Do Mikulova rovnou na jih

Náš poslední výlet povede k samotným rakouským hranicím, do
proslulého městečka Mikulov. I zde je hodně možností, jak uspokojit
vaši touhu po historii: zámek, Kozí hrádek, vrch Svatý kopeček či
Židovské muzeum a hřbitov. A opět se i pěkně projedete, dnešní
trasa je konečně ta pravá, vinařská, i s informačními cedulemi.
Čekají vás krásné výhledy, pořádný kopec nahoru a pořádný kopec
dolů.

Náš poslední výlet povede k samotným rakouským hranicím, do proslulého městečka Mikulov. I zde je hodně možností, jak uspokojit vaši touhu po historii: zámek, Kozí hrádek, vrch Svatý kopeček či Židovské muzeum a hřbitov. A opět se i pěkně projedete, dnešní trasa je konečně ta pravá, vinařská, i s informačními cedulemi. Čekají vás krásné výhledy, pořádný kopec nahoru a pořádný kopec dolů.

Je libo kopeček?

Nenechte se zastrašit, že vás tu v každém článku děsím kopci nahoru. Na konci dnešního výletu vás čeká tak bezvadný sjezd, že rázem zapomenete na to, že jste se nahoru museli nějak dostat a že to nebylo zrovna pohodové. Z mého oblíbeného startovního místa Vranovic (ale železnice vede i do Pouzdřan, trasu si tak zkrátíte o 3,2 km) vyrazte naší starou známou cestou až do Dolních Věstonic a podle šipky (cyklostezka číslo 5044) jihozápadním směrem. Až téměř do obce Perná vás nějaké extra vrcholy nečekají. Zprava budete mít krásný výhled na Nové Mlýny a také, pravda, na tah Brno-Vídeň. Před Pernou se k němu těsně přiblížíte. Lákalo by to, sjet dolů a za pár šlápnutí do pedálů být v Mikulově. Letecké mapy napovídají, že tu opravdu vede nějaká paralelní stezka, ale přiznejme si to upřímně: přineslo by nám to potěšení, takhle ostudně si zkrátit cestu? Vždyť je to nuda, pořád rovně, rovinka, litry smogu a za chvilku tam být. Správně, nepřineslo. Otočte se tedy doleva a zamiřte jako správný cyklista po cyklostezce nahoru.


Je libo kopec?

V Perné dojedete na křižovatku. A tady velký pozor: cyklostezka vede rovně, jenže podle vrstevnic na mapě je to opravdu hodně velký kopec kolem zříceniny Sirotčí hrádek. Tuto trasu jsem nevyzkoušela, poprvé i podruhé se naše banda obrátila doprava a sjela mírně se svažující ulicí ke křižovatce, kde okreska zatáčí doprava a na vás čeká zpevněná cestička rovno. Nyní už jedete pořád do kopce. Až do vesnice Bavory a pak ještě a ještě nahoru, přes jeden kratší, ale o to prudší svah, poté stále a pořád nahoru až na vrchol. Jakmile vlevo uvidíte skály, kterým lidé říkají Kočičí skála, budete vědět, že jste to zvládli a nyní vás čeká jenom hodně dlouuuuuuuhý sjezd dolů, až do Mikulova.

Jižní Morava patří k našim nejoblíbenějším cykloturistickým lokalitám. Zdejší krásnou krajinu plnou vinic a výhledů do okolí protíná síť dobře značených cyklostezek, které vedou k atraktivním turistickým cílům (Lednice, Mikulov), na své si přijdou rodiny s dětmi (krátké, rovinaté okruhy), milovníci historie (Sirotčí hrádek, Dívčí hrady, starobylá města, Dolní Věstonice) i zkušení bikeři (nezpevněné cesty okolo Nových Mlýnů atd.). Nesmím samozřejmě opomenout, že skrz Pálavu vede i známá a oblíbená cyklotrasa Brno-Vídeň. V tomto malém seriálu vám představím hned tři trasy, které vedou kolem nádrže Nové Mlýny, do Lednice a do Mikulova. Všechny tyto trasy jsem sama již dvakrát projela a vy se teď prostřednictvím těchto článků můžete na tato místa vrátit společně se mnou.

Ze seriálu Vinicemi křížem krážem


Vinice, kam se podíváš, a mikulovská lákadla

Prakticky od Perné až ke Kočičí skále vás budou provázet vinice. Jak jsem v úvodu naťukla, vede tu i naučná stezka s cedulemi. Ta tvoří okruh Dolní Věstonice – Perná – Mikulov – Klentnice (přes tuto ves byste se dostali, kdybyste se rozhodli zdolat ten velký kopec za Pernou) – Pavlov – Dolní Věstonice. Nejvíc cedulí je mezi Horními Věstonicemi a Pernou. Na vrcholu kousek od Kočičí skály vás nebo vaše spolujezdce může jedna taková cedule zaměstnat při vzájemném čekání. Poté už se opět napojíte na silnici a vzhůru dolů. Sjezd vede až na náměstí, kde je dobře vybavené informační centrum. V Mikulově můžete navštívit například zámek s několika expozicemi (včetně té s obřím vinným sudem), zříceninu Kozí hrádek, ze které už zbylo jen torzo věže (je tam ale pěkná vyhlídka) či židovské památky – synagogu a židovský hřbitov (i s průvodcem). Pokud toho ještě nemáte dost, můžete se po svých vyškrábat na vrch Svatý kopeček, kam vede křížová cesta a nahoře je kostelík.

A kudy zpátky?

Vyšlapejte si kopec a na křižovatce, kde jste se při cestě sem napojovali na silnici, a buď odbočte a vraťte se stejnou cestou anebo neodbočujte, ale pokračujte po silnici až do Klentnice a pak buď do Pavlova nebo do Perné a stejnou cestou do Dolních Věstonic. Zkušenější cyklisté můžou popojet z Mikulova ještě kousek na jih a po příhraniční cyklotrase č. 41 pojedou až do Nového Přerova a pak nahoru Do Brodu nad Dyjí a Pasohlávek. Je spousta možností, jak se vrátit, a jedna jistě krásnější než druhá… Přeji při vašich cestách nejen po jižní Moravě spoustu sluníčka a pohody.

*Vranovice – Mikulov – Vranovice (stejnou cestou tam i zpět, přes Bavory, ne přes prudký kopec): 44 km Vranovice – Mikulov – Klentnice – Pavlov (bokem od kopce): 45 km Okruh Vranovice – Mikulov – Nový Přerov – Pasohlávky – Vranovice: 57 km*

Kolmo kol Nových Mlýnů

Jižní Morava patří k našim nejoblíbenějším cykloturistickým
lokalitám. Zdejší krásnou krajinu plnou vinic a výhledů do okolí
protíná síť dobře značených cyklostezek, které vedou k atraktivním
turistickým cílům, na své si přijdou rodiny s dětmi, milovníci
historie i zkušení bikeři.

Po hrázi a přes výmoly

Pro rozšlapání pedálů a navození té správné cyklo nálady snad neexistuje vhodnější okruh než ten, který vás provede kolem větší části vodní nádrže Nové Mlýny. Výlet je vhodné začít třeba ve Vranovicích na nádraží. Odtud se vydáte po stezce číslo 5043 jihovýchodním směrem do Pouzdřan a poté buď přímo do obce Strachotín anebo kolem Pouzdřanského rybníka až ke břehům Střední nádrže Nových mlýnů. Toto vodní dílo, vybudované v letech 1975–1988, se skládá ze třech nádrží: nejzápadnější Horní nádrži se říká Mušovská, Střední nádrž se jmenuje Věstonická a Dolní dali lidé jméno Novomlýnská. Ve Věstonické nádrži uvidíte na ostrůvku kostelík, jediná památka z obce Mušov, která musela být kvůli Novým Mlýnům zatopena. Cyklostezka vás sama navede na okruh označený „Kolem ATC Merkur“. Čeká vás zhruba dvoukilometrový nezpevněný úsek, který si nejvíc vychutnáte na horském kole, ale moje crossové pěknou řádku let staré kolo tuto cestu zdolávalo skoro každý den a bez problémů. Po vyjetí z lesa ještě řádně rozhrkaní objedete závoru a pustíte se po hrázi okolo Strachotínského rybníka až na hlavní hráz, rozdělující Novomlýnskou od Věstonické nádrže. Na konci můžete buď přímo odbočit doprava anebo sjet pár set metrů do Dolních Věstonic.


Trocha té historie nikoho nezabije

Vyhlášená archeologická lokalita Dolní Věstonice v sobě skrývá hned tři lákadla pro znavené a po historii lačnící cyklisty. Můžete navštívit vyhlášené Archeologické muzeum s místními nálezy keramiky, modelem pravěkého sídliště atd. nebo si vyšlápnout na geologickou atrakci nazvanou Kalendář věků, kde dobře uvidíte jednotlivé usazené půdní horizonty od doby ledové. Tím třetím lákadlem je vynikající točená kofola. Až spláchnete žízeň obyčejnou i tu po historii, vraťte se zpátky na hráz a na rozcestí zabočte doleva, na západ. Nedejte se odradit nepříliš valnou kvalitou asfaltu, myslete na to, že vás tu nebudou děsit svištící auta jako na dokonale upravené hrázi. 3,6 kilometrů se můžete kochat výhledy na Střední nádrž a na ostrůvky rozeseté při pobřeží. Na tomto místě nesmím opomenout dodat, že tato druhá největší nádrž z Nových Mlýnů slouží jako ptačí rezervace, tudíž je zde zakázáno se koupat a plout na loďkách. Asfaltka končí u hlavního silničního tahu na Vídeň, který bohužel budete muset napříč překonat (pozor, je tu velký provoz). Pak už se napojíte na možná méně pohodlnou, zato romantičtější stezku.


Jižní Morava patří k našim nejoblíbenějším cykloturistickým lokalitám. Zdejší krásnou krajinu plnou vinic a výhledů do okolí protíná síť dobře značených cyklostezek, které vedou k atraktivním turistickým cílům (Lednice, Mikulov), na své si přijdou rodiny s dětmi (krátké, rovinaté okruhy), milovníci historie (Sirotčí hrádek, Dívčí hrady, starobylá města, Dolní Věstonice) i zkušení bikeři (nezpevněné cesty okolo Nových Mlýnů atd.). Nesmím samozřejmě opomenout, že skrz Pálavu vede i známá a oblíbená cyklotrasa Brno-Vídeň. V tomto malém seriálu vám představím hned tři trasy, které vedou kolem nádrže Nové Mlýny, do Lednice a do Mikulova. Všechny tyto trasy jsem sama již dvakrát projela a vy se teď prostřednictvím těchto článků můžete na tato místa vrátit společně se mnou.

Ze seriálu Vinicemi křížem krážem


Ani Český, ani Uherský, ani Vyšší… zkrátka Brod nad Dyjí

Šestikilometrovou stezku do obce Brod nad Dyjí si můžete prodloužit a zpestřit objížděním nádrže po cestičkách těsně podél břehu anebo se držet stále rovno. Značku tu skoro nepotkáte, ale není tu kde zabloudit. Brod nad Dyjí je příjemná vesnička s necelou pětistovkou obyvatel, kde vás zelená šipka s nápisem „Pasohlávky“ spolehlivě navede na nejzápadnější hráz celé nádrže. Při jízdě po asfaltové silnici, která, nezapomeňte, slouží jak vám, tak motoristům, se můžete podívat doleva a pokochat se pohledem na široké hrdlo Dyje, které vypadá skoro jako pokračování nádrže. Na konci hráze zabočte doprava, kde vás čeká opět asfalt v nepříliš pohodlném stavu. Stačí však párkrát šlápnout do pedálů a ocitnete se v naší poslední zastávce na břehu Nových Mlýnů – v Pasohlávkách. Zásoby zde můžete doplnit v dobře vybavené Jednotě a pak už nezbývá nic jiného, než se vydat na sever cyklotrasou č. 4 zpět přes Ivaň do Vranovic. Šťastnou cestu!

Celý tento okruh se startem a cílem ve Vranovicích měří zhruba 34 km.

Za nejkrásnější Lednicí na světě

Zámek Lednice a Valtice a k nim přiléhající Lednicko-valtický
areál, zapsaný od roku 1996 do světového dědictví UNESCO, patří
bezesporu k největším turistickým lákadlům jižní Moravy. Proč
nespojit poznávání se sportem?

Zámek Lednice a Valtice a k nim přiléhající Lednicko-valtický areál, zapsaný od roku 1996 do světového dědictví UNESCO, patří bezesporu k největším turistickým lákadlům jižní Moravy. Proč nespojit poznávání se sportem? Do Lednice se vine příjemná cyklostezka, větší část sice vede po okresní, ale málo frekventované silnici, několik posledních kilometrů vás však čeká krásná projížďka kolem Dyje a svěže zelenými lesy. Tak vzhůru do sedel.

Nahoru, dolů, nahoru, dolů a pořád dokola

Výlet můžete začít opět ve Vranovicích, odkud se stejnou cestou, jakou jsem vám popisovala v prvním díle seriálu, dostanete do Dolních Věstonic. Protože lednický výlet je malinko delší než okruh kolem Nových Mlýnů, doporučuji z Pouzdřan zabočit přímo do Strachotína a ne to objíždět přes „hard MTB“ stezku kolem břehu. Je to o nějaký ten kilometřík kratší. Tentokrát sjedeme z hráze až do Dolních Věstonic a zabočíme podle šipky (je to cyklotrasa č. 5043) doleva. Větší část cesty vás čekají samé kopečky. Jsou však mírné a každý zdolaný vrch vás odmění krásným sjezdem dolů. Až budete svištět dolů a vítr vám bude ovívat zpocený obličej, nesmíte myslet na to, že pakliže se vydáte stejnou cestou nazpět, přesně tímhle kopečkem budete supět nahoru.


Vrchařská prémie

Po necelých třech kilometrech se ocitnete na rozcestí pod vesnicí Pavlov. Cyklostezka odbočuje doprava, do pořádně velkého krpálu. Když jsem tudy jela poprvé, v dobré víře jsem se svými supícími a nadávajícími kolegyněmi odbočila a vydala se nahoru přesně tam, kam mi žlutá tabulka kázala. Poté, co jsme se vyškrábaly nahoru, čekal nás úžasný sjezd dolů. Celou cestu zpět jsme pak nemyslely skoro na nic jiného, než že nás čeká opět ten strmý kopec. Jenže nekoukaly jsme po značkách, jely pořád rovně a nakonec se ocitly na rozcestí, kde z druhého směru odbočovala cyklostezka. Koukla jsem do mapy a pochopila jsem, že pod Pavlovem vede paralelní, úplně rovinatá silnice. Takže je to je na vás: pokud milujete kopce či se nechcete před spolujezdci zahanbit a zbaběle kopec objet, vydejte se směle nahoru.

Konečně pryč od aut!

Stezka vás bude vést pořád rovně, přes Milovice do Bulhar. Zde se konečně oddělíte od silnice a vjedete na krásnou vyvýšenou cestičku podél Dyje. Potkáte tu hodně rybářů, projedete po mostě a pravděpodobně vjedete na dlouhodobou stavbu. Na rozcestí se pak dejte napravo a čeká vás asi šestikilometrová projížďka krásným lesem. Pokud jste někdy zavítali do Litovelského Pomoraví u Olomouce, tady to vypadá podobě. Krásná asfaltka vede až do samotného města Lednice. Cestou si ještě můžete udělat odbočku na představení sokolnické skupiny. Ve vsi stačí zdolat malý kopeček a už jste u brány zámeckého areálu. Tady platí zákaz jízdy na kole, alespoň je tu cedulka, ale je pravda, že jsme tu hodně lidí na kolech viděli. Své kolo můžete nechat ve stojanech u zámku, i když je jich dlouhá řada, za pěkných dní počítejte, že na vás možná ani nezbude místo. A pak už vzhůru tam, kam vás srdce táhne: do zámku, k Minaretu, na Janův hrad či do skleníku. Anebo jen tak po zahradách, kolem Zámeckého rybníku.


Jižní Morava patří k našim nejoblíbenějším cykloturistickým lokalitám. Zdejší krásnou krajinu plnou vinic a výhledů do okolí protíná síť dobře značených cyklostezek, které vedou k atraktivním turistickým cílům (Lednice, Mikulov), na své si přijdou rodiny s dětmi (krátké, rovinaté okruhy), milovníci historie (Sirotčí hrádek, Dívčí hrady, starobylá města, Dolní Věstonice) i zkušení bikeři (nezpevněné cesty okolo Nových Mlýnů atd.). Nesmím samozřejmě opomenout, že skrz Pálavu vede i známá a oblíbená cyklotrasa Brno-Vídeň. V tomto malém seriálu vám představím hned tři trasy, které vedou kolem nádrže Nové Mlýny, do Lednice a do Mikulova. Všechny tyto trasy jsem sama již dvakrát projela a vy se teď prostřednictvím těchto článků můžete na tato místa vrátit společně se mnou.

Ze seriálu Vinicemi křížem krážem


Skrz akvadukt

Než se vydáte zpátky, mám pro vás ještě jeden tip: při cestě k Minaretu po levém břehu rybníka (od zámku), dorazíte k akvaduktu, který překlenuje cestu ve výšce zhruba pěti metrů. Po svahu se dostanete k jeho okraji a když otevřete nezamčená dvířka, můžete se protáhnout škvírou a v podřepu prolézt celým prostorem akvaduktu. Na konci se dá vylézt ven a pokochat se výhledem. Nevím, zda je to zákonné, avšak nikde žádný zákaz není a dvířka nejsou nijak zajištěná, takže co. A jak zpátky? Buď stejnou cestou (a pokud vám zbudou síly, tak nezapomeňte na vrchařskou prémii v Pavlově) anebo se od Lednice vydejte na sever po cyklostezce označené erbem Lichtenštejnů a pak pokračujte po cyklotrase č. 5066 do Rakvic, Přítluk, Zaječí, Šakvic a pak buď do Hustopečí nebo zpátky do Vranovic.

Z Vranovic je to do Lednice asi 29 km. Pokud se rozhodnete nevracet se stejnou cestou, ale přes Rakvice atd., okruh až zpátky do Vranovic měří 62 km. Jestli svou cestu zakončíte už v Hustopečích, zkrátíte si okruh o cca 7,5 km.

Paříží na kole

V listopadu jsem si udělala malé prázdniny a na týden do Paříže
vyrazila. Jela jsem tam už asi po páté, a tak jsem se rozhodla poznat toto
úžasné velkoměsto z trochu jiného pohledu-ze sedátka silničního
kola.

Zatímco se v Praze uvažovalo o možnosti nakupování jízdenek MHD smskou, v Paříži zaváděli Velib-službu, která umožňuje pohyb po městě téměř zdarma a na kole. V Paříži tak vyrostla poměrně hustá síť stanic s jízdními koly, která jsou k dispozici každému. Stačí jen zaplatit směšně nízký poplatek, který činí 1 euro na den, pak si vybrat nepoškozené a funkční kolo a vyrazit.

V listopadu jsem si udělala malé prázdniny a na týden do Paříže vyrazila. Jela jsem tam už asi po páté, a tak jsem se rozhodla poznat toto úžasné velkoměsto z trochu jiného pohledu-ze sedátka silničního kola.


V informačním centru pařížské radnice jsem obdržela mapku s vyznačenými stanicemi systému Velib a rovnou se vydala do akce. V samotném centru Paříže se nachází spousta stanic, a tak jsem si jednu vybrala s tím, že se nejdříve jen tak bezcílně projedu. K mému překvapení stanice nikdo neobsluhoval, vše tedy záleželo na mých chápacích schopnostech a dobré vůli automatu. K tomu, abyste si mohli půjčit kolo, je potřeba vlastnit platební kartu, protože každý účastník systému musí dát k dispozici 150 euro pro případ, že by kolo nevrátil. Dalším omezením je doba, po kterou kolo můžete mít vypůjčené. Je to 30 minut, což mi nejdříve připadalo jako dostatečně dlouhá doba-přece jsem si do Paříže nepřijela vylepšit fyzičku a trávit celé dny „v sedle“.

Dobu 30 minut jsem ihned poté přehodnotila, protože jezdit po pařížských třídách na kole není jako jezdit u nás v Krkonoších. V Paříži je poněkud rušněji, ale překonala jsem strach z toho, že mě nějaké to auto smete, a vyjela. Do kaslíku nad předním kolem jsem si samozřejmě připravila mapu. Projela jsem Champs-Élysées, přejela nad Seinou a zakotvila u Eiffelovky. Když už se blížila půlhodina mého času ke konci, nemohla jsem najít žádnou stanici, kde bych kolo mohla nechat. Trochu jsem znervózněla a pak konečně jednu našla. Radost ale ze mě rychle vyprchala, protože jsem sice našla stanici Velib, ale nebylo tam ani jedno místo, kde bych kolo mohla nechat, všechna byla obsazená. Tenhle problém ještě není vyřešen-ráno se lidé z obydlených oblastí přemísťují do svých prací, takže všechna kola ze stanic v obytných částech Paříže zmizí a ve stanicích u kanceláří naopak nenajdete ani jedno místo volné. Jediné, co vás může zachránit, je automat, který vám dá k dobru 15 minut a zobrazí nejbližší stanice s volnými místy. Druhá možnost je zaplatit pokutu, která je také není nijak vysoká a užít si další půlhodinu.


Jízda na kole po Paříži mi pomohla se v tomto velkém městě pořádně zorientovat, dokonce si pamatuju, kde je jednosměrka a kde ne. Na kole jsem se otrkala, a tak mi jenom přišlo legrační tam jezdit na kole na těch velkých silnicích plných nemírumilovných aut a na semaforu je všechny předjet a pak v klídku pokračovat dál.

Velib se stal hodně oblíbeným nejenom místním obyvatelstvem, ale také turisty. Navíc tento systém šetří životní prostředí a prospívá tělu (a snad i duchu). Pokud tedy budete mít cestu do Paříže, tak neváhejte, ušetříte na jízdném a kolo vám pomůže poznat Paříž takovou, jaká doopravdy je, i když jízda metrem stojí taky za to.

Turistické trasy na počítači

Koncem dubna 2008 byla vydána nová verze počítačového programu
Turistické trasy 2.11. V tomto článku se dozvíte, co software
Turistické trasy dokáže.

Koncem dubna 2008 byla vydána nová verze počítačového programu Turistické trasy 2.11. V tomto článku se dozvíte, co software Turistické trasy dokáže.

Software Turistické trasy slouží pro návrh a evidenci pěších tras. Aplikace je určna pro operační systém Windows 98 a vyšší. Základem jsou mírně zjednodušené mapy českých lokalit, které obsahují všechny značené pěší stezky. Na mapě je vidět turistické značení, sídla, lesy, vodstvo a další zajímavé objekty. V době psaní tohoto článku pokrývá Českou republiku 41 map. Většina z nich se dá spojit s mapami sousedními, takže nebudete limitováni jen jedním mapovým výřezem.


Libovolné křížení stezek v mapě se přidává do Vaší trasy dvojklikem. V nastavení si zatrhnete, jaké druhy cest a značení chcete v trase použít, případně, zda se mezi zadanými místy má hledat trasa nejkratší nebo s nejméně nastoupanými metry. Turistické trasy zobrazují výškový profil, ze kterého se dozvíte převýšení jednotlivých úseků, značení, druh cesty a délku trasy. Tyto údaje jsou také shrnuty v kilometrech, metrech a procentech ve statistice trasy. Trasu popisuje též itinerář, kde si můžete přečíst názvy průchozích míst, jejich zeměpisnou polohu a nadmořskou výšku, typ cest a jejich značení, údaje o stoupání, klesání a vzdálenostech. K některým místům jsou připojeny též fotografie a podrobné texty.

Vytvořenou trasu je možno uložit, vytisknout, nebo exportovat do jiného formátu. V nabídce jsou grafické formáty JPG a BMP pro export mapy a profilu do obrázku, navigační formáty GPX, PLT a WPT pro export trasy do GPS, formát CSV, pro zpracování trasy např. v MS Excelu a konečně formát HTML pro vytvoření webové stránky s mapou, profilem, itinerářem a statistikou Vaší trasy. Z hotových tras se dá sestavovat deník výletů. Ke každému výletu se dá doplnit datum konání, počasí a poznámka.

Poslední verze přinášejí tyto hlavní změny. Na mapách se objevily objekty „Turistické známky“, což jsou dřevěné vypalované plakety zajímavých míst. Turistické trasy nově podporují geocaching; na mapě je možno zobrazit kešky z jednoho či více souborů LOC nebo GPX. Přibyla funkce pravítko pro měření vzdáleností na mapě vzdušnou čarou. Přibylo několik nových map a mapy stávající byly aktualizovány.

Turistické trasy můžete volně stáhnout z webové stránky www.trasy.net. Neregistrovaného uživatele omezují opisováním desetímístného kódu. Případná registrace přijde na 139,–Kč za program na prohlížení map plus 59,–Kč za každou zakoupenou mapu. Mapy se dají přikupovat. Aktualizace jednotlivých map mohou uživatelé stahovat zdarma ze stránek produktu. Pokud se registrovaný uživatel rozhodne přejít na novější verzi Turistických tras, zaplatí 79,–Kč. Tato cena zahrnuje všechny mapy, které zakoupil v minulosti.

Volunturismus – dobrovolnická turistika

V prvním díle seriálu o světových trendech v cestovním
ruchu vám představíme tzv. volunturismus. Termín (z anglického
„Voluntourism“) vznikl spojením slov volunteer (dobrovolník) či voluntary
(dobrovolný) a turismus. Česky bychom tedy mohli říci: dobrovolnická
turistika. Jednoduše řečeno, jde o spojení dovolené s aktivní
pomocí navštíveným oblastem.

V prvním díle seriálu o světových trendech v cestovním ruchu vám představíme tzv. volunturismus. Termín (z anglického „Voluntourism“) vznikl spojením slov volunteer (dobrovolník) či voluntary (dobrovolný) a turismus. Česky bychom tedy mohli říci: dobrovolnická turistika. Jednoduše řečeno, jde o spojení dovolené s aktivní pomocí navštíveným oblastem.

Původně byly dobrovolnické cesty podnikány lidmi s přímou vazbou na danou oblast či problém a byly spíše vnímány jako krátkodobé, intenzivní dobrovolnické programy než jako dovolená. Během 90. let začaly vznikat produkty a firmy nabízející toto spojení. V praxi to nejčastěji znamená, že během týdne se pracuje a o víkendech je možnost poznávat danou zemi jako běžný turista. Účastníci takovýchto „zájezdů“ bývají velmi různorodí, ale zpravidla je spojuje touha „udělat něco dobrého“ a zároveň poznat nová místa, kam by se jinak pravděpodobně nedostali. Typy pomoci mohou být různé – od neodborných manuálních prací, přes výuku jazyků až po např. vysoce odbornou lékařskou pomoc. Ceny dobrovolných pobytů se liší v závislosti na typu destinace a službách, které jsou poskytovány zprostředkující organizací. Výše nákladů závisí také na tom, zda je účastník ubytován v rodině či speciálním zařízení hotelového typu s lokálními zaměstnanci. Balíčky většinou neobsahují letenku, kterou si účastník hradí zvlášť. Zdánlivě jednoduchý princip „neplať za dovolenou – odpracuj si ji“ je však zavádějící. Například osmidenní monitorování kamzíků ve slovenských Tatrách přijde na 790 liber. Pomoc oblastem postiženým tsunami na Srí Lance po dobu tří týdnů vyjde volunturistu na 954 liber. Stejně dlouhý pobyt v tradiční vesnici na Fiji stojí „pouze“ 540 liber. Samozřejmě bez letenky.

Volunturismus je pro mnohé přitažlivý, neboť umožňuje lépe než jiné způsoby cestování poznat danou zemi, její obyvatele a kulturu tím, že se účastník stane přímou součástí určité komunity. Nejedná se o nový fenomén, existuje již desítky let. Nicméně teprve od 90. let vznikají na poli cestovního ruchu speciální produkty a firmy, které nabízí tento typ dovolené i lidem bez předchozí zkušenosti. Jde mj. o reakci na globální problémy Země a rostoucí zodpovědnost jejích obyvatel. Mladým lidem nabízí možnost, jak rozumně využít prázdninové měsíce po čas studií či dobu po skončení studia, který tak jako tak čím dál častěji využívají k cestování. Volunturisty jsou často také lidé, kteří si chtějí odpočinout od kariéry a každodenního stresu plynoucího ze života v civilizaci, nebo senioři hledající nové uplatnění.

Jak již bylo řečeno, odvětví cestovního ruchu zaznamenává v současnosti rostoucí zájem o tento způsob dovolené, kombinující poznávání s pomocí postiženým či zaostalým oblastem. Zatímco někteří odborníci tento trend vítají a vidí v něm možnost, jak získat nové prostředky pro charitativní projekty a také cestu, jak v lidech podporovat solidární smýšlení, jiní poukazují na to, že skrze obchodní praktiky touroperátorů může docházet až k využívání komunit, kterým se má pomoci. Existují určitá etická úskalí volunturismu, například je třeba ověřit, zda volunturista nebere práci místním, kteří za ni mohou být zaplaceni.

Kromě humanitárně zaměřených cest existují také další, spojené s péčí o životní prostředí, vědeckými průzkumy či vzděláváním. Účastníci zaplatí poplatek, který pokryje náklady a mohou se věnovat činnosti, která je zajímá či je zavede na místa jako je Antarktida, deštný prales či mořské dno. Tento typ volunturistiky je často provozován také v rozvinutých zemích jako je Velká Británie, Portugalsko či např. Slovensko.

Žebříček osmi nejžhavějších dobrovolnických destinací podle portálu Forbes (březen 2008): Ekvádor, Bolívie, Malawi, Dominikánská republika, Tanzanie, Čína, Indie a Thajsko.

Česká republika jako destinace tohoto typu turistiky přichází v úvahu – podobně jako Slovensko – v souvislosti s ochranou přírody. Nabídka není příliš široká. Na serveru http://www.vo­lunteerabroad­.com/ je v nabídce např. obnova ekosystémů zničených kyselými dešti v Jizerských horách.

V České republice se organizováním dobrovolných aktivit doma i ve světě zabývá např. INEX – sdružení dobrovolných aktivit. V současné době nabízí téměř 1700 projektů, od několikatýdenních až po dlouhodobé, trvající 1 – 2 roky. Sdružení si účtuje poplatek ve výši 2200,– Kč.

Zdroje dalších informací: http://www.vo­luntourism.or­g/ http://www.res­ponsibletravel­.com/ http://www.uvo­lunteer.org/ http://www.for­bes.com/ http://www.inex­sda.cz/


I v cestovním ruchu neustále zaznamenáváme nové, někdy velice bizarní, trendy. V současné době jsou zejména ve znamení orientace k humanitárním a ekologicky šetrným formám. CzechTourism je pro vás mapuje a přinese vám jejich přehled v několikadílném seriálu.

Lenka Šindelářová, Czechtourism

Ilustrační foto: Miloš Hotař, seriál Banda Aceh

Oslavte na Petříně pětapadesáté výročí dobytí Mt. Everestu

Ne všichni dostanou v životě šanci vystoupit na Mt. Everest.
Některým z běžných smrtelníků se ale možnost zdolat tuto
himálajskou osmitisícovku brzy naskytne.

Pro všechny sportovce či nadšence se v květnu stane nejvyšší
horou světa pražský Petřín. Všichni, kdo se rozhodnou Everest alias
Petřín zdolat, budou na něj muset jen několikrát vystoupit a zase slézt
– a to přibližně osmdesátkrát. Přijďte na vlastní kůži zažít,
jaké to je šplhat k takovým magickým výšinám.


… únava, halucinace, přerývavý dech, vyčerpání, mihotavé světlo baterek… kroky, další a ještě jeden, noha nohu těžce míjí… svítání, vítr a sníh, probdělá noc a zase další kroky, posun o metr dál, o něco blíže vysněnému cíli – vrcholu…

Takové je dobývání nejvyšších vrcholů naší planety. Horolezcům se honí hlavou nejroztodivnější myšlenky, zápasí s vlastní vůlí – vytrvat a pokořit vrchol, nebo podlehnout lidské slabosti a otočit to? Zvítězí hora, nebo člověk?

Nepálsky se jmenuje Ságarmátha, tibetsky Čomolungma, česky „Hora tak vysoká, že ji žádný pták nepřeletí ani zvíře nepřeskočí“. Nejvyšší vrchol nepálského pohoří Khumbu Himal své nejznámější jméno dostal po britském inženýrovi siru George Everestovi, který na ni vedl v roce 1823 výpravu. (National Geographic)

Připomeňme si slavného horolezce

Před padesáti pěti lety sir Edmund Hillary zdolal dosud nepokořenou nejvyšší horu světa, Mt. Everest. Pro výstup se rozhodl ještě před druhou světovou válkou, ale do Himálají se poprvé dostal až v roce 1951. Na základě zkušeností s výstupy v Himálajích a novozélandských Alpách byl roku 1953 jmenován členem britské výpravy na Everest. Expedice se uskutečnila v květnu. Na poslední úsek cesty se však vydal už jen Hillary a nepálský šerpa Tenzig Norgay. 29. května v 11:30 dosáhli vysněného vrcholu.

Letos v lednu tento „prvopokořitel“ Everestu ve věku osmdesáti osmi let zemřel. Připomeňme si tohoto slavného horolezce i výročí pokoření Everestu. Připomeňme si ho silným osmitisícovým prožitkem.

Ne každý má na to poměřit si síly s horskými velikány. Ne každý si troufne. Ne každý to vydrží. Myslíte si, že vy byste na to měli? Za naším Everestem nemusíte jezdit do Asie. Nemusíte získávat sponzory, povolení, ani podstoupit dlouhodobý trénink.

Výstup na Mt. Everest Petřínskou cestou pořádá Duha Gymnazion klub Akce proběhne 17. – 18. května 2008. K účasti je potřeba se předem registrovat. Účastnický poplatek by neměl přesáhnout 100,– Kč. Podrobnosti a registrační formulář najdete na stránkách akce Everest

Hurá na Petřín! Zvolte si sólovýstup, či expedici


Everest se o víkendu 17. – 18. května objeví v samém centru Prahy – na Petříně. Ten se v osudový víkend stane pro mnoho lidí střechou světa. Pokusí se pokořit oněch magických 8848 metrů právě tady. To se rovná přibližně osmdesáti výstupům na Petřín. Nejde však o závod, a tedy ani o to, kdo bude „v cíli“ první. Jde spíše o to, vyzkoušet si, na co máte fyzicky i psychicky. Ač se to nemusí na první pohled zdát, jde o docela náročnou akci. Musíte odolat nejen únavě svalů, bolesti kloubů, ale i případné ponorce v expedici či prchavým myšlenkám slabé vůle.

Můžete se pokusit o sólovýstup, tedy zdolat celou horu na vlastní pěst, nebo k akci přistoupit více společensky až recesisticky a pokořit vrchol v expedici. Ta probíhá na způsob štafety a nastoupané metry se sčítají.

Aby stoupání nebylo příliš jednotvárné, je výstup rozdělen do čtyř úseků – tras. Ty musí účastníci expedice absolvovat vždy celé a v daném pořadí. Každý úsek je nutné zdolat přibližně dvacetkrát, než se můžete přesunout na další. Každá trasa se skládá z výstupové a sestupové cesty. Je ohraničena „úpatím“ a „vrcholem“, které střeží horští náčelníci.

Potkáte na Petříně i Yettiho?

Hory jsou nevypočitatelné. Musíte počítat se vším. V cestě se může objevit ledová trhlina či průrva, nevyhnete se bludišti ledopádu Khumbu, může vás postihnout sněžná slepota či větrná smršť… A nakonec možná potkáte i Yettiho. Stejně tak nesmí chybět nepálští obchodníci, šerpové, vlajky, odříkávání manter či takový detail, jakým je třeba meteorologické zpravodajství z oblasti Himálaje. To vše totiž k výstupu na Mt. Everest neodmyslitelně patří.

Nápad vystoupit na Everest Petřínskou cestou pochází z osmdesátých let dvacátého století. První Výstup na střechu světa se konal v režii Klubu Gymnasion 15.-16. 10. 1983 a podle dochovaných záznamů se stal skoro masovou záležitostí. Celková trasa, kterou bylo potřeba k nastoupání potřebných merů ujít, tehdy měřila 118 km. Druhý výstup proběhl v roce 1985. Na vrchol Petřína byla dokonce navezena hromada ledu symbolizující vrcholový ledovec. Dva tehdejší výstupy odstartovaly menší lavinu podobných akcí odehrávajících se často například na schodištích výškových budov vysokoškolských kolejí po celé republice. Další akce se opakovaly v režii skautů až v říjnu 1998 a v květnu 2003, tedy vždy v letech kulatých výročí prvovýstupů na skutečný Mt Everest. Výstupy na Everest se každoročně konají také na Ještědu. Děje se tak obvykle v červenci při příležitosti výročí otevření horského hotelu a vysílače. Ke zdolání pomyslné střechy světa stačí vyjít během dne na Ještěd osmkrát. Více o historii akce se můžete dočíst na stránkách Everest, kde najdete i historické fotografie z prvních ročníků.

Více informací o vrchu Petřín najdete v článku na Cestovateli . V seriálu Ivany Filipové Kouzlo pražských zahrad se dočtete i o dalších zelených plochách, které s Petřínem souvisí. Kromě zeleně, známé rozhledny a zrcadlového bludiště, najdete v létě na Petříně i výstavu věnovanou pražskému podzemí .


Používáte cykloprůvodce?

Začíná jaro a spolu s ním cyklistická sezóna. Většina cyklistů
používá (zejména v Česku) v drtivé většině při svých
cestách běžné turistické mapy, příp. specializované cyklomapy, zatímco
cykloprůvodce jsou vidět málokdy.

Začíná jaro a spolu s ním cyklistická sezóna. Vzhledem k tomu, že počet cyklistů stále narůstá a s tím dochází k nárůstu publikací zaměřených na cykloturistiku, rád bych představil nabídku cykloprůvodců po Česku i do zahraničí. Především kvůli tomu, že většina cyklistů používá (zejména v Česku) v drtivé většině při svých cestách běžné turistické mapy, příp. specializované cyklomapy, zatímco cykloprůvodce jsou vidět málokdy.


V podstatě jediné dostupné cykloprůvodce Česka vydává nakladatelství Freytag & Berndt. Doposud vyšly tituly: Česká Kanada, Český ráj, Jeseníky, Okolí Prahy – Dolní Berounka, Okolí Prahy – Kladensko, Podřipsko, Okolí Prahy – Kokořínsko, Polabí, Pálava a Podyjí a Šumava. Průvodce obsahují různé množství cyklistických výletů (23–31 podle typu oblasti) a jejich velkým kladem je velikost (25×12 cm) aby se dobře vešly do cyklobrašen. Základem každého průvodce je krátké povídaní o dané oblasti a obsah, kde jsou jednotlivé trasy označeny stupněm obtížnosti (modrá – černá). Samotné trasy jsou pak detailně popsány většinou na 2–3 strany a kromě základních informací (start, cíl, délka, převýšení, obtížnost, značení, možnost občerstvení, charakter trasy) obsahují i podrobnou turistickou mapu dané oblasti s vyznačenou trasou a obrázek výškového profilu trasy. Navíc je u každé trasy vybraná nějaká zajímavost, o které je uvedeno více podrobností v samostatném odstavci.


Článek pro vás napsal Lukáš z obchodu www.LevnePruvod­ce.cz


Lukáš založil internetový obchod s průvodci jako odpověď na vysoké ceny cestovatelských průvodců jak v knihkupectvích tak často i na Internetu. Nabízí kompletní sortiment turistických průvodců edic Lonely Planet, Rough Guides, Eyewitness, Ikar, Nelles, Freytag & Berndt, Rother, Merian, cykloprůvodce, vodácké průvodce, široký výběr map, atlasů a GPS.

Nabídka cykloturistických průvodců do zahraničí je velmi pestrá a to zejména díky vydavatelství Esterbauer, které vydává světoznámé průvodce Bikeline. Tyto průvodce Vás zavedou na cyklostezky Česka, Chorvatska, Dánska, Estonska, Francie, Holandska, Irska, Itálie, Lotyšska, Německa, Nového Zélandu, Polska, Rakouska, Slovenska, Španělska, Švýcarska a USA. Cykloprůvodce jsou většinou zaměřeny na jednotlivé cyklostezky (např. podél Dunaje, Innu, alpských jezer apod.) nebo jsou koncipované jako cykloatlasy daného území/státu (Toskánsko, Nový Zéland apod.) nebo města (Vídeň, Hamburg) s detailním popisem jednotlivých cykloturistických tras. Všechny průvodce jsou téměř totožného formátu, stylu a rozsahu jako české vydání výše popsaných průvodců Freytag & Berndt. Kromě klasických cykloprůvodců nabízí vydavatelství i specializované cykloprůvodce pro horská kola pro některé atraktivní oblasti (např. Mallorca). Pravděpodobně jedinou nevýhodou těchto všech průvodců Bikeline je, že až na výjimky (cykloprůvodce USA, Nového Zélandu) jsou všechny v německém jazyce. Na druhou stranu, všechny základní informace jsou sděleny grafickým způsobem a tak se v nich vyznají i ne-německy mluvící.

Festival Cyklocestování byl poprvé dvoudenní

Jarní festival Cyklocestování je už pár dní za námi.
Přinášíme vám alespoň krátkou zprávu o jeho průběhu. Díky
velkému zájmu o minulý ročník se pořadatelé rozhodli protáhnout
program na dva dny. Účinkující i hosté tedy 23. a 24. února zaplnili
Novou scénu Vlast ve Frýdku Místku a užívali si bohatého programu.

Pro ty, kteří jarní Cyklocestování nestihli, přinášíme tento
článek jako pozvánku na podzimní festival, jehož
dějištěm se stane 15.-16.11. 2008 Hradec Králové,
konkrétně prostory Východočeského muzea.


Druhý ročník CYKLOCESTOVÁNÍ byl zahájen v sobotních dopoledních hodinách netradiční přednáškou Libora Hnyka o tom, jak se na kolech cestovalo před více než 25 lety. Tato velmi zajímavě pojatá projekce dokumentovala několik historických cyklocest a snažila se poukázat na to, jaké nástrahy čekaly na tehdejší dobrodruhy.

Poté se slova ujal již nám známý Honza Galla, který představil netradiční projekt o nonstop jízdě na ležatém kole z Nordkappu až na Gibraltar. Tento týmový sportovní výkon zanechal v sále velmi adrenalinovou atmosféru.

Následovala beseda nové tváře na festivalu, ale pro mnohé známého cyklodobrodruha Josefa Kozáka, který mimo jiné už také na kole objel svět. Nám ale povídal o své cestě na východ. Pepa Kozák zaujal diváky hlavně svým velmi přátelským, upřímným a skromným vyprávěním.

A pak už na scénu přišli jediní necyklističtí hosté Katka a Miloš Motani, kteří spustili svou velkoplošnou audiovizuální diashow z cest po americkém západě. I když se tato projekce rapidně vymykala obsahu festivalu, sklidila obrovský úspěch.

Dále na řadě byl všem známý vypravěč a srandista Honza Vlasák, který ani letos nezklamal a svou projekcí o Indii a zábavným výkladem rozesmál celý sál.

Předposledním programem bylo povídání světově uznávaného jezdce na vysokém kole Josefa Zimovčáka, který nám letos povyprávěl a ukázal film z účasti na slavném závodě Vuelta. Na závěr, jako tradičně, na pódiu předvedl, jak bravurně ovládá techniku jízdy na vysokém kole.

Závěrečnou projekcí sobotní části festivalu bylo promítání Martina Stillera o právě dokončené cykloexpedici napříč Austrálií, při které s partnerkou Renátou Lorišovou našlapali u protinožců více než 9300 kilometrů. Martin se z expedice vrátil pouhé dva dny před festivalem a tak jeho vyprávění bylo maximálně autentické a aktuální a bylo vítaným zakončením prvního festivalového dne.

Podzimní ročník festivalu Cyklocestování proběhne v prostorách Východočeského muzea v Hradci králové 5.-16.11. 2008.

V neděli zahájili promítání manželé Sztulovi a vyprávěli nám o cykloputování s malým synkem po Švédsku. Za netradiční rodinné cyklocestování sklidili opět velký obdiv.

Dalšími novými tvářemi na festivalu byli pánové Josef Honz a Martin Vejmělka, kteří nám představili velmi kvalitně zpracovaný film o dobývání nejvyššího průsmyku světa na kole. Tato prezentace sklidila asi největší úspěch u většiny diváků. Gratulujeme.

Poté se slova ujal poprvé v historii festivalu cizinec, slovenský cyklocestovatel Jozef Trabalka, který je asi největší osobností na cyklocestovatelské scéně našich sousedů. Jožo jako jediný letos povídal o Africe, konkrétně o málo známém Madagaskaru a tak se bylo na co dívat.

Dalšími a většině diváků známými přednášejícími byli Lucka s Michalem. Letos nevyprávěli o své cestě kolem světa, ale o cykloputování národními parky USA. Diváci tak mohli zavítat do těch nejzajímavějších koutů Ameriky prostřednictvím krásných fotografií.

Úplně posledním programem celého festivalu byla projekce z dobrodružné expedice Jirky Boška a Klárky Hejnové do Gruzie a Arménie. Tito málo známí cyklocestovatelé překvapili úrovní fotografií i samotným vyprávěním všechny posluchače a vysloužili si tak velký potlesk.

Všem promítajícím a besedujícím mnohokrát děkujeme a jsme si plně vědomi, že úspěch festivalu je z velké části právě jejich zásluhou.

Berberská whisky

První doušek Vám málem utrhne pusu. V létě osvěží,
v zimně zahřeje. Sdružuje lidi. Příjemně naladí. Krásná zlatá
barva dozdobená čerstvou bylinnou snítkou. Podává se nejlépe
v ulepené skleničce, pokud možno ještě zabalené v papíře,
abyste se nespálili.


První doušek Vám málem utrhne pusu. V létě osvěží, v zimě zahřeje. Sdružuje lidi. Příjemně naladí. Krásná zlatá barva dozdobená čerstvou bylinnou snítkou. Podává se nejlépe v ulepené skleničce, pokud možno ještě zabalené v papíře, abyste se nespálili. Takový je nápoj typický pro Marocké království – berberská whisky aneb zelený čaj s čerstvou mátou.

Ať chcete nebo nechcete, zaručeně to bude první věc (nanejvýš druhá – pomeranče jsou dost velká konkurence, ale zas ty každý zná), kterou v Maroku ochutnáte. S prvními doušky čaje do Vás začne vnikat i místní atmosféra a naladí se Váš zvídavý cestovatelský duch. Jste připraveni poznávat všechny stránky Maroka.

Navštívit zmíněnou africkou zemi v zimě je vhodné nejen pro lidi utíkající za sluníčkem a teplem, ale jak jsme se sami přesvědčili i pro lidi, kteří rádi zimu zasněženou. A kdyby náhodou sníh nebyl, lyžovat se dá i na písečných dunách. Tuto možnost máte například v severním cípu Západní Sahary zasahujícím do Maroka – v Erg Chebbi [Šibi]. (erg – písečná poušť)


Písečné poušti předchází asi deset kilometrů široký pás kamenné pouště (hamady). Je to obrovská šedivá placka, sem tam, hodně sem tam, strom (většinou jeden ze stálezelených dubů) či křovitá tráva, jež se tváří dost suše. Ačkoliv je hamada kamenitá poušť, nedá se po ní rallye jezdit všude. Bezpečnější je držet se na cestách vyznačených balvany a patníky. Jednak se tu člověk snadno ztratí, a když takový ztracený někde zapadne, pomoci se nedovolá. Dále do pouště se začínají objevovat menší domky z hliněných, pouze na sluníčku vysušených cihel, z nichž trčí sláma a jsou zaplácnuté bahenní omítkou, a ve kterých opravdu žijí lidé – berbeři. Osídlení je řídké a krajina zde vypadá velmi opuštěně. Avšak když se na chvíli zastavíte, během okamžiku se kolem Vás vytvoří houf dětí, které hned začnou vybalovat z nejrůznějších tašek a pytlíků hadrové panáčky, velbloudy, korálky atd. s tím, že si něco jako máte koupit. Kromě rozesmátých dětí a zvídavých obyvatel tu můžete také nalézt třeba mrtvého velblouda. Pošel, tak ho tam prostě nechali ležet. Naštěstí mnohem častěji potkáte zvířata živá.


Jednotlivé domky v blízkosti už písečné pouště vystřídají velké osady – oázy. Ty jsou vybudovány hlavně pro turisty. Vypadají tak trochu jako statky. Z velké části jsou taktéž postavené z hliněných nevypálených cihel, ale hlavní či nosné zdi jsou již z vepřovek. Vše je ale pečlivě schováno pod bahenní omítkou, která je někdy zdobená štukováním. Ve většině osad byly nedávno instalovány solární panely, které jim teď v zimně ohřívají vodu a dodávají proud a vůbec se snaží zařídit osady evropsky. Každá z těchto osad má svou zahradu. Překvapilo nás, jak je v nich vše šťavnatě zelené. Pěstují zde mrkev, cibuli, brambory, datlové palmy…a to s takovou produkcí, že zahrádka uživí jak osadníky, tak hosty. Velké záhony jsou rozděleny na menší políčka sítí zavlažovacích kanálů. A kde se v poušti vzala voda? Při procházce po okolí jsme nedaleko od osady narazili na místo, kde se nacházelo několik jednoduchých studen z betonových skruží. Překvapující bylo, že hladina vody se pohybovala pouze o kolo třech metrů pod povrchem! Zda je voda ze studen pitná, to nevím. V osadách pijí vodu balenou, ale berbeři žijící v jednotlivých domcích nejspíš jinou vodu nemají než studniční. Bylo vidět, že si tu vody váží. Opodál je mělké údolíčko s vádí, které bylo znatelně zelenější, než mrtvé okolí, tudíž tu musí být vysoká hladina podzemní vody. Toto místo bylo dokonce lehce oploceno. Stejně jak se u nás označuje ochranné vodní pásmo. Akorát podle stop plot málo koho zastavil. (Taky jak u nás.) U naší oázy byla dokonce prohlubeň zaplněná vodou. Takový menší rybníček. Od místních jsme se dozvěděli, že ačkoliv žijí na poušti, v posledních letech je zde sužují dvakrát do roka záplavy. Přívalové deště vyprahlá zem vsakuje pomalu. Všude stojí voda. „To much water!“, jak nám bylo sděleno. Tyto deště a následný povrchový odtok bourají a rozpouští chatrná hliněná stavení. Vzaly si i oběti na životech. Všechno je pryč…Až voda opadne, lidé si znova vystaví své hliněné příbytky. O vydatnosti povodně svědčí již zmíněná vysoká zásoba podzemní vody. Uživí i takovou rostlinu, jako je vodní meloun. Je to sice divoká odrůda pro člověka nepoživatelná, slouží jako krmivo pro velbloudy. Ale velbloudům prý moc nechutná. Dokonce jsme našli studny s odčerpáváním vody poháněným solárními panely relativně daleko v písečné poušti! Ohromné vrstvy písku jsou nejspíš dobrým izolantem proti zahřívání země a zvýšenému výparu. Erg Chebbi je poušť na vodě.