Connect with us

Rady a zkušenosti

Máte už svého sponzora?

Přemýšlíte, že si na cestu seženete sponzora? Někoho, kdo vám
zaplatí kapesníčky nebo i víc? Že vás to nikdy ani nenapadlo? Jestli
vám to příjde jako dobrý nápad, Martin se tomuto tématu věnuje trochu
víc a vy si jeho postřehy můžete přečíst

Published

on

Možná se při čtení nadpisu tohoto článku sami sebe ptáte, co je to za zvláštní otázku. Jak bychom mohli mít sponzora. K čemu a proč my?

Docela nedávno, mne jeden zajímavý článek přivedl k malému zamyšlení. Rád bych se s Vámi podělil o jeho stručnou sumarizaci. Slovo sponzor znají všichni. Víme o těch, kteří druhé sponzorují, neboli podporují v jejich jakékoliv činnosti. A také známe ty, kteří jsou sponzorováni. Především sportovce. Obecně řečeno znamená sponzorství přijímání finanční a jiné hmotné podpory k tomu, abych se mohl naplno věnovat činnosti, kterou provozuji. A protože jsem v této oblasti dobrý, ba co víc, velmi dobrý a jsem mediálně známá osoba, sponzorovi se zcela evidentně tato investice vyplatí a vrátí ve zvýšeném zájmu o jeho výrobky, či jiné služby.

Platí tedy obecná zásada: je-li někdo známou osobností, je výhodné ho sponzorovat a podporovat, protože při každé zmínce o jeho úspěších, či neúspěších, se zviditelňuje i logo mé firmy.

I cestovatelé mají své sponzory. Fotoaparáty, kamery, outdoorové vybavení…to jsou pouze některé z položek, které jsou známým cestovatelům věnovány. Oni pak na oplátku při svých veřejných prezentacích a ve svých knihách uvedou čím fotí, v jakém stanu spí…atd. Na tom není nic špatného, je to v pořádku. Jen si tak říkám…když oni, proč ne my? Jaký je mezi námi rozdíl? Snad jen v tom, že my cestujeme pouze ve svém volném čase, za své a pokud vyprodukujeme nějaké výstupy v podobě fotografií a článků, nevychází většinou ve známých periodikách s cestovatelskou tématikou. Je to ale důvod domnívat se, že pomyslný vrchol sponzorského Olympu je pro nás nedostupný?

Tento článek píšu pro nás, nevrcholové sportovce, či vrcholové nesportovce, prostě pro obecně neznámé, anonymní poutníčky, kteří by se rádi nechali inspirovat dále popsanými radami. Naše šance na získání sponzora jsou jednoznačně pozitivní. Nakolik budou úspěšné, záleží jen a pouze na nás samotných. Troufám si tvrdit, že rady, které budete číst, jsou realizovatelné a mohou Vám přinést úspěch. Budu rád, pokud se z něho budete moci radovat.

Takže pusťme se do toho:

  1. Kam chci jet – nejprve je nutné si ujasnit, kterou zemi, nebo země, bych rád navštívil.
  2. Proč tam chci jet – dále je důležité si stanovit cíl cesty. Jde o to, abych byl schopen jasně a krátce formulovat čeho chci svojí cestou dosáhnout, čím je právě tento můj plán zajímavý a lišící se od ostatních.
  3. Mediální projekt – pokud jsem se dostal do této fáze, je dobré sepsat krátký projekt (jde o jednu, dvě stránky textu), ve kterém stručně popíšu kam, proč a s jakými cíly a úmysly se chci vydat.
  4. Mediální kontakty – tento projekt pak mohu zaslat, ale raději s ním navštívit osobně redakce nejrůznějších cestovatelských serverů, tištěných magazínů, případně rozhlasové stanice a zeptat se jich, zda by měli zájem informovat své posluchače a čtenáře před vlastní cestou o mém záměru a po jejím uskutečnění o splněných cílech. Vhodné je stejným způsobem navštívit čajovny a kulturní střediska o kterých víte, že svým klientům nabízejí v programové skladbě i přednášky z cest. Pokud by se Vám podařilo získat předběžný příslib pro zveřejnění vašeho článku, či uspořádání přednášky (nejlépe mailem, nebo písemně), máte z poloviny vyhráno. Zde podotýkám, že úspěšnost Vašeho projektu v mediální oblasti, bude dána nikoliv pouze exotičností a atraktivitou vybrané cílové země, ale především nápadem, proč ji chcete navštívit. Například v Bulharsku byl téměř každý, takže mediální projekt s názvem „Moje cesta do Bulharska“, asi nikoho dvakrát nenadchne. Téma musí být konkrétní a zajímavé. Třeba „Mýty versus realita zázračných uzdravení v Bačkovském monastiru“, který by reagoval na skutečně velmi překvapivá uzdravení v jednom malém, horském klášteru poblíž Plovdivu, do kterého se sjíždějí nepřehledné davy poutníků. Uvádím to pouze jako příklad. Také se připravte, že ne všude Vás budou vítat s otevřenou náručí a s poznámkou, že právě na Vás, už dlouho a netrpělivě čekali (i když tuto větu s nádechem lehkého sarkasmu nejspíš občas uslyšíte).
  5. Požadavky na sponzora – v tento okamžik nastává chvíle si ujasnit, co vlastně budete od sponzora, případně sponzorů chtít. Záleží to na tom čím jste, či nejste již vybaveni a kterou zemi se chystáte navštívit. Jiné vybavení budete potřebovat do Tibetu a jiné do Namibie. Takže může jít například o spacák (do kolika stupňů), stan (turistický, expediční…), vařič, oblečení, letenka či jízdenka. Seznam je velmi variabilní a vyplatí se důkladně si ho promyslet. Jakmile je hotov, zjistěte si nejlépe přes internet, které výrobce, by jste chtěli u které položky Vašeho seznamu oslovit. Podotýkám, že nemá cenu ztrácet čas s internetovými obchody, které pouze prodávají zboží nejrůznějších značek. Úspěch spočívá v oslovení výrobce, nikoliv prodejce. Až budete mít ke každé položce seznamu přiřazeny výrobce (jednoho, či více), přejděte do další fáze.
  6. Sponzorský projekt – jde o krátké shrnutí kam a proč chcete jet (obdoba mediálního projektu), které je rozšířeno o další dvě kapitolky. Jaké mediální prezentace a kde budou cestě předcházet a následovat po Vašem návratu. Zde je vhodný prostor pro uvedení všech předběžných příslibů Vámi oslovených médií. V tomto projektu uveďte, jakým způsobem budete chtít a mít možnost při přednáškách a v článcích prezentovat firmu, kterou oslovujete. V neposlední řadě přesně popište, o jaké jejich výrobky Vám jako o sponzorský dar jde. Samozřejmě můžete uvést, že pokud do určitého termínu od Vašeho návratu z cesty domluvené prezentace neuskutečníte, uhradíte výrobek, který jste od firmy převzali v plné finanční výši.
  7. Pro každou firmu je vhodné sepsat samostatný projekt a osobně kontaktovat jejich marketingové oddělení, případně zjistit kdo má na starosti (je-li tam vůbec někdo takový) problematiku sponzoringu.

Pokud budete mít čas, sílu a patřičné schopnosti, není od věci spustit před cestou vlastní webové stránky, kde budete zveřejňovat veškeré informace o plánované cestě. V neposlední řadě můžete tento prostor nabídnout sponzorům k umístění jejich reklamního banneru.

V červenci 2007 plánuji měsíční cestu do Norska. Patřím mezi ty, kteří těch položek na svém seznamu budou mít asi víc. Dlouho jsem přemýšlel jak na to a výsledek jsem Vám právě popsal. Udělám všechno pro to, abych nejen něco získal za kvalitní následné prezentace, ale abych se tímto způsobem také něco naučil. Rady jsou to z mého hlediska životaschopné a tak přeji sobě i Vám dostatek píle a vytrvalosti, abychom se i my malí, neznámí poutníčkové, mohli dotknout hory Olymp.

Jak to všechno dopadlo, se dozvíte tady:

http://www.ces­tovatel.cz/…-to-dopadlo/

Continue Reading

Rady a zkušenosti

Portské. Slavná dezertní červená vína z Portugalska

Published

on

By

Patříte-li mezi gurmány, kteří rádi vychutnávají život všemi smysly, určitě si nenechte ujít příležitost poznat portské víno. Pro svou sametově sladkou chuť si najde své příznivce i mezi těmi, kteří klasickému vínu zas až tak úplně neholdují, ale rádi poznávají nápoje s intenzivní plnou chutí, která i obyčejný den promění ve výjimečnou chvilku. Hned prvním douškem.

Tajemství chuti portského je ve fortifikování

Portské patří mezi tzv. „fortifikovaná“ neboli dolihovaná vína v průběhu výroby. Pravé portské víno vzniká pouze z hroznů, které vyrostly v údolí řeky Douro v severním Portugalsku.  V průběhu zrání slisovaných bobulí se do vzniklého moštu přimíchává „aquardente, což je čistý líh z hroznů, který zastavuje proces kvašení a dodává tak portskému vyšší obsah alkoholu. Přerušení kvašení v něm zanechává hodně přírodního cukru, proto se jedná o sladké víno. Chutě se v něm ale příjemně doplňují.

Portské si vás získá chutí, vůní i barvou

S portským vínem se nejčastěji setkáte v rubínově červené variantě označované jako „Ruby“ nebo zlatohnědé označované Tawny. Pochutnat si však můžete i na méně známém portském bílém nebo růžovém.

Ruby vás přivítá krásnou ovocnou vůní, ve které snadno rozeznáte maliny či ostružiny doplněné tóny čokolády či skořice.

Tawny je chuťově výraznější a plnější objevíte v něm směs malin, karamelu, lískových oříšků, skořice, hřebíčku či fíků.

Od méně známého bílého portského vína můžete čekat stopy citrusů, pečených jablek meruněk či pražených oříšků.

Novinka růžového portského vás v chuti osvěží klasickým letním ovocem jako jsou jahody a maliny, doplněnými brusinkami a karamelem s jemným nádechem fialek. Je to vlastně portské víno typu Ruby kvašené jako klasické růžové víno, jen s malým obsahem hroznových slupek, proto má svou charakteristickou barvu.

Když si promítnete široké spektrum chutí a vůní, která se v tomto dezertním víně skrývá, pochopíte, proč se mu říká Portugalsko v lahvi. Nechte se inspirovat a poznejte toto místo na vlastní kůži.

Jak vybírat portské

Vždy záleží na preferenci chutí, ale také na základní zkušenosti s portským, ale i pro ostatní, nejen dezertní vína.

Pokud portské víno kupujete poprvé určitě sáhněte po Ruby až Vintage např. značky Burmester, podle toho, jak výjimečnou příležitost má toto víno doprovázet. U Vintage nezapomeňte víno dekantovat neboli zbavit usazeniny.

Pro milovníky portského vína vybírejte spíše Tawny je výraznější a příjemně přebírá vlastnosti sudů, ve kterých čekalo na lahvování i vypití. Vyhlášenými dodavateli tohoto špičkového portského je vinařství Cálem.

Vždy sáhněte po originální kolkované lahvi VINHO DO PORTO“, garantující původ
výrobku a číslo šarže, zapsané v institutu portských vín (IVDP). Na trhu totiž existují i napodobeniny.

Pokud jste se právě přesvědčili, že portské nebude to pravé víno pro vaše chuťové pohárky, zkuste z Portugalska třeba osvěžující šumivá vína z Portugalska z vinařství Messias.

Víno je skvělý nápoj mnoha chutí, najděte si i vy tu svojí. V Portu(galsku) či kdekoliv jinde.

Continue Reading

Rady a zkušenosti

Evropská unie se připravuje na větší regulaci kryptoaktiv

Published

on

By

Regulace kryptoměn je řadou investorů obávaný krok, jiní to však vnímají jako nezbytnost, která je potenciálně dokáže ochránit před podvody. Ať už se na tuto problematiku díváte jakkoliv, v Evropě se už o regulačních opatřeních volí v Evropském parlamentu.

Co je to MiCa?

V Evropě se zhruba od roku 2019 připravuje dokument s názvem Markets in Crypto-assets (MiCa), česky Návrh nařízení o trzích s kryptoaktivy.

MiCa se zabývá 4 hlavními oblastmi:

·          právní jistota

·          podpora inovací

·          ochrana uživatelů a investorů, a také tržní integrita

·          finanční stabilita

Dokument se blíže zabýval také omezením nebo úplným zrušením systému ověřování transakcí proof-of-work, na kterém funguje například Bitcoin nebo Litecoin. Algoritmus proof-of-work totiž spotřebovává spoustu energie a má tedy negativní dopad na životní prostředí. Tato část návrhu však byla europoslanci zamítnuta 14. března 2022.

Regulace se výrazně zaměřuje na větší usměrňování stablecoinů, což jsou tokeny, které nabízejí menší volatilitu, protože jsou navázané na fiat měny jako jsou euro nebo dolar (např. USDT, BUSD). Experti se totiž obávají, že stablecoiny mají potenciál rozvrátit celý finanční systém. Nelze totiž s určitostí říct, že existují dostatečné rezervy, aby pokryly tokeny v oběhu.

MiCa chce také zavést povinnost napsání tzv. whitepaperu, což je dokument, který při uvedení nové kryptoměny slouží k jejímu představení, vysvětlení technologie, nastínění cílů apod. Whitepaper je pro potenciální investory důležitý, protože se s jeho pomocí mohou lépe rozhodnout o tom, zda do kryptoaktiva investují.

Návrh MiCa bude v následujících měsících nadále projednáván orgány Evropské unie. Stále větší důraz se také bude klást na větší přívětivost kryptoměn k životnímu prostředí. Kryptoměny tedy čeká nejen finanční regulace, ale můžeme také očekávat snahy, aby byly o něco více „zelenější“.

Continue Reading

Rady a zkušenosti

Jak poznat kvalitní kávu?

Published

on

Milujete kávu, ale nejste takoví odborníci, abyste věděli, podle čeho se orientovat ve výběru? Máme pro vás malého průvodce, díky kterému poznáte, který šálek kávy si opravdu dopřát.

Kvalitní čerstvá káva přímo od výrobce

Naučili jste se dát si kafíčko po ránu někde v kavárně? Pak jste si jistě všimli, že to není levná záležitost a možná jste si řekli, že tu a tam byste si mohli uvařit šálek kávy i doma. Jenže, jak si vybrat opravdu dobré kafe? V obchodech najdete spoustu pytlíků s kávou, ovšem kvalita je různá. Opravdu čerstvá káva není za hubičku. Začněme ted dělením. Káva se dělí na dva druhy, Arabica a Robusta. Prvně jmenovaný typ pochází z kávovníku, který dává zrna podlouhlého tvaru, specifická je rýha ve tvaru „S“. Arabica je jemnější, sladší než Robusta. Tento typ se pěstuje hlavně v Jižní Americe, původem je však z Afriky (Etiopie, Jemen). Jde o dražší variantu než Robusta. Kávové zrno levnější formy, tedy Robusty, je kulatější a má rovnou rýhou. Chuť je zemitější a hořká, nápoj obsahuje také více kofeinu.Pěstuje se hlavně ve Vietnamu, Brazílii a Indonésii.

Kolik druhů kávy existuje?

Zmíněné typy kávy se dost často míchají, aby si více lidí mohlo dopřát chuťArabiky. Na obalech s kávou často narazíte na znění, že jde o vícedruhovou kávu, kde vám je přiblíženo, o jaké typy jde. Pokud chcete poznat kafíčkový svět dokonale, volte jednodruhouvou kávu, kde budete vědět, o jaký typ se jedná i odkud je. S tím souvisí i délka pražení. Jednodruhové kávy se obvykle praží středně, protože déle pražená kávová zrna ztrácí svoji nezaměnitelnou chuť. Levnější kávová zrna se pak praží spíš do tmavších odstínů, aby se dosáhlo silnější chuti. Jenže někdy riskujete, že nápoj bude mít jakoby připálenou chuť. Pokud si tedy chcete dopřát kvalitu, kupte si kávu u osvědčeného prodejce. Například Vitalcountry prodává výběrové, čerstvé kávy, kde si určitě vyberete.

Continue Reading