Connect with us

Cestovatel.cz

Redakce a kontakty

Představení redakce, technického zabezpečení provozu serveru a
důležité kontakty.

Published

on

*Internetový časopis Cestovatel.cz je jeden z nejstarších webů o cestování v České republice. Svoje počátky datuje až k roku 1998.


Redakční tým

Skupinka lidí, která má provoz serveru na starosti:

  • Šéfredaktor: Dominik Losman

Na Cestovateli samozřejmě působí i velká řada autorů a fotografů, externích i interních, bez kterých by časopis nemohl existovat. Všichni jsou uvedeni na samostatných stránkách – a Seznam fotografů.


Kontakty

Pro dosažení té správné osoby můžete použít adresy:

  • reklamní prostor: tamtéž


Chcete se přidat?

Budeme velmi rádi, pokud se rozhodnete Cestovatele podpořit a nabídnete nám kvalitní článek, fotky či nás budete propagovat.

Máte-li pocit, že na Cestovateli něco chybí, něco se Vám nelíbí a nechce-li se Vám posílat e-mail, můžete použít , případně rovnou přidat příspěvek.

Pro ty z vás, kteří holdujete komunitním serverům, tak se můžete stát fanouškem Cestovatele na Facebooku: .


poslední změna: 02. 12. 2012 18:00

Continue Reading

Cestovatel.cz

5 víkendových pobytů, které byste si neměli nechat uniknout

I když nevlastníte chatu či chalupu, nemusíte sedět celé víkendy doma. Naopak můžete využít toho, že nejste vázaní k jednomu místu a každý víkend strávit v jiném koutě republiky. Víme, jaká místa byste měli navštívit.

Published

on

I když nevlastníte chatu či chalupu, nemusíte sedět celé víkendy doma. Naopak můžete využít toho, že nejste vázaní k jednomu místu a každý víkend strávit v jiném koutě republiky. Víme, jaká místa byste měli navštívit.


Šumavské hvozdy

Na Šumavě se nudit nebudete, ať sem vyrazíte na víkendový pobyt v zimě či létě. Při tradiční turistice byste neměli minout dvě největší šumavská jezera – Černé a Čertovo – dokládající, že kdysi dávno jsme měli i v České republice ledovce. Nebo si půjčte kola a využijte místních upravených cyklistických tras. Na kole můžete dojet až na nejvýše položenou zříceninu v Česku, na Vítkův kámen, odkud budete mít krásný výhled na lipenskou přehradu.

Věděli jste, že…

k nejnavštěvovanějším místům Šumavy patří Boubínský prales , který ročně navštíví až 100 000 turistů?

Krkonošské kopečky

Na Sněžku můžete sice vyrazit zbrusu novou lanovkou, ale proč byste to dělali, když si na ni můžete udělat z Pece pod Sněžkou krásnou procházku? Výstup není náročný a o to víc vám po cestě bude na horské boudě Růžohorky chutnat oběd. Nadto se vyhnete v sezóně až několikahodinovým frontám na místo v lanovce. Hotely a penziony v Krkonoších jsou běžně vybaveny minimálně vířivkou a saunou, v těch lepších nabízejí dokonce kompletní wellness procedury. A tak si můžete přes den dát do těla a večer se perfektně zrelaxovat. Na portálu Slevydnes.cz najdete celou řadu víkendových pobytů v Krkonoších za výhodné ceny i uprostřed sezóny.

Věděli jste, že…

u Špindlerova mlýna najdete nejvyšší vodopád v Česku? Pančavský vodopád měří 148 metrů a najdete ho v Labském dole.

Tajemný Špilberk

Při svých výletech po republice byste rozhodně neměli opomenout navštívit druhé největší české město a jeho dominantu. Na hradě Špilberk můžete navštívit proslulé podzemní kasematy a v prohlídce podzemí pokračovat druhou největší kostnicí v Evropě. Tu najdete v katakombách pod chrámem svatého Jakuba. A až se vám omrzí brněnské historické památky a kavárničky, můžete vyrazit doMoravského krasu a na lodičce si projet punkevní jeskyně plné třpytivých krápníků.

Věděli jste, že…

na Špilberku byl vězněn i slavný český loupežník Václav Babinský?

Luhačovické prameny

Moravské Slovácko proslulo přívětivou náladou místních obyvatel a dobrým jídlem a vínem. Kromě toho tu najdete takélázeňské městečko Luhačovice s krásnými malovanými domy od architekta Dušana Jurkoviče. Při procházce na kolonádě si budete připadat jako v pohádce. A z Luhačovic už je to jen kousek do Bílých Karpat a do Beskyd. Popíjení slavné luhačovické Vincentky tak můžete skvěle nakombinovat s výšlapy do hor.

Věděli jste, že…

v Luhačovicích můžete ochutnat až 25 příchutí lázeňských oplatek? Třeba takovou oplatku s citronovo-makovou nebo tiramisu náplní jen tak nepotkáte.

Stověžatá matička

Jestli jste ještě nebyli v Praze, máte nejvyšší čas to napravit. Víkendový pobyt v hlavním městě seženete už za pár stovek a čeká na vás tolik zajímavých věcí, že nebudete vědět kam dřív skočit. Kromě obligátního Pražského hradu, Karlova mostu a Staroměstského orloje si určitě zajeďte prohlédnout Vyšehrad a přilehlý Slavín, hřbitov známých osobností. Až vás omrzí městská turistika a vyrazte do přírodní rezervace Divoká Šárka. Nezapomeňte si s sebou vzít piknikový koš, v Šárce se vám bude hodit.

Věděli jste, že…

koupaliště v Divoké Šárce je v provozu od roku 1930? Z jeho dřevěných kabinek na vás dýchne prvorepubliková atmosféra a okolní svahy udržují vodu v koupališti chladnou i v tom nejparnějším létě.

Continue Reading

Nejlepší články roku 2012

10 nejlepších článků za rok 2012

Náš sofistikovaný počítač karmy u jednotlivých článků vybral
deset nejlépe hodnocených článků za rok 2012. Články vám pro
připomenutí přinášíme v malém souhrnu.

Published

on

Náš sofistikovaný počítač karmy u jednotlivých článků vybral deset nejlépe hodnocených článků za rok 2012. Články vám pro připomenutí přinášíme v malém souhrnu.

Díky všem autorům (nejen těm z vybraných článků) za prima spolupráci v roce 2012 a díky i všem čtenářům.

Vybrané články v abecedním pořadí:

Albánie: Prokleté Alpy

Albánií se od severu k jihu táhne pás hor. Ty nejvyšší jsou v severní části země na hranicích s Černou Horou. Albánci jim říkají Albánské Alpy, ale používá se pro ně i jiný název – Prokletije. Obě jména mají své opodstatnění.

Celý článek


Borneo – pralesní domov trpasličích slonů

Sabah, „Země pod větry“, tak zní název jedinečného domova slona trpasličího (Elephas maximus borneensis), území státu Malajsie, který se nachází na severu Bornea, a často ho protínají tajfuny zuřící v oblasti blízkých Filipín.

Celý článek


Do Jižní Afriky na zkušenou

Jako asi každý člověk podléhám tu a tam všelijakým trendům a nejsilnějším vlivům okolí. Dnes se kupříkladu já i moji vrstevníci ze všech stran dovídáme, že bez vynikající znalosti cizího jazyka/jazyků a bez zkušenosti s pobytem v zahraničí jsme v budoucnu zcela jistě ztracení. Proto jsem se před časem rozhodla, že opráším svou angličtinu a vycestuji na stáž ještě před dokončením studií.

Celý článek


Indonésie, svět sám pro sebe

Indonésie je největší souostrovní republika, kterou tvoří tisíce ostrovů, kde můžete najít všechno, o čem jste v dětství četli v dobrodružných knížkách. Navštívit všechny rovníkové ostrovy od Sumatry, až po Irian Jaye, je zcela nemožné. Stejně tak vybrat ty nejpřitažlivější, které po staletí obdivují cestovatelé celého světa.

Celý článek


Jak se cestovalo dříve

Přenášíme se o více něž třicet let zpátky, na konec sedmdesátých let minulého století. Svět byl rozdělen takzvanou železnou oponou na kapitalistický Západ a socialistický Východ. Navzdory všemu, co tato doba přinášela, lidé v tehdejší ČSSR rádi cestovali.

Celý článek


Maslenica – moskevský masopust

Je neděle 26. března odpoledne, poslední den jednoho z nejživějších svátků v Rusku. Maslenica je v plném proudu. Lidé tančí na hudbu, která roztančí snad každého. Mrznou ve frontách na medovinu a bliny, hrají volejbal na sněhu a v parku u stolečků hrají šachy, jako by se nechumelilo.

Celý článek


Tanzánia tak, ako ju nepoznáte

Tanzánia, krajina Východnej Afriky, krajina prekrásnych prírodných scenérií, rozmanitej fauny a flóry, miesto na Zemi, na ktorom sa čas akoby zastavil. Krajina usmiatych a veselých ľudí… aj napriek chudobe, v akej žijú.

Celý článek


Tanzanie: viděno dvojíma očima

Přistáváme večer na letišti v Nairobi. Na základě informací z webu sleepinginair­ports.net by se zde mělo dát přespat. K mému drobnému překvapení příletová hala není větší než vlakové nádraží na maloměstě a protože je otevřené, je tu nepříjemná zima.

Celý článek


Třídenní přechod Nízkých Tater v zimě

Pokud patříte mezi milovníky hor, ale nějaké pěti- a vícedenní túry po rozeklaných hřebenech s těžkým batohem na zádech vám nejsou přímo po chuti, je pro vás tenhle pohodový výlet na dvě noci ideální.

Celý článek


Tušetie – pohádkový kraj na Kavkaze

Tušetie je pro mne probuzení se v rozkvetlé louce. Východ slunce za skalními štíty a hra světel a stínů na strmých svazích hor. Dusot koňských kopyt a mihnutí jezdce cválajícího kamsi do neznáma. Zvonky ovcí a štěkot ovčáckého psa. Pozvání do skromného obydlí na mateřídouškový čaj.

Celý článek


Continue Reading

Nejlepší články roku 2012

Jak se cestovalo dříve

Přenášíme se o více něž třicet let zpátky, na konec
sedmdesátých let minulého století. Svět byl rozdělen takzvanou železnou
oponou na kapitalistický Západ a socialistický Východ. Navzdory všemu, co
tato doba přinášela, lidé v tehdejší ČSSR rádi cestovali.

Published

on

Přenášíme se o více něž třicet let zpátky, na konec sedmdesátých let minulého století. Svět byl rozdělen takzvanou železnou oponou na kapitalistický Západ a socialistický Východ. Navzdory všemu, co tato doba přinášela, lidé v tehdejší ČSSR rádi cestovali.


Výběr míst, kde strávit dovolenou, byl ale mnohem jednodušší než dnes. Rozhodující podíl na trhu měly tři velké cestovní kanceláře, Čedok, Rekrea a Cestovní kancelář mládeže. Všechny nabízely především zájezdy do socialistických zemí a velmi omezenou nabídku pobytů v ostatních zemích. Pro individuální turistiku to bylo obdobné. Cestování do nesocialistických zemí bylo omezeno, neboť na cestu bylo nutné mít směnitelnou měnu a koruna mezi ně tehdy nepatřila. Směnitelné měny nebylo u nás tehdy možné volně nakupovat. Každý rok proto podávali lidé, kteří chtěli cestovat na Západ, žádost o takzvaný devizový příslib. K tomu určená komise ze žádostí vybrala část žadatelů a těm pak bylo přiděleno omezené množství směnitelné měny.

Samotný devizový příslib však k cestě nestačil. Vedle pasu a víza, byla ještě nutná takzvaná výjezdní doložka. Jednalo se o zvláštní povolení, které bylo zaznamenáno v cestovním pase. Získat tuto doložku však bylo velmi složité. Do nesocialistických zemí mohlo proto cestovat jen malé procento lidí. Všem ostatním tak prakticky zbývalo cestování do evropských socialistických zemí, do kterých nebyla, až na výjimky, výjezdní doložka nutná. Nejčastěji proto lidé vyjížděli k chladnému Baltskému moři do tehdejší NDR a do Polska, k maďarskému „moři“ Balatonu a k Černému moři do Rumunska, nebo Bulharska.


Příprava na cestu

Jelikož mám rád teplo, volíme jako místo pro naši dovolenou, teplé Černé moře. Při cestě bylo možné využít jen trasu vedoucí přes Maďarsko a Rumunsko. Do rumunského letoviska Mangalia, kam máme namířeno, nás čeká přes tisícosmset kilometrů dlouhá cesta. Dálniční síť u nás, ale i v Maďarsku a Rumunsku byla ještě v plenkách. Na celé trase byl tehdy částečně zprovozněn úsek dálnice mezi Prahou a Bratislavou a pak asi sto kilometrů v Rumunsku. Zbytek trasy představují nepříliš kvalitní silnice. Při průměrné rychlosti šedesát kilometrů za hodinu, na nás čeká asi třicet hodin jízdy. K tomu je nutné připočítat zdržení na dvou hraničních přechodech, nutné přestávky na odpočinek a čas na průjezd Budapeští a Bukureští. Doba jízdy se pak přibližuje ke čtyřiceti hodinám. Při třech asi dvanácti hodinových „směnách“ za volantem a dvou přenocování, na nás tedy čekají tři dny a dvě noci na cestě.


Na konci sedmdesátých let byla spolehlivost našich automobilů dost vzdálena dnešním standardům a infrastruktura pro automobilismus byla jen málo rozvinutá. Vzdálenost mezi benzínovými čerpadly se měřila v desítkách kilometrů a jen málokteré z nich bylo otevřeno i v noci. Autoservisů a pneuservisů bylo rovněž málo. Podobné to bylo i v Maďarsku a Rumunsku. Asistenční služba v dnešním pojetí neexistovala a o mobilních telefonech se psalo jen v science-fiction. Za těchto okolností musel být tehdy řidič připraven, pomoci si při poruše během cesty sám. Tomu také odpovídá naše výbava na cestu. Samozřejmostí je kanistr plný benzínu, náhradní duše, montovací páky na sejmutí pneumatiky z disku, hustilka, náhradní hlava rozdělovače, raménko a palec rozdělovače, cívka, kondenzátor, zapalovací svíčky, klínový řemen, různé kabely a hadičky a také sada nářadí.

Článek je převzat z Vladislavova cestovatelského blogu Poznámky z cest. Další vzpomínky na tuto cestu najdete v sekci Rumunsko.

Rovněž odpočívadel s možností občerstvení a motorestů bylo tehdy velice málo. Proto přibalujeme na cestu smažené řízky, vařená vajíčka, zeleninu, trvanlivý salám, tatranky, termosku s kávou a vodu na pití, vše v množství potřebném na tři dny cesty. Ve směnárně si kupujeme cestovní šeky na rumunskou měnu. K růžovému řidičskému průkazu přidáváme zelenou pojišťovací kartu. Zdravotní pojištění není potřeba, neboť naši občané měli tehdy v Rumunsku nárok na bezplatnou akutní lékařskou péči.


Jednoho pátečního, prázdninového odpoledne nakládáme stan, kempinkový stůl s křesílky, kempové nádobí, propanbutanový vařič, spací pytle a trvanlivé potraviny na začátek pobytu. Přibalujeme kanistr s vodou na nezbytnou osobní hygienu během cesty a výlet začíná.

Čím se dříve jezdilo

Na začátku cesty tankujeme plnou nádrž a kanistr benzínu speciál. Dále plechovku motorového oleje Mogul na doplňování během cesty. U tehdejších škodováckých motorů bylo vlivem netěsností běžné, že spotřebovávaly kromě benzínu i určité množství oleje. Přes Prahu projíždíme bez problémů a vyjíždíme směrem na Brno. Během cesty vjíždíme na zprovozněný úsek dálnice. Nyní je jízda o trochu rychlejší, naše Škoda 100 dosahuje na rovinách rychlosti ke stodvaceti kilometrům. V táhlých stoupáních je to ale horší, motor auta zde vadne a ztrácí výkon. Auta, která potkáváme cestou, jsou většinou škodovky. Dále míjíme Wartburgy, Trabanty, Moskviče a Dacie. Sem tam kolem nás projede Tatra a jen ojediněle auto ze Západu.

Mnohá auta mají střešní nosič plný zavazadel a také vozidel s obytnými přívěsy potkáváme plno. Nejvíce je jich se značkou DDR. Úsměvný je pohled na trabanty táhnoucí přívěs. Je až neuvěřitelné, co tyto „bakelitové“ minivozy, s motorem o výkonu dvacetšest koní dokáží. Zvládnou více něž dvatisíce kilometrů dlouhou cestu z NDR k Černému moři a to ještě s přívěsem.


Nezřídka rovněž míjíme motocykly s postraním vozíkem, lidově zvaným „sajtkára“, nebo s přívěsným vozíkem „pávíkem“. To podle jeho obchodního označení PAv 40. Odpočívacích ploch je podél silnic málo a tak řidiči využívají k odpočinku každé vhodné místo. Je již večer, když překonáváme řeku Moravu. V současnosti je zde státní hranice se Slovenskem, která ale tehdy neexistovala. Následně projíždíme klidnými večerními ulicemi Bratislavy a podél Dunaje přijíždíme do Komárna.

Celní kontrola

Zastavujeme u poslední čerpací stanice na našem území, abychom ještě za koruny doplnili benzín. Stejný nápad mají však desítky dalších řidičů a tak si tu vystojíme skoro hodinu ve frontě. Pak přijíždíme na hraniční přechod, ten je umístěn před obloukovým mostem přes Dunaj, za kterým již leží Maďarsko. Nějakou dobu popojíždíme v koloně vozidel, až přijíždíme k hraniční závoře. Cestujeme sice do takzvaně spřátelené země, ale přesto jsme podrobeni důkladné celní kontrole. Nutností je rovněž celní a devizové prohlášení. Do tohoto tiskopisu, opatřeného kolkem, zapisujeme všechny vyvážené „hodnotnější“ předměty. V našem případě hodinky, fotoaparát, stan a další. Podobně musíme zaevidovat i převážené peníze.

Celníci si namátkově vybírají cestující k osobní prohlídce. Nás osobní prohlídka naštěstí minula. Celník v zelené uniformě se ještě pouští do kontroly zavazadlového prostoru našeho auta. Zatím si pečlivě uschováváme celní a devizové prohlášení, neboť jej budeme muset při návratu znovu předložit ke kontrole, zda přivážíme všechny deklarované předměty zpět. Prohlídka zavazadlového prostoru končí, celník dává razítko do pasů a my opouštíme hraniční přechod, který zde v současnosti již neexistuje, protože není pro překročení hranice potřeba.

Jak jste tenkrát cestovateli vy? Podělte se s námi v diskuzi pod článkem nebo na našem Facebooku

Continue Reading

Nové články

Copyright © 2024 Cestovatel.cz