Toulovcovy maštale

Pískovcové skalní útvary uprostřed borového lesa na Budislavsku se nacházejí asi 15 km od města Litomyšl, mezi obcemi Budislav, Nové hrady a Proseč. Nejlepší přístup do oblasti je z osady Vranice u Jarošova nebo z Budislavi. Do obou míst jezdí (i když ne příliš často) z Litomyšle autobusy…


Pískovcové skalní útvary uprostřed borového lesa na Budislavsku se nacházejí asi 15 km od města Litomyšl, mezi obcemi Budislav, Nové hrady a Proseč. Nejlepší přístup do oblasti je z osady Vranice u Jarošova (u Nových Hradů) nebo z Budislavi. Do obou míst jezdí (i když ne příliš často) z Litomyšle autobusy.

Skály, skalky, soutěsky, převisy, myší díry a tak vůbec, to všechno je na Budislavi stejné jako v jiných pískovcových skalních městech u nás. Pravda, je to všechno trošku menší než jinde a tak doporučuji nebrat s sebou nikoho, kdo bydlí poblíž třeba Českého ráje nebo Adršpachu (tihle lidé mají nechutný sklon vyjadřovat se o skalních útvarech na Budislavi jako o pouhém kamení). Za vidění rozhodně stojí Toulovcovy maštale (skalní město, tajemný úkryt loupeživého rytíře Toulovce), Městské maštale a Dudychova jeskyně (do které se šplhá úzkým komínem několik metrů vzhůru (dolů to je pak sranda), kde je možnost odpočinku na kamenných lůžkách).

Tento kousek přírody je ideální nejen pro jednodenní rodinný výlet (jak s malými dětmi tak s našimi nejstaršími, alespoň trochu čilými, příbuznými), ale i pro náročné turisty v kostkovaných pumpkách, trampy (kteří tolik rádi kvílí za doprovodu rozladěných kytar někde pod převisem), osamocené a melancholické tuláky, piknikáře a konečně i pro nepříliš nabušené cykloturisty.

Kolem Orlických hor na kole

Po představení dvou okresních měst, na jejichž území se Orlické hory nacházejí, si nyní budeme všímat nejrůznějších oblastí vhodných pro turistiku či jen obyčejný krátkodobý výlet. A protože je dnes velmi vyhledávanou, a proto i nebývalým tempem se rozvíjející složkou turistiky i tzv. cykloturistika, začneme dnes nabídkou pro Orlické hory…

Po představení dvou okresních měst, na jejichž území se Orlické hory nacházejí, si nyní budeme všímat nejrůznějších oblastí vhodných pro turistiku či jen obyčejný krátkodobý výlet. A protože je dnes velmi vyhledávanou, a proto i nebývalým tempem se rozvíjející složkou turistiky i tzv. cykloturistika, začneme dnes nabídkou pro Orlické hory.

Přirozeným výchozím bodem lze zvolit Žamberk, ležící asi v polovině celé okružní trasy a prakticky (spolu s Jablonném nad Orlicí) v nejnižší nadmořské výšce – cca 400 m n.m. Nejvyšším bodem celé trasy je naopak vrch Šerlich (těsně nad 1000 m n.m.). Okruh je dlouhý necelých 190 km a není problém si jej rozdělit na několik etap, protože se zde nachází nejen množství hotelů a ubytovacích zařízení, ale i nemálo nejrůznějších cyklo servisů.

Faktický popis trasy ze Žamberka směrem na východ:

Klášterec nad Orlicí (pozdně gotický kostel z poloviny 15. století), Pastviny (přehradní nádrž – letovisko s možností vodních sportů, ubytování, stravování), Nekoř (barokní kostel z roku 1698 – maloval zde Al. Kalvoda), Studené, Těchonín, Jablonné nad Orlicí (kdysi název Gablona, na náměstí Ulbrichův roubený dům z roku 1750, původně gotický kostel ze 14. století – dnes v barokním stylu z roku 1725 s rokokovým zařízením, barokní fara z roku 1725, zajímavost – u nádraží ČD lze vidět křídové vrstvy fylitu, tzv. transgrese), Červenovodské sedlo (nedaleko Suchý vrch 995 m n.m. – nejvyšší vrchol východní části Orlických hor), Červená Voda, Hedeč, Červený potok, Dolní a Horní Morava (pod Jelením vrchem – 936 m n.m. – obrátka na jihozápad a později na severozápad podél hranic s Polskem), Králíky (město založeno již ve 12. století jako hornické centrum – stříbro a železo – renesanční kostel z roku 1600, barokní poutní kostel z let 1696 – 1706 – vlastivědné muzeum), Mladkov (na jihovýchod od obce je radioaktivní pramen), Adam (762 m n.m.), Zemská brána (zde Divoká Orlice, tvořící doposud hranici s Polskem, proniká divokými skalami na naše území – velmi zajímavá a podivuhodná přírodní scenérie), Bartošovice v Orlických horách, Neratov (zřícenina velkého barokního poutního kostela Nanebevzetí Panny Marie – 1723 až 1733), Černá Voda, Orlické Záhoří (lidová architektura), Bedřichovka, Šerlich (z původní osady dnes zbylo jen několik chalup, turistická chata otevřena 14. 9. 1925 Klubem českých turistů), Šerlišský mlýn (výletní místo v údolí říčky Bělé – ve II. světové válce rekreační středisko německých prominentů), Polom (vrch Stenka 752 m n.m.), Olešnice v Orlických horách (asi 600 m n.m. – zpět východním směrem podhůřím Orlických hor), Sedloňov, Deštné v Orlických horách (největší rekreační středisko v Orlických horách, dřevorubecká osada s názvem Dešny se připomíná již v roce 1362, barokní kostel z let 1723 – 1726 – vzácné barokní varhany, pozdně rokokové sousoší z roku 1781), Luisino údolí, Zdobnice, Říčky v Orlických horách (velké zimní lyžařské středisko), Rokytnice v Orlických horách (na náměstí dřevěné domy s podloubím), Kunvald (zde byla v roce 1457 založena Jednota bratrská – pomník Jana Amose Komenského) a konec opět v Žamberku.

Příjemnou jízdu bez nehod a krásné zážitky v Orlických horách – v jednom z nejkrásnějších českých pohoří.

Do Rychnova za Karlem Poláčkem

Druhým okresním městem v oblasti Orlických hor a jejich podhůří je Rychnov nad Kněžnou. Původně to byla obec na obchodní cestě, o které se ví, že byla založena již před rokem 1258…

Druhým okresním městem v oblasti Orlických hor a jejich podhůří je Rychnov nad Kněžnou. Původně to byla obec na obchodní cestě, o které se ví, že byla založena již před rokem 1258. Stejně jako v dalších městech v podhůří, je i v Rychnově rozvinut především textilní průmysl, vycházející z tradic soukenictví ze 13. století. Městem protéká řeka Kněžná, pramenící na Pasekách v Orlických horách.

Ve městě je nemálo kulturně – stavitelských památek jako např.: barokní zámek z let 1676 – 1690 (G. Santini) s obrazárnou (dílo Karla Škréty, brandlovské portréty, obrazy G. Pittoniho, Rottmayerovy, J. J. Hartmanna, Halwachsovy aj.), Pelclovým vlastivědným muzeem (místní rodák 1734 – 1801, první profesor češtiny na Univerzitě Karlově), Muzeem Orlických hor a Podorlicka (expozice řezbářství, sklářství, železářství, textilu a zaniklých řemesel), Orlickou galerií (díla zde působících nebo trvale žijících umělců – O. Nejedlý, J. Slavíček, J. Trampota, V. Sedláček, L. Kubíček, M. Holý, Piskač, Sychra, Hoffmeister, Žufan aj.) a knihovnou (sedmatřicet vzácných prvotisků). Ze třináctého století pochází děkanský kostel, který byl v roce 1690 upraven v barokním stylu a v roce 1893 se uskutečnila jeho celková oprava (dvě plastiky gotických madon z konce 14. století a zbytky nástěnných maleb ze 16. století). Další kostel u zámku, jehož výstavba pro Jednotu českobratrskou spadá do let 1594 až 1602 (stavitel Kryštof Betengl), byl spolu se zámkem barokně přestaven taktéž G. Santinim. Po velkém požáru v roce 1798 byl novogoticky upraven během let 1836 – 1843 architektem Františkem Pavíčkem. Ve zvonici kostela je třetí největší český zvon, vážící sedmdesát (!) metrických centů.

Rychnov nad Kněžnou je navíc jedním z mála měst či obcí Podorlicka, kde se zachovaly původní roubené domky kdysi prosperujících soukeníků (např. dvojdomky „V chaloupkách“). Za shlédnutí také stojí chalupy s mlýnem „Na trávníku“.

Rychnov nad Kněžnou je v povědomí spojován hlavně se jménem spisovatele Karla Poláčka, který se tu v roce 1892 narodil (zemřel 1944). Sem také umístil děj románu „Okresní město“ nebo „Bylo nás pět“. Stejné cti se městu dostalo i od Aloise Jiráska, který jej zvolil za dějiště svého románu „Husitský král“ nebo od J. G. Jarkovského, který Rychnov nad Kněžnou zvolil pro svou studentskou kroniku „Cesta ještě nezarostla“.

Závěrem dnešního příspěvku krátký dovětek – zámek je dnes navrácen původním majitelům. Od konce třicetileté války se jimi stali Libštejnští z Kolowrat a dnešním „pánem“ je Kryštof Kolowrat Krakowsky. Do zámku a zámeckého parku je volný přístup v určených termínech, takže nic nebrání tomu, abyste ho i Vy navštívili. Rychnov nad Kněžnou je sice malým okresním městem, ale pochlubit se rozhodně má čím.

Prosím, přijďte či přijeďte, vždy budete vítáni.

Do Ousti jezdívá se housti…

Své putování začneme v okresním městě Ústí nad Orlicí, ležícím na soutoku dvou řek – Tiché Orlice a Třebovky…

Své putování začneme v okresním městě Ústí nad Orlicí, ležícím na soutoku dvou řek – Tiché Orlice a Třebovky (nezaměňovat s Třebůvkou, protékající okresem svitavským). Řeka Orlice si zaslouží trochu více pozornosti, neboť je to dnes již poslední větší či velká česká řeka, která si zachovala v drtivé většině přírodní meandrové koryto. Díky tomu, že dnes každé město na toku řeky má svou vlastní čističku odpadních vod, je Orlice vhodná i k přírodnímu koupání a v neposlední řadě i k úspěšnému rybaření.

Na náměstí v budově radnice nalezneme Informační centrum Českých drah a městského úřadu, kde lze získat podrobnější informace, ale můžeme si tu zakoupit třeba jízdenku či turistickou mapu. V blízkosti náměstí je i autobusové nádraží.

náměstí

Do Ústí nad Orlicí se lze dopravit vlakem, autobusem, ale třeba i letecky, neboť je zde ve směru na Letohrad letiště. V letní sezoně pochopitelně můžeme využít také Orlice a připlout ve vlastní kanoi nebo pramici – řeka je prakticky od Letohradu velmi dobře splavná.

Proč onen trochu podivuhodný nadpis tohoto příspěvku? Město je proslulé svou hudební historií, ale i současností. Proslaveno je především svým slavným rodákem – Jaroslavem Kocianem, houslovým virtuosem, na jehož počest se každoročně pořádá Kocianova houslová soutěž mladých talentů. Dalším hudebním velikánem byl i violoncellista Bohuslav Heran. Ve městě je kino, divadlo, malá scéna, kulturní dům a několik výstavních síní. Po stránce sportovní lze využít v současné době renovované koupaliště, rozsáhlý tenisový komplex, kuželkářskou dvoudráhu v Hylvátech, k dispozici jsou i nejrůznější fit-centra a prozatím nekrytá ledová plocha ve sportovním areálu. V zimě je k dispozici lyžařský vlek na samém okraji města.

Nad městem se již několik roků vypíná na Andrlově chlumu telekomunikační věž doplněná těsně pod svým vrcholem rozhlednou, odkud je možno spatřit při vhodném počasí téměř polovinu „Českého království“. Až nebývale hustá síť značených turistických stezek v okolí přímo vybízí k delším či kratším výletům. Pravý ráj pro turisty!

Ubytování pro jednotlivce nebo menší skupiny není problémem (v blízkosti jsou chatové osady Mandl, Klopoty, Amerika – informace v CK a IC), pro početnější výpravy doporučujeme zajištění noclehů telefonicky předem, v některých z ubytovacích zařízení (hotely Praha, Poprad, Avion, Florida, UNO), v penzionu Quatro, na chatě Hvězda na Andrlově chlumu nebo v kolibě Hrádek.

Město Ústí nad Orlicí samo o sobě nabízí nemálo kulturně – stavebních památek, významných krajinných prvků, památných stromů a navíc leží v centru nedávno vyhlášeného přírodního parku „Orlice“.

Kostel Nanebevzetí Panny Marie, socha Ikara a socha Matky na místním hřbitově, Křížová cesta na Andrlův chlum, socha legionáře, Boží muka, sochy Panny Marie a sv. Václava, sousoší Nejsvětější Trojice, budovy gymnázia, radnice, děkanství a Sboru bratrského, nájemní domy, rodinná vila Hernychových, měšťanský dům a nakonec i železniční zastávka. To všechno jsou kulturně – stavební památky. Mezi významné krajinné prvky patří stráň Bučina nad silnicí Kerhartice – Hrádek, přímo naproti mostu přes Tichou Orlici (roste tu např. árón plamatý, samorostlík klasnatý, pižmovka mošusová, sasanka pryskyřičníkovitá, čarovník alpský, lýkovec jedovatý, kyčelnice cibulkonosá a devítilistá, oman hnidák, lilie zlatohlavá, měsíčnice vytrvalá, prvosenka vyšší a další), dalším prvkem jsou opukové srázy a lesní porosty nad železniční stanicí (pryšec sladký, kostřava lesní a růžolistá, jaterník podléška, oman hnidák, hrachor jarní, vstavač mužský, kokořík mnohokvětý, kopretina chocholičnatá, pětiprstka horská, strdivka sedmihradská, hořečka brvitá, čistec přímý a jiné). Dalším z krajinných prvků je překrásné Údolí sejfů v zářezu mezi Vadětínem a Černovírem (vzrostlá olšina s velmi bohatým výskytem bledule jarní), stráň nad silnicí mezi Oldřichovicemi a Černovírem (dubohabřina se vzácnou květenou – hrachor jarní, lilie zlatohlavá, zimolez pýřitý, pryskyřník kosmatý, prvosenka vyšší, chřastavec křovištní, podbílek šupinatý, kokořík vonný, árón plamatý, ptačinec velkokvětý a jiné) a konečně opuštěný lom „Opučák“ na drobivé vápenité slínovce na okraji lesa jižního svahu Andrlova chlumu (výskyt vzácných druhů teplomilné a vápnomilné květeny – pcháč bezlodyžný, hořeček brvitý, pupava obecná, ostřice jarní, dobromysl obecná a jiné).

Mezi chráněné památné stromy patří 17,5 metrů vysoký javor babyka na podměstí s obvodem kmene 480 cm a stáří 100 let. Dále 120 let starý buk lesní červenolistý na Náměstí svobody s obvodem kmene 280 cm při výšce 13 metrů. V okrajové části města Knapovec jsou celkem tři lípy malolisté, jedna je stará 200 let s obvodem 410 cm a výškou 26 metrů a zbylé dvě ve stáří dokonce 300 let s obvodem kmene 480 a 850 cm a výškou 24 a 26 metrů.

V příštím pokračování se podíváme k sousedům – do druhého okresního města Rychnov nad Kněžnou.

Občanské radiostanice na cestách

Předminulý týden napsal Milan článek o používání mobilního telefonu na
cestách. V té době jsem slíbil, že napíšu něco o používání CB radiostanic a tento neuvážený počin tímto plním…

Předminulý týden napsal Milan článek o používání mobilního
telefonu na cestách. V té době jsem slíbil, že napíšu něco o
používání CB radiostanic a tento neuvážený počin tímto plním. Pokud
se nějakému uživateli CB bude při čtení tohoto textu ježit porost
na hlavě, nechť mne omluví. Text je psaný pro čitatele, kteří ani
neví, že něco jako CB existuje.

Občanské radiostanice (z anglického překladu Citizen Band) si
může pořídit a provozovat téměř každý (=bez jakéhokoliv povolení),
a to jak u nás, tak i v civilizovaném světě. Uživatelé CB
radiostanic mají v ČR k dispozici 40 očíslovaných kanálů v krátkovlnné části spektra (27MHz). Na trhu je k dispozici mnoho
typů stanic, pro použití na cestách mají asi smysl stanice mobilní
a ruční.

Mobilní stanice jsou stavěny na namontování do auta, jsou
velikosti většího či menšího autorádia a napájí se obvykle z 12V
akumulátoru. Připojují se k anténě, jejíž délka se pohybuje od 60cm
do 2m, jak je komu libo a jak má kdo hluboko do kapsy. Pokud se
jede autem či na kole, tak mobilky mají smysl pro svoji cenu.
Opravdoví nadšenci (třeba já) dokážou zabalit mobilní stanici s anténou a akumulátorem do batohu tak, že je použitelná. (Pro
informaci: moje výbavička má něco přes 4kg.) Na druhou stranu: v okamžiku, kdy pobíhám po kraji, je mi stanice v batohu platná jako
ponorce stěrače.

Ruční stanice (ručky) mají velikost většího či ještě většího
mobilního telefonu a akumulátory (většinou tužkové) mívají jako
samostatný blok v pouzdře stanice. Jako anténa je obvykle použit
krátký pendrek (od 10cm do půl metru) či vysunovací anténa jako
bývá na rádiu. Vzhledem k jejich rozměrům je ručku možné nosit na
opasku a v batohu je také o něco příjemnější.

Vysílačky stejně jako mobilní telefony nemají rády nešetrné
zacházení, navíc mají i svoje specifika.

Výhody proti mobilnímu telefonu:

  • po zakoupení stanic je další provoz (až na elektřinu)
    zdarma
  • vysílačky fungují i na území cizího státu a tam, kde není
    pokrytí signálem pro GSM telefon
  • vysílačka může (máte-li akumulátor) běžet nonstop

Nevýhody:

  • ruční stanice jsou omezeny na asi 1km mimo město, mobilní v batohu na (ať nežeru) 5km, v autě není problém dát 10km, rekord na
    mobilku máme 80km (z Děčínského Sněžníku).
  • všechny stanice se ve vysílání musí střídat. V telefonu můžete
    skočit druhému do řeči, u vysílačky musíte počkat, až protistanice
    domluví.
  • není zaručena odolnost proti rušení a zlým lidem
  • to, co si povídáte, může slyšet kdokoliv
  • v některých státech Vás policisté nemusí mít rádi a můžete se
    dostat do problémů
  • ne vždycky se dovoláte na nouzové volání
  • fungují na elektřinu, musíte dobíjet akumulátory, nebo vést
    dostatečně velké nabité akumulátory (ty zase bývají těžké a/nebo
    drahé). Další možnost je zakoupit solární panely a nabíjet z nich.
  • vysílačkou nemůžete zavolat domů, že jste v pořádku. Na to se
    bohužel musí použít telefon.
  • chcete-li si povídat s kamarády, musí mít taky vysílačku

Zkušenosti z provozu na cestách:

  • Měli jsme s sebou vysílačky v Maďarsku na cykloakci a nemělo to
    chybu do té doby, než Damon ulomil špičku antény. Stačila jedna
    stanice u prvního a jedna u posledního člověka v konvoji. Když
    někdo píchnul, poslední z výpravy to (vysílačkou) nahlásil dopředu
    a všichni jsme počkali, než se sejdeme. Bylo možné poskytovat
    informace o odbočkách a my vepředu jsme zase věděli, jak moc daleko
    za námi se nachází ocas výpravy.
  • Když se jede na akci více auty, je možné do každého auta dát
    staničku a domlouvat se za jízdy mezi vozidly. I to je docela
    šikovné, obvlášť, když člověk zároveň poslouchá, jak si kamióny
    hlásí, kde je jaký radar.
  • Namontujete-li do vysílačky selektivní volbu (takový malý
    obvod), stanice může chovat podobně jako telefon. Čeká, dokud ve
    vzduchu nezachytí svůj kód a potom začne vyřvávat jak na lesy.
    Škoda, že poměr cena/výkon tohoto řešení je nedobrý
  • Znám oddíl, který používá vysílačky na táboře, kromě stožáru na
    vlajku mají postavený druhý stožár na anténu a používají je při
    hrách.

Myslím si, že CB radiostanice se i přes jejich nevýhody dají
dobře využít při výpravách, kde na sebe členové (skupiny) nedokřičí
a potřebují být spolu v kontaktu. Kromě již zmiňované cykloakce mne
napadá využití horolezci. V případech, kdy je třeba spojení s civilizací má navrch klasický mobilní telefon.

73!
Věroš Řečkovice – Brno

Hrady Žebrák a Točník

Jedno nejznámějších ojediněle dochovaných dvojhradí v zemích českých na historické Norimberské stezce asi 20km jihozápadně od Berouna…

jedno nejznámějších ojediněle dochovaných dvojhradí v zemích českých

Hrad Žebrák si na jižním okraji lesního masivu přemyslovského loveckého hvozdu na konci 13. století postavili příslušníci mocného rodu Buziců. V polovině 14.století se stal královským majetkem. Sídlil zde Jan Jindřich bratr Karla IV. Nejvýznamější etapu vývoje hradu představovala vláda Václava IV, syna Karla IV, který jej podstatně rozšířil. Václav, velký český „nádherymil“, se nespokojil se starým hradem a nechal si postavit nádherný a architektonicky velmi zdařilý hrad Točník o němž jsou první zmínky z roku 1398. Tak praví odborné prameny

Kde hrady leží?

Na historické Norimberské stezce asi 20km jihozápadně od Berouna.

Jak se k hradům dostanete?

Vlakem do stanice Praskolesy a pak pěkně pěšky po modré turistické značce přes obec Chustina a městečko Žebrák až k úpatí hřebenu, na kterém výsostně trůní hrad Točník a o něco níže hrad Žebrák, cca 4.5km. Automobilem přímo do městečka Žebrák cca 1.5km příjemné procházky nebo přímo do vesnice Točník. Odkud to je již co by kamenem dohodil k Žebráku a o kousek kousek dál na Točník.

Co uvidíte?

Již z dálky nezaměnitelnou siluetu zříceniny hradu Žebrák, rekonstruovanou hladomornu, naskytne se vám z jeho hlavní věže překrásný výhled nejen do okolí, ale i na sousední Točník. Zde se již zdržíte asi déle. Když přejdete hradní příkop, ve kterém se líně procházejí dva medvědi brtníci – Babeta a Jarda, zaplatíte vstup třeba i s průvodcem, tak je to skvělé místo na fantazírování o tom, jak to tu asi vypadalo několik století nazpět. Část hradu je zrekonstruovaná.

Co vás může překvapit?

V pondělí mají zavřeno, ostatně jako na většině hradů a zámků. Poměrně velké stoupání od Žebráku na Točník. Kouzlo nečekaného.

Silnice a další radosti

Víte, kdo jsou nejmenší lidi na světě?
Silničáři, jak napadne deset centimetrů, už je není vidět.

Víte, kdo jsou nejmenší lidi na světě? Silničáři, jak napadne deset centimetrů, už je není vidět.

Přes výše uvedený a mnoho další vtipů, které o silničářích kolují to s našimi silnicemi není zas tak špatné. V létě 1999 jsme byli s kamarády na kolech v Pobaltí a naše silnice jsou docela dobré.

V bývalém Sovětském svazu se silnice stavěly rovné, jako když střelí. To se dělá tak, že se vezme jeden generál a postaví se na kopec. Generál vystřelí a na čáře, kterou letěla střela, se postaví silnice. Výsledkem těchto snah je, že nám v Kaliningradu dobří lidé řekli: „Pojedete padesát kilometrů rovně a pak odbočíte doleva“. Kdyby jen to, opravdu jsme jeli po krásné rovné silnici zmiňovanou dráhu a potom jsme odbočili doleva. Protože ruské silnice jsou rovné, je na nich každá sebemenší zatáčka vyznačena, Rusové totiž pravděpodobně ve svých autech používají autopiloty a značka zatáčky znamená pokyn k vypnutí autopilota.

Jak jsou dobré hlavní tahy, tak jsou mizerné silnice ve městech. Nejlepší kolo do Kaliningradu je pravděpodobně horské kolo s odpruženými vidlicemi. Když se totiž na ulici vytvoří díra, tak se opravuje tak, že se do ní nasypou cihly. Je to levné, než se cihly rozbijí, tak i účinné. Poté, co se ale kamarádovi povedlo spadnout s kolem do jedné z děr (asi 40 cm do hloubky), padla na adresu místních silničářů spousta jadrných českých nadávek.

Rusko jsme úspěšně minuli, další zaznamenáníhodné silnice jsou silnice v Estonsku. Při vjezdu do Estonska jsme zjistili, že nemáme mapu. To jsme napravili na první benzinové pumpě a začali ji podrobně studovat. Dozvěděli jsme se, že silnice se dělí na `žluté‘ a `červené‘. Protože na mapě byly červené silnice tenší než žluté, předpokládali jsme, že žluté silnice odpovídají našim silnicím I. a II.třídy, a červené že jsou naše okresky. Že jsme se spletli jsme pochopili až poté, co jsme sjeli na první červenou silnici, ta barva znamenala, že tam není asfalt, ale jenom prach.

Ale pozor, velice nerad bych byl nařčen z toho, že šířím klamavé informace, proto upozorňuji: žlutá barva neznamená to, že na silnici asfalt bude. V Estonsku se totiž silnice při opravách nezavírají, pouze se na začátek zapíchne značka „Oprava silnice“ s tabulkou 12km“. Když jsme to viděli poprvé, mysleli jsme, že někdo ukradl tečku mezi jedničkou a dvojkou. Když jsme po silnici, kde střídavě byl a nebyl asfalt jeli už pátý kilometr, došlo nám, že ta tečka tam opravdu nepatřila. Absolvovat dvanáct kilometrů po silnici, kde se jako povrch střídá asfalt, štěrk, kamínky, hlína a kdoví-co-ještě je zážitek jak na ruce, tak na kostrč.

Na druhé straně nás zase příjemně potěšilo, když jsme jeli podle mapy po červené silnici a najednou se před námi ukázala silnice, která měla na šířku 40 metrů. Když po třech kilometrech skončila, pochopili jsme, že šlo o tajné vojenské letiště a začali jsme přemýšlet, jestli nás pustí ven z Estonska. Nakonec ale vše dobře dopadlo a na hranicích byli rádi, že už se nás zbavili a tak vše proběhlo bez problémů.

Letos jedeme do Beneluxu, slyšel jsem, že předky inženýrů, kteří plánovali belgické silnice byly krajkářky a silnice podle toho vypadají. Tož se těším…

Brašny na kolo

Každý, kdo používá kolo jako dopravní prostředek, určitě přišel na to, že je mnohem lepší vozit věci esteticky uložené v brašnách, než je táhnout na zádech v batohu. Protože ne všechny brašny jsou stejně kvalitní a vhodné, dovolil jsem si shrnout (nejen) svoje zkušenosti s brašnami do krátkého článku.

připravujeme update


Každý, kdo používá kolo jako dopravní prostředek, určitě přišel na to, že je mnohem lepší vozit věci esteticky uložené v brašnách, než je táhnout na zádech v batohu. Protože ne všechny brašny jsou stejně kvalitní a vhodné, dovolil jsem si shrnout (nejen) svoje zkušenosti s brašnami do krátkého článku.

Cyklobrašny na nosič mohou být buď vcelku (obě dvě sešité pásem či popruhy přes nosič), nebo mohou být od sebe obě poloviny oddělitelné. Jsou-li vcelku, dají se nosit přes rameno, což je například při nastupování do vlaku výhoda k nezaplacení – člověk má obě ruce volné. Na druhé straně zase brašny, které se dají rozdělit na dvě poloviny (levou a pravou) jsou lehčí a lépe se s nimi manipuluje. Pokud jezdíte na kole třeba do školy či do práce, nemusíte si brát s sebou obě dvě, ale stačí jen jedna. Záleží na každém, jaký typ si vybere.

Nejzranitelnějším místem na brašnách jsou nejspíše zipy. Když člověk brašny správně napěchuje, visí na nich velká část zátěže a zipy odchází do věčných lovišť. Existují i brašny bez zipů, balí se podobně jako batoh, problém je v tom, že jsou citelně dražší – kdo ale jezdí více, investice se mu vyplatí.

Dnes už se pravděpodobně člověk nesetká s brašnou, která by neměla alespoň papundeklové vyztužení vnitřní strany, ale co kdyby – doporučuji zkontrolovat. Užitečnou věcí jsou i kapsy zboku na brašnách, vejde se tam nářadí, které člověk používá často, instantní nápoje, vařič, krém na opalování, slovník, toaletní papír. Výhodou je, že člověk nemusí lézt dovnitř a přehrabovat se v brašnách. Dobrý pocit přidávají i odrazné fólie našité zezadu, cyklista se hned cítí lépe. K některým brašnám se dodává i třetí díl, který se přidělává seshora na nosič, znamená zvýšení použitelného místa asi o třetinu.

Jako první jsem si zakoupil nejlevnější třídílné brašny Author. Ani ne za dva měsíce (cca po prvních pětistech kilometrech) povolil spoj v místě, kde je přišitá výztuha ke stěně brašny. Brašny jsem reklamoval a poté jsem si zakoupil jiné. Authorácké třídílné brašny jsou levné (600Kč), mají kapsičku i na třetím dílu, ale sypou se. Ptal jsem se později kamarádů, u kterých jsem viděl tytéž brašny a sypaly se všem. Možná, že už to Authoři opravili, raději doporučuji najezdit s nimi co nejvíc a pokud to nesnesou, tak reklamovat. Jsou z příjemného materiálu, na omak jemnější než brašny od Junka, promokají stejně.


Moje druhé brašny byly brašny od Junka, takové ty tvarované s dírou na nohu a dvěma bočními kapsami na každé straně (cca 550Kč). Třetí díl se prodává zvlášť – buď malý batůžek (150Kč), nebo velký čtverec (220Kč). Jediná jejich nectnost je, že nesnáší přetěžování. Po dvouapůl letech provozu (5000km s brašnami) se rozsypaly všechny zipy. Promokají, ale pokud se člověk naučí balit všechno do igelitu, tak je v pohodě. S třetím dílem jsou správně veliké pro dvoutýdenní akci mimo civilizaci. Rozumný poměr mezi výkonem a cenou. (A abych nezapoměl, tak mají tendenci se ztrácet – už je doma týden hledám a nemůžu si vzpomenout, kam jsem je dal.)

Kamarád (Adam) si pořídil baťohoidní brašny od Junka a nemůže si je vynachválit (cca 1000Kč). Nemají totiž žádné zipy, které by se mohly sypat. Problém je, že nemají ani kapsy, které by byly zvenku přístupné, pouze uvnitř je každá členěna na dvě části. Jsou už dostatečně veliké i bez třetího dílu (cca 250Kč). Nejsou tvarované, kolo má potom dost široký průjezdný profil.

Pěknou vymyšleností je brašna na řidítka – je-li dobře postavená, je přístupná i za jízdy, většinou se dá už i hodit přes rameno a vypadá jako taška. S brašničkou na řidítka jsem projel Pobaltí a Maďarsko (něco přes 2000km) a nemůžu si ji vynachválit. Mám sice jednu z nejmenších (malou od Junka), ale vejde se mi tam dost věcí – rekord mám, když jsem tam dal věci do školy – sešit A5, psací potřeby a převlečení na horolezeckou stěnu. Ceny se pohybují od 400Kč až k 900Kč, opět podle velikosti a způsobu upevnění.

Mohu-li posoudit známé značky, tak moje malá brašna Junk (formát A5, hloubka asi 20 cm) je za její cenu docela dobrá. Co by se jí dalo vytknout je nešikovně umístěný hlavní zip – je-li taštička plná, tak se strašně špatně otevírá. Další nectností je poněkud nebezpečné uchycení, pokud člověk jede bez brašny, tak zepředu z kola čouhají dva pevné dráty délky asi 20cm, což není estetické, a nepřipadá mi to ani bezpečné. Dodává se s ní pouzdro na mapy, do kterého se vejde osm Tatranek, nebo jedna mapa. Vepředu má kapsu, do které se dá dát blikačka, lepení a spousta dalších věcí. Za cenu něco málo přes 400Kč brašnu nepovažuji za špatnou koupi. Zatím mi nepromokla.

Druhou brašnou, kterou používá kamarád je větší bratr od Junka, podle údajů z obchodu se dovnitř vejde osm lahví piva. Také má pouzdro na mapy a kapsičku. Zapíná se podobně batohům, na šňůrku a přezky, uchycení má udělané bezpečněji než předchozí typ. Bohužel, její cena je okolo 900Kč.


Brašničky do rámu asi taky nejsou špatné – moc toho o nich napsat ale nemohu, protože jsem s brašničkou najel jenom 200 km a to na závodech. Tam se mi hodilo, že je malinkatá a přitom se mi dovnitř vešla tatranka a mobilní telefon. Za jízdy jsou poněkud hůře přístupné, ale jsou malé a lehké. Nejlevnější jsem viděl okolo 100Kč, cena rostla až ke 300Kč (podle velikosti). Nemám s nimi zkušenosti, nemohu posoudit. Přesto si myslím, že mnohem lepší investicí (z hlediska cena/výkon) je brašna na řidítka.

Na závěr bych chtěl upozornit, že všechny zkoumané modely brašen (i ceny) pocházejí z léta 1999, kdy jsme brašny pořádně zajížděli (cca 2000km). Výrobci od té doby mohli lecos změnit. Existuje i spousta modelů brašen, které jsme nezkoumali, protože je prostě nemáme (a nemáme na ně peníze).

Batoh Gemma Turist 75

Vlastní zkušenost s tímto typem batohu

Tento batoh jsem koupil na podzim roku 1998. Mám ho tedy něco přes rok. Tehdy stál 2600 Kč. S čím jsem dost spokojený, jsou tři kompresní popruhy po stranách, které dovolují batoh při menší plnosti zmenšit a zabrání zborcení tvaru, které tak hrozně nesnáším. I dost prázdný batoh tak vypadá k světu. Můj batoh má plnění zepředu. To má výhodu jak při balení, tak při hledání nějakých zrovna potřebných věcí. Nevýhoda je, že se batoh musí položit na zádovou část a to i na mokrém sněhu nebo v blátě. Dá se to však vyřešit kusem igelitu. Oceňuji dvě komory a nastavitelnou výšku popruhů. Bederní pás mě však trochu dře na kyčlích a popruhy po roce začínají měknout a kroutit se.

Voda v lednu

Nevím, jak se to stalo, ale zabublalo mi to v šedých kůrách mozkových a já dostal nápad.
Co takhle zase sjet nějakou řeku. Naštěstí se už přes 4 roky s kamarádem vyhýbáme vodáckému
přežitku podzimního zamykání a jarního odemykání vody a tak vždy, když se takhle rozhodnem,
nemusíme nikde shánět klíče. Datum bylo totiž stanoveno na 9. ledna…

Nevím, jak se to stalo, ale zabublalo mi to v šedých kůrách mozkových a já dostal nápad. Co takhle zase sjet nějakou řeku. Naštěstí se už přes 4 roky s kamarádem vyhýbáme vodáckému přežitku podzimního zamykání a jarního odemykání vody a tak vždy, když se takhle rozhodnem, nemusíme nikde shánět klíče. Datum bylo totiž stanoveno na 9. ledna.

Na toto dobrodružství jsem ještě pozval partu zvanou Fangorien, která dodala ze svého středu další tři drsňáky. Chvíli nám zabralo, než jsme objeli okolí a našli vhodnou řeku s takovým množstvím vody, které by nás uspokojovalo. V našem případě to byla Divoká Orlice v Doudlebech.

Když jsme spouštěli na vodu dva gumové čluny (jeden typu „Pálava“ a druhý typu „invazní člun ruské armády“) netušili jsme, jak je to do Týniště, našeho cíle, po řece daleko. Dokud nám byla jenom zima a vlhko bylo ještě dobře. Dobrodružství začalo, když se setmělo. Řeka pádila celkem rychle a jediná pomalejší reakce mohla znamenat propíchnutí člunu naplaveným větvemi nebo přinejmenším průjezd příbřežním křovím. Ani horké chvilky, o které nebyla nouze, nás, již důkladně promrzlé, nedokázaly zahřát. Když jsme konečně vylezli na břeh, nemohli jsme ani chodit, ani ohýbat ruce, aniž by promrzlé nepraskly a nic by nás nepřesvědčilo pokračovat dál.

V teple domova mohu tento nevšední zážitek doporučit Vám všem, dobrodružství chtivým, kterým nevadí, že se „normální“ lidi vezoucí vlakem lyže a snouprkna budou smát Vašim pádlům a lodím. My jsme si s kamarádem už zvykli a možná nám to dělá i dobře. Vždyť na lyže jezdí v zimě každý.