Rady a zkušenosti
Jablka a hrušky – aneb kdo ochrání spotřebitele
Rozhodnete se pro nové auto. A protože to nejsou malé peníze, pečlivě ho vyberete podle Vašich potřeb a představ. Ukáží Vám celý štos lesklých a pestrých katalogů, náš zákazník, náš pán. Konečně vyberete krásného, červeného sporťáka. Cenu zaplatíte předem, obchod děkuje za přízeň a ujistí Vás, že Vaše volba nemohla být lepší… Za měsíc přijdete, a je Vám předán zelený pickup… Blbost? Nesmysl?
Rozhodnete se pro nové auto. A protože to nejsou malé peníze, pečlivě ho vyberete podle Vašich potřeb a představ. Ukáží Vám celý štos lesklých a pestrých katalogů, náš zákazník, náš pán. Konečně vyberete krásného, červeného sporťáka. Cenu zaplatíte předem, obchod děkuje za přízeň a ujistí Vás, že Vaše volba nemohla být lepší. Dostanete voucher, na kterém je napsané „červený sporťák“.
Za měsíc přijdete, a je Vám předán zelený pickup. Prodavač se strašně omlouvá a sdělí Vám, že ten sporťák byl prodán vícekrát. Spolu s Vámi vyplní reklamační formulář a slibuje, že výrobce takové případy samozřejmě rychle a uspokojivě řeší.
Za několik týdnů dostanete dopis od výrobce. Také se omlouvá a plně chápe Vaše zklamání. Ovšem: nedá se nic dělat. Všeobecné podmínky jasně říkají: Zákazník má právo na odstoupení od smlouvy při závažné změně. Za závažnou změnu se nepovažuje změna typu nebo barvy vozidla, pokud nový typ a barva jsou ve stejné nebo vyšší kvalitě.
Blbost? Nesmysl? Samozřejmě: ten obchod by okamžitě zkrachoval.
Takovéto obchodní jednání si dovolují (zatím s úspěchem) cestovní kanceláře. Většina lidí považuje zaplacenou dovolenu s následujícím krachem CK za katastrofu. Není tomu tak: v tomto případě Vám uhradí škodu povinné pojištění. Daleko horší jsou neseriózní kanceláře. Pod krásným světovým slovem „overbooking“ (překnihování) jsou zájezdy a ubytovací kapacity prodané ihned několikrát.
Tady je náš příběh
Při dovolené u moře nevybereme nic jiného než bungalov. Přímý přístup na pláž v plavkách, báječné večery na terase, žádní dupající sousedé za zdí. Z lesklých a pestrých katalogů (náš zákazník, náš pán) CK FIRO-Tour jsme vybrali ostrov KohChang v Tajsku. A protože ve vybraném resortu nejsou jenom bungalovy, nechali jsme si ubytování v bungalovu s pohledem na moře explicitně potvrdit (světově to zní „superior bugalow sea-view“, a je to stejně drahé jak to zní). Teprve na základě tohoto potvrzení jsme zájezd zakoupili.
Cenu zaplatíte předem, obchod děkuje za přízeň a ujistí Vás, že Vaše volba nemohla být lepší. Dostanete voucher, na kterém je napsáno „superior bugalow sea-view“. Už tušíte, co přijde?
Končili jsme v hotelovém pokoji bez balkonu s výhledem do koruny stromu. Hluční sousedé, na chodbě měnili dělníci dlažbu. Zkrátka: naše volba nemohla být lepší. Zástupce firmy FIRO-Tour se strašně omlouval a sdělil nám, že bungalovy byly „overbooked“. Spolu s námi vyplnil reklamační formulář a sliboval, že FIRO-Tour takové případy samožrejmě rychle a uspokojivě řeší. Za týden jsme dostali dopis. FIRO-Tour se nám omlouvá a plně chápe naše zklamání. Ovšem: už tušíte, co přijde?
Všeobecné podmínky jasně říkají: Zákazník má právo na odstoupení od smlouvy při závažné změně. Za závažnou změnu se nepovažuje změna typu ubytovacího objektu, pokud je ubytování poskytnuto ve stejné nebo vyšší kvalitě.
Blbost? Nesmysl? Bohužel: ne!
Vyjádření CK FIRO-tour
Vážení, děkujeme za poskytnutí možnosti se k dané záležitosti vyjádřit.
Patříme k těm cestovním kancelářím, které se snaží o komunikaci s klientem ve všech případech. Pokud zjistíme – byť jen několik hodin před odletem zákazníka – jakýkoli problém, který by mohl ohrozit plánovanou dovolenou, řešíme to a snažíme se společně s klientem nalézt vhodné řešení nastalé situace. I to posiluje důvěru klientů v naši firmu a také proto máme tisíce zákazníků, kteří se k nám každoročně vrací. Jedná se skutečně o ojedinělé případy, z přibližně 100 tisíc našich klientů za rok jde procentuelně o naprosté minimum. Ještě méně je situací, kdy jsme překvapeni zmiňovaným „přeprodáním“ (overbooking) hotelu až na místě pobytu zákazníka. Tento prohřešek zahraničního partnera vede obvykle cestovní kancelář k přehodnocení spolupráce s daným partnerem. Klienta oprávněně nezajímá, jak situace vznikla, samozřejmě snahou je řešení, které se co nejvíce blíží původním požadavkům. I když pak náhradní pokoj či hotel není zcela totožný s původním výběrem zákazníka, vždy je snahou zajištění co nejpodobnějšího ubytování včetně veškerých doprovodných služeb. Nezřídka se stává, že klient v náhradním ubytování čerpá služby širšího rozsahu, přesněji vyšších standardů, tedy i vyšší ceny. Není-li možné výjimečně toto zajistit, situace je řešena finanční kompenzací.
V případě p. Schaufa šlo dokonce o kombinaci těchto událostí, ve skutečnosti se jednalo o aktuální rozhodnutí ubytovatele zcela zrušit objednaný typ ubytování (bourání bungalovů) bez jakéhokoliv upozornění všech dalších obchodních partnerů. Panu Schaufovi byl samozřejmě obratem navrácen příplatek za původní typ ubytování a navíc vyplacena další finanční kompenzace. Co nemůžeme nijak zpochybnit je fakt, že klientova představa o plánované dovolené byla narušena.
Desítky lidí se denně snaží o to, aby se našim zákazníkům skutečně naplnila představa o jejich vysněné dovolené, o to více nás mrzí, když nastane podobná situace. Přesto doufáme, že nám klient dá možnost přesvědčit jej, že služby naší cestovní kanceláře jsou spolehlivé a zmíněná situace byla výjimečná a zapříčiněná okolnostmi, které jsme měli jen malou šanci ovlivnit. Zodpovědnosti se samozřejmě nezříkáme a přijali jsme několik konkrétních opatření, abychom podobným situacím dokázali předejít.
V Chomutově dne 12. 05. 2006
Zakoupit si dovolenu je otázka důvěry. Nedostanete přece nic víc než pár obrázků a kousek papíru za drahé peníze. „Overbooking“ a falešné potvrzení bychom umístili na okraj podvodu. Soudní vymáhání jako rychlá a efektivní cesta se nám nezdá. Stejně si myslíme, že na funkčním trhu by neměly rozhodovat soudy ale zákazníci. Jisté je, že pokud CK FIRO Tour svůj přístup k zákazníkům nepřehodnotí, již nikdy s nimi na žádnou dovolenou nepojedeme.
Rady a zkušenosti
Portské. Slavná dezertní červená vína z Portugalska
Patříte-li mezi gurmány, kteří rádi vychutnávají život všemi smysly, určitě si nenechte ujít příležitost poznat portské víno. Pro svou sametově sladkou chuť si najde své příznivce i mezi těmi, kteří klasickému vínu zas až tak úplně neholdují, ale rádi poznávají nápoje s intenzivní plnou chutí, která i obyčejný den promění ve výjimečnou chvilku. Hned prvním douškem.
Tajemství chuti portského je ve fortifikování
Portské patří mezi tzv. „fortifikovaná“ neboli dolihovaná vína v průběhu výroby. Pravé portské víno vzniká pouze z hroznů, které vyrostly v údolí řeky Douro v severním Portugalsku. V průběhu zrání slisovaných bobulí se do vzniklého moštu přimíchává „aquardente“, což je čistý líh z hroznů, který zastavuje proces kvašení a dodává tak portskému vyšší obsah alkoholu. Přerušení kvašení v něm zanechává hodně přírodního cukru, proto se jedná o sladké víno. Chutě se v něm ale příjemně doplňují.
Portské si vás získá chutí, vůní i barvou
S portským vínem se nejčastěji setkáte v rubínově červené variantě označované jako „Ruby“ nebo zlatohnědé označované Tawny. Pochutnat si však můžete i na méně známém portském bílém nebo růžovém.
Ruby vás přivítá krásnou ovocnou vůní, ve které snadno rozeznáte maliny či ostružiny doplněné tóny čokolády či skořice.
Tawny je chuťově výraznější a plnější objevíte v něm směs malin, karamelu, lískových oříšků, skořice, hřebíčku či fíků.
Od méně známého bílého portského vína můžete čekat stopy citrusů, pečených jablek meruněk či pražených oříšků.
Novinka růžového portského vás v chuti osvěží klasickým letním ovocem jako jsou jahody a maliny, doplněnými brusinkami a karamelem s jemným nádechem fialek. Je to vlastně portské víno typu Ruby kvašené jako klasické růžové víno, jen s malým obsahem hroznových slupek, proto má svou charakteristickou barvu.
Když si promítnete široké spektrum chutí a vůní, která se v tomto dezertním víně skrývá, pochopíte, proč se mu říká Portugalsko v lahvi. Nechte se inspirovat a poznejte toto místo na vlastní kůži.
Jak vybírat portské
Vždy záleží na preferenci chutí, ale také na základní zkušenosti s portským, ale i pro ostatní, nejen dezertní vína.
Pokud portské víno kupujete poprvé určitě sáhněte po Ruby až Vintage např. značky Burmester, podle toho, jak výjimečnou příležitost má toto víno doprovázet. U Vintage nezapomeňte víno dekantovat neboli zbavit usazeniny.
Pro milovníky portského vína vybírejte spíše Tawny je výraznější a příjemně přebírá vlastnosti sudů, ve kterých čekalo na lahvování i vypití. Vyhlášenými dodavateli tohoto špičkového portského je vinařství Cálem.
Vždy sáhněte po originální kolkované lahvi VINHO DO PORTO“, garantující původ
výrobku a číslo šarže, zapsané v institutu portských vín (IVDP). Na trhu totiž existují i napodobeniny.
Pokud jste se právě přesvědčili, že portské nebude to pravé víno pro vaše chuťové pohárky, zkuste z Portugalska třeba osvěžující šumivá vína z Portugalska z vinařství Messias.
Víno je skvělý nápoj mnoha chutí, najděte si i vy tu svojí. V Portu(galsku) či kdekoliv jinde.
Rady a zkušenosti
Evropská unie se připravuje na větší regulaci kryptoaktiv
Regulace kryptoměn je řadou investorů obávaný krok, jiní to však vnímají jako nezbytnost, která je potenciálně dokáže ochránit před podvody. Ať už se na tuto problematiku díváte jakkoliv, v Evropě se už o regulačních opatřeních volí v Evropském parlamentu.
Co je to MiCa?
V Evropě se zhruba od roku 2019 připravuje dokument s názvem Markets in Crypto-assets (MiCa), česky Návrh nařízení o trzích s kryptoaktivy.
MiCa se zabývá 4 hlavními oblastmi:
· právní jistota
· podpora inovací
· ochrana uživatelů a investorů, a také tržní integrita
· finanční stabilita
Dokument se blíže zabýval také omezením nebo úplným zrušením systému ověřování transakcí proof-of-work, na kterém funguje například Bitcoin nebo Litecoin. Algoritmus proof-of-work totiž spotřebovává spoustu energie a má tedy negativní dopad na životní prostředí. Tato část návrhu však byla europoslanci zamítnuta 14. března 2022.
Regulace se výrazně zaměřuje na větší usměrňování stablecoinů, což jsou tokeny, které nabízejí menší volatilitu, protože jsou navázané na fiat měny jako jsou euro nebo dolar (např. USDT, BUSD). Experti se totiž obávají, že stablecoiny mají potenciál rozvrátit celý finanční systém. Nelze totiž s určitostí říct, že existují dostatečné rezervy, aby pokryly tokeny v oběhu.
MiCa chce také zavést povinnost napsání tzv. whitepaperu, což je dokument, který při uvedení nové kryptoměny slouží k jejímu představení, vysvětlení technologie, nastínění cílů apod. Whitepaper je pro potenciální investory důležitý, protože se s jeho pomocí mohou lépe rozhodnout o tom, zda do kryptoaktiva investují.
Návrh MiCa bude v následujících měsících nadále projednáván orgány Evropské unie. Stále větší důraz se také bude klást na větší přívětivost kryptoměn k životnímu prostředí. Kryptoměny tedy čeká nejen finanční regulace, ale můžeme také očekávat snahy, aby byly o něco více „zelenější“.
Rady a zkušenosti
Jak poznat kvalitní kávu?
Milujete kávu, ale nejste takoví odborníci, abyste věděli, podle čeho se orientovat ve výběru? Máme pro vás malého průvodce, díky kterému poznáte, který šálek kávy si opravdu dopřát.
Kvalitní čerstvá káva přímo od výrobce
Naučili jste se dát si kafíčko po ránu někde v kavárně? Pak jste si jistě všimli, že to není levná záležitost a možná jste si řekli, že tu a tam byste si mohli uvařit šálek kávy i doma. Jenže, jak si vybrat opravdu dobré kafe? V obchodech najdete spoustu pytlíků s kávou, ovšem kvalita je různá. Opravdu čerstvá káva není za hubičku. Začněme ted dělením. Káva se dělí na dva druhy, Arabica a Robusta. Prvně jmenovaný typ pochází z kávovníku, který dává zrna podlouhlého tvaru, specifická je rýha ve tvaru „S“. Arabica je jemnější, sladší než Robusta. Tento typ se pěstuje hlavně v Jižní Americe, původem je však z Afriky (Etiopie, Jemen). Jde o dražší variantu než Robusta. Kávové zrno levnější formy, tedy Robusty, je kulatější a má rovnou rýhou. Chuť je zemitější a hořká, nápoj obsahuje také více kofeinu.Pěstuje se hlavně ve Vietnamu, Brazílii a Indonésii.
Kolik druhů kávy existuje?
Zmíněné typy kávy se dost často míchají, aby si více lidí mohlo dopřát chuťArabiky. Na obalech s kávou často narazíte na znění, že jde o vícedruhovou kávu, kde vám je přiblíženo, o jaké typy jde. Pokud chcete poznat kafíčkový svět dokonale, volte jednodruhouvou kávu, kde budete vědět, o jaký typ se jedná i odkud je. S tím souvisí i délka pražení. Jednodruhové kávy se obvykle praží středně, protože déle pražená kávová zrna ztrácí svoji nezaměnitelnou chuť. Levnější kávová zrna se pak praží spíš do tmavších odstínů, aby se dosáhlo silnější chuti. Jenže někdy riskujete, že nápoj bude mít jakoby připálenou chuť. Pokud si tedy chcete dopřát kvalitu, kupte si kávu u osvědčeného prodejce. Například Vitalcountry prodává výběrové, čerstvé kávy, kde si určitě vyberete.