Nejstarší cestovatelský pořad Objektiv se poprvé objevil na obrazovce tehdejší Československé televize v neděli 11. 1. 1987 dopoledne. Nápad připravit divákům pořad s tématikou zahraničních zajímavostí se ČST zrodil už o pět let dříve, tehdy se na programu objevil měsíčník Perem a kamerou, který si vzápětí získal u diváků značnou oblibu. Vedení se tedy rozhodlo věnovat cestopisnému pořadu více prostoru. S námětem přišel tehdejší generální ředitel Jan Zelenka, který nový půlhodinový týdeník nazval Objektiv.
Již od počátku bylo cílem pořadu nabídnout divákům prostřednictvím odlehčených reportáží možnost nahlédnout do světa nejen spřátelených komunistických zemí, ale poznat i prostředí států Západu, které bylo jinak pro většinu zdejších občanů nedostupné. I přestože se čas od času objevila reportáž kritizující kapitalistické společnosti a vychvalující socialistický blok, většina příspěvků byla díky profesionálnímu přístupu tvůrců výhradně cestovatelská a politicky nezatížená. To byl pravděpodobně důvod, proč si Objektiv velmi rychle získal velkou diváckou oblibu a zařadil se mezi nejsledovanější pořady.
Objektiv v číslech
Premiéra 11.1.1987
Vysílání: neděle dopoledne – téměř celých 20 let si udržuje stálé nasazení
Stopáž : 30 minut
Počet reportáží: 3-4
Moderátor: 1
První pravidelný cestovatelský magazín v českých televizích
První pořad pravidelně využívající virtuální studio
Nejstarší pořad svého druhu s nepřerušenou tradicí
Přípravou magazínu byla od počátku pověřena zahraniční redakce zpravodajství. Reportáže nejprve vznikaly jaksi nad rámec pravidelných redakčních úkolů, kdy tvůrci během doprovodu politických delegací připravili materiál také pro Objektiv nebo využili příspěvků zahraničních zpravodajů. Na přípravě se podílela celá redakce.
Rok 1989 byl zlomovým nejen pro společnost, ale samozřejmě se změny odrazily i ve fungování televize, kde došlo k rozsáhlým personálním změnám. Vedení stejně tak jako většina pracovníků zahraniční redakce zpravodajství bylo nuceno ze svého postu odejít. Na obrazovku se naopak začali vracet ti, kteří ji po roce 1968 nedobrovolně opustili. Takového návratu využil i Objektiv, jeho moderováním byli pověřeni bývalí hlasatelé Kamila Moučková a Richard Honzovič.
Začátkem devadesátých let došlo také ke stažení většiny zahraničních korespondentů, především z míst bývalého sovětského bloku a zmenšila se i produkce pořadu. Díky profesionalitě a duchaplnosti redaktorů tím však pořad neztratil na kvalitě, začalo se více využívat agenturních příspěvků a natáčelo se pro magazín během krátkých reportážních cest. V téže době se také začali objevovat první dobrodruzi, amatérští filmaři a cestovatelé, kteří nabízeli své materiály. Bohužel nedostatečná kvalita těchto záznamů je nedovolovala pro vysílání použít. Tento model cestovatelů-přispěvatelů se začal praktikovat až v druhé polovině 90. let a trvá prakticky dodnes.
Přestože byl Objektiv od počátku oblíbený pořad se stabilní sledovaností, bylo nutné po otevření trhu čelit konkurenci. V redakci se tak v polovině devadesátých let etablovala koncepce dvou později jednoho redaktora, který má na starosti komunikaci se zahraničními zpravodaji a externími přispěvateli a také sleduje materiály zahraničních zpravodajských agentur, aby z nich mohl vytipovat a zpracovat vhodné příspěvky. Od té doby se o magazín také starají dva režiséři. Pořad se změnil i po své vizuální stránce. Tvůrci, kteří se nebáli experimentovat, využili nově koupenou digitální technologii a začali jako první pravidelně vysílat z trojrozměrného studia vytvořeného v počítači, kde se pomocí tzv. klíčování na modrou plochu za moderátorem mění pozadí a prostředí studia přesně podle potřeb.
Objektiv během svého dvacetiletého vysílání bez výrazných zvratů přestál většinu společenských i tvůrčích změn, dokázal čelit konkurenci. Na jeho přípravách se vystřídaly generace profesionálů. Ke kmenovým reportérům a moderátorům patřili třeba bývalý mluvčí ministerstva zahraničí Vít Kurfürst nebo současný ředitel zpravodajství ČT Zdeněk Šámal. V dnešní době jsou hlavním zdrojem materiálů příspěvky externistů, jejichž okruh se neustále rozšiřuje, hojně se též využívá zahraničních zpravodajů, kteří systematicky sledují svůj region. Oproti tomu dochází k omezení agenturních příspěvků, takže většina reportáží je dnes originální autorská práce.
Pro diváky je Objektiv synonymem zajímavosti, pořad je v první řadě mozaikou informací ze světa, není pouze televizním cestovatelským průvodcem, ale nabízí publiku hlubší rozměr poznání. Důkazem toho je stálá divácká obliba a sledovanost, která se nejednou řadila po bok Událostí, jednomu z nejledovanějších zpravodajských pořadů.
Snad se o onu diváckou oblibu zčásti zasloužilo i magické datum premiéry, jehož tři jedničky symbolizují hned trojí jedinečnost a prvenství. Objektiv je první pravidelný cestovatelský magazín v českých televizích. Je to nejstarší pořad svého druhu s nepřerušenou tradicí. A v neposlední řadě je to první televizní relace v Česku, která začala ve svém designu pravidelně využívat virtuálního studia a 3D technologií.