Jaké je nejlepší letiště světa? Incheon v Soulu!

Cestování do dalekých zemí s sebou většinou nese minimálně jeden
přestup a čekání na letištích. Ne vždy však musí být několik hodin
nucené pauzy nepříjemností. Zejména pak, pokud jste „nuceni“ strávit
jej na oficiálně nejlepším letišti světa – v jihokorejském Soulu,
na letišti Inchoen.

Cestování do dalekých zemí s sebou většinou nese minimálně jeden přestup a čekání na letištích. Ne vždy však musí být několik hodin nucené pauzy nepříjemností. Zejména pak, pokud jste „nuceni“ strávit jej na oficiálně nejlepším letišti světa – v jihokorejském Soulu, na letišti Inchoen.

Korejské aerolinky byly několik let po sobě vyhlášeny jako druhé nejlepší, hned za Singapure Airlines. Nás, jakožto Evropany, může ovšem v letadlech trochu nemile zaskočit nabídka stravy, která je většinou z poloviny korejská. Ovšem na samotném letišti Inchoen žádné výtky nenajdete. Jedná se jednoznačně o nejlepší letiště světa.


Letiště je sice poměrně velké, avšak není členěno do více terminálů, mezi kterými by bylo nutné jezdit autobusy či vlaky. Pokud máte dostatek času, všude pohodlně dojdete pěšky, případně za pomocí výtahů a eskalátorů. Budova je vícepatrová, avšak přehledná. Na každém rohu navíc rozdávají mapy s průvodci, kde jakou atrakci či zajímavost zrovna najdete.

Lázně a bazén na letišti

Většina cestujících se nejvíce těší na lázně či bazén, který je přístupný všem cestujícím za dvacet dollarů. Pokud s sebou nemáte plavky a ručník, nevěšte hlavu. Vše vám bude zapůjčeno. Stejně tak ženy ocení plně vybavenou šatnu u bazénu, kde jsou snad všechny vlasové a kosmetické prostředky, které Vás jen napadnou. Takže se není třeba obávat, že po koupeli budete odcházet s rozcuchanými vlasy. Pokud jde o make up, můžete využít služeb vizážistek, které na letišti pracují a velmi rády Vám vykouzlí svěží obličej i po několikahodinovém letu či koupeli v bazénu.


Masáže nejen z masážního křesla

Z dalších často vyhledávaných služeb je masáž. V nabídce je hned několik druhů masáží, od aromatických a relaxačních, přes masáže lávovými kameny, až po tvrdé nekompromisní práce thajských masérek, které Vám dají co proto. Cenově zaplatíte od dvaceti do sta dollarů, dle délky a druhu masáže. Ačkoli tato služba není zadarmo, je varianta reálné masáže jistě mnohem příjemnější než pouhé, na letištích často instalované, masážní křeslo. To zde najdete také, dokonce zdarma k použití, avšak ruční masáží to nemůže konkurovat.

Když přijde na letišti hlad

Po koupeli nebo masáží může přijít hlad. Restaurace zde jsou z devadesáti procent korejsko-japonské. Pokud ovšem máte dojem, že asijská jídla milujete, protože čínská bistra v Čechách jsou přece dobrá, pak raději zbrzděte. To, co se jako čínská, korejská nebo třeba pákistánská jídla prezentuje u nás, byť často vařeno přistěhovalci z dané země, je většinou silně upravená varianta originálu. Originální korejská jídla stojí za vyzkoušení, avšak nedivte se, pokud Vám zvláštní silně kořeněná chuť nesedne. Vzhledem k tomu, že pravděpodobně chcete v pořádku doletět do cílové destinace, je možná jistější variantou vybrat některou z evropských či amerických restaurací na letišti. Pokud trochu zapátráte, narazíte třeba i na klasické ptáčky s omáčkou a rýží, které chutnají stejně tak, jako jsme zvyklí.


Park a botanická zahrada na letišti? V Soulu ano!

O tom, že letiště je skutečně výjimečné, svědčí i celá řada parků a hájů, které v areálu najdete. Pokud zatoužíte například po oddychu v parku plném stromů a travin, stačí si tam zajít. Mnoho cestujících v tomto téměř dokonale přírodním prostředí čte noviny nebo knihy. Ostatně celou řadu literatury si můžete půjčit v letištní knihovně. Jen je třeba myslet na vrácení všech výpůjček před dalším letem. Park navíc v jedné části plynule přechází do botanické zahrady, kde lze obdivovat exotické květiny, za které by se nemusela stydět ani naše nejslavnější botanická zahrada v Liberci. V Incheonu najdete opravdu velkou různost druhů rostlin.

Muzeum jihokorejské kultury na letišti

Součástí letiště je i několik muzeí, která prezentují jihokorejskou kulturu a historii. Zdejší největší Korean Culture Museum mapuje postupně historii země za posledních pět tisíc let. Dozvíte se tak nejen o způsobu života někdejších obyvatel země, ale také o kultuře, obchodu a politických situacích napříč dějinami. Milé hostesky na každém kroku nabízí průvodcovskou brožuru s informacemi v několika světových jazycích (na češtinu však patrně ani zde nenarazíte).

Kulturně založené turisty vedle muzeí jistě uchvátí i hudba a koncerty, které se v pravidelných časových intervalech na různých místech letiště konají. Jedná se o houslové či klavírní koncerty nebo dokonce tradiční zpěv. Časté jsou i průvody masek prezentující korejské zvyklosti a tradice. Jen při procházkách chodbami mohutného komplexu každého jistě napadne otázka, jak velké množství umělců musí toto letiště zaměstnávat, aby se celý bohatý program každý den podařilo realizovat.



Výlety za hranice letiště, třeba do Soulu

Na druhou stranu, pokud vyloženě netoužíte po setrvání několik hodin na místě jednoho, byť luxusního, letiště, je zde možnost vycestovat. Vzhledem k tomu, že s Jižní Koreou nemáme coby Česká republika vízovou povinnost (dostanete pouze razítko do pasu na místě, ale před odletem netřeba cokoli vyjednávat), můžete velmi snadno brány letiště opustit a vyrazit na obhlídky samotného města. Nepříjemností je fakt, že letiště se nachází pětačtyřicet minut cesty vlakem od centra Soulu. Ovšem při, kupříkladu půldenním, čekání se varianta výletu do města jeví jako zajímavý a realizovatelný nápad. Můžete vyrazit takříkajíc na vlastní pěst, tedy koupit si jízdenku na vlak, vystoupit v centru korejské metropole a prohlédnout si ulice. Pokud toužíte po sofistikovanějším výletu, lze jednoduše využít některou z nabídek zájezdových agentur na letišti, například do buddhistického chrámu nedaleko letiště. Agentura alespoň zaručí, že se v neznámém městě neztratíte a nezmeškáte další let.

Spaní na letišti v Soulu

Na závěr ještě jedna zajímavost: pokud máte let, kdy bude nutné na tomto letišti strávit noc či přespávat, není nutné shánět rezervace hotelů v okolí. Letiště nabízí za pár dollarů buňky na spaní, kde si můžete pohodlně a soukromě odpočinout či zdřímnout. O včasné probuzení se postará speciální budík. Pokud chcete buňku sami pro sebe, je pouze vhodné si ji předem rezervovat. Mohly by totiž být plné. Bezplatně a bez rezervace lze využít pak ještě jakousi hromadnou odpočívárnu, kde jsou na zemi elegantní matrace namísto postelí.

Cesta přes korejské letiště tedy bude, patrně vždy, zajímavým zážitkem. Většina Čechů se sem podívá zejména během letů do Austrálie či Indonésie. Pokud tedy máte jen malou možnost volby, kde strávíte přestup, věřte, že Incheon je tou nejlepší volbou!

Na křídlech Etihad Airways

Cestovat letadlem společnosti Etihad Airways, znamená luxus a pohodlí pro
každého. Nikdo tu nedělá rozdíl mezi těmi, kdo mají levně zakoupenou
letenku a mezi plně platícími cestujícími. Každý má svoji obrazovku, kde
si může vybírat v záplavě písniček, filmů, nebo informací
týkajících se trasy letu. Servis začíná ještě před startem, kdy
stevardky roznáší balenou vodu, ale s plnou „vervou“ se na Vás
vrhnou až po startu.

Otázka ceny za dopravu je dnes alfou i omegou u naprosté většiny cestovatelů. Přepravit se z jednoho konce světa na druhý není technický, ale někdy spíš finanční problém. Nakonec proč vydávat nějaké horentní sumy peněz, když se na ně „třesou“ naši zákonodárci, daňové úřady, zdravotní pojišťovny,…

Jak se dostat do exotického cíle za levný peníz?

Jít cestou nízkonákladových aerolinií možná znamená relativně levné řešení, avšak s notnou dávkou adrenalinu. Zvláště některé z ukrajinských a ruských aerolinek dokáží takovou cestu povýšit na úroveň „ruské rulety“. Doletím, nedoletím? Ne! Touto cestou jsme se rozhodně nehodlali ubírat. Nezbylo než zvolit osvědčené letecké společnosti a ve velkém předstihu se probírat jejich nabídkami. Postupně ze hry vypadli Turkish airlines, Finnair, KLM, Swissair,… Nakonec na nás zhruba 3 měsíce před odletem vyskočila z internetových stránek nabídka společnosti Etihad Airways. Kdo to je? Jaké služby nabídne?


Letmý pohled do počítače nás poinformoval, že se jedná o vlajkového leteckého dopravce Spojených Arabských Emirátů. No, dojmy to vzbudilo rozporuplné. Současná atmosféra vzájemné nedůvěry a podezírání mezi arabským světem a zbytkem světa trošku nahlodávala náš záměr svěřit své tělesné schránky arabské společnosti. Nicméně informace o leteckém parku těchto aerolinek a hlavně cena za dopravu a kompletní servis z Mnichova do Bangkoku a zpět ve výši necelých 12 tisíc korun za osobu, byly přesvědčivé. Koneckonců dopravit se do Mnichova, není až takový problém. Autem to zvládnete za necelé čtyři hodiny.


Nicméně když jsme za časného listopadového rána postávali v odletové hale letiště F. J. Strausse v Mnichově, měli jsme pocity smíšené. Mohu říci již v tuto chvíli, že zcela neopodstatněné. Personál v uniformách letecké společnosti, jenž už na první pohled nezapřel arabský styl, na nás zapůsobil příznivým dojmem už při odbavení. Vše rychlé, bezproblémové a stejná slova je možno použít i pro servis na palubě Airbusu 300, který se z betonové plochy mnichovského letiště odlepil přesně podle letového řádu. Palubní personál na leteckých spojích společnosti Etihad Airways, to je pestrá přehlídka stevardek a stevardů snad z celého světa. V jednotném stejnokroji se na Vás usmívají stejně tak arabské stevardky, jako třeba Rusky, Švédky, Rumunky, Finky, Ukrajinky, nebo jako v našem případě – Slovenka. A tak jsme se dočkali toho paradoxu, že ač na výsostné půdě arabských emirátů, 11 tisíc metrů vysoko nad územím Íránu, přečasto se nám linula do uší libozvučná slovenština.

Luxus s Etihad Airways


Cestovat letadlem společnosti Etihad Airways, znamená luxus a pohodlí pro každého. Nikdo tu nedělá rozdíl mezi těmi, kdo mají levně zakoupenou letenku a mezi plně platícími cestujícími. Každý má svoji obrazovku, kde si může vybírat v záplavě písniček, filmů, nebo informací týkajících se trasy letu. Servis začíná ještě před startem, kdy stevardky roznáší balenou vodu, ale s plnou „vervou“ se na Vás vrhnou až po startu. Každý dostane přikrývku, návleky na nohy, špunty do uší,… a sluchátka. Jejich účel je jasný na první pohled, protože všichni cestující mají na opěradle před sebou vlastní obrazovku a každý z nich si může po celou dobu letu volit svůj vlastní program. Každý je svým pánem. Ještě než si všechno to „nadělení“ uklidíte, je tu personál s nápoji a jídelním lístkem. Ano jídelním lístkem, protože tady si vybíráte ze tří druhů jídel. V nabídce se nejčastěji objevuje kuřecí maso, losos, mleté maso v podobě karbanátků, nejčastěji doplňované rýží, brambory nebo luštěninovými saláty. Deserty, zmrzlina, káva jsou už pochopitelně jednotné, ale personál Vám rád doporučí vynikající bílé, nebo červené víno, bailley´s, atd.


Je třeba říci, že posádky Etihad Airways se o Vás profesionálně postarají po celou dobu letu, ale pokud se jedná o noční let, respektuje přání většiny cestujících toužících po spánku. Během našeho nočního letu z Abu Dhabí do Bangkoku nám stihli naservírovat jídlo i pití, ale většina času nám zbyla na spánek.

Shrnout naše zkušenosti z cestování se zmiňovanou leteckou společností, znamená konstatovat naprostou spokojenost během všech letů, které jsme s touto společností absolvovali. Ochota personálu spolu s vysokou kvalitou používaných letadel Vás určitě nezklamou a při cestě na dovolenou přesvědčí, že sázka na ně nebyla rizikem, ale jistotou. Síť jejich leteckých linek se zahušťuje i ve směru do Evropy a na seznamu jejich cílových letišť se objevují další a další názvy. Od letošního roku by se mezi nimi měla objevit i Praha.

Tak tedy hodně štěstí na cestách s Etihad Airways.

Otázka ceny za dopravu je dnes alfou i omegou u naprosté většiny cestovatelů. Přepravit se z jednoho konce světa na druhý není technický, ale někdy spíš finanční problém. Nakonec proč vydávat nějaké horentní sumy peněz, když se na ně „třesou“ naši zákonodárci, daňové úřady, zdravotní pojišťovny,…

Jak se dostat do exotického cíle za levný peníz?

Jít cestou nízkonákladových aerolinií možná znamená relativně levné řešení, avšak s notnou dávkou adrenalinu. Zvláště některé z ukrajinských a ruských aerolinek dokáží takovou cestu povýšit na úroveň „ruské rulety“. Doletím, nedoletím? Ne! Touto cestou jsme se rozhodně nehodlali ubírat. Nezbylo než zvolit osvědčené letecké společnosti a ve velkém předstihu se probírat jejich nabídkami. Postupně ze hry vypadli Turkish airlines, Finnair, KLM, Swissair,… Nakonec na nás zhruba 3 měsíce před odletem vyskočila z internetových stránek nabídka společnosti Etihad Airways. Kdo to je? Jaké služby nabídne?


Letmý pohled do počítače nás poinformoval, že se jedná o vlajkového leteckého dopravce Spojených Arabských Emirátů. No, dojmy to vzbudilo rozporuplné. Současná atmosféra vzájemné nedůvěry a podezírání mezi arabským světem a zbytkem světa trošku nahlodávala náš záměr svěřit své tělesné schránky arabské společnosti. Nicméně informace o leteckém parku těchto aerolinek a hlavně cena za dopravu a kompletní servis z Mnichova do Bangkoku a zpět ve výši necelých 12 tisíc korun za osobu, byly přesvědčivé. Koneckonců dopravit se do Mnichova, není až takový problém. Autem to zvládnete za necelé čtyři hodiny.


Nicméně když jsme za časného listopadového rána postávali v odletové hale letiště F. J. Strausse v Mnichově, měli jsme pocity smíšené. Mohu říci již v tuto chvíli, že zcela neopodstatněné. Personál v uniformách letecké společnosti, jenž už na první pohled nezapřel arabský styl, na nás zapůsobil příznivým dojmem už při odbavení. Vše rychlé, bezproblémové a stejná slova je možno použít i pro servis na palubě Airbusu 300, který se z betonové plochy mnichovského letiště odlepil přesně podle letového řádu. Palubní personál na leteckých spojích společnosti Etihad Airways, to je pestrá přehlídka stevardek a stevardů snad z celého světa. V jednotném stejnokroji se na Vás usmívají stejně tak arabské stevardky, jako třeba Rusky, Švédky, Rumunky, Finky, Ukrajinky, nebo jako v našem případě – Slovenka. A tak jsme se dočkali toho paradoxu, že ač na výsostné půdě arabských emirátů, 11 tisíc metrů vysoko nad územím Íránu, přečasto se nám linula do uší libozvučná slovenština.

Luxus s Etihad Airways


Cestovat letadlem společnosti Etihad Airways, znamená luxus a pohodlí pro každého. Nikdo tu nedělá rozdíl mezi těmi, kdo mají levně zakoupenou letenku a mezi plně platícími cestujícími. Každý má svoji obrazovku, kde si může vybírat v záplavě písniček, filmů, nebo informací týkajících se trasy letu. Servis začíná ještě před startem, kdy stevardky roznáší balenou vodu, ale s plnou „vervou“ se na Vás vrhnou až po startu. Každý dostane přikrývku, návleky na nohy, špunty do uší,… a sluchátka. Jejich účel je jasný na první pohled, protože všichni cestující mají na opěradle před sebou vlastní obrazovku a každý z nich si může po celou dobu letu volit svůj vlastní program. Každý je svým pánem. Ještě než si všechno to „nadělení“ uklidíte, je tu personál s nápoji a jídelním lístkem. Ano jídelním lístkem, protože tady si vybíráte ze tří druhů jídel. V nabídce se nejčastěji objevuje kuřecí maso, losos, mleté maso v podobě karbanátků, nejčastěji doplňované rýží, brambory nebo luštěninovými saláty. Deserty, zmrzlina, káva jsou už pochopitelně jednotné, ale personál Vám rád doporučí vynikající bílé, nebo červené víno, bailley´s, atd.


Je třeba říci, že posádky Etihad Airways se o Vás profesionálně postarají po celou dobu letu, ale pokud se jedná o noční let, respektuje přání většiny cestujících toužících po spánku. Během našeho nočního letu z Abu Dhabí do Bangkoku nám stihli naservírovat jídlo i pití, ale většina času nám zbyla na spánek.

Shrnout naše zkušenosti z cestování se zmiňovanou leteckou společností, znamená konstatovat naprostou spokojenost během všech letů, které jsme s touto společností absolvovali. Ochota personálu spolu s vysokou kvalitou používaných letadel Vás určitě nezklamou a při cestě na dovolenou přesvědčí, že sázka na ně nebyla rizikem, ale jistotou. Síť jejich leteckých linek se zahušťuje i ve směru do Evropy a na seznamu jejich cílových letišť se objevují další a další názvy. Od letošního roku by se mezi nimi měla objevit i Praha.

Tak tedy hodně štěstí na cestách s Etihad Airways.

Cestování letadlem: balení zavazadel a cesta na letiště

Letenku máme dávno zakoupenou, čas odletu se nekompromisně blíží a
zavazadla jsme již zabalili. Pojďme si povědět pár informací o tom co
mít a nemít v zavazadlech, abychom se vyhnuli nepříjemnostem.
O vhodném čase příchodu na letiště – aby nám nezavřeli před
nosem odletovou bránu a podobně.

Letenku máme dávno zakoupenou, čas odletu se nekompromisně blíží a zavazadla jsme již zabalili. Pojďme si povědět pár informací o tom co mít a nemít v zavazadlech, abychom se vyhnuli nepříjemnostem. O vhodném čase příchodu na letiště – aby nám nezavřeli před nosem odletovou bránu a podobně.

Při balení zavazadel bychom neměli zapomínat na to, že na palubu letadla nepatří nebezpečné předměty, kupříkladu nůžky, manikúrová sada a větší množství tekutin. Co to přesně znamená? Jakákoliv tekutina, kterou chcete vzít na palubu letadla nesmí přesáhnout objem 100 ml a je potřeba ji mít zabalenou v průhledném pytlíku o objemu max. 1 litr na osobu.

Myslete proto na to, že je potřeba mít takto zabalenou vodu či jiné pití, polévky, sirupy, ale i kosmetiku čili sprchové gely, šampóny, parfémy či krémy. Kdyby se stalo, že si do příručního zavazadla vezmete svůj oblíbený flakón parfému a bude mít víc než 100 ml, můžete se s ním rovnou rozloučit. Páni v rukavičkách a uniformách na bezpečnostní kontrole k vám nebudou shovívaví a o svou oblíbenou vůni byste přišli.

Kufry máme zabalené tak šup na letiště. Kdy je ten správný čas přijet k odletu? Doporučený čas je vždy 2 hodiny před plánovaným odletem. V mnoha evropských destinacích vám často stačí hodina. Zbytečně neriskujte a ty 2 hodinky si najděte. Mnoho opozdilců si myslí, že s letenkou v ruce se jim nemůže nic stát. Check–in se většinou zavírá 40 minut před odletem a pak už vám nepomůžou žádné prosby ani slzy. Do rezervace dostanete tzv. „No show“, co značí, že jste nepřišli k odletu a letenka Vám propadá bez nároku na jakoukoliv náhradu a změnu. Pouze byznys letenky mají tu výsadu možnosti změnit datum a čas v případě, že jste se na odlet nedostavili.


Sérii článků přináší vyhledávač letenek Pelikán. Jako jediný zobrazuje kompletní nabídku aktuálních cen letenek se všemi poplatky od víc než 800 leteckých společností a všech dostupných lowcostů zároveň.

Věřím ale, že jste to všechno stihli. Koupili si s předstihem svoji letenku, zabalili si všechnu kosmetiku do zavazadel určených do zavazadlového prostoru a zbytečně jste nepřišli na poslední chvíli. Pak již vám přeji šťastný let třeba i s letenkou od www.pelikan.cz

Cestování letadlem: Objednáváme letenku

Po předcházejících dílech již máme úspěšně vybranou letenku, víme
kdy a za kolik chceme letět. Nyní je ale potřeba letenku rezervovat a proto
si projdeme rezervačním procesem a zároveň si uvedeme časté chyby, které
se při rezervacích stávají.


Po předcházejících dílech již máme úspěšně vybranou letenku, víme kdy a za kolik chceme letět. Nyní je ale potřeba letenku rezervovat a proto si projdeme rezervačním procesem a zároveň si uvedeme časté chyby, které se při rezervacích stávají.

Prvním krokem je vložení jména. Často se stává, že cestující v rychlosti přehodí jméno a příjmení, případně v rezervaci najdeme místo Zbyňka Zlatého „Ybzňka Ylatého“. Je také vhodné dát si pozor na to, aby pan Zbyněk nebyl v rezervaci označen jako „žena“, tedy přiřadit správné pohlaví všem cestujícím.

Většina leteckých společností totiž nedovoluje měnit jméno pasažéra v dokončené rezervaci, výjimkou mohou být lowcostové aerolinie, které to povolují za poplatek. Pokud se stane, že jméno je zkomoleno nebo dokonce úplně nesprávně a letecká společnost neumožní změnu, je nutné provést novou rezervaci a ne vždy je možné najít stejná místa za tu samou cenu. Pokud však letecká společnost na letišti zjistí, že jméno na rezervaci se neshoduje s cestovním dokladem, může odmítnout cestujícího přepravit a to už pro nás může být velice nepříjemné.

Jméno máme správně, co dál? Stačí nám vyplnit kontaktní údaje a už jsme témeř na konci. Nechce-li se vám tyto údaje vkládat a vyplníte je neúplně, zbytečne riskujete. Vaše rezervace po uložení zpracovávají agenti jednotlivých agentur a když nemají správné kontaktní údaje, nemají vám kam poslat nebo zavolat informace o případných změnách, zrušených a posunutých letech. Letecké společnosti takovéto kroky občas dělají a tak by se vám lehce může stát, že příjedete na letiště a vaše letadlo již bude rolovat k runway.

Posledním krokem v rezervaci bývá výběr způsobu platby a doručení.

Opatrnosti není nikdy dost, proto před samotnou platbou je vhodné celou rezervaci ještě jednou zkontrolovat. Tato kontrola je velice jednoduchá. V závislosti podle toho kde ste si rezervaci dělali tak můžete udělat na www.viewtrip.com, nebo www.checkmytrip­.com. Stačí vyplnit příjmení bez diakritiky a rezervační kód – ten Vám sdělí váš vyhledávač. Kvalitní vyhledávače mají tyto kontrolní stránky již implementované.

Po kontrole rezervace už zbývá „pouze“ zaplatit. Obvykle si můžete vybrat mezi platbou platební kartou přes Internet, platbou převodem z účtu a někdy i platbou v hotovosti – pak se budete muset namáhat dojít až na pobočku cestovní agentury, kde zaplatíte na přepážce. Záleží jen na vás, kterou možnost budete preferovat.

Po vystavení platebních údajů dostanete i informaci o době do kdy je rezervace platná. Mnoho lidí tento údaj podceňuje a tak se často stává, že úhrady přicházeji, až když je rezervace zrušena. Letecké společnosti nechtějí držet rezervované nezaplacené místo obvykle delší dobu okolo tří dnů, což bývá i termín splatnosti letenky.

Pokud vše proběhlo v pořádku – rezervace je potvrzena a ve své e-mailové schránce najdete elektronickou letenku. Papírové letnky jsou od 1.června 2008 minulostí a tak si stačí vytisknout tu elektronickou a všechno jsme skvěle zvládli.


Sérii článků přináší vyhledávač letenek Pelikán. Jako jediný zobrazuje kompletní nabídku aktuálních cen letenek se všemi poplatky od víc než 800 leteckých společností a všech dostupných lowcostů zároveň.

Příště můžete čekat informace o tom, co dělat na letišti tak aby váš let proběhl ůplně bez problémů.

Cestování letadlem: Vybíráme letenku

V předcházejícím díle jsme psali o možnostech nákupu
letenky. Jestli zvolit klasickou formu a navštívit některou
z cestovních kanceláří, nebo se vybrat pohodlnější cestou přes
internetový vyhledávač letenek. V případě, že si zvolíte tu druhou
možnost, je dobré znát základní zásady, jak hledat letenku tak, aby byla
co nejlevnější.

V předcházejícím díle jsme psali o možnostech nákupu letenky. Jestli zvolit klasickou formu a navštívit některou z cestovních kanceláří, nebo se vybrat pohodlnější cestou přes internetový vyhledávač letenek. V případě, že si zvolíte tu druhou možnost, je dobré znát základní zásady, jak hledat letenku tak, aby byla co nejlevnější.

První a zásadní bod je rezervovat si letenku s dostatečným předstihem. Letenky na rozdíl od zájezdů se zřídka kdy nabízejí systémem last minute. Obvykle platí, že čím dříve si letenku rezervujete, tím může být levnější. Letecké společnosti nejdřív vyprodávají ta nejlevnější místa a pak cenu postupně zvyšují. Pozor: některé nízkonákladové aerolinie (tzv. low-costy), naopak pravidelně pořádají různé akce na letenky často i pár dní před odletem – v každém případě je proto výhodné vybrat si vyhledávač, který nabídne přehled, jak klasických tak lowcost aerolinií.

Kromě včasné objednávky je důležité umět vybrat si správné dny v týdnu pro přílet i odlet. Většina letenkových tarifů v sobě skrývá podmínku zůstat v dané destinaci minimálně do první neděle od příletu. Stává se tak, že letenka s příletem v pondělí a odletem ve čtvrtek je dražší než víkendová letenka s odletem v neděli, i když volná místa jsou v obou případech stejná. Stejná situace nastane, pokud trávíte v destinaci jenom jeden či dva dny. V takovém případě Vás totiž letecké společnosti považují za obchodního cestujícího a cenu navyšují.

Co nám může při hledání letenky ještě pomoci? Velmi důležitá je flexibilita při dnech odletu a příletu. Čím více můžete s těmito daty pohybovat, tím větší je šance, že najdete levnější letenku. Při hledání levných letenek je proto dobré zvolit flexibilitu 3 nebo 7 dní. Chytrý online vyhledávač pak zobrazí ceny letenek přehledně podle jednotlivých dnů a pokud nejste vázáni na konkrétní termín, můžete si zvolit tu nejlevnější variantu.

Kromě časové flexibility Vám v mnohém pomůže flexibilita v místě odletu, obzvláště při dálkových letech. Letišť v okolí může být mnoho. Když se chystáte na dlouhou cestu, doporučuji porovnat ceny při odletu z Prahy, Vídně, Mnichova, Frankfurtu. Při cestách po Evropě se hodí vědět, ze kterých letišť létají lowcostové aerolinie. Sky Europe létá třeba z Prahy, Bratislavy a Vídně, Ryan Air nabízí skvělé akce z Bratislavy, Brna, ale i Brém, Altenburgu a Berlína. K dalším lowcostům létajícím z letišť poblíž ČR patří EasyJet, Smart Wings, Aer Lingus, BMI Baby a mnoho jiných.


Sérii článků přináší vyhledávač letenek Pelikán. Jako jediný zobrazuje kompletní nabídku aktuálních cen letenek se všemi poplatky od víc než 800 leteckých společností a všech dostupných lowcostů zároveň.

Levné letenky existují vždy, už víme jak je hledat a v dalším díle si objasníme samotný proces online rezervace – tedy na co je potřeba si dát pozor a čeho se vyvarovat, aby na letišti nedošlo k nepříjemným nedorozuměním.

Cestování letadlem: od výběru letenky po bezpečné přistání

Začínáme sérii článků o tom jak ušetřit při koupi letenky,
jaký je proces při rezervaci letenek, co je výhodou, na co si naopak třeba
dát pozor a nakonec jak se chovat na letišti tak aby byl Váš odlet a
přílet byl bez zbytečných nedorozumění.


Začínáme sérii článků o tom jak ušetřit při koupi letenky, jaký je proces při rezervaci letenek, co je výhodou, na co si naopak třeba dát pozor a nakonec jak se chovat na letišti tak aby byl Váš odlet a přílet byl bez zbytečných nedorozumění.

Již léta jsou pryč časy, kdy bylo cestování letadlem výsadou firem posílajících nejrychlejším způsobem do světa obchodní cestující přinést zpátky pytel peněz. Letenky jsou dlouhodobě dostupné skutečně každému, a i když teď všichni straší s cenou ropy stoupající výš jak dokážou létat různí Airlines, Airways a jim podobní Wings, v podstatě neustále můžeme najít letenky za skvělé ceny kam si jen zamaneme. Letecké společnosti cítí, že bez skvělých akcí a nabídek zapadnou prachem a tak se předbíhají kdo vymyslí lepší mucholapku na cestovatele.

Možností jak koupit letenky je skutečně mnoho. Od návštěvy cestovní kanceláře, přes koupi letenky přímo u letecké společnosti až po rezervace přes internet. Velikou pomocí mohou být právě online vyhledávače letenek.

Jak tyto vyhledávače fungují a proč můžou ve spleti nabídek pomoct?

Online vyhledávače jsou napojeny na globální rezervační systémy (Galileo, Amadeus), kde jednotlivé společnosti své nabídky pravidelně aktualizují. Mají tak okamžitě a online přehled o cenách a spojeních do celého světa. Tyto možnosti porovnávají a kombinují podstatně rychleji, než by to zvládl kdokoliv z nás a tím nám podstatně šetří čas. Získáme tak nabídku letenek bez toho, aby jsme byli nuceni vstát od pracovního stolu nebo se někoho ptát.

Ne každý vyhledávač má však jednoduchý proces rezervace či transparentní systém plateb. Kompletní nabídka běžných i nízkonákladových dopravců taky není dostupná všude.

Mnoho lidí přistupuje k internetovým prodejcům s odstupem a nedůvěrou. Chybějící lidský faktor nemusí každému vyhovovat. V následujících článcích si proto objasníme proces vyhledání a objednávky a přijdeme na to, že se skutečně není čeho obávat.


Sérii článků přináší vyhledávač letenek Pelikán. Jako jediný zobrazuje kompletní nabídku aktuálních cen letenek se všemi poplatky od víc než 800 leteckých společností a všech dostupných lowcostů zároveň.

Na křídlech rogala

Motor naskočil a listy vrtule se v mžiku změnily v tmavou
šmouhu. Po chvíli přišel pan Zítka, podal mi helmu a ukázal směrem
k hornímu sedadlu. Pořádně mně připoutal, sám usedl přede mně a
kývnutím hlavy mi dal signál, abych se připravil.

Když 10.6.2007 skončilo mé putování po Íránu, bláhově a naprosto zbytečně jsem se domníval, že na neurčitou dobu je konec všem nádherným dobrodružstvím a mě nezbude nic jiného, než se opět přizpůsobit šedi obyčejného života. To jsem se ani kapkou naděje neodvažoval doufat, že něco úchvatného a doposud nepoznaného, mne teprve čeká.

„Milý Martine“, pousmál se můj bratr a zatímco mi podával ruku, pokračoval, „protože čtyřicáté narozeniny není vhodné odbýt novým pyžamem, košilí, nebo nějakou sladkostí a také, že jsi cestou po Íránu projevil dostatek dobrodružné povahy, rozhodli jsme se Ti dát dárek poněkud netradiční. Terezko, kde máš to přání pro strejdu, které jsi namalovala?“


V ruce jsem držel přeloženou čtvrtku papíru s letadlem na první straně. Proboha, co to může být za dar? Na zahradě nic okřídleného neparkuje..

Pomalu jsem otevřel přání a četl: Milý bratře, protože jsi náš rodinný dobrodruh, jistě od nás s nadšením přijmeš náš dar ke Tvým skvělým 40. narozeninám. Vyhlídkový let podle vlastního výběru na motorovém dvoumístném rogalu. Start na letišti Boží Dar – Milovice.

Je ráno, pondělí 2.7.2007. Sedím na okraji postele a zatímco mé mozkové zavity se jen velmi neochotně probouzí ze slastné dřímoty, velmi rychle mi naopak dochází, co mne dnes čeká. Za hodinu mne vyzvedne legenda českého rogalového létání Jiří Zítka u kostela v Milovicích a společně se vydáme směr letiště Boží Dar. Radost, mírné obavy, ale především vzrušení z blížícího se neznáma, mne dokonale probralo a vlilo potřebnou energii do žil.

Letiště Boží Dar bývalo součástí rozsáhlého vojenského prostoru. Dnes jsou všechny hangáry opět plně obsazeny. Po letištní ploše se ale už neprohánějí nadzvukové stíhačky, nýbrž ultralighty a rogala.

U jednoho z mnoha hangárů jsme zastavili. Zatímco pan Zítka připravuje stroj, mně z nervozity a vzrušení postihuje moje obvyklá indispozice. Snad každých pět minut odbíhám na toaletu.

„Držte rogalo, já ho nastartuju a chvíli necháme běžet motor, aby se zahřál“, řekl pan Zítka a mně postupně dochází, že za deset minut bude ta křehce vypadající věc mou jedinou pevnou půdou pod nohama.

Motor naskočil a listy vrtule se v mžiku změnily v tmavou šmouhu. Po chvíli přišel pan Zítka, podal mi helmu a ukázal směrem k hornímu sedadlu. Pořádně mně připoutal, sám usedl přede mně a kývnutím hlavy mi dal signál, abych se připravil.


Sklopil jsem plexisklo u helmy, do levé ruky připravil fotoaparát a čekal co se bude dít dál. Vlastně je to velmi prosté. Přidáte plyn a vyjedete na runway. Pak jedete, jedete, stále přidáváte plyn a když je rychlost dostatečně veliká, naklopíte pomocí vahadla křídlo tak, aby nabralo vzduch a najednou, skoro jako by to tak bylo vždycky, letíte nad zemí.

Slunce nebylo dnes naším častým společníkem. Ale víte, já mám stejně nejradši mollovou atmosféru. Vše pod námi se rychle zmenšuje a vítr odnáší poslední zbytky jakýchkoliv obav. Zůstává jen čistá radost. Letět v letadle je nádherné, ale nikdy nepocítíte proudění vzduchu, nebudete se klepat zimou a pokud se vám bude chtít na záchod, nebudete kvůli tomu prosit pilota o přistání. Po malé toaletní rozkoši si opět užívám do syta okamžik odpoutání od země. Je nepopsatelný. Téměř jako přechod do jiného světa, jehož hranice je skoro nepostřehnutelná, ale který je tak jiný a krásný.

Nevím kam se dřív podívat. Všude jsou krásná pole, lesy, malé rybníky. Okolo nás poletují ptáci a za jedním, větším dravcem se pan Zítka vydal. Ale naše křídla jsou asi příliš velká na to, aby z nás nedostal strach. Než jsme po prudké otočce stačili srovnat horizont, byl pryč.

Míjíme Stratov, vesnici Ostrá se známým Botanicusem a najednou je před námi Lysá nad labem, město, kde jsem prožil téměř cel život.

„Kde je dům vašich rodičů?“, ptá se pan Zítka a já mu ukazuji směr.

Nejprve ho z té výšky nepoznávám, ale malé pobíhající postavičky po zahradě jsou nepřehlédnutelné.

Tati, to jsem já, volám v duchu a mávám co mi síly a popruhy dovolí. Terezka a Matýsek poskakují a mávají mi na pozdrav a jako poslední vybíhá z domu máma. Kroužíme nad nimi a já si užívám tu chvíli, kdy mohu vidět Lysou i náš dům z výšky.


Jak je všechno malé, jak i všechny starosti jsou najednou menší, ne vlastně zůstaly dole na zemi. Tady je pouze svoboda a volnost.

Občas proletíme nějaký ten mrak, sem tam si s námi škádlivě pohraje vzdušný vír, ale tak to prostě tam nahoře chodí.

Poslední otočka, zamávání a letíme dál. Přerov, Čelákovice, Stará Boleslav, Otradovice, Benátky nad jizerou, Mladá Boleslav a zpět Milovice.

Před námi se po hodině a třičtvrtě objevuje známé letiště. Máváme policistům, kteří zde mají nějaké cvičení a rychle se blížíme k zemi. Než si to stačím uvědomit, stojíme na místě a je čas vystoupit. Nejprve nemohu pohnout zkřehlýma nohama a kyčelní klouby, po celou dobu poslušně setrvávající v nepřirozené poloze se odmítají vrátit zpět.

„Pane Zítku, já se cítím úplně jako v tranzu. Teď bych si to dal ještě jednou, abych si to mohl opravdově vychutnat“, říkám a dostává se mi jednoduché odpovědi – „To není žádný problém. Zavolejte a poletíme“.

Někteří lidé se domnívají, že čtyřicátiny jsou už takové smutnější narozeniny. Nevím, já jsem se cítil volný jako orel a euforie jsem měl na rozdávání. A pokud mě nějaký smutek přeci jen někdy přepadne, už vím, kde se dá spolehlivě vyléčit. Stačí se vznést pár metrů nad zem a odplaví se vše, co tíží srdce i duši. Na zem pak přistane úplně jiný, zdravý člověk plný síly a odhodlání jít dál.