Rozhledna Babylon u Kramolína

Stavba, která má nyní status technické památky, je druhou nejstarší
rozhlednou v českých zemích. Nápis nad vchodem dodnes hlásá:
„Pomocí zeměměřictví moravského postavil Jindřich hrabě Haugwitz
1831.“

Krajina okolo řeky Jihlavy a jejích přítoků je plná kontrastů. V těsném sousedství jsou tu náhorní roviny i kaňonovitá údolí, stojí zde jedna z našich jaderných elektráren a naše nejhlubší přehrada hned vedle vzácných chráněných území a romantických zřícenin starých hradů a utajených zákoutí ukrývajících staré trampské osady.


Lidé tady žili už odedávna a své stopy zde během trvalého osídlení zanechalo množství různých kultur. Svědčí o tom nejen archeologické nálezy sahající někdy až do doby kamenné, bronzové i železné, ale i doklady z dob mnohem mladších. Jednou z nejdéle osídlených lokalit na Moravě je obec Kramolín, nedaleko níž se nacházelo slovanské hradisko. To je v současné době zatopeno vodami dalešické přehrady. první písemná zmínka o Kramolínu pochází z roku 1368.

Právě nedaleko Kramolína, na Zeleném kopci stojí od roku 1831 rozhledna Babylon. Čtyřiadvacet metrů vysokou stavbu zde ve výšce 491 metrů nad mořem nechal postavit tehdejší majitel náměšťského panství Jindřich Vilém III. Haugwitz k zeměměřičským účelům. V té době začínalo vyměřování stabilního katastru Moravy a osvícený šlechtic pojal pomoc geodetům opravdu velkoryse. Stavba, která má nyní status technické památky, je druhou nejstarší rozhlednou v českých zemích. Nápis nad vchodem dodnes hlásá: „Pomocí zeměměřictví moravského postavil Jindřich hrabě Haugwitz 1831.“ V různých zdrojích je možné najít dva údaje o výšce stavby. Některé prameny uvádějí výšku 40 metrů. Této výšky pravděpodobně dosahovala v době, kdy byla postavená. Za prusko-rakouské války v roce 1866 byl vrchol poškozen a poslední patro muselo být asanováno a věž dostala dnešní podobu.

Rozhledna je ideálním cílem pro pěší nebo cyklistický výlet. Nejlepší dostupnost je autobusem do některé z okolních obcí – Kramolína nebo Mohelna a to nejlépe z Třebíče nebo Moravského Krumlova. Spojení z Brna je řídké.Dříve zde za pěkného počasí bývala o víkendech a prázdninách služba, jinak bylo možno si klíč vypůjčit u správce v Kramolíně. V současné době se již klíče nepůjčují a rozhlednu je možné navštívit o víkendech a svátcích od 13:00 do 17:00 nebo i v jiné dny na zvláštní vyžádání na čísle 568 645 317.

Když vystoupáte 105 schodů ukrytých v místy téměř metrových zdech rozhledny, dostanete se do horní místnosti romanticky vyzdobené malbami zvěrokruhu. Je odtud vidět do okolní krajiny na kaňony říček Oslavy a Chvojnice, na východě vrcholy Pálavy a za pěkného počasí se dá dohlédnout až na Bílé Karpaty. Na jihu máte přímý výhled na dukovanskou elektrárnu, na západě dohlédnete na Klučovskou horu nad Třebíčí a na sever je vidět na vojenské letiště u Sedlce nedaleko Náměště nad Oslavou. Za komunistů byla prý severní okna pečlivě zabedněna. Dnes je zde na stojanu opatřeném podvozkem instalován dělostřelecký dalekohled.

Dalešice nejsou jen přehrada

Nebýt zdejší přehrady a filmu Postřižiny, bylo by městečko Dalešice
neznámým zapadlým místem nedaleko Třebíče a žilo by nejspíš svým
poklidným ospalým rytmem daleko od velkých turistických cílů. Přitom je
to jedna z nejstarších obcí na našem území.


Nebýt zdejší přehrady a filmu Postřižiny, bylo by městečko Dalešice neznámým zapadlým místem nedaleko Třebíče a žilo by nejspíš svým poklidným ospalým rytmem daleko od velkých turistických cílů. Přitom je to jedna z nejstarších obcí na našem území.

{{reklama()}}

O Dalešicích se zmiňují zakládací listiny Třebíčského kláštera pocházející z roku 1101. Během dvanáctého století zde byl postaven románsko-gotický kostel a o století později klášter kajícnic sv. Máří Magdaleny. Ten byl v roce 1430 vypálen husitskými vojsky Prokopa Holého. Na čas se ho sice podařilo obnovit, ale roku 1550 zanikl a v průběhu druhé poloviny 16. století ho Kraličtí z Kralic přestavěli na barokní zámek. V roce 1708 přibyla ještě empírová kaple sv. Kříže, v jejíž blízkosti byl roku 1763 zřízen hřbitov, který nahradil hřbitov u kostela přeměněný v zámecký park. Kaple byla roku 1788 upravena do současné podoby a roku 1803 byla vysvěcena na kapli svatého Kříže. Na konci druhé světové války, kdy byl při bombardování poškozen místní kostel, sloužila kaple i k bohoslužbám. Pivovar, ve kterém v roce 1980 režisér Jiří Menzel natáčel příběh krásné paní sládkové, jejího poněkud sucharského manžela Francina a víc než hlasitého švagra Pepina, byl založen koncem 16. století. Nebýt slavných filmových Postřižin, pivovar by dnes již nejspíš nestál.

Pivovar, který se stává cílem či zastávkou zejména cyklistických výprav, byl založen nejspíš někdy na konci 15. století. První písemné záznamy o něm pocházejí z roku 1609. Ze sedmnáctého století jsou také nejstarší části současných budov. Až do konce devatenáctého století se jednalo jeden z několika malých místních pivovarů, kde se veškerá práce vykonávala ručně a prakticky veškerá produkce sloužila potřebám místního panství. V roce 1882 koupil dalešické panství podnikatel baron Anton Dreher a podobně jako později v dalších svých podnicích zde zavedl průmyslovou výrobu s množstvím technických vymožeností. Od roku 1887 postupně provozovali sládci, kteří jej měli v pronájmu, od roku 1925 fungoval jako Družstevní pivovar a sodovkárna a za socialismu byl součástí národního podniku Jihomoravské pivovary Brno. V roce 1977 byl kvůli nedostatku vody a zastaralosti provozu jako neefektivní uzavřen. Areál pak byl postupně majetkem MNV Dalešice, JZD Hrotovice a v devadesátých letech společnosti DORS s.r.o., která jej použila jako zástavu na bankovní úvěr společnosti ZMK. Ta před svou likvidací stihla v roce 1994 v areálu provést demoliční práce. Pivovar pak chátral až do roku 1999, kdy jej koupili současní majitelé.


V současné době má pivovar statut technické památky a je rekonstruován do podoby co nejbližší té, kterou znají diváci Menzelových postřižin a která odpovídá i stavu z první poloviny dvacátého století,kdy měl pivovar i vlastní sladovnu. S průvodkyní se můžete vydat do staré části pivovaru, kde je vybudováno muzeum rakousko-uherského pivovarnictví . Budova v zadní části pivovarského dvora skrývá moderní provoz minipivovaru, kde se vaří dalešické pivo, které si získává stále větší popularitu. Na rozdíl od takzvaných „europiv“ produkovaných velkými pivovary, se místní pivo vaří podle starého pivovarského zákona, který říká, že k výrobě piva smí být použito toliko vody, sladu, chmele a kvasnic a do piva by během jeho výroby nemělo být nic přidáváno ani odebíráno. Dalešické pivo je vařené výhradně ze sladu pocházejícího z Hodonic na Znojemsku a nejsou používány žádné náhražky nebo další příměsi. Na chmelení je používán žatecký chmel a nejsou přidávány žádné extrakty. Pivo je kvašeno ve sklepích v otevřených spilkách a dokvášeno v tancích po dobu až tří měsíců. K zákazníkům dalešičtí dodávají buď pivo filtrované přes křemelinu, nebo pivo kvasnicové. Neprovádějí zde pasterizaci, ani dořeďování silnějších piv. Místní produkci můžete ochutnat buď přímo v pivovarské hospodě, nebo v létě ve výčepu na dvoře pivovaru. Odebírají ho také hospody nejen v nejbližším okolí, ale i v Třebíči či Brně.

Do Dalešic se dostanete buď autobusem z Brna, Třebíče, či Moravského Krumlova, nebo autem po silnici č. 152 z Ivančic do Moravských Budějovic, ze které odbočíte u Hrotovic. Z druhé strany se sem dostanete po silnici č. 23 spojující Třebíč s nájezdem na dálnici D1 u Rosic. V Náměšti nad Oslavou odbočíte na Hrotovice. Daleko lepší je využít síť okolních cyklostezek procházejících krajinou v okolí dalešické přehrady. Pěší dostupnost je trochu horší. Dalešicemi prochází stezka regionem Hrotovicko.

Muzeum je otevřené v dubnu, květnu a září o víkendech a svátcích od 13 do 16 hodin, od června do srpna pak denně mimo pondělí od 10 do 17. Hospoda je otevřená denně od 10 do 22, v pátek a v sobotu o dvě hodiny déle.

Dalešice – v hrázi naší nejhlubší přehrady

Kolem obrovských servomotorů ovládajících regulační klapky pro
přívod vody na turbínu jsme pak došli až do chodby, kterou prochází
přivaděče vody. Jen pro představu. Kdyby v této chodbě, která se
nachází v hrázi několik desítek metrů pod vodní hladinou, nebylo
přiváděcí potrubí, projel by tudy patrový autobus.


Do hráze Dalešické přehrady jsem měl možnost poprvé nahlédnout po známosti pár let po jejím dokončení, ještě v době, kdy se exkurze do různých průmyslových zařízení domlouvaly nanejvýš pro organizované skupiny. Když jsem se dozvěděl o končící generální opravě elektrárny a rozšířené prázdninové nabídky exkurzí, nenechal jsem si ujít příležitost.

Z nedalekých Slavětic, do kterých jsem dojel autobusem, jsem se vydal po silničce vedoucí přes přehradní hráz. Kousek za ní odbočuje malá asfaltka vedoucí dolů k provozní budově elektrárny, ve které je i informační středisko. Přišel jsem akorát ve chvíli, kdy končila jedna z exkurzí a s průvodcem jsem se domluvil, že počkám asi hodinu na další prohlídku a v rámci exkurze si podle potřeby určím tempo, když budu potřebovat něco nafotit.

U brány se mezi tím sešla skupinka opravdu různorodá. Parta motorkářů, náhodný pár na výletě a tři tatínci, techničtí fandové doprovázení svými rádoby neutrálně se tvářícími polovičkami a blíže neurčeným počtem již poněkud uvařených a lehce otravných ratolestí předškolního věku. Za chvíli nám přišel otevřít průvodce. Jedním pohledem přehlédl naši skupinu, zhodnotil situaci a nechal nás uložit si zavazející batůžky a motorkářské přilby v kanceláři. Během asi hodinu a půl trvající prohlídky jsme si vyposlechli výklad o historii a technických zajímavostech Dalešické přehrady, koukli na dva krátké filmy a prohlédli si miniexpozici s fotkami z historie stavby přehrady. Na začátku sestupu do strojovny a podzemí hráze naštěstí jedna z dam zjistila, že jí klaustrofobie nedovolí pokračovat a zůstala s nejotravnějšími mrňaty na povrchu. V době mé návštěvy už byla i poslední turbína vyměněná, usazená a zakrytovaná a technici dokončovali opravu generátoru, který jsme udíž měli možnost vidět v rozloženém stavu. Kolem obrovských servomotorů ovládajících regulační klapky pro přívod vody na turbínu jsme pak došli až do chodby, kterou prochází přivaděče vody. Jen pro představu. Kdyby v této chodbě, která se nachází v hrázi několik desítek metrů pod vodní hladinou, nebylo přiváděcí potrubí, projel by tudy patrový autobus. Dál následoval výstup na povrch a prohlídka šestimetrového oběžného kola turbíny, která v Dalešicích sloužila celých osmadvacet let.

V červenci 2007 byla dokončena generální oprava vodní elektrárny Dalešice, při které byla postupně vyměněna všechna čtyři turbosoustrojí a byl zvýšen výkon elektrárny. Oprava se týkala i přivaděčů vody, elektroinstalace a pomocných zařízení.

V areálu elektrárny probíhají pravidelné prohlídky. V letním období o víkendech, v období prázdnin denně. Začátky prohlídek v období červenec – srpen: 9:30, 11:30, 14:00. Jinak pouze na objednání na tel. 561 10 5519 nebo na adrese infocentrum.e­du (at) cez.cz. Aktuální informace najdete na www.dalesicka­prehrada.cz

Na závěr přidám ještě pár faktů. Dalešická přehrada je nejhlubší vodní nádrž na našem území. Vyšší sypané hráze byste na území Evropy museli hledat v Alpách a na Urale. Byla postavená na řece Jihlavě v letech 1970–78. Její hráz je vysoká 104 metrů a má délku 350 metrů. Podle původního projektu měla být hráz betonová skořepina. Během přípravných prací se ale zjistilo, že geologické podloží nemá patřičnou pevnost a projekt byl změněn. Současná hráz je sypaná, těsněná jílem. Podle názorů mnoha lidí zapadá do zdejší krajiny lépe, než hráz původně plánovaná. Památkou na původní projekt je budova strojovny, jejíž obloukový půdorys respektuje zakřivení původně plánované hráze. Není bez zajímavosti, že průsak hráze je zhruba čtvrtinový oproti projektovaným hodnotám.


Elektrárna využívající energii vody zadržené v přehradě je naší druhou největší přečerpávací vodní elektrárnou. Čtyři soustrojí s Francisovými turbínami o celkovém výkonu 480 MW jsou v případě potřeby schopny během necelé minuty naběhnout ze stavu klidu do plného výkonu. V nočních hodinách naopak elektrárna odebírá ze sítě přebytek výkonu a přečerpává vodu zpět do horní nádrže. Během provozu tak voda ve dvacet kilometrů dlouhé přehradní nádrži kolísá o jeden až dva metry. V navazující spodní přehradní nádrži Mohelno kolísá hladina vody až o dvanáct metrů. V provozu jsou pravidelně jen dvě ze čtyř turbín. Zbývající slouží jako rychle startující rezerva. Elektrárna je také schopna regulovat napětí v soustavě. Je vybudována tak, aby mohla být zprovozněna i v případě totálního kolapsu sítě, a to díky propojení na malou vodní elektrárnu Mohelno. Přehrada je zároveň zdrojem chladící vody pro nedalekou jadernou elektrárnu Dukovany. Není bez zajímavosti, že k obsluze celé elektrárny, která je dálkově řízena z pražského dispečinku, stačí pouze dva lidé jako stálý dozor.

Přehrada zaplavila jedno z kaňonovitých údolí řeky Jihlavy, které bylo oblíbenou rekreační a chatařskou lokalitou a cílem mnohých trempských výprav. Kromě chat padl přehradě za oběť například i starý Dalešický mlýn. Při archeologickém průzkumu bylo mimo jiné na dně současné přehrady nalezeno jedno z nejstarších prehistorických sídlišť na našem území dokladující, že zdejší krajina byla osídlena již před čtyřmi tisíci let. V současné době přehrada slouží i k rekreačním účelům. Je populární mezi rybáři, hladinu brázdí výletní lodě a z příspěvků elektrárenské společnosti ČEZ je v okolí vybudována síť cyklostezek.

Na místo je možno dojet autobusem z Brna, Třebíče, či Moravského Krumlova do některé z okolních obcí (Slavětice, Mohelno). Autem je možno se sem dostat odbočením ze silnice č. 23 Náměšť nad Oslavou – Třebíč, nebo č. 152 Ivančice – Moravské Budějovice. Okolí je protkáno sítí cyklostezek a značených turistických cest. Odbočka k informačnímu středisku ČEZ je na levém břehu Jihlavy. Je poněkud „utajená“ a stálo by asi za to, středisko lépe označit.

Do startu 10. ročníku Vehicle Cupu zbýbá 35 dnů

Již desátý ročník přehlídky malotraktorů a dalších užitkových
vozidel domácí výroby Vehicle Cup se uskuteční v Rudici na Blanensku
dne 15. 9. 2007.

Již desátý ročník přehlídky malotraktorů a dalších užitkových vozidel domácí výroby Vehicle Cup se uskuteční v Rudici na Blanensku dne 15. 9. 2007.

Cestovatel.cz je i letos mediálním partnerem akce. Upoutávku na loňský ročník a krátkou fotoreportáž najdete v článcích Vehicle Cup 2006 a Jak dopadl Vehicle Cup 2006

Na začátku tohoto závodu byla myšlenka uspořádat přehlídku místních výtvorů, kterých v roce 1996 jezdilo v Rudici 42. Na start prvního závodu se postavilo 19 strojů a vítěze tehdy zvolili sami diváci. Na druhý ročník přijelo 26 závodníků, z nich byla polovina přespolních. Během tohoto závodu musel po nehodě zasahovat i vrtulník, ale vše naštěstí dopadlo bez vážnějších následků. Od třetího ročníku byla přestavěna trať tak, že samotný závod se jede na menším prostoru s více zatáčkami a v těžším terénu, což je i divácky atraktivnější.

Kromě závodu je v Rudici k vidění mnoho zajímavostí, o některých z nich se dočtete v našem starším článku Rudice Letošní novinkou je naučná stezka Rudické doly

V rámci akce je k vidění poměrně velké množství různých kutilských vynálezů od elektrického minitaktůrku, přes stroje obsahující i něco na způsob linky na zpracování klestí a drobného dřeva až po bugginy a těžko posatelné samohyby.


Vehicle Cup má nové logo a web:

http://www.ve­hiclecup.cz/

Rozhledna na Královci

Jako pocta kraji Valašska a Bílých Karpat i jako hold dřevu, co by
tradičnímu materiálu, ze kterého zde lidé po staletí stavěli svá
obydlí, vznikla nedávno na Královci, nebo jak se tady taky někdy říká na
„Finiši“, rozhledna.


Jako pocta kraji Valašska a Bílých Karpat i jako hold dřevu, co by tradičnímu materiálu, ze kterého zde lidé po staletí stavěli svá obydlí, vznikla nedávno na Královci, nebo jak se tady taky někdy říká na „Finiši“, rozhledna. Celý název stavby je Rozhledna U Cyrila Bureše. Je pojmenována po bratru hudebního pedagoga a skladatele Františka Bureše, místním varhaníkovi, učiteli hudby a skladateli, který v letech 1898 až 1978 žil ve Valašských Kloboukách.

Dřevěná věž se šesti vyhlídkovými plošinami je vysoká 22 metrů a stojí ve výšce 655 metrů nad mořem, v místech, kde již ve dvacátých letech minulého století stávala turistická chata s rozhlednou v podobě triangulační věže. Výstavbu současné rozhledny iniciovala místní radnice v rámci projektu Poznej krajinu Bílých-Bielych Karpat. Jednou z podmínek projektu bylo mimo jiné i to, že bude jako místní dominanta viditelná z klobouckého náměstí. Prakticky celá stavba byla realizována z místních zdrojů se snahou o minimální dopad na přírodní prostředí, ve kterém stojí. Konstrukce je postavena z modřínů vybraných z městských lesů Valašských Klobouků. Realizace se ujala firma Pukýš z nedaleké Francovy Lhoty. Celá konstrukce byla po jednotlivých dílech sestavována přímo na místě a postupně usazen na místo během tří návštěv autojeřábu. Technicky zajímavé bylo usazení posledního dílu. Realizátoři již předem věděli, že jeřábu do správné výšky chybí asi metr. Postavili tedy vedle stavby rampu, na kterou autojeřáb před montáží najel. Materiál z rampy pak použili na dokončení stavby. Náklady na stavbu rozhledny a naučné stezky, která okolo ní prochází, dosáhly téměř dva miliony korun a byly z větší části hrazeny z projektu Interreg III.

Slavnostní otevření rozhledny se konalo v sobotu 7. října 2006. Rozhledna je otevřena celoročně, přístup je zdarma. Z nejvyššího ochozu jsou za pěkného počasí vidět další tři rozhledny v okolí. Pro snazší orientaci jsou v nejvyšším patře rozhledny umístěné dvě desky s popsanými panoramatickými fotografiemi. Na rozdíl od jiných rozhleden zde nebudou mít tak velký problém lidé trpící strachem z výšek. I přes to, že má věž celkem slušný rozkyv nutný k tomu, aby lépe odolávala náporům větru, je zábradlí natolik bytelné, že člověku vlastně ani nepřijde, že se nedívá z okna.

Rozhledna leží na červené značce, která prochází okolo nedalekého rekreačního střediska. Je také jedním ze zastavení místní naučné stezky. Dá se sem dostat Z Valašských Klobouků po již zmíněné červené značce, která pokračuje dál směrem na Brumov (značka končí na okraji v nedaleké Návojné. Samzřejmě se sem dá dojít po naučné stezce, která většinou kopíruje místní značení. Rozhledna je i jedním ze zastavení naučné cyklostezky Hugolína Gavloviče, která vede z Valašských Klobouků až na slovenskou stranu Bílých Karpat. Autem a na kole je možné dojet z Valašských Klobouků na parkoviště u nedalekého rekreačního střediska.

A ještě poznámka na okraj. Zastávka naučné stezky pod rozhlednou je věnovaná mravencům. Není divu. Okolní lesy jsou jich plné. Jen kolem pár stovek metrů cesty k parkovišti napočítáte kolem dvacítky mravenišť.

Rozhledna Vladimíra Menšíka na Hlíně

Za pěkného počasí, nejlíp některého jasného mrazivého zimního dne,
jsou kromě nedaleké Pálavy a Malých Karpat vidět i Alpy.


Bez mučení přiznám, že jsem onu mimořádně dusnou květnovou neděli na ten kopec zabloudil vlastně náhodou, když jsem se jel podívat do Dolních Kounic a nějak se mi nechtělo jet již mnohokrát projetou cestou přes Ivančice. Uhnul jsem proto v Neslovicích vlevo na nenápadnou asfaltku a začal stoupat do čím dál tím prudšího kopce. Po zimě jsem trochu zlenivěl a tak mi málem nestačily převody. Zmírnění stoupání a fakt, že už jsem na plochém temeni kopce mi bylo odměnou větší než skutečnost, že vidím nedávnou otevřenou rozhlednu. Přeci jen byl dost silný opar a tak naděje na výhledy do jasných dálek byla nulová, takže jsem po chvíli okounění pokračoval dál za svým cílem pro změnu zas pěkným sešupem na opačné straně kopce.

Původní rozhledna na kopci Hlína v katastru stejnojmenné obce byla nejstarší na celé jižní Moravě. Postavil ji turistický spolek v Ivančicích. Stavba začala 3. března 1910 a již 1. května byla rozhledna slavnostně otevřena. Svému účelu sloužila až do roku 1938, kdy byla kvůli špatnému stavu prodána v dražbě a zbořena. Nedaleko obce, u triangulačního bodu na kótě 449 metrů stávala ještě jedna, třípodlažní dřevěná rozhledna. Ta byla roku 1939 zpevněna a zvýšena na pět podlaží. Roku 1944 byla zbořena. V roce 2001 se město Ivančice, obec Hlína a Klub českých turistů dohodly na stavbě nové rozhledny, která měla nést jméno ivančického rodáka, herce Vladimíra Menšíka. Protože stavba byla financována z obecních rozpočtů a z prostředků dobrovolných dárců, začal se betonový podstavec pro rozhlednu stavět až v květnu roku 2005. Vlastní dvacetimetrová konstrukce rozhledny byla smontována v hale a pomocí jeřábů usazena na své místo na konci srpna 2006. Po té následovala montáž zábradlí, dokončení opláštění a doladění interiéru. Slavnostního otevření se rozhledna dočkala 29. dubna 2007.


Další informace o rozhledně najdete na stránkách obce Hlína nebo mikroregionu Ivančicko

Provoz rozhledny je celoroční, od dubna do září o víkendech a svátcích 10–12 a 13–18 hod, od října do března v neděli 13–15 hod. Za nepříznivého počasí je rozhledna uzavřena. Návštěvu mimo otevírací dobu lze domluvit na čísle 723 095 552 nebo přímo na rozhledně s jejím správcem.

K rozhledně se dostanete Autobusem IDS JMK 422 ze zastávky u Brna, pěšky z Ivančic po modré značce, autem nebo na kole po silnici z Rosic do Ivančic, když v Neslovicích odbočíte na silnici směrem na Moravské Bránice a Pohořelice. Stoupání na kopec je od Moravských Bránic strmější. Za pěkného počasí, nejlíp některého jasného mrazivého zimního dne, jsou kromě nedaleké Pálavy a Malých Karpat vidět i Alpy. K vidění jsou dva vrcholy v pohoří Totes Gebirge, 240 kilometrů vzdálené Mrtvé hory, asi 40 km před známým ledovcem Dachstein a pohoří Schneeberg a Sněžná hora s nejvyšším vrcholem Klosterwapen 2076 m.

Brněnský festival zábavy je za námi

Ohňostroje, balóny, historické tramvaje, jarmark, muzejní noc, sportovní
klání, přehlídky hasičské a policejní techniky a mnoho dalšího. To byl
desátý ročník festivalu zábavy Brno – město uprostřed Evropy,
který se v deštivém odpoledni, kdy vychází tento článek,
nenávratně chýlí ke konci.


Ohňostroje, balóny, historické tramvaje, jarmark, muzejní noc, sportovní klání, přehlídky hasičské a policejní techniky a mnoho dalšího. Celkem sedmadvacet jednotlivých akcí naplnilo desátý ročník festivalu zábavy Brno – město uprostřed Evropy, který se v deštivém odpoledni, kdy vychází tento článek, nenávratně chýlí ke konci. O tom, jak probíhala tato největší brněnská akce, která i letos zahájila letní zábavní, kulturní a turistickou sezónu, jsme vás průběžně informovali v několika předchozích článcích. Dovolím si proto jen krátké shrnutí posledních dní.

Pozvánka na IGNIS BRUNENSIS 2008

Oficiální stránky festivalu jsou s aktuálními informacemi: www.ignisbrunen­sis.cz


První festivalový víkend začal tradičně velkolepě. Davy brňanů vytáhla 18. května do ulic Noc kejklířů, během níž se Zelný trh proměnil v jedno velké jeviště a brněnská divadla pořádala dny otevřených dveří. Představením Via Ignis, které bylo jako Ohňostrojné prelude odpálené z teras Petrova, začala nejproslulejší akce celého festivalu, mezinárodní přehlídka ohňostrojů Ignis brunensis. Aby snad nebylo málo pyrotechnických efektů, díky nimž se Brno řadí mezi světově nejvýznamnější centra ohněstrůjného umění, byl o půlnoci na Zelném trhu odpálen ještě jeden menší ohňostroj, kterým autoři připomněli první brněnský veřejný ohňostroj, který byl v roce 1700 odpálen z kašny Parnas. Oba ohňostroje proběhly v režii brněnské skupiny Theatrum Pyroboli. Obrazový doprovod najdete v naší fotoreportáži.

Nabitý program prvního víkendu se v sobotu přesunul na další místa v Brně a blízkém okolí, náměstím Svobody počínaje a hradem Veveří konče. Program pak večer vyvrcholil Brněnskou muzejní nocí, při níž své brány tisícům návštěvníků otevřela muzea a galerie v Brně a blízkém okolí. Veřejnosti poněkud utajený zůstal malý ohňostroj odpálený v areálu koupaliště Riviera na závěr multižánrového hudebního festivalu Rio de Riviera. Nedělní program pokračoval závody dračích lodí a akcemi v přístavišti a na hradě Veveří.

Zajímavosti z Ignis Brunensis

  • Meteorologická služba sleduje vývoj počasí nad přehradou a kromě deště předpovídá hlavně sílu a směr větru a možnost blesků (směr vodorovný/svislý, energii a předpokládaný čas)
  • Před odpálením ohňostroje společnosti Fireworks for Africa byla možnost úderu blesku na hladinu přehrady předpovězena na 22:15 a 22:14 uhodilo do pontonu
  • Bleskům bývá nabídnuta tzv. „dlouhá linka“, tedy linka, na které jsou napojené palníky s nižší citlivostí. Podle její reakce se odhaduje, co se mohlo při úderu stát na připraveném ohňostroji, který ještě není připojen do okruh. Funkci tohoto bezpečnostního opatření mohli diváci na vlastní oči vidět. Když do pontonu uhodil blesk, odpálil asi dva efekty na „dlouhé lince“.
  • Jedním z důvodů, proč není možné odpalovat ohňostroj při bouřce je i to, že signál k odpálení je přenášen částečně po kabelu a částečně rádiem.
  • Při větru nad 12m/s nejsou povoleny padáčkové a výškové efekty. Raketa proti větru doletí dál, než po větru a padáčky jsou nekontrolovatelně zanášené po směru větru.
  • Specifikem brněnského festivalu je ruční odpalování, které umožňuje drobné korekce tempa a rytmu show. Na 120 pravidly povolených tlačítek připadá asi 1500 odpalů a několikanásobně víc jednotlivých střel. To zvyšuje hodnotu festivalu, protože pro složitější kompozice si musí firmy vyrobit zpožďovače a je nutná přítomnost designéra ohňostroje přímo na místě.
  • Daleko větším technickým oříškem než déšť, je pro ohněstrůjce vlhkost způsobená tím, že se střílí z vodní hladiny. Vysoká vzdušná vlhkost ovlivňuje dobu hoření zpožďovačů.
  • Ohněstrůjci zvyklí na počítačové odpalování ohňostrojů vnímají brněnský festival jako nostalgickou a „adrenalinovou“ záležitost a na festivalu si dávají dostaveníčko zástupci nejvýznamnějších ohněstrůjných společností. Letos to byli zástupci 36 společností ze čtyř světadílů.
  • O účast na brněnském festivalu se společnosti ucházejí i dva roky dopředu. Účast je umožněna jen těm, které jsou schopné splnit dosti náročná kriteria.
  • Ohňostroje na brněnské přehradě odpaluje obsluha, která má stanoviště v budce přímo na pontonu naplněném pyrotechnikou.
  • Brněnský festival je unikátní i tím, že je hudba k němu vysílána rozhlasem, takže si plný zážitek může dopřát i divák mimo placený prostor.
  • Každá společnost dostane na uspořádání ohňostroje příspěvek 22.000 Eur. Skutečná cena jednoho soutěžního ohňostroje je zhruba trojnásobná.
  • Během letošních akcí festivalu Brno – město uprostřed Evropy bylo odpáleno celkem deset ohňostrojů (Prelude, 4 soutěžní, Grandfinále, „prezidentský“, ohňostroj na Zelňáku, ohňostroj na hudebním festivalu Rio de Riviera a ohňostroj pro oficiální hosty festivalu).
  • Na Špilberku byla otevřena mezinárodní výstava Vulcanalia věnovaná ohňostrojům, jejich historii a tvůrcům. Výstava je součástí stálé expozice a část je věnovaná přehlídce Ignis brunensis.
  • Přehlídku ohňostrojů navštívilo podle odhadů přes 780 tisíc diváků, všechny festivalové akce pak víc než milion lidí.


První soutěžní ohňostroj odpálil technický garant celého festivalu, společnost Flash Barrandov SFX. Byla to světová premiéra pyrotechnické show, kterou autoři v příštím období zařadí do nabídky svých programů. Po dvou dnech pak následoval lehký a vzdušný ohňostroj italské skupiny Panzera. Koho zajímají obrázky, může se podívat do fotoreportáže a samostaného článku

Program festivalu zahustilo setkání evropských prezidentů. Protože prezidenti, patrně na radu svých ochranek, odmítli pozvání k návštěvě některého ze soutěžních ohňostrojů. Byl proto jaksi „mimo program“ v pátek večer z výstaviště a zahrady Starobrněnského kláštera odpálen ještě prezidentský ohňostroj.

Největší atrakcí letošní přehlídky ohňostrojů se stala show jihoafrické skupiny Fireworks for Africa a v tomto okamžiku již trojnásobného vítěze brněnské přehlídky, portugalské skupiny Macedo´s Pirotechnica. O obou ohňostrojích jsme přinesli samostatné články a zápisy v blogu.


Před třetím víkendem se na brněnském nebi ohňostroje setkaly s horkovzdušnými balóny, jejichž piloti se sem sjeli na sedmý ročník balónové fiesty Balloon Jam 2007. Podrobnosti najdete přímo na stránkách svátku balónového létání. Malá fotogalerie je i na našich stránkách. Bohužel kvůli počasí se dva ze šesti plánovaných startů neuskutečnily, takže i vylosovaná výherkyně si bude muset na svůj let balónem pár dní počkat. Páteční ohňostrojné grandfinále Ecce Gratum odpálila na Špilberku společnost Flash Barrandov SFX na výběr širší ze zhudebnění básnické sbírky Cantata Burana Carla Orffa. Podle vyjádření tvůrců ohňostroje se jednalo o jakousi vzpomínku na první grandfinále odpálené v Brně před deseti lety taktéž na Orffovu hudbu. Tehdy se ovšem jednalo především o zápas o diváka, zatímco letos už se mohli tvůrci zaměřit především na design ohňostroje. Program závěru festivalu se nesl především ve znamení dopravní nostalgie v režii brněnského dopravního podniku, technického muzea a programu brněnského rozhlasu na náměstí svobody. Poslední, veřejnosti neinzerovaný ohňostroj byl odpálen o sobotní půlnoci na Špilberku v rámci programu určeného oficiálním hostům a tvůrcům festivalu.

Ohňostroje Brno 2008, program akcí“

Italský ohňostroj nad Brněnskou přehradou

V sobotu 26.5. spustila v rámci festivalu Ignis Brunensis ukázku
svého pyrotechnického umění italská skupina Panzera. Program začal
přesně, akorát panovala značná nervozita kvůli počasí.


V sobotu 26.5. spustila v rámci festivalu Ignis Brunensis ukázku svého pyrotechnického umění italská skupina Panzera. Program začal přesně, akorát panovala značná nervozita kvůli počasí. Zatímco na druhé straně Brna padaly kroupy se silnými přeháňkami, přehradě se to nějakou náhodou vyhnulo, jen se všudě šířily informace o možném zpoždění kvůli bouřce. Během bouřky nesměl být nikdo přítomen na odpalovacím pontonu, což ovšem tato show vyžadovala.

Jak už to poslední roky při tomto festivalu bývá, kolem přístaviště je spousta různých kolotočů a občerstvovacích zařízení, které přitáhnou ještě větší množství lidí, že není snadné najít vhodné pozorovací místo. Měli jsme to o to těžší, že s námi bylo tříleté dítě. V loňském roce se osvědčilo pozorování z vyšších pater z restaurace na terase hotelu Santon, ovšem letos nás u vchodu zastavili, a nepustili dále, že prý nemáme vstupenky. Pány u dveří neoblomilo ani dítě. Tak jsme jen doufali, že nezačne pršet a smířili se s pozorováním ze schodů před hotelem. Netrvalo dlouho a někdo z hotelu se rozhodl pro dobrý skutek a nakonec nám věnoval VIP vstupenky, které nám umožnily sledovat ohňostroj z pohodlí první řady ozvučené tribuny. Sedělo zde poměrně málo lidí, neboť jeden lístek zde běžně stojí 300kč, tak byl dostatek prostoru i na stativ, aniž by si někdo stěžoval na horší výhled ze zadních řad.


Ohňostroj po italsku je přece jen trochu jiný, když to srovnám, co jsem viděl vícekrát z dílen českých pyromagiků z Flash Barandov. Italové jsou prý zvyklí běžně dělat svá show bez hudby a zvuk vytvářejí samotné rachejtle. V tomto ohledu bylo dost poznat, že hudba podle mě byla trochu slabší, ale je to určitě otázka vkusu. Italové použili hodně nízkých efektů a různých svící, méně velkých světelných koulí a nevšiml jsem si žádných výrazně tvarovaných efektů (světlice letící po trajektorii různých srdíček a podobně). Celkově ovšem celá show rozhodně nebyla něčím podřadným v rámci festivalu. Ohňostroje, které organizuje z vlastní kapsy město Brno (např. před týdnem na závěr divadelní noci) sotva sahají na paty kvalitě soutěžních show.

Podívejte se na osobní stránky autora. Najdete tam nejen další fotky ohňostrojů, ale spoustu fotek z cest. mafi.ucw.cz

Nejhorším prvkem jinak příjemně ztráveného večera, který jsem spojil se setkáním lidí serveru Cestovatel, byli občasní opilí návštěvníci, náročná davová doprava zpět. Je dost smutné, když člověk jede v tramvaji naplněné bavícími se mladými lidmi, kteří mě se zábavou pozorovali jak zvládám ve stoje držet půl hodiny v ruce 20 kilo spícího nákladu. Vydržet se to dá, jen jsem si u toho vzpomněl na slova pána, který nám věnoval VIP lístky se slovy, at uděláme dobrý skutek zase my pro někoho dalšího, tak když ho neudělám pro lidi z tramvaje, pokochejte se fotografiemi alespoň vy, čtenáři Cestovatele.

Fotoreportáž: Ohňostroje a Dračí lodě na „Prýglu“

Akce festivalu IGNIS BRUNENSIS – Brno město uprostřed Evropy se
převážně přesunuly na brněnskou přehradu, kde probíhá soutěžní
přehlídka ohňostrojů a další sportovní a hromadně-kulturně-pouťové
akce.

Akce festivalu IGNIS BRUNENSIS – Brno město uprostřed Evropy se převážně přesunuly na brněnskou přehradu, kde probíhá soutěžní přehlídka ohňostrojů a další sportovní a hromadně-kulturně-pouťové akce.


Letos se zde opět uskutečnil závod „dračích lodí“. Tyto závody prověřují sehranost týmů, které „popohání“ bubeník (ve většině případů bubenice).

Pozvánka na IGNIS BRUNENSIS 2008

Oficiální stránky festivalu jsou s aktuálními informacemi: www.ignisbrunen­sis.cz

Naše fotoreportáž z ohňostrojného prelude a Noci kejklířů 2007. Naše loňská pozvánka na festivalnávodem na fotografování ohňostrojů a reportáž z průběhu festivalu Brno žije nejen ohňostroji s rozsáhlou fotogalerií.

První soutěžní ohňostroj „Follow me“ odpálila česká společnost FLASH Barandov, která zde předvedla světovou premiéru svého představení, kterým bude zastupovat Českou republiku na podobných soutěžních přehlídkách ve světě.

Druhý soutěžní ohňostroj včera ohrožovala bouřka, ale naštěstí se přehradě vyhnula a tak slavná italská společnost Panzera mohla předvést své „Neapolské vášně“. Ohňostroj byl poněkud hlučnější, což je u italských a španělských ohňostrojů zvykem.


Perličky ze zákulisí ohňostrojné přehlídky IGNIS BRUNENSIS

Na tiskovém setkání nám Jiří Morávek a Jaroslav Štolba sdělili několik zajímavých údajů o ohňostrojích. Během ohňostroje vylétne do vzduchu cca 3500 projektilů. Letos jsou poprvé povoleny ráže 250 mm, které vylétají až do výše 300 metrů a zde vyrobí světelný efekt o průměru až 500 metrů! Náklady na pyrotechniku jsou minimálně 22000 Euro a celková hodnota ohňostroje je asi 1,5 miliónu korun. Na program festivalů se snaží ročně dostat kolem 10 významných společností, z nichž jsou do soutěže vybrány čtyři.

CENA DIVÁKA IGNIS BRUNENSIS – BRNO 2007

Veřejné ankety se mohou zúčastnit diváci starší dvanácti let, kteří shlédnou všechna představení. Hlasuje se prostřednictvím správně vyplněných a v termínu 31. 5.–6. 6. odeslaných nebo odevzdaných anketních lístků, prostřednictvím SMS na určené číslo nebo na internetové adrese www.ignisbrunen­sis.cz. Počet hlasů určí držitele „Ceny diváka IGNIS BRUNENSIS – BRNO 2007“ v mezinárodní soutěžní přehlídce ohňostrojů na Brněnské přehradě. Výsledky budou vyhlášeny 11. června 2007.

Anketní lístky a podrobný popis SMS hlasování naleznete v programovém magazínu.

Ohňostroje Brno 2008, program akcí“

Fotoreportáž: Noc kejklířů, ohňostroje a Muzejní noc v Brně

Páteční a sobotní noc bylo v Brně opravdu živo. Ulicemi
procházeli davy lidí. V pátek lidé vyrazili na Ohňostrojné prelude
festivalu Ignis Brunensis a první Noc
kejklířů
. V sobotu pak na Muzejní noc.

Pozvánka na IGNIS BRUNENSIS 2008 a letošní Noc kejklířů a Muzejní noc

Oficiální stránky festivalu jsou s aktuálními informacemi: www.ignisbrunen­sis.cz

Páteční a sobotní noc bylo v Brně opravdu živo. Ulicemi procházeli davy lidí. V pátek lidé vyrazili na Ohňostrojné prelude festivalu Ignis Brunensis a první Noc kejklířů. V sobotu pak na Muzejní noc.

Ohňostroje Brno 2008, program akcí“