy můžete soutěžit, zkuste to tady

Nejprve stoupáme po pohodlné lesní cestě, která vede přes nedávným požárem zničený les, až se z cesty stává pěšina, posléze skoro neznatelná stezka, až se nám nakonec ztratí úplně. Víme, že kaňon je vlevo od nás, a tak se vydáváme dál po skalách, lezeme po šikmých plotnách, plazíme se pod převisem a mezi rozkvetlými keříky mochny stoupáme stále na hřeben. Nyní již nikdo nepochybuje o tom, že jsme zabloudili, ale přesto se dereme stále vzhůru, občas překonáváme lezecké úseky tak 3 stupně obtížnosti a přitom se kocháme okolní horskou scenérií a pohledy do údolí, kde se jako had klikatí silnička po které jsme přijeli. Asi po hodině šplhání jsme konečně na hřebeni a pod sebou vidíme náš kaňon. Nyní nelitujeme, že jsme zabloudili a v tichosti si vychutnáváme ptačí pohled na kaňon a jeho nádherné vodopády.

Již se nemůžeme dočkat, až si v něm smočíme naše po výstupu propocená těla a míříme dolů ke kaňonu. Jestliže cesta nahoru byla po sluníčku, plná nádherných výhledů a květin, cesta dolů byla pravý opak. Klesali jsem po hustě zarostlé stinné stráni, prodírali se trním a nebylo nic vidět. Když jsme asi po hodině slezli až k vodě byli jsme celí špinaví a podrápaní a litovali jsme, že jsme zabloudili. Nyní jsme asi během 20 minut došli po správné a pohodlné cestě k nástupu do kaňonu, oblékli se do gumy a mohlo se vyrazit.

Voda byla průzračně čistá a žulová skála a balvany v korytě byly krásně oblé a čisté, bez klouzajících řas. Hned na začátku je jednoduché slanění po šikmé plotně, která se dá s trochu šikovnosti slézt i bez lana. Dál oblézáme a přelézáme obrovské balvany, občas si skočíme do prosluněné tůňky, nebo se sklouzneme po některé ze zdejších přírodních skluzavek, které se dají většinou obejít a svézt se tak vícekrát.

Asi po 20 minutách přicházíme k prvnímu většímu vodopádu. Bohužel zde potkáváme místní procesuální průvodce s několika klienty, kteří zrovna slaňují. Slaňují velmi pomalu a my si po našem ranním kufrování nemůžeme dovolit další zdržení, abychom stihli všechny kaňony, které jsme si na dnešek naplánovali. Uvázali jsme tedy kus staré smyce okolo stromu, našroubovali mailonku a provlékli naše lano. Jeli jsme sice po suchu a ne krásně tvarovaným korýtkem asi 30 metrového vodopádu, ale skončili jsme alespoň ve stejné tůňce a dostali se před místní outdoorovou agenturu. Z tůňky jsme se vyšplhali na úzkou hranu, ze které jsme skočili do další větší tůně a doplavali k další atrakci tohoto kaňonu, jímž byla široká a relativně dlouhá dokonale hladká skluzavka. A protože se dala pohodlně obejít a dojezd do tůně byl bezpečný vyzkoušeli jsme jízdu snad ve všech polohách: v sedě, v leže i po břiše.

Když jsme se nabažili této skluzavky, pořídili dostatek foto a video dokumentace vyrazili jsme dál. Opět jsme absolvovali několik skoků do nádherných tůní a při tom se stále kochali velkolepostí a panenskou krásou tohoto horského kaňonu. Asi po další půlhodině jsme se dostali k dalšímu vodopádu, u něhož jsme před dvěma hodinami našli při našem nástupu tu správnou cestu. Dlouho se však nezdržujeme vzpomínkami na útrapný nástup a natahujeme lana. Abychom ušetřili čas jezdíme na dvou lanech, vždy dva naráz. Po tomto posledním slaňovacím vodopádu nás čeká ještě slabá hodinka chůze v kaňonu, kterou nám zpestřuje jeden pěkný i když trochu zahnutý tobogán, kde si Jarda narazil kostrč, a jeden pěkný asi pěti metrový jumpík. Bohužel se nám zatahuje a na silnici již vylézáme za slabého deště.

Na silnici se dáváme doprava a pokračujeme tak jak jsme v neoprenech, v sedacích úvazcích s lany asi 1,5 kilometru po silnici až k mostku přes horský potok Polishellu, kde čeká Zuzka s autem. Je ráda, že jsme v pořádku, a ptá se nás na zážitky z kaňonu. Dáváme si malý oběd v podobě polévky z termosky a chleba, necháváme zde část lan, které již nebudeme potřebovat a pod mostem nalézáme do kaňonu Polishellu.

Přesněji řečeno do jeho spodní části, která na rozdíl od horní není tak výživná. V podstatě se jedná jen o jakousi vodní turistiku, kterou nám zpříjemňují jen dvě skluzavky. Tento kaňon nám však sloužil pouze jako přístupová cesta k dalšímu, kterým byl kaňon Vacca.

Tento kaňon sice nepůsobí tak velkolepě jako Purcaraccia, ale rozhodně stojí zato si ho projít. Od soutoku s Polishellu nejprve jdeme opět jen korytem, přelézáme velké oblé žulové balvany, ale za chvíli to již začíná. Nejprve malý skok, pak větší a nakonec pořádný asi sedmi metrový jump do temné, hluboké a dlouhé tůně, v níž následuje několik desítek plavacího úseku v temné chladivé vodě. Pak opět chvíly jdeme úzkým kaňonem s kolmými stěnami, až se soutěska opět otevře, voda se rozlije a padá přes hranu asi pět metrů vysokého a deset metrů širokého stupně. Pod vodopádem je dostatek vody pro bezpečný skok, a tak děláme společný sedmy členný seskok. Po tomto společném pěkném zážitku postupujeme kaňonem dále do míst, kde se kaňon opět stává úzkou soutěskou. Následuje skok do soutěsky, kousek plavání a je tu první a zároveň poslední slaňení v tomto kaňonu. V průvodci dokonce uvádějí, že to lze za dostatečného stavu vody i skočit. Protože jsme však sraby a nechce se nám riskovat 12-ti metrový skok rozhodujeme se pro slanění. Slanění je jednoduché, tak opět jezdíme po dvojicích a za chvíli pokračujeme dál. Čekání na ostatní krátíme zkoušením našeho nového podvodního fotoaparátu a děláme několik komických fotografií.

Dál následuje malý asi tří metrový skok a plavání mezi vysokými jen několik málo metrů od sebe vzdálenými kolmými stěnami. Jen co vylezeme z vody a ujdeme pár kroků je zde další skok a opět pěkný kus plavání. Pak ještě chvíli jdeme korytem, které se rozšiřuje, údolí se otevírá, kolmé stěny se pokládají a kaňon pomalu končí.

Po téměř sedmi hodinách svlékáme neopreny, prohlížíme si naše rozmočená těla, balíme věci do vaků a zahajujeme strmý výstup z kaňonu. Tentokrát se nám podaří nezabloudit a po hodinové cestě lesem a mezi rozkvetlými keři přicházíme až k silnici, kde na nás opět čeká Zuzka s autem.

Převlékáme se do suchého, kluci se Zuzkou se otáčí pro zbytek aut a poté se všichni příjemně unavení, vymrzlí a hlavně plni nádherných zážitků vracíme do malebného kempu mezi starými borovicemi na vydatnou večeři.

Další inormace o popisovaných kaňonech naleznete zde: http://www.des­cente-canyon.com/…9-Corse.html Mapu oblasti (i celé Korsiky) lze bezplatně stáhnout na: http://korsika­.unas.cz/

Tipy na zajímavé mapy na internetu – 2. díl

V dnešním druhém a závěrečném díle bych se rád věnoval
mapám historickým. Jejich praktické využití pro běžné
cestování a výlety je sice prakticky nulové, ale jsou ukázkou nádherné a
pečlivé práce našich předků.

Od prvního dílu „tipů“ uplynuly téměř dva měsíce. V dnešním druhém a závěrečném díle bych se rád věnoval mapám historickým. Jejich praktické využití pro běžné cestování a výlety je sice prakticky nulové, ale jsou ukázkou nádherné a pečlivé práce našich předků. Pokud vás zajímá, stejně jako mě, jak na mapách vydala vaše oblíbená místa, nemusíte plánovat návštěvu katastrálního úřadu či se objednávat do příslušného archívu. Stačí chvilka času a dobré připojení na internet.


Jakýmsi miniportálem či spíše rozcestníkem pro milovníky starých map je www.staremapy.cz . Zde naleznete např. odkaz na digitalizované staré mapy Moravy a města Brnawww.vilemwalter­.cz/mapy , mapovou sbírku Historického ústavu Akademie věd České republikywww.hiu.cas.cz/ma­py a odkaz na vybrané historické mapy u nás i v zahraničí v zahraničí – http://hismap­.wz.cz/ , kde se můžete i dozvědět jaký je rozdíl mezi starou a historickou mapou. A jaký že je? Historická mapa zachycuje historickou událost nebo období, např. politickou situaci států v Evropě před 150 lety. Stará mapa je mapa fyzicky stará, např. mapa vyrobená před 150 lety.


Díky projektu Laboratoře geoinformatiky UJEP a portálu Seznam.cz si dnes můžete prohlédnout území naší republiky v polovině 19.století. Na známé adrese www.mapy.cz je k vidění tzv. II. vojenské mapování z let 1842–1852 (Čechy) a 1836–1840 (Morava a Slezsko) k němuž dal podnět císař František II.

Zeměměřický úřad na adrese http://historic­kemapy.cuzk.cz/ zpřístupnil aplikaci, která umožňuje bezplatné prohlížení z postupně skenovaných císařských povinných otisků stabilního katastru Čech (1824–1843).

Výše zmíněná Laboratoř geoinformatiky UJEP prezentuje na webové adrese http://oldmap­s.geolab.cz/ stará mapová díla z území Čech, Moravy a Slezska. K vidění jsou mapy z I.– III. vojenského mapování, Müllerova mapa Čech z roku 1720 a Müllerova mapa Moravy z roku 1716 ve vydání z roku 1790.

A kde že jsou k vidění nejstarší mapy Čech a Moravy? Podívejte se na http://mujweb­.cz/www/mapy/ . Prohlédnout si můžete nejstarší mapu Čech, kterou jsem kdy viděl – Klaudyánovu mapu Čech z roku 1518.


Chybí vám v předchozím zhuštěném přehledu něco? Pište své tipy, doplnění a postřehy do diskuze pod článkem.

Na Pag nejen za lehkým sportem… (pro slečny, ženy a dámy…)

V minulých letech jsem si řekla, že by nebylo od věci příjemně si
zasportovat v krásném a čistém prostředí, blízko u moře.
Zvolila jsem dva roky po sobě Jadranské ostrovy. Nejdříve Krk,
následující rok Pag. A právě o Pagu bych ráda napsala pár
slov.


V minulých letech jsem si řekla, že by nebylo od věci příjemně si zasportovat v krásném a čistém prostředí, blízko u moře. Zvolila jsem dva roky po sobě Jadranské ostrovy. Nejdříve Krk, následující rok Pag. A právě o Pagu bych ráda napsala pár slov.

Vyjela jsem z Prahy koncem května s oběma dcerami a několika kamarádkami a hlavní náplní týdne u moře byl aerobic. Probíhal pravidelně dvakrát denně, jednou ráno od osmi a jednou večer od sedmi nebo od osmi, podle denních teplot. Ranní čerstvý a slaný vzduch od moře, v jehož úplné blízkosti jsme pravidelně cvičily, krásně protáhnul plíce a nakopnul pro další aktivní den a večerní vzduch prosycený zlatým světlem, které předchází blížícímu se západu slunce, krásně pohladil na duši a zklidnil tělo i mysl po docela namáhavém cvičení, po němž následovalo důkladné protažení a posilování. Nejhezčím zážitkem byly v konečné fázi cvičení denně zařazované prvky jógy, které jsem se kdysi věnovala skoro dvanáct let a které s blížícím se západem slunce dokázaly přivést tělo i mysl k dokonalé harmonii.

Přes den se většina cvičenek pohybovala po plážích a plavala v průzračném moři. Já s dcerami jsme to pojaly spíše turisticky a tak jsme procházely protáhlým ostrovem a toulaly se jedním z nejdelších ostrovů Jadranu (délka kolem 60 km) pěšky. Záhy jsme zjistily, že celá strana ostrova směrem k pevnině je téměř bez vegetace. Tak nějak podobně to vypadá v kamenolomech. Mnohem lépe je na tom jihozápadní strana. Tady je vegetace bohatší. Našly jsme nevysokou macchii a krásně vonící šalvěj a na ní pestrobarevná křídla motýlů. Místy jsou k zahlédnutí vinice a políčka se zeleninou. Jste tady v oblasti, kde se nalézají olivové háje, ale jen zlehka, zlehounka.

Pag najdete jihovýchodně od ostrova Ráb, od kterého jej dělí Pažský průliv. Od pevniny je Pag oddělen Velebitským průlivem. Celkově je ostrov velmi protáhlý, na jihozápadě nízký, na severovýchodě strmý, vysoký a hornatý. Tato část je bičována chladným nárazovým větrem – tzv. bóra. Proti němu bylo v minulosti vystavěno množství, doslova kilometry kamenných zdí. Samozřejmě ani my pár vichřicím a silným větrům neunikly. Bylo ale zase velmi krásným zážitkem pozorovat rozbouřené moře a zmítající se loďky v něm.


Nejhorší zážitek z pobytu mě ale teprve čekal. To když jsem jednoho dne vstala brzy zrána někdy kolem půl šesté a pěšky, jen s fotoaparátem a baťůžkem, jsem se vydala směr velké saliny, což je obrovská plocha umělých jezer s mořskou vodou. Mimochodem již od dob starověku se z Pagu vyváží sůl a právě tyto saliny slouží dnes jako ukázka výrobní tradice. Dnes se ale se sůl vyrábí umělým zahříváním mořské vody a následným odpařováním a výroba soli na Pagu představuje 2/3 chorvatské produkce. Roční těžba se pohybuje okolo 33000 tun a je možné prohlédnout si z blízka oba způsoby výroby. Jak se vlastně sůl těží, jsem se rozhodla prohlédnout individuálně na vlastní pěst v brzkých ranních hodinách v touze po romantice.

Když jsme na Pag přijížděli první den někdy před půl šestou ráno právě okolo těchto lesknoucích se ploch, byla jako zrcadla, z kterých v tu dobu stoupala pára, řekla jsem si, že tenhle zážitek musím zopakovat a brzy ráno se sama tudy procházet, zažít si to, nafotit. Naivně jsem si myslela, že to stihnu bez problémů do cvičení od osmi. No, skutečnost byla poněkud jiná. Jednak cesta pěšky z města Pag nebyla tak krátká, jako když mě vezli autobusem (a to jsem si vzala tenisky a v klidu běžela nejdřív podél moře a pak po asfaltové silnici). Přece jen pár kilometrů tam to bylo. Ze silnice vedl jediný můstek do areálu, kam byl vstup zakázán, ale pohled na rozsáhlé vodní plošiny, v nichž se zrcadlily skály a jejichž středem vedly jen úzké dřevěné cestičky skrz vodu až do „někam“, že nešlo dohlédnout kam vlastně, mě i přes zákaz nalákal dál jako bludičky své oběti do hlubokých bažin. Nedívala jsem se napravo, nalevo a šla dřevěnými cestičkami nad vodou do neznáma a do daleka a cestou fotila vodní plochy i úplně vyprahlá koryta bez vody, kde byly kusy vyschlé popraskané hlíny, kousky překrásně se lesknoucích krystalů soli v právě vyšlém slunci a stovky mušlí a ulit poměrně velkého množství různých druhů. Klidně jsem si přes vyschlé strouhy a políčka přelezla a přeběhla a popošla zase na jiné můstky a cestičky a plnýma hrstma sbírala mušličky pro své holčičky, které je milují, zvlášť když na plážích nebylo po mušlích ani památky. Ve finále jsem ty plné hrsti z batohu odložila zase zpátky a vybrala z nich po dvou kusech od každého druhu a to nedlouho po tom, kdy jsem stála na jednom z dřevěných můstků, ne širším než 30cm a do prázdných vyschlých políček se odněkud začala valit voda. Co jsem stihla doběhnout zpět mezi proudící vodou, to jsem stihla a pak jsem se ocitla na můstku nad hladinou a všude okolo mě voda, voda a voda.

Pravdou je, že saliny jsou už na pohled velmi rozsáhlé. Zaujímají plochu přes tři kilometry čtvereční a většina jezírek je také velmi mělkých. Bez fotoaparátu a oblečení není problém je přeplavat. Záhy jsem zjistila, že hodně jich šlo i přebrodit a tak jsem se dostala velkou oklikou, podle hloubky políčka – saliny teoreticky až k silnici. Bylo to o nějaký 1,5 km dál, než jsem přišla po můstku z asfaltky a jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistila, že podél silnice a pod silnicí vede potok nebo řeka dosti hluboká a s foťákem se přes ní na silnici prostě nedostanu. Pěkně jsem si zdrápala nožky, než jsem se celá mokrá, obalená pískem a blátem úplně zarostlou krajinou podél vody dostala až ke starým budovám, původním mlýnům, kde se voda upravovala a odtud už pohodlnou asi 40 cm širokou dřevěnou cestou nad vodou až k můstku a asfaltce. Místo na ranní cvičení jsem se vrátila na odpolední siestu a ubrečené vytřeštěné oči mých dcer dokázaly rozjasnit jen plné hrsti překrásných mušlí a zdravá smějící se maminka. Po zbytek pobytu mě už ale nespustily z očí a na všechny další dlouhé procházky ostrovem chodily nereptajíc poslušně se mnou.


Další autorčiny fotky si můžete prohlédnout na stránkách www.ivanafili­pova.ic.cz

Časem se přidávaly i kamarádky a tak jsme vstřebaly atmosféru ostrova, došly na nejvyšší bod ostrova, tj. vrch Sv. Víta (348 m.), ochutnaly vynikající místní specialitu, pažský sýr a viděly stáda ovcí a jehňat, o jejichž kvalitě masa se zde pějí ódy. Prošly jsme i celé město Pag, navštívily kostel Nanebevzetí P. Marie a pokochaly se úžasnými krajkářskými výrobky, které tento ostrov proslavily. Nakonec jsme přesvědčily i místního rybáře s docela velkou lodí, aby nás osm vzal na relativně dost levnou projížďku okolo velké části ostrova a tak naše spokojenost byla úplná. Vyrazily jsme se sluncem v zádech a vrátily se s klidem a mírem v očích.

Takže, ženy a dívky, které rády spojíte cílené cvičení jako je aerobic nebo jóga s čistým mořským vzduchem a drsnou krajinou podobnou polopoušti s minimem vegetace a procházkami takřka měsíční krajinou nad městečkem Pag, navštivte v jarních nebo letních měsících stejnojmenný ostrov v Jaderském moři. P.S. a do Paške solane jen organizovaně!

Cijevna – nejmenší kaňon Černé Hory

Rázem jsme se stali s našimi nafukovacími loděmi atrakcí pro částečně albánsky mluvící kluky z domků nedaleko řeky. Ti se poněkud podivili našemu nápadu projet si kus kaňonu, ale pak došli k závěru, že Češi jsou prostě divní a dál se věnovali skákání do vody v nedaleké tůni.

Málokterá země na světě má na svém území takovou koncentraci pozoruhodností, jako Černá Hora. O tom se přesvědčuje stále více Čechů, kteří před povalováním na pláži v režii turistického průmyslu dávají přednost putování a poznávání. I ti ale většinou navštěvují stále jedna a tatáž místa. Stalo se skoro cestovatelskou povinností vystoupat na vrcholy pohoří Durmitor, nakouknout do známé ledové jeskyně, shlédnout z vyhlídky do kaňonu řeky Tary, případně zaplatit nehorázně vysoký poplatek a splout tuto divukrásnou řeku na raftu. Pohodáři přejdou pohoří Bjelasica, obejdou si Biogradsko jezero, případně zabloudí na Komovi, naopak drsnější povahy se pokusí nezabloudit v hromadách rozlámaného vápence pohoří Prokletije. Zájemci o kulturní bohatství si nenechají ujít monastyr Morača, starobylý přístav Kotor chráněný nejjižnějším evropským fjordem, někteří z nich si zajedou ještě do bývalého hlavního města Cetinje, případně vystoupají na Jezerski vrch v posvátném pohoří Lovčen, aby navštívili mauzoleum sjednotitele Černé Hory, knížete Njegoše. Když přidám krásný kaňon řeky Mrtvice, který svojí hloubkou soutěží s kaňonem Tary, tak výčet navštěvovaných míst prakticky končí. Je to škoda. Černá Hora nabízí mnohem víc.


Jedním ze zajímavých míst, o kterých se moc neví, je kaňon říčky Cijevne. Troufám si říct, že tvrzení, že se jedná o nejmenší kaňon Černé Hory, není příliš nadnesené. Nějakou dobu se zde již připravuje vzhlášení přírodní rezervace. To ale nejspíš ještě chvíli potrvá. Cijevna pramení v Albánii na jižním předhůří pohoří Prokletije a po asi padesáti kilometrech se mezi osamělými kopečky vystupujícími z nížiny na severu Skadarského jezera vlévá do řeky Morači. V nížině mezi hlavním městem Podgoricou a městečkem Tuzi, v místech, kde ji přemosťuje silnice směřující k albánské hranici, je úsek toku, který dal Cijevne jméno. Dá se říct, že řeka tu teče jaksi na patra. V dobách jarního tání teče celým svým několik desítek metrů širokým korytem. Jak vody postupně opadávají, skrývá se její proud v malém kaňonu, který si řeka vyhloubila ve zdejším slepencovém podloží. Tento minikaňon se klikatí v délce několika málo kilometrů, je okolo deseti metrů hluboký, často se zužuje až na šířku okolo jednoho metru a místy se dokonce uzavírá stropem z obrovských balvanů. Vytváří tedy jakousi trubici, což se srbsky řekne cijev. V době, kdy je minikaňon zaplněný vodou, je říčka životu nebezpečná. Co do ní spadne, je proudem nemilosrdně rozdrceno o stěny. Jak s přicházejícím létem stoupá teplota a ubývá srážek, ztrácí se i voda z Cijevne, až se z ní stane neškodný potok mírumilovně protékající nepřístupným kaňonkem a lehce se čeřící v peřejkách zakončených malým vodopádkem, pod kterým je tůňka s placeným koupalištěm. Sluneční žár, při kterém zde teploty běžně přesahují hranici čtyřiceti stupňů ve stínu, celý kraj postupně vysuší a pak už říčka teče jen v několik metrů silných vrstvách oblázků pokrývajících dno a jen v kaňonu je možné najít několik metrů hluboké tůně průzračné osvěžující vody.

Když jsem byl u Cijevne poprvé, bylo to na konci prázdnin a řeka se skrývala v tůních kdesi v kaňonu. Počasí bylo celkem milosrdné a při polojasné obloze se teploty držely někde okolo přijatelné třicítky. Bylo zajímavé proplouvat na nafukovacím člunu zákruty kaňonu, ve kterém bylo slyšet jen šplouchání vody, a pozorovat drobné rybky, které v hejnech proplouvaly kolem nás. O dva roky později jsem ke Cijevne dovedl skupinu přátel, tentokrát na začátku července, kdy voda tekla i v peřejkách pod kaňonem. Rázem jsme se stali s našimi nafukovacími loděmi atrakcí pro částečně albánsky mluvící kluky z domků nedaleko řeky. Ti se poněkud podivili našemu nápadu projet si kus kaňonu, ale pak došli k závěru, že Češi jsou prostě divní a dál se věnovali skákání do vody v širší části koryta. Jak jsme zjistili, nejvražednější částí našeho plánu bylo vytipování splavného úseku a nalezení vhodného místa pro spuštění lodí na vodu. Kaňon je místy natolik úzký a zákruty natolik ostré, že Pálava prostě neprojede. Pohybovali jsme se ve sluncem rozpáleném vyschlém korytě se spotřebou asi tak litr vody na kilometr a hledali. Nakonec jsme našli nejen dvě vybělené želví kostřičky, ale i hledaná místa. Odvézt lodě autem kousek po cestě vedoucí podél řeky a spustit je na vodu pak už bylo jen otázkou rutiny a svezení kaňonem zakončené zhoupnutím na peřejkách pak bylo příjemnou odměnou.

Když se budete chtít na nejmenší černohorský kaňon podívat, vydejte se po silnici E742 vedoucí z Podgorice do Skadaru. Po té, co vyjedete z celkem odpudivých panelákových předměstí černohorského hlavního města a minete pár řídkých borových hájků, dojedete asi pět kilometrů za městem k mostu. Před ním odbočte doprava ke skupině domků. Zaparkovat se dá přímo před nimi (za mostem je vpravo jen odbočka k jakémusi značně rozlehlému oplocenému zemědělskému hospodářství s budkou hlídače). Silnička pak pokračuje dál a asi po kilometru vás přivede k placenému koupališti. K řece se dá dostat po skalkách přímo naproti domkům, za nízkého stavu vody se pak tudy dá dojít až k tůňkám ve spodní části kaňonu. Na hranu kaňonu se dá dostat přímo od mostu a pak je možno podél něj procházet prázdným velkým korytem. Místy se dá i sestoupit dolů k vodě.

Tipy na zajímavé mapy na internetu – 1. díl

Mapy mám rád a rád je používám v praxi. Níže uvádím přehled
mých oblíbených map, které využívám při svých výletech, výpravách a
toulkách po vlastech českých.

tento článek není recenzí a ani si neklade za cíl vytvořit nějaký ucelený přehled map, které na internetu lze nalézt. Mapy mám rád a rád je používám v praxi. Níže uvádím přehled mých oblíbených map, které využívám při svých výletech, výpravách a toulkách po vlastech českých. Volil jsem ty méně známé, mapy na atlasu.cz či seznamu.cz zná asi opravdu každý.

Pokud cestujete převážně pěšky a využíváte hustou síť turistických tras, zavítejte na server www.turistika.cz. V levém menu „Digitální mapa ČR“ si můžete zvolit „Mapa 1:100000 turistická“.


Jedná se o mapu se zakreslenými turistickými trasami. Jinou podobnou, a volně dostupnou, mapu jsem na internetu dosud neobjevil.

Cyklistika zažívá v posledních letech doslova boom. Nakladatelství vydávající cyklomapy a cykloprůvodce mají doslova „žně“. Na internetu lze nalézt řadu mapových serverů s cyklomapami. Nejznámější je asi cykloserver.cz. Mě se nejvíce osvědčila mapa portálu iDNES. Na adrese http://mapy.id­nes.cz/cyklotu­ristika/ naléznete mapu, která obsahuje nejen čísla jednotlivých cykloturistických tras spolu s kilometráží a převýšením, ale i odkazy na zajímavá místa na trase a jejím okolí. Zobrazovaní objektů je volitelné (Hrady, zámky a zříceniny, rozhledny, technické památky, přírodní zajímavosti atd.). Klikněte na objekt v mapě a objeví se vám záložka obsahující stručné informace o objektu, včetně GPS souřadnic a odkazů na další zdroje informací. Vyzkoušejte to. Stojí to za to! Dodavatelem mapových podkladů není, pro mě překvapivě Shocart, ale PLANstudio.


Za vyzkoušení určitě stojí mapy na adrese http://mapy.crr­.cz . Kde jinde byste nalezli například nejpodrobnější topografickou mapu ČR 1:10 000 a další.

Na portálu vlády portal.gov.cz naleznete v menu odkaz na tématické a odborné mapy. Kdo chce jít na mapy přímo, zadá do svého oblíbeného prohlížeče http://geopor­tal.cenia.cz/ . Jaké mapy lze nalézt na tomto serveru? Například geologickou mapu ČR, Biosférické rezervace UNESCO, chráněná území a mnoho dalších. Každý si jistě vybere podle svého zájmu.

Na závěr jeden odkaz pro opravdové „mapové labužníky“ digitální atlas ČR přímo od vojenských kartografů z Dobrušky. Vyťukejte http://izgard­.cenia.cz/ a ponořte se do průzkumu terénu. detailní mapu takovéhoto rozsahu opravdu asi nenajdete – vedení vysokého napětí, čísla popisná!

Chyběly vám v tipech nějaké mapy? Můžete je napsat do diskuze pod článkem. Já i ostatní čtenáři Cestovatele si rádi rozšíříme „mapový obzor“.