6 zdravotních benefitů plynoucích z pití čaje

0
134

V posledních letech můžeme pozorovat značné šílenství kolem kávy, která je navzdory svému vysokému obsahu kofeinu celosvětovým fenoménem. Současná uspěchaná doba vyžaduje zejména rychlé doplnění energie, a možná právě proto se velmi často zapomíná na čaj, který do konzumního životního stylu příliš nezapadá.

Přitom i naši dávní předci věděli, že tento nápoj má rozhodně co nabídnout. Mimo jiné je i mimořádně prospěšný pro naše zdraví – podívejme se společně na 6 nejlepších důvodů, proč čaje zařadit do pitného režimu.

1. Hydratace na prvním místě

Je všeobecně známým faktem, že mezi základy zdravého životosprávy patří dostatečný přísun tekutin. Obecně se udává, že dospělý člověk by měl denně vypít nejméně 2 litry čisté vody nebo neslazeného čaje.

Vědci se shodují na tom, že jeho hydratační účinky v lidském organismu jsou nedocenitelné – oproti vodě navíc obsahuje antioxidanty a další prospěšné látky, které nás v zimě zahřejí, v létě ochladí a při nemoci podporují pocení, které je tolik důležité pro vyplavení škodlivých virů.

2. Zdroj energie

Rozhodně nemůžeme upřít kávě její proslulé účinky na tělesnou činnost a koncentraci, pro které je tolik oblíbená. Nicméně málokdo už ví, že má v tomto směru velmi silnou konkurenci. Věděli jste, že zelený čaj obsahuje právě také množství kofeinu, které nás „nakopne“, ale zároveň nehrozí žádné vedlejší účinky? A v tom je právě velká výhoda čaje – nadměrná konzumace vám na rozdíl od kávy rozhodně nezpůsobí infarkt.

Jedna z nejprospěšnějších látek v čaji aminokyselina L-theanin je známým zdrojem dopaminu, který podporuje dobrou náladu a odbourává stres.

3. Posiluje kosti

Kosti a klouby jsou základními stavebními jednotkami našeho těla, bez kterých by zkrátka nemohlo fungovat. Pokud příliš neholdujete masu nebo mléčným výrobkům, které jsou pro ně nejprospěšnější, zkuste pít více čaje.

Díky obsaženým fluoridům a dalším minerálům má blahodárné účinky na hustotu kostní hmoty a výrazně tak snižuje riziko vzniku zlomenin. Zabránit může i osteoporóze, na kterou, jakožto na jednu z nejčastějších kostních onemocnění, trpí převážně starší lidé.

4. Snižuje riziko srdečních chorob

Je dlouhodobě prokázáno, že pravidelné pití čaje velmi potlačuje rizikové faktory způsobující srdeční onemocnění. Konzumací tohoto nápoje se výrazně snižuje hladina cholesterolu a triglyceridů, které jsou velkým nebezpečím pro srdce a cévy.

Uvádí se, že zejména zelený čaj snižuje rizika vzniku kardiovaskulárních chorob o více než 30 %, a to svými antixodiačními účinky v krvi. A neméně prospěšný je i černý čaj – bylo prokázáno, že jeho pravidelní konzumenti mají v průměru o 2 až 3 mmHg nižší krevní tlak než zbytek populace.

5. Pomáhá při redukci hmotnosti

Pokud se snažíme shodit nějaké to kilo navíc, tak je obecně doporučováno více dbát na pitný režim, který urychluje metabolismus. A když ještě zařadíme třeba zelený čaj, tím lépe.

Některé studie dokazují, že jeho konzumace je téměř přímo úměrná s úbytkem tělesného tuku. Mohou za to především katechiny, které tuky štěpí a podporují jejich spalování – a to zejména v kombinaci s pravidelnou fyzickou aktivitou. Při poctivém dodržování i ostatních zásad zdravého životního stylu podporuje hubnutí velmi efektivně!

6. Prodlužuje život

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč zrovna v Japonsku je průměrný věk dožití jeden z nejvyšších na světě? To samozřejmě závisí na mnoha faktorech, ale svou roli v tom určitě hraje i pravidelná konzumace čaje, která je v těchto končinách velmi silně zakořeněna.

Jak již víme, čaj výrazně snižuje riziko vzniku srdečních chorob, ale i mrtvici a obecně posiluje imunitu, která dlouhověkosti také velmi nahrává – stejně jako dobrá nálada, zdravé kosti a absence obezity.