My cestovatelé víme, že sám si člověk ty nejkrásnější zážitky jen těžko vychutná. A pokud se mu to podaří, jen s obtížemi to sdělí po návratu okolí tak, aby to vůbec ocenilo… Proto jsou naše výpravy většinou párové a větší – aby schopnost přenosu zážitků byla lepší. Dá se říci, že stoupá geometrickou řadou: každý účastník pomocí svých smyslů vnímá jinak skutečnost, kterou pozorujeme společně. Pro mě jako kluka je Thajsko země krásných dívek a zeleného moře, pro ženy zase tržišť, klubů a přírody. Každý z nás může napsat svůj cestopis…
Je zřejmé, že spousta cestovatelských poznatků přichází zcela nazmar, alespoň pro veřejnost zůstávají utajeny. Jen v kruhu přátel a rodiny jsme světoběžníci – ale není to škoda? Ty nádherné fotky, kvůli kterým jsme koupili bezva foťák, videa, zápisky, náš živý komentář – to skutečně nemá žádnou další hodnotu?
Ne tak docela. V našem okolí je mnoho lidí, kteří si o těchto cestách povídají, sní o nich, nebo se na ně chystají. Na webu www.cestovatel.cz o nich často čteme. Tak proč je stále drtivá většina těch, kteří nikdy cestovatelé nebudou? Je to jasné. Necestují, ale v místě pobytu relaxují. Proto si od Vás rádi nechají vyprávět o tom, co by viděli, kdyby si pronajali v Islamabadu Enfield (motorka indické výroby, vz.51) a vyrazili do hor, místo aby leželi u hotelového bazénu. V jejich mysli tam totiž byli s vámi. Téměř.
Proto máme šanci: Každý cestovatel ví, že pro zajištění cesty je kromě plánu také třeba stabilní finanční zázemí. Nemusí být velké, prostě musí odpovídat reálnému plánu, plus nějaká rezerva… Ale máme plán, tak proč se s ním „nevytasit“ pro případné sponzory? Ti lidé od bazénu, ti chtějí také do divočiny. Jsou jenom moc unavení, dělají těžkou práci. Když jim ale dáme šanci, oni se do našeho cestování zapojí jako by byli s námi – vždycky to chtěli. A dokážou naše cesty prodat – Pro marketing své firmy používá sponzorování každý padesátý subjekt v Česku. Ale rychle se to lepší, v EU je průměr dvacet procent firem plus nemalé procento privátních mecenášů. Sponzorovaný cestovatel se může za podporu odměnit sponzorovi tím, že se zůčastní jeho rautů, společenských akcí, přednášek, které zorganizuje atd. Je to pro PR všech zúčastněných „živá voda“. A pokud sponzor ví dopředu, s čím může počítat, i jeho podpora se dá přesně vyčíslit poměrem – něco za něco
Jak je ale oslovit? Nedělejte si iluze. Potenciální mecenáše abyste hledali lupou a sponzoři? Ti si většinou nechávají radit od PR a reklamních agentur. Můžeme také vzít Zlaté stránky a…!!!? Copak na to máme čas?! Tak kde se do toho koloběhu zapojit..? Přece tam, kde čerpají informace všichni zůčastnění. V Česku je to web www.sponzorujeme.cz kde registrují všechny sponzorovatelné projekty, tak, aby si sponzoři a mecenáši udělali představu, co se dá pro jejich marketing vhodně použít. Služby poskytuje zdarma, takže jestli dáváte svému projektu šanci, klidně si u nich zřiďte stránku. Ale nezahálejte! Osud pomáhá připraveným…