Island se rychle stává zajímavou turistickou destinací.
  
  
Láká tři skupiny turistů – samozřejmě skalní cestovatele, ochotné  vydat se s krosnou na zádech na nekonečné pochody. Sem patří  i ti, co se rozhodnout vydat se do vnitrozemí a překonat Island  napříč. Do druhé skupiny patří ti, co si půjčí auto a Island poctivě  objedou. A třetí, bohužel nejpočetnější skupinu, tvoří mastňáci,  kteří doletí na Island, ubytují se a během tří dnů objedou autobusem  hrstku nejbližších atrakcí na jihu ostrova. Do té třetí skupiny  naštěstí nepatřím, na tu první už zase nemám věk, takže jsem ostrov  objel autem. Ale zase tak úplná procházka sadem to nebyla, najezdil jsem  téměř 3 500 km, o tom co jsem nachodil, ani nemluvě.
  {{reklama()}}  
Pár pověr
Hned na počátku bych chtěl vyvrátit pár pověr. Tou nejzákladnější  je fáma o tom, že je Island nejdražší evropskou zemí. Vím, že  nedávná finanční krize ceny snížila, ale i tak se nad běžnou  evropskou cenou drží jen cena za pronájem auta, zbytek se od evropského  průměru nijak neliší. Alkohol se hledá špatně, v restauracích sice  je, ale od jeho větší konzumace neodrazuje ani tak vysoká cena jako to, že  za danou valutu dostaneme víno prachmizerné kvality. A třetí pověra  mluví o tom, že je všude obsáhlá síť benzínových čerpadel. Není  tomu tak. Speciálně v oblasti severu je to od pumpy k pumpě pěkně  daleko. A ty sice jsou otevřeny 24/7, ale povětšinou jsou bez obsluhy.  Peníze do nich strkat nelze, takže si musíme pomoci kreditní kartou. Pokud  ale k ní neznáme PIN (a ten u pravé kreditky často neznáme),  můžeme mít příštích 300 km smůlu.
  
  
Začínáme v Reykjavíku
Ostatně kde jinde, přestože je letiště v Keflavíku, odkud je to do  centra poctivých 45 kilometrů. Při cestě navíc dostaneme první  varování (nebo lákání, to podle nátury) o tom, co nás na cestě  čeká. Samotný Reykjavík je do určité míry zklamáním, ještě nedávná  léta blahobytu udělala z barevně zajímavého centra částečně  staveniště, částečně ulice plné nezajímavých, byť jistě pohodlných,  domů. I tak si ale něco zajímavého najdeme, od místa, kde sušil seno  Ingólfur Arnarson, první doložený osadník celého Islandu, až po sídlo  ministerského předsedy nebo dům, kde se v minulosti uskutečnilo slavné  setkání Reagana s Gorbačovem. Nedaleko od něj je jedna z nejvíce  fotografovaných atrakcí – stylizovaná vikingská loď od Jóna Gunnara  Arnasona.
  
  
Směr severozápad
Kvůli hlavnímu městu jsem stejně nepřijel, takže honem pryč. Možná  z trucu jsem se vydal po směru hodinových ručiček, většina zájezdů  jezdí opačným směrem. A tak jsem našel silnici č. 1, která  v posledních letech konečně obkroužila ostrov, a vyjel.
Nejdříve jsem si ale odskočil do Pingvelliru, který je zajímavý hned ze  dvou důvodů: geology potěší, že je to místo, kde se setkávají (či  spíše rozestupují) evropské a severoamerické kontinenty. Zájemci  o historii zase ocení, že právě zde existoval nejstarší světový  parlament. Zástupci jednotlivých klanů se zde každoročně scházeli,  jedním z tradičních kroků bylo i recitování všech zákonů.  Tuto povinnost měl mluvčí, navíc vše pěkně spatra. Mnoho toho nezůstalo,  nicméně je to místo pro všechny Islanďany téměř posvátné. Za  prohlídku stojí kostelíček, v jedné ze tří skromných budov těsně  u kostela má své letní sídlo ministerský předseda. Milovníci  kuriozit okouknou i jezírko Oxará, kde se od roku 1564 topily ženy  obžalované téměř z čehokoliv. Dnes se to nezdá, ale prý dřív bylo  jezírko mnohem hlubší.
  
  
První vodopád
Neodolal jsem a vypravil se k prvnímu pořádnému vodopádu.  A hned stál za to, Glymur je nejvyšší vodopád. To jsem ještě  netušil, že se k němu budu dvě hodiny drápat, a protože  s nějakým valným značením se zde příliš netrápili, byla to cesta  plná omylů. A hned napoprvé jsem si okusil to, co se potom pravidelně  opakovalo – na nějaké zábradlí si Islanďané nepotrpí. Kdo nebude  opatrný, tak prostě spadne a bude to. Že je to v některých případech  dobrých 100 metrů rovnou dolů, to už nikoho nezajímá. A tak  vidíme děti i starce, jak balancují na posledních centimetrech nad  srázem, ať už se jedná o kluzké balvany, sypký sopečný prach nebo  zvětralé lávové kameny.
A potom již opravdu na západ. Na konci poloostrova je městečko  Akranes, ale to jsem si mohl odpustit, jeho hlavní dominantou jsou komíny  cementárny. Při procházce městem mi dlouho vrtalo hlavou, proč je téměř  každý zrzavý, teprve později jsem zjistil, že většinu obyvatel tvoří  emigranti z Irska.
  
  
Ještě kousek
Slunce nezapadalo, tak jsem pokračoval ještě o kousek dál. Město  Borganes (a když říkám město, nemůžeme si představit něco jako Brno, na  Islandu si tento název zaslouží i vesnice velikosti větší Lhoty) je  mezi islandskými městy poněkud zvláštní – je snad jediné, které není  závislé na rybolovu. Jelikož sem patří jedna z nejslavnějších ság,  najdeme zde i mohylu, která je údajně pohřební mohylou několika  hrdinů ságy. I přes značné pochybnosti o pravosti je zde  i muzeum, kde se nejenže detailně seznámíme s dotyčnou ságou,  ale také o tom, jak vlastně probíhalo osidlování Islandu.  S jídlem to bude o něco složitější, restaurace jsou zde přesně  dvě, navíc těsně vedle sebe. Hotelová poněkud připomínala drahotu, tak  jsem vzal za vděk klubovnou místního golfového klubu. A protože bylo  stále světlo, prošel jsem si město ještě jednou.
  
  
Západ
Cesta vedla na západ a obtáčela potoostrov Snaefellsnes. Atlantický  oceán zde naráží s plnou vervou, takže moc nepřekvapí, že lidí je  tu pomálu. To, že na jižní straně jsou sice pobřežní pláně, ale  žádný solidní přístav, osídlení nepomáhá a tak míjíme jen pár  roztroušených farem, po islandsku označených modrou cedulkou. To aby se  všichni dobře našli. Turisté sem samozřejmě jezdí s touhou vidět  sopku Snaefellsjokull. Budou ale muset mít štěstí, 1 446 metrů vysoká  sopka je přikrytá ledovcem a většinu času je ukrytá v mracích. Kdo  má skutečnou kliku, může ji za jasného dne zahlédnout až  z Reykjavíku, což je dobrých 100 km daleko. Já byl pod ní a  neviděl jsem nic. Zkusil jsem se k ní dostat mastňácky autem, ale po  13 kilometrech cesta končila ledovcem, takže nezbylo než kilometr  potupně couvat.
  
  
Lávové jeskyně
Těch je cestou několik, ale raději jsem si je odpustil. Ta nejdelší,  Surtshellir, ukrytá pod lávovým polem Hallmundarhraun, je dlouhá skoro půl  druhého kilometru, ale bez baterky je návštěva k ničemu. Mnohem  zajímavější a pro lenocha samozřejmě také mnohem dostupnější je Budir.  Kdysi zde byla prosperující rybářská vesnice, dnes z ní zbyly jen  prolákliny na kraji lávového pole. Místní zajímá stejnojmenný hotel,  vybudovaný znovu po ničivém požáru v roce 2001, turisty spíše  malebný kostel natřený načerno.
  
  
Skály a ptáci
Do těchto míst umístil Verne vstup do podzemí ve své knize Cesta do  středu země. Nutno ale přiznat, že to místní dojí jen velmi  decentně. Vedle malé restaurace, která je současně i prvním  setkáním s místní klasikou – dřevěným domkem, který má po  straně i na střeše (tam méně) vrstvu drnů kvůli izolaci, je  v zemi propadlina a vedle ní cedule připomínající verneovku. Co vedlo  autora zrovna k této podivné kombinaci jazyků, není světové vědě  známo. To je ale atrakce poněkud vedlejší, vždyť kdo dnes čte verneovky.  U cedule se zastavuji jen já.
Větší atrakcí je kombinace ptačích hnízd a zajímavých skalních  atrakcí. Polorozpadlý oblouk čedičové skály nad mořskou zátokou láká  k fotografování ze všech stran. Ještě nedávno byly oblouky dva a bylo  možno dojít až na vrchol, část zvětralé skály ale spadla a tak si podle  fotografie můžeme zkontrolovat, jak moderní či zastaralý je knižní  průvodce, kterého používáme.
Většinu ostatních skal obsadili hnízdící ptáci. Jelikož dobře  vědí, že na ně turisté nemají fousy, nenechají se na hnízdech nijak  rušit. Výrazně jiná situace ale nastane ve chvíli, kdy se drzí turista  rozhodne, že cesta po silnici na parkoviště je moc dlouhá a že to vezme  zkratkou přes louku. Z trávy se najednou vznese kolonie racků a vydá  hlasité varování. Pokud narušitel ustoupí, ptáci se zase vrátí na  hnízdo. Kdo ale nepochopí a tvrdohlavě pokračuje, dočká se okamžitého  protiútoku.
  
  
Olafsvik
Kdo si chce vyzkoušet sílu v pravé islandské tradici, může se  projít od vesnice Dritvik k Djupalonu. Na pobřeží najde čtyři  odvážené kameny, které se tradičně zvedaly do výšky pasu. Místní  museli být opravdu junáci, nejtěžší kámen váží 155 kg. Na  podobné silácké kousky jsem neměl ani chuť ani čas, tak jsem pokračoval  dál a dostal se na severní stranu poloostrova. Tam už přístavy jsou.  A protože už jsem toho měl ten den dost, našel jsem si hotel  v Olafsvíku. Tedy pokud se to dalo hotelem nazývat. Zvenku sice vypadal  moderně, jako v každém islandském hotelu navíc výtečná restaurace,  ale to bylo tak asi všechno. Pokoj na úrovni hotelu českého okresního  města sedmdesátých let, nefungující televize, zásuvka visela na dvou  drátech, zeď lehce oplesnivělá. Rozum by radil pryč, v městečku ale  jiný hotel není.
  
  
Ráno v Olafsvíku bylo poněkud kalné, stejně jako moje nálada po  probuzení v hotelu. Ještě honem doběhnout ke kostelu, který nemá  jediný pravý úhel, a honem pryč.
Snaefellsnes
Majestátní sopka i s ledovcem se ukáže jen málokdy, přece jenom je  vysoká téměř 1 500 metrů, takže většinu času je ukrytá  v mracích. Přístupy k ní jsou dva, jeden těsně za Olafsvíkem,  druhý naopak z jihu. Doporučit nemohu ani jeden, v zimním období  tam sice existuje lyžařský vlek, z toho ale v létě žádnou  radost mít nebudeme. Cesta za Olafsvíkem je sice pěkná, ale nevalné  kvality. Po dvanácti kilometrech nekompromisně končí sněhovým závalem.  Další možnosti jsou dvě – auto nechat na kraji a vydat se na ledovec, nebo  kus couvat a cestu vzdát. Cesta k vrcholu trvá nejméně čtyři hodiny a  bez cepínu se nedoporučuje, navíc v mlze nemá valnou cenu. A tak  zase zpět a pokračovat v okružní cestě.
  
  
Ovce
Kvůli ovcím jsme nemuseli zrovna k ledovci, na Islandu se s nimi  setkáváme všude. Vedle toho, že připomínají známou skutečnost, že  v každé rodině je nějaká černá ovce, mají také oprávněný pocit,  že jim patří silnice. Takže pokud je uvidíme a nebudou za plotem, je nutná  bdělost a ostražitost, neboť jejich chuť přecházet se blíží  sebevraždě. Zatímco beran popojde na silnici a zastaví se, ovečky rychle  přeběhnou. Beran se mezitím chvilku dívá řidiči do očí a nakonec krokem  rozvážným odkráčí na druhou stranu. Ovce se pasou volně až do září,  to je seženou do speciálních zařízení a podle toho, kolik jich farmáři  potřebují na zimu, jsou zahnány buď do stájí nebo na jatka. Pomstou pro  řidiče pak mohou být večeře, neboť mimořádně kvalitní jehněčí  nabízí prakticky každá restaurace.
Za majákem
  
  
Městečko Stykkisholmur má atrakcí hned několik. Tu pravděpodobně  nejzajímavější, v podobě kopce Helgafell, jsem si odpustil. Místní  folklór je sice zajímavý, údajně platí, že kdo se na kopec vydrápe  poprvé, má právo na tři přání. Existuje ale řada omezení, cestou se  musí mlčet a nesmí se podívat zpět, přání nutno vyslovit směrem na  východ a ještě k tomu musí být jen příjemná. Raději jsem se  podíval na zajímavý kostel, ze kterého je krásný pohled na město a  zátoku. Tak úplně jsem se ale plazení do kopce nevyhnul – nad přístavem  je na skále zajímavě vypadající maják, a tak jsem neodolal. Místo  nějakého strmého kopce jsou tam sice schody, zato jich je požehnaně.  Výhled ale stojí za to.
Nejužitečnější sluha
  
  
Tak na Islandu nazývají své koně. Jedná se o zvláštní plemeno,  které se za tisíc let, co jej na ostrov přivezli norští osadníci, nijak  nezměnilo. Elegantní asi nebude to pravé slovo, které nás při pohledu na  menší, zavalité a svalnaté koníky napadne. Jsou ale ideálně připraveni  na drsnou islandskou přírodu i zimu, experty navíc potěší  skutečnost, že zvládnou pět způsobů chůze, o čemž se běžnému  koni může jen zdát.
Domorodci jsou na své plemeno patřičně pyšní a dělají doslova  všechno proto, aby bylo zachováno i pro příští generace. Samozřejmě  platí naprostý zákaz importu koní na Island, dokonce i koně, které  ostrov opustí, se nesmí vrátit. Stáje k jízdě nabízejí prakticky  v každém městečku. Má to ale pár háčků – jednak tvrdí  ostrované jsou ochotni pustit i naprostého začátečníka na sólovou  jízdu, jednak přísné předpisy trvají na tom, aby byl jezdec oblečen buď  ve zcela novém ošacení (a farmář zkontroluje igelitový obal i cedulku  z obchodu) nebo mít islandským veterinářem vydané potvrzení  o tom, že oděv prošel desinfekcí. Naštěstí nám každá farma  oblečení půjčí.
Další pokračování cesty po Islandu zas příště. Čeká na nás  drsný sever.