Concordem na druhý konec světa!

0
599


První motocykly, veteráni v závodním provedení, kočáry, bicykly, dokonce i předchůdci dnešní Formule 1 a v neposlední řadě letadla, která ve své době obletěla svět a jsou součástí letecké historie. Tím vším nás ohromují muzea motorismu a letectví, a jedním z nich je také britské Brooklands muzeum, kde je přechováván jeden z letounů, který neztratil nic ze své unikátnosti a šarmu – Concorde.

Protože se rádi zabýváme cestováním a vším, co s ním souvisí, měli bychom vzdát malý hold i dopravním prostředkům, především těm, které už lidstvu dosloužily a můžeme se s nimi setkat už jen v muzeích, nebo na přehlídkách sběratelů.

Vysloužilý, ale nezapomenutý

Dalo by se říct, že Concorde ve své dokonalosti předběhl dobu, a možná i proto byl předurčen ke krátké kariéře. Byl společným projektem dvou předních leteckých společností – AirFrance a British Airways a jako takový byl označován za jeden ze symbolů spojení těchto odjakživa znepřátelených mocností.

První zkušební let se uskutečnil v roce 1969, Concorde vstoupil do plného nasazení v letecké dopravě v roce 1976 a působil v ní 27 let. Létal na pravidelné lince Londýn (Heathrow), Paříž, New York za méně než polovinu času pro běžný let – rekordní čas typu G-BBDG – cca 3 hod.

Jediná, ale velmi vážná havárie letounu Concorde, se stala 25. července v roce 2000 (let společnosti AirFrance), při které zahynulo všech 100 pasažérů, devět členů posádky a čtyři lidé na zemi.

Tato havárie, dále nezapomenutelná událost z 11. září 2001 a stále rostoucí provozní náklady, sice pomalu ale jistě ukončili provoz Concordu v roce 2003.


Z Heathrow do Brooklands

Ještě nedávno se britské letiště Heathrow, úzce spjaté s historií Concordu a nejrušnější letiště na světě, pyšnilo modelem Concordu na kruhovém objezdu před hlavním terminálem. V březnu roku 2007 byl model přemístěn právě do muzea v Brooklands. Model o velikosti 40 % reálné velikosti letounu byl rozebrán a odvezen z místa, kde stál jako památník a úctyhodný strážce letiště. Důvod byl prostý – vypršela doba pronájmu plochy, na které model stál, a jeho uchování na stejném místě se stalo příliš nákladným pro rozpočet letiště. Smutný konec letounu, který by si od svého domovského letiště jistě zasloužil víc úcty. V muzeu Brooklands se skupina nadšenců a dobrovolníků, techniků a inženýrů postarala o jeho sestavení a jeho zachování se stalo hlavní prioritou pro zachování národního dědictví v oboru letecké technologie.

Brooklands muzeum

Brooklands je kolébkou britského motorismu a letectví, a proto tu vzniklo muzeum, na které je pyšná celá jihovýchodní Anglie. Říká se také, že právě tady je britský Concorde “doma“. Nadzvukový letoun typu G-BBDG je třetím Concordem vyrobeným v Anglii, jeho interiér je přístupný veřejnosti a návštěvníci tu mají možnost zažít skvělou atmosféru virtuálního letu. Během celé exhibice máte možnost dozvědět se spoustu zajímavostí o historii a stavbě konstrukce Concordu, jeho spojení s Brooklands a jeho využití od roku 1974. Letoun G-BBDG, známý také jako “Delta Golf“ byl nejrychlejším typem v produkci Concorde a v roce 1974 se stal prvním strojem, který na své palubě nesl sto pasažérů rychlostí dvakrát rychlejší než zvuk.

Brooklands však nabízí mnohem víc – motorismus a vše, co k němu patří z doby 1907–1914, začátky a rekordy v závodech do roku 1939, letectví předválečné doby, přes obě světové války po současnost, Mercedes Benz a jeho vliv na automobilový průmysl a jiné.


Concorde a Filton muzeum

Ve Filtonu, nedaleko Bristolu, je další muzeum, kam se po svém posledním letu odebral Concorde typu Alfa Foxtrot 216 v listopadu roku 2003. Stejně jako v Brooklands je tady Concorde a jeho příběh otevřen veřejnosti. Nahlédnete do kabiny pilota, posadíte se do původních sedadel Concordu jako ti, kteří si unikátní, obdivuhodný a dnes už neopakovatelný let mohli dovolit.

Na památku si, stejně jako z Brooklands, odnesete úžasný pocit ohromení z vývoje technologie, možná i trochu smutku a nostalgie, a také suvenýr – palubní vstupenky v původním provedení.

Vítejte na palubě!


Exhibice Concorde ve Filtonu je složená ze tří prohlídkových tras s průvodcem a každá trvá 100 minut. Lístky stojí 12.50 liber pro dospělé, 10 liber pro studenty a 7 liber pro děti do 14 let.

V Brooklands zaplatíte 10 liber za vstup do muzea, 4 libry pro dospělé za vstup na Concorde a 2 libry pro děti do 16 let. Během roku se můžete v Brooklands zúčastnit i mnoha sezónních akcí – vstup pro děti na palubu Concorde zdarma v době letních prázdnin, přehlídku autobusů, Mustangů a motocyklů, festival vědy a techniky, rozhovor s bývalým pilotem Concordu a mnoho jiných zajímavostí.


První motocykly, veteráni v závodním provedení, kočáry, bicykly, dokonce i předchůdci dnešní Formule 1 a v neposlední řadě letadla, která ve své době obletěla svět a jsou součástí letecké historie. Tím vším nás ohromují muzea motorismu a letectví, a jedním z nich je také britské Brooklands muzeum, kde je přechováván jeden z letounů, který neztratil nic ze své unikátnosti a šarmu – Concorde.

Protože se rádi zabýváme cestováním a vším, co s ním souvisí, měli bychom vzdát malý hold i dopravním prostředkům, především těm, které už lidstvu dosloužily a můžeme se s nimi setkat už jen v muzeích, nebo na přehlídkách sběratelů.

Vysloužilý, ale nezapomenutý

Dalo by se říct, že Concorde ve své dokonalosti předběhl dobu, a možná i proto byl předurčen ke krátké kariéře. Byl společným projektem dvou předních leteckých společností – AirFrance a British Airways a jako takový byl označován za jeden ze symbolů spojení těchto odjakživa znepřátelených mocností.

První zkušební let se uskutečnil v roce 1969, Concorde vstoupil do plného nasazení v letecké dopravě v roce 1976 a působil v ní 27 let. Létal na pravidelné lince Londýn (Heathrow), Paříž, New York za méně než polovinu času pro běžný let – rekordní čas typu G-BBDG – cca 3 hod.

Jediná, ale velmi vážná havárie letounu Concorde, se stala 25. července v roce 2000 (let společnosti AirFrance), při které zahynulo všech 100 pasažérů, devět členů posádky a čtyři lidé na zemi.

Tato havárie, dále nezapomenutelná událost z 11. září 2001 a stále rostoucí provozní náklady, sice pomalu ale jistě ukončili provoz Concordu v roce 2003.


Z Heathrow do Brooklands

Ještě nedávno se britské letiště Heathrow, úzce spjaté s historií Concordu a nejrušnější letiště na světě, pyšnilo modelem Concordu na kruhovém objezdu před hlavním terminálem. V březnu roku 2007 byl model přemístěn právě do muzea v Brooklands. Model o velikosti 40 % reálné velikosti letounu byl rozebrán a odvezen z místa, kde stál jako památník a úctyhodný strážce letiště. Důvod byl prostý – vypršela doba pronájmu plochy, na které model stál, a jeho uchování na stejném místě se stalo příliš nákladným pro rozpočet letiště. Smutný konec letounu, který by si od svého domovského letiště jistě zasloužil víc úcty. V muzeu Brooklands se skupina nadšenců a dobrovolníků, techniků a inženýrů postarala o jeho sestavení a jeho zachování se stalo hlavní prioritou pro zachování národního dědictví v oboru letecké technologie.

Brooklands muzeum

Brooklands je kolébkou britského motorismu a letectví, a proto tu vzniklo muzeum, na které je pyšná celá jihovýchodní Anglie. Říká se také, že právě tady je britský Concorde “doma“. Nadzvukový letoun typu G-BBDG je třetím Concordem vyrobeným v Anglii, jeho interiér je přístupný veřejnosti a návštěvníci tu mají možnost zažít skvělou atmosféru virtuálního letu. Během celé exhibice máte možnost dozvědět se spoustu zajímavostí o historii a stavbě konstrukce Concordu, jeho spojení s Brooklands a jeho využití od roku 1974. Letoun G-BBDG, známý také jako “Delta Golf“ byl nejrychlejším typem v produkci Concorde a v roce 1974 se stal prvním strojem, který na své palubě nesl sto pasažérů rychlostí dvakrát rychlejší než zvuk.

Brooklands však nabízí mnohem víc – motorismus a vše, co k němu patří z doby 1907–1914, začátky a rekordy v závodech do roku 1939, letectví předválečné doby, přes obě světové války po současnost, Mercedes Benz a jeho vliv na automobilový průmysl a jiné.


Concorde a Filton muzeum

Ve Filtonu, nedaleko Bristolu, je další muzeum, kam se po svém posledním letu odebral Concorde typu Alfa Foxtrot 216 v listopadu roku 2003. Stejně jako v Brooklands je tady Concorde a jeho příběh otevřen veřejnosti. Nahlédnete do kabiny pilota, posadíte se do původních sedadel Concordu jako ti, kteří si unikátní, obdivuhodný a dnes už neopakovatelný let mohli dovolit.

Na památku si, stejně jako z Brooklands, odnesete úžasný pocit ohromení z vývoje technologie, možná i trochu smutku a nostalgie, a také suvenýr – palubní vstupenky v původním provedení.

Vítejte na palubě!


Exhibice Concorde ve Filtonu je složená ze tří prohlídkových tras s průvodcem a každá trvá 100 minut. Lístky stojí 12.50 liber pro dospělé, 10 liber pro studenty a 7 liber pro děti do 14 let.

V Brooklands zaplatíte 10 liber za vstup do muzea, 4 libry pro dospělé za vstup na Concorde a 2 libry pro děti do 16 let. Během roku se můžete v Brooklands zúčastnit i mnoha sezónních akcí – vstup pro děti na palubu Concorde zdarma v době letních prázdnin, přehlídku autobusů, Mustangů a motocyklů, festival vědy a techniky, rozhovor s bývalým pilotem Concordu a mnoho jiných zajímavostí.