TOURPROPAG a EUROREGIONpropag bude hostit Písek

Město Písek ve spolupráci s agenturou CzechTourism pořádají ve
dnech 20. až 21. května 2008 soutěžní přehlídky propagačních
materiálů a tiskovin TOURPROPAG a EUROREGIONpropag. Záštitu nad akcí
převzal hejtman Jihočeského kraje RNDr. Jan Zahradník.

Město Písek ve spolupráci s agenturou CzechTourism pořádají ve dnech 20. až 21. května 2008 soutěžní přehlídky propagačních materiálů a tiskovin TOURPROPAG a EUROREGIONpropag. Záštitu nad akcí převzal hejtman Jihočeského kraje RNDr. Jan Zahradník.

Písek se již podvanácté stane místem dvoudenního pracovního setkání odborníků z krajů, turistických regionů, mikroregionů, regionálních agentur, měst, obcí a Asociace hotelů a restaurací, zkrátka všech, které spojuje problematika cestovního ruchu a jeho propagace. Hlavní body programu přibližuje Ludmila Koštová, vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu Městského úřadu Písek: „Letos TOURPROPAG vyhlašuje soutěžní kategorie na téma plakát, leták/skládačka, mapa, kalendář a reprezentační publikace. Novinkou tohoto ročníku bude také kategorie podnikatelská propagační tiskovina, která by měla oslovit hoteliéry, restauratéry, majitele penzionů a širokou odbornou veřejnost podnikající v oblasti cestovního ruchu. Do této soutěže mohou být přihlášeny materiály vydané po 1. lednu 2007.“

Pátý ročník EUROREGIONpropagu vyhlašuje mezinárodní soutěžní přehlídku souborů tiskovin krajů a turistických regionů, která nabízí srovnání úrovně vydávaných tiskovin v ČR a zahraničí. Do soutěže mohou být přihlášeny materiály vydané po 1. lednu 2006.

Přehlídky včetně odborného programu se letos přesunují pod střechu nově zrekonstruovaného objektu písecké Sladovny. „V programu nebude chybět vernisáž výstavy soutěžních materiálů TOURPROPAG a EUROREGIONpropag a tradičního tourfora (diskusní kulaté stoly), tentokrát na téma: Organizace cestovního ruchu v rámci krajů ČR, Česká kuchyně – marketingový nástroj k propagaci ČR, Marketingová strategie regionálních propagačních materiálů nebo Efektivnost výroby regionálních propagačních materiálů. Již tradičně se může veřejnost setkat s odbornou porotou a pohovořit s ní na téma hodnocení soutěžních materiálů,“ říká ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška, který bude společně s náměstkem ministra pro místní rozvoj Jiřím Vačkářem hostem jednoho z kulatých stolů.

Zpestřením letošního ročníku bude návštěva protagonistů pořadu České televize Toulavá kamera. „Dramaturgyně a moderátorka Iveta Toušlová společně s kolegou Josefem Maršálem pootevřou dveře do zákulisí přípravy tohoto úspěšného pořadu České televize. A protože celá akce pojednává především o propagaci regionů České republiky, nemůžou zde kolegové z České televize chybět!“ vysvětluje Pavel Klicpera, vedoucí oddělení PR agentury CzechTourism.

Po vyhlášení závěrečných výsledků a ocenění vítězů se v prostorách Sladovny odehraje společenský večer, jehož mottem bude česká kuchyně, jedno z propagačních témat agentury CzechTourism pro následující roky.

Doprovodný program zahrnuje i takové lahůdky, jako je golfová akademie v rámci 2. ročníku turnaje Tourpropag Golf Cup 2008 nebo návštěva vybraných pamětihodností města zdarma. Překvapením pro všechny bude novinková soutěž „Poznej Písek jinak“.

Přihlášky a další informace najdete na webových stránkách www.tourpropag.cz

Více informací: Ing. Ludmila Koštová vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu města Písek e-mail: ludmila.kosto­va (at) mupisek­.cz

Ing. Karin Šeligová, Ph.D. vedoucí mediálního oddělení a tisková mluvčí agentury CzechTourism e-mail: seligova (at) czecht­ourism.cz

Dovolená na venkově je levná a ekologická

Požadavek na zodpovědné chování k životnímu prostředí dnes
ovlivňuje cestovní ruch více než kdy předtím. Hotely a cestovní
kanceláře bojují o „zelený“ certifikát, který garantuje jejich
ekologické chování, a z ekologie se tak postupně stává nejen dobrá
věc, ale i dobrý byznys. Přirozenou formou trvale udržitelného
cestovního ruchu je přitom odjakživa venkovská turistika.

Požadavek na zodpovědné chování k životnímu prostředí dnes ovlivňuje cestovní ruch více než kdy předtím. Hotely a cestovní kanceláře bojují o „zelený“ certifikát, který garantuje jejich ekologické chování, a z ekologie se tak postupně stává nejen dobrá věc, ale i dobrý byznys. Přirozenou formou trvale udržitelného cestovního ruchu je přitom odjakživa venkovská turistika. Ta má v českých podmínkách svá specifika.

Zpěv ptáků místo řinčení budíku, čerstvá zelenina ze zahrádky, projížďka na koni… Sen o životě na venkově si většina Čechů splnila pořízením vlastní chaty nebo chalupy. V konkurenci chalupářů se snaží prosadit i druhá forma venkovské turistiky: jednorázové pobyty v soukromí, penzionech či malých kempech.

„Agroturistika nabízí možnost zapojit se přímo do chodu zemědělské usedlosti nebo farmy. Turisté tak mohou pomáhat s krmením zvířat nebo s prací na zahradě. Taková dovolená je zajímavá především pro rodiny s dětmi, pro které je největším zážitkem kontakt se zvířaty chovanými na farmě,“ říká ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška. Agroturistika je ve většině případů provozována jako přivýdělek k hlavní pracovní činnosti – zemědělství. Velmi rychle se rozvinula např. v Itálii, Francii nebo Irsku. V Čechách pak hlavně na Šumavě, dále v jižních Čechách a postupně také v dalších turistických oblastech, jako jsou Vysočina, Český ráj nebo Valašsko.


Kolik lidí se ročně rozhodne pro takový typ dovolené, statistiky neevidují. Jejich počet v ČR se pokouší odhadnout předseda Svazu venkovské turistiky Petr Novák. „Svaz sdružuje 130 podnikatelů, což je asi 5–10 % celkového počtu podnikatelů ve venkovském cestovním ruchu. Za naše členy dojdeme k zhruba 100 000 přenocování a 32 500 návštěvníkům. Pro celý sektor venkovské turistiky tipuji čísla 10–20× vyšší.“ Nejpočetnější skupinu zahraničních návštěvníků tvoří Holanďané, i když těch v posledních letech mírně ubylo. Na venkov jezdí hodně také naši sousedé. „Němci navštěvují hlavně jihozápad a severozápad republiky, Poláci zase sever. Nejméně ze sousedních zemí láká venkov Rakušany,“ upřesňuje Petr Novák. Pozvolna se mění rovněž potřeby české klientely. Levná dovolená pod stanem s jídlem z vlastních zdrojů už Čechy tolik netáhne jako dřív. Přednost dostávají pobyty se zajištěným stravováním. „Turisté hledají kvalitnější služby a jsou ochotni za ně dobře zaplatit,“ dodává předseda Svazu. Tomu ostatně vycházejí vstříc webové stránky www.prazdniny­navenkove.cz, kde je možné vyhledat ubytování ve třech cenových hladinách.

Evropské centrum pro ekoagroturistiku (ECEAT), člen organizace ECEAT International, nabízí certifikaci ubytovacích zařízení z pohledu přínosu podniku k udržitelnému rozvoji. „Podnikatel certifikací dokazuje například to, že nakládá šetrně s vodou a energiemi, využívá zelených stavebních technik, podporuje ekologické zemědělství a šetrnou dopravu nebo dostatečně informuje své hosty o ekologickém chování v dané lokalitě,“ vysvětluje Kateřina Gryndlerová, výkonná ředitelka sdružení ECEAT. Značku ECEAT Quality Label nese v Evropě tisícovka objektů. V České republice už bylo takto certifikováno 120 zařízení, z toho asi 100 na venkově. Jejich seznam najdete na stránkách www.eceat.cz

Podrobnější informace o formách trvale udržitelného cestovního ruchu .

Zpracovala: Lenka Šindelářová

Responsible Travel – zodpovědné cestování

Druhý díl seriálu o světových trendech v cestovním ruchu se
věnuje tomu, jak cestovat zodpovědně ve vztahu k životnímu
prostředí. Ve světě turismu se nyní stále častěji objevuje spojení
„Responsible Travel“. Zodpovědné cestování vyjadřuje snahu
minimalizovat negativní dopad tohoto odvětví nejen na životní prostředí;
má aspekt ekologický, sociokulturní a ekonomický.

Druhý díl seriálu o světových trendech v cestovním ruchu se věnuje tomu, jak cestovat zodpovědně ve vztahu k životnímu prostředí. Ve světě turismu se nyní stále častěji objevuje spojení „Responsible Travel“. Zodpovědné cestování vyjadřuje snahu minimalizovat negativní dopad tohoto odvětví nejen na životní prostředí; má aspekt ekologický, sociokulturní a ekonomický.

Cestovní ruch je vzhledem k závislosti na pozemních dopravních prostředcích a zejména letecké přepravě jedním z hlavních zdrojů ekologické nerovnováhy na naší planetě. Odvětví produkuje cca 5 % světových emisí CO2, jak zaznělo na konferenci Climate Change and Tourism, kterou pořádala v říjnu 2007 organizace Spojené národy společně s UNWTO. Cestovní ruch však kromě krajiny negativně ovlivnil i člověka. Příliv turistů vedl v některých případech k překročení hranice etických norem (např. Thajsko se stalo světovou velmocí tzv. sexturismu). Narušení kulturních hodnot obyvatel v rekreačních oblastech představuje vysokou daň za ekonomickou modernizaci.

Ekologové rozlišují mezi dvěma druhy turismu – tvrdým a měkkým. Pro tzv. tvrdý turismus je charakteristická pohodlnost a pasivita cestujících a s tím spojená přeprava rychlými dopravními prostředky do nejvzdálenějších míst za účelem rekreace. Měkký turismus představuje k životnímu prostředí šetrnější alternativu. Z průzkumu, který provedl vloni server Lonely Planet, vyplývá, že celkem 84 % respondentů (z celkového počtu 24 500) hodlá v budoucnu snižovat svůj vliv na životní prostředí spojený s cestováním. 31 % dotázaných tak již činí. UNWTO letos zahájila kampaň, která má za úkol podnítit investory k zavádění ekologicky šetrných opatření a vyzývá také cestovatele k redukování jejich „ekologické stopy“. Nepochybně největší negativní vliv má letecká doprava, která v roce 2007 vzrostla o 9,3 %. Na trhu se objevují stále noví low-cost přepravci, kteří činí tento způsob dopravy dostupnější širším masám. Z mnohých průzkumů přitom vyplývá, že přeprava letadly na kratší vzdálenosti je nežádoucí a většina lidí ji odsuzuje.

Cestováním podle zásad „Responsible Travel“ může každý z nás, byť malým dílem, přímo přispět ke zlepšení situace ve světě. Co můžete udělat již před odjezdem? Například zjistit co nejvíce o destinaci, kterou hodláte navštívit – o jejích obyvatelích a kultuře, naučit se pár zdvořilostních frází, nebalit zbytečnosti (zejména budoucí odpad), zvážit dopravní možnosti a vybrat pokud možná tu ekologicky nejšetrnější. Podle výše zmíněného šetření až 70 % cestovatelů zohledňuje eko-kritéria při výběru dopravního prostředku, více než 90 % to má v budoucnu v plánu. To jsou vysoká čísla, znamená to soumrak leteckých společností? Těžko, zejména pokud jde o ostrovní či vzdálené destinace, jiná možnost rychlé přepravy zatím neexistuje. Vytváří to však tlak na letecký průmysl, aby hledal nové palivové zdroje. Během cesty samotné se naskýtá celá řada příležitostí, jak se chovat zodpovědně k okolí a planetě jako takové: máte možnost volby od dopravce, přes ubytovatele, restauratéra až po např. prodejce suvenýrů. Snažte se proto vždy upřednostňovat místní podnikatele, služby, produkty a výrobky.

Zdroj: http://www.lo­nelyplanet.com/…vel_tip­s.cfm

Zpracovala: Lenka Šindelářová

Jak cestovat na Hawaii

Nocleh: Na Havaji platí zásada, že „všechny pláže patří lidem“. Proto se s vyjímkou Hanauma Bay je přístup k nim zdarma. Někdy potřebujete pro stanovaní permit vydávaný většinou „Department of State Parks & Forest“, v národních parcích v informačním centrech, či správcem pláže. Permit se vydává zdarma.

Cestování po Hawaii:

Mezi ostrovy


Mezi havajskými ostrovy se až na jednu výjimku – Maui-Molokai létá. Spojení zajišťují dvě letecké společnosti. Aloha Airlines a Hawaiian Airlines. Nejsnadnější je koupit si tzv. „kupóny“. Množstevní slevu jsem nedostal. Dle místních zdrojů se nejlevněji dají koupit v China Town v Honolulu. Nedávno podražily, takže kupón za $63 byl nejlevnější co jsem našel. Tyto letenky jsou jednosměrné, otevřené, nevratné a nepřenosné. Není třeba si místo rezervovat, protože při mých šesti letech jsem vždy odletěl do dvou hodin po příchodu na letiště. Kupóny pro Aloha byly k dostání téměř všude. Pro společnost Hawaiian Airlines jsem je sháněl obtížně. Potkal jsem Poláky co koupili kupón za $59, ale s pevným datem odletu.

Při přeletu na další ostrov jsem vždy přesedal v Honolulu. Jeden kupon ale stačil na oba lety.

Pro přesnost bych měl doplnit, že na některé ostrovy se dá letět i přímo z kontinentu a nemusíte tudíž přes ostrov O’ahu (Honolulu).

Tento článek je s laskavým svolením převzat z osobních stránek autora. Tam najdete informace a fotografie o dalších zemích, které autor procestoval. Jeho stránky najdete na adrese vlasta.org.

Po ostrovech

Většina turistů si půjčí auto. Půjčovny jsou hned na letišti. Kromě ostrova O’ahu jenž je nejosídlenější, se na ostatních třech hlavních ostrovech dá ale v pohodě cestovat stopem. Je to snadnější nežli v Evropě. Stopují i místní protože na ostrovech mimo O’ahu veřejná doprava téměř neexistuje. Celkem pětkrát se mi stalo, že mi zastavilo auto aniž bych stopoval. Někdy jsem kráčel i po druhé straně silnice….

Nocleh Na Havaji platí zásada, že „všechny pláže patří lidem“. Proto se s vyjímkou Hanauma Bay je přístup k nim zdarma. Někdy potřebujete pro stanovaní permit vydávaný většinou „Department of State Parks & Forest“, v národních parcích v informačním centrech, či správcem pláže. Permit se vydává zdarma.

Že pobyt na Havaji může být relativně levný dokazuje fakt, že jsem za téměř měsíční pobyt neplatil ani jednou za nocleh a mimo O’ahu ani jednou za dopravu.

Přeji vám v „Aloha State“ jenom pěkné zážitky, jako jsem měl já …..