Cestování letadlem: Objednáváme letenku

Po předcházejících dílech již máme úspěšně vybranou letenku, víme
kdy a za kolik chceme letět. Nyní je ale potřeba letenku rezervovat a proto
si projdeme rezervačním procesem a zároveň si uvedeme časté chyby, které
se při rezervacích stávají.


Po předcházejících dílech již máme úspěšně vybranou letenku, víme kdy a za kolik chceme letět. Nyní je ale potřeba letenku rezervovat a proto si projdeme rezervačním procesem a zároveň si uvedeme časté chyby, které se při rezervacích stávají.

Prvním krokem je vložení jména. Často se stává, že cestující v rychlosti přehodí jméno a příjmení, případně v rezervaci najdeme místo Zbyňka Zlatého „Ybzňka Ylatého“. Je také vhodné dát si pozor na to, aby pan Zbyněk nebyl v rezervaci označen jako „žena“, tedy přiřadit správné pohlaví všem cestujícím.

Většina leteckých společností totiž nedovoluje měnit jméno pasažéra v dokončené rezervaci, výjimkou mohou být lowcostové aerolinie, které to povolují za poplatek. Pokud se stane, že jméno je zkomoleno nebo dokonce úplně nesprávně a letecká společnost neumožní změnu, je nutné provést novou rezervaci a ne vždy je možné najít stejná místa za tu samou cenu. Pokud však letecká společnost na letišti zjistí, že jméno na rezervaci se neshoduje s cestovním dokladem, může odmítnout cestujícího přepravit a to už pro nás může být velice nepříjemné.

Jméno máme správně, co dál? Stačí nám vyplnit kontaktní údaje a už jsme témeř na konci. Nechce-li se vám tyto údaje vkládat a vyplníte je neúplně, zbytečne riskujete. Vaše rezervace po uložení zpracovávají agenti jednotlivých agentur a když nemají správné kontaktní údaje, nemají vám kam poslat nebo zavolat informace o případných změnách, zrušených a posunutých letech. Letecké společnosti takovéto kroky občas dělají a tak by se vám lehce může stát, že příjedete na letiště a vaše letadlo již bude rolovat k runway.

Posledním krokem v rezervaci bývá výběr způsobu platby a doručení.

Opatrnosti není nikdy dost, proto před samotnou platbou je vhodné celou rezervaci ještě jednou zkontrolovat. Tato kontrola je velice jednoduchá. V závislosti podle toho kde ste si rezervaci dělali tak můžete udělat na www.viewtrip.com, nebo www.checkmytrip­.com. Stačí vyplnit příjmení bez diakritiky a rezervační kód – ten Vám sdělí váš vyhledávač. Kvalitní vyhledávače mají tyto kontrolní stránky již implementované.

Po kontrole rezervace už zbývá „pouze“ zaplatit. Obvykle si můžete vybrat mezi platbou platební kartou přes Internet, platbou převodem z účtu a někdy i platbou v hotovosti – pak se budete muset namáhat dojít až na pobočku cestovní agentury, kde zaplatíte na přepážce. Záleží jen na vás, kterou možnost budete preferovat.

Po vystavení platebních údajů dostanete i informaci o době do kdy je rezervace platná. Mnoho lidí tento údaj podceňuje a tak se často stává, že úhrady přicházeji, až když je rezervace zrušena. Letecké společnosti nechtějí držet rezervované nezaplacené místo obvykle delší dobu okolo tří dnů, což bývá i termín splatnosti letenky.

Pokud vše proběhlo v pořádku – rezervace je potvrzena a ve své e-mailové schránce najdete elektronickou letenku. Papírové letnky jsou od 1.června 2008 minulostí a tak si stačí vytisknout tu elektronickou a všechno jsme skvěle zvládli.


Sérii článků přináší vyhledávač letenek Pelikán. Jako jediný zobrazuje kompletní nabídku aktuálních cen letenek se všemi poplatky od víc než 800 leteckých společností a všech dostupných lowcostů zároveň.

Příště můžete čekat informace o tom, co dělat na letišti tak aby váš let proběhl ůplně bez problémů.

Autor: Martin Horváth

Pelikán.cz