Connect with us

Technické zajímavosti

Dalešice – v hrázi naší nejhlubší přehrady

Kolem obrovských servomotorů ovládajících regulační klapky pro
přívod vody na turbínu jsme pak došli až do chodby, kterou prochází
přivaděče vody. Jen pro představu. Kdyby v této chodbě, která se
nachází v hrázi několik desítek metrů pod vodní hladinou, nebylo
přiváděcí potrubí, projel by tudy patrový autobus.

Published

on


Do hráze Dalešické přehrady jsem měl možnost poprvé nahlédnout po známosti pár let po jejím dokončení, ještě v době, kdy se exkurze do různých průmyslových zařízení domlouvaly nanejvýš pro organizované skupiny. Když jsem se dozvěděl o končící generální opravě elektrárny a rozšířené prázdninové nabídky exkurzí, nenechal jsem si ujít příležitost.

Z nedalekých Slavětic, do kterých jsem dojel autobusem, jsem se vydal po silničce vedoucí přes přehradní hráz. Kousek za ní odbočuje malá asfaltka vedoucí dolů k provozní budově elektrárny, ve které je i informační středisko. Přišel jsem akorát ve chvíli, kdy končila jedna z exkurzí a s průvodcem jsem se domluvil, že počkám asi hodinu na další prohlídku a v rámci exkurze si podle potřeby určím tempo, když budu potřebovat něco nafotit.

U brány se mezi tím sešla skupinka opravdu různorodá. Parta motorkářů, náhodný pár na výletě a tři tatínci, techničtí fandové doprovázení svými rádoby neutrálně se tvářícími polovičkami a blíže neurčeným počtem již poněkud uvařených a lehce otravných ratolestí předškolního věku. Za chvíli nám přišel otevřít průvodce. Jedním pohledem přehlédl naši skupinu, zhodnotil situaci a nechal nás uložit si zavazející batůžky a motorkářské přilby v kanceláři. Během asi hodinu a půl trvající prohlídky jsme si vyposlechli výklad o historii a technických zajímavostech Dalešické přehrady, koukli na dva krátké filmy a prohlédli si miniexpozici s fotkami z historie stavby přehrady. Na začátku sestupu do strojovny a podzemí hráze naštěstí jedna z dam zjistila, že jí klaustrofobie nedovolí pokračovat a zůstala s nejotravnějšími mrňaty na povrchu. V době mé návštěvy už byla i poslední turbína vyměněná, usazená a zakrytovaná a technici dokončovali opravu generátoru, který jsme udíž měli možnost vidět v rozloženém stavu. Kolem obrovských servomotorů ovládajících regulační klapky pro přívod vody na turbínu jsme pak došli až do chodby, kterou prochází přivaděče vody. Jen pro představu. Kdyby v této chodbě, která se nachází v hrázi několik desítek metrů pod vodní hladinou, nebylo přiváděcí potrubí, projel by tudy patrový autobus. Dál následoval výstup na povrch a prohlídka šestimetrového oběžného kola turbíny, která v Dalešicích sloužila celých osmadvacet let.

V červenci 2007 byla dokončena generální oprava vodní elektrárny Dalešice, při které byla postupně vyměněna všechna čtyři turbosoustrojí a byl zvýšen výkon elektrárny. Oprava se týkala i přivaděčů vody, elektroinstalace a pomocných zařízení.

V areálu elektrárny probíhají pravidelné prohlídky. V letním období o víkendech, v období prázdnin denně. Začátky prohlídek v období červenec – srpen: 9:30, 11:30, 14:00. Jinak pouze na objednání na tel. 561 10 5519 nebo na adrese infocentrum.e­du (at) cez.cz. Aktuální informace najdete na www.dalesicka­prehrada.cz

Na závěr přidám ještě pár faktů. Dalešická přehrada je nejhlubší vodní nádrž na našem území. Vyšší sypané hráze byste na území Evropy museli hledat v Alpách a na Urale. Byla postavená na řece Jihlavě v letech 1970–78. Její hráz je vysoká 104 metrů a má délku 350 metrů. Podle původního projektu měla být hráz betonová skořepina. Během přípravných prací se ale zjistilo, že geologické podloží nemá patřičnou pevnost a projekt byl změněn. Současná hráz je sypaná, těsněná jílem. Podle názorů mnoha lidí zapadá do zdejší krajiny lépe, než hráz původně plánovaná. Památkou na původní projekt je budova strojovny, jejíž obloukový půdorys respektuje zakřivení původně plánované hráze. Není bez zajímavosti, že průsak hráze je zhruba čtvrtinový oproti projektovaným hodnotám.


Elektrárna využívající energii vody zadržené v přehradě je naší druhou největší přečerpávací vodní elektrárnou. Čtyři soustrojí s Francisovými turbínami o celkovém výkonu 480 MW jsou v případě potřeby schopny během necelé minuty naběhnout ze stavu klidu do plného výkonu. V nočních hodinách naopak elektrárna odebírá ze sítě přebytek výkonu a přečerpává vodu zpět do horní nádrže. Během provozu tak voda ve dvacet kilometrů dlouhé přehradní nádrži kolísá o jeden až dva metry. V navazující spodní přehradní nádrži Mohelno kolísá hladina vody až o dvanáct metrů. V provozu jsou pravidelně jen dvě ze čtyř turbín. Zbývající slouží jako rychle startující rezerva. Elektrárna je také schopna regulovat napětí v soustavě. Je vybudována tak, aby mohla být zprovozněna i v případě totálního kolapsu sítě, a to díky propojení na malou vodní elektrárnu Mohelno. Přehrada je zároveň zdrojem chladící vody pro nedalekou jadernou elektrárnu Dukovany. Není bez zajímavosti, že k obsluze celé elektrárny, která je dálkově řízena z pražského dispečinku, stačí pouze dva lidé jako stálý dozor.

Přehrada zaplavila jedno z kaňonovitých údolí řeky Jihlavy, které bylo oblíbenou rekreační a chatařskou lokalitou a cílem mnohých trempských výprav. Kromě chat padl přehradě za oběť například i starý Dalešický mlýn. Při archeologickém průzkumu bylo mimo jiné na dně současné přehrady nalezeno jedno z nejstarších prehistorických sídlišť na našem území dokladující, že zdejší krajina byla osídlena již před čtyřmi tisíci let. V současné době přehrada slouží i k rekreačním účelům. Je populární mezi rybáři, hladinu brázdí výletní lodě a z příspěvků elektrárenské společnosti ČEZ je v okolí vybudována síť cyklostezek.

Na místo je možno dojet autobusem z Brna, Třebíče, či Moravského Krumlova do některé z okolních obcí (Slavětice, Mohelno). Autem je možno se sem dostat odbočením ze silnice č. 23 Náměšť nad Oslavou – Třebíč, nebo č. 152 Ivančice – Moravské Budějovice. Okolí je protkáno sítí cyklostezek a značených turistických cest. Odbočka k informačnímu středisku ČEZ je na levém břehu Jihlavy. Je poněkud „utajená“ a stálo by asi za to, středisko lépe označit.

Continue Reading

Technické zajímavosti

Praktické pomůcky pro práci kdekoliv. Stojany na notebooky i přenosné monitory MISURA

Published

on

Práce s počítačem se neodehrává pouze v dobře zařízené kanceláři. Občas je potřeba dodělat resty doma, nebo si vzít práci s sebou na chatu. A jak to udělat, aby vás ani v takové situaci při sezení za počítačem nic nebolelo a dosáhli jste podobného komfortu jako v kanceláři? Značka MISURA přišla hned se dvěma řešeními, které s tím mohou pomoci.

Praktické přenosné monitory

Koukat na malou obrazovku notebooku je v mnoha případech poměrně problém. Potřebujete jasně vidět obraz, ale na malé ploše je to nepříjemné, což značně ztěžuje práci a způsobuje bolest očí. Pokud si od toho chcete trochu pomoci, jsou dobrým řešením přenosné monitory. Ty se dají umístit k běžné obrazovce, čímž dojde k jejímu zvětšení. Takové monitory od značky MISURA jsou skladné a lehké, takže i snadno přenosné v brašně na notebook či jiné tašce. Nepřidělají vám starosti navíc, ale naopak s nimi získáte lepší podmínky pro práci v méně tradičních podmínkách.

Ergonomické stojany na notebooky

Podobný problém jako s obrazovkou může nastat při umístění notebooku. S tím ale pomohou praktické ergonomické stojany na notebook. Ty jsou navrženy tak, aby bylo možné přístroj umístit do optimální pozice, která je zdravá pro lidská záda a napomáhá lépe zvládat i delší sezení. K dispozici jsou varianty pro pevné použití, ale i praktické skládací stojany, které snadno přenesete na potřebné místo. Stačí si tak zvolit, jakou variantu nejvíce využijete.

Přidejte trochu regenerace i pro své svaly

A jakmile práce za počítačem končí, je na čase kompenzovat sezení trochou pohybu. Pořádný trénink se ale většinou neobejde bez namožených svalů. A přesně tady pomůže speciální masážní pistole. Snadno s ní promasírujete problematickou partii a podpoříte tak efektivní obnovu jednotlivých buněk. Díky tomu bude regenerace o něco rychlejší a efektivnější.

Continue Reading

Technické zajímavosti

4 důvody, proč používat ochranná skla na iPhone

Published

on

Pokud jste si koupili iPhone, zřejmě se poohlížíte i po dalším příslušenství, které chrání displej i samotné zařízení. V první řadě byste měli myslet na tvrzené sklo, protože oprava rozbité obrazovky vyjde na několik tisíc korun. Stejně tak do košíku vložte ještě obal, jímž zase předcházíte tomu, aby se poškodila záda smartphonu.

Jestliže si říkáte, že ochranná skla na iPhone jsou zbytečná, potom jste na omylu. Existuje hned několik důvodů, proč si tvrzené sklo pořídit.

1. Oči se méně namáhají

Ochranná skla s matnou povrchovou úpravou zajišťují, aby nebyly odrazy tak výrazné, čímž se rozptylují odlesky. Potlačením světla se zlepšuje i viditelnost obrazovky.

2. Chrání před nečistotami

Vzhledem k tomu, že iPhone neustále používáte, hromadí se na něm bakterie. Některá skla mají antimikrobiální vlastnosti a také disponují povrchovou úpravou, která odpuzuje prach. Velké oblíbenosti se těší skla s lipofóbní vrstvou, na níž nezůstávají otisky prstů, a s hydrofobní vrstvou odpuzující vodu.

3. Poskytuje soukromí

Tvrzená skla mají takovou povrchovou úpravu, aby na obrazovku nešlo vidět z jiného úhlu. Zabráníte tak zvídavým pohledům ostatních cestujících v městské hromadné dopravě.

4. Displej se nerozbije

Sice nové modely iPhonů mají pevnou obrazovku, ovšem není chráněna proti rozbití. Když vám iPhone spadne na kamínek, ihned se displej rozbije. Sklo má takové riziko snižovat. Zabraňuje škrábancům a skvrnám.

Jestliže si chcete koupit sklo na iPhone, podívejte se na nabídku e-shopu iPouzdro.cz, kde jsou třeba i bezdrátová nabíječka do auta, pouzdra, sluchátka, stojánky a podobně. Sortiment je vskutku široký a přijde si na své majitel jakéhokoliv modelu. V neposlední řadě v internetovém obchodě najdete i příslušenství pro ostatní jablečná zařízení.

Continue Reading

Technické zajímavosti

Vyřešte výkup auta za hotové

Published

on

Koupili jste si nové vozidlo a potřebujete se zbavit toho starého? Stojí vám doma nepojízdný vrak, s nímž si nevíte rady? Chtěli byste se zbavit dodávky nebo užitkového vozidla? Žádný problém. Tohle všechno lze vyřešit velmi rychle díky společnosti ZAHOTOVÉ.

Jak napovídá název, tato firma vykupuje vozidla za peníze v hotovosti na ruku. Dobrou zprávou je, že nabízí nejen výkup osobních automobilů, ale také výkup stavebních strojů a nákladních vozidel – viz https://zahotove.cz/vykup-nakladnich-vozidel/.

Kolik peněz dostanete? Zeptejte se online

Jde vám o rychlost, nebo spíše o co nejvíce peněz za váš vůz? S ZAHOTOVÉ získáte obě. Výkupní ceny jsou velmi příznivé, a kromě toho se částku dozvíte už předem. Stačí na webu vyplnit formulář a zástupce firmy se vám obratem ozve s cenovou nabídkou. Ve vlastním zájmu se snažte vyplnit všechny údaje co nejpoctivěji, před prodejem tak jako tak probíhá prohlídka, takže na uvedení nepravdivých informací by se přišlo.

Zástupce si pro vůz přijede až k vám

Dobrá zpráva pro všechny časově zaneprázdněné. Vůz nemusíte nikam vozit, funguje to přesně naopak. Zástupce společnosti si pro něj přijede až do místa vašeho bydliště, kamkoliv po ČR. Vhodný termín si samozřejmě dohodnete na míru dle vašich časových možností.

Přímo na místě technik auto zkontroluje, případně mírně upraví částku, kterou vám za auto poskytne. Sepíšete smlouvu a tím pro vás vyřizování končí. Vše je hotovo, auta jste se zbavili.

ZAHOTOVÉ od vás vykoupí cokoliv

Podmínky společnosti jsou velmi příznivé, vykupuje téměř všechno, co má čtyři kola. Kola jsou podmínkou, aby se vozidlo dalo odvézt. Překážkou není špatný technický stav ani to, že bylo auto již bourané. Vykupují se taktéž vozidla s propadlou STK, veterány, užitkové stroje, případně úplně nepojízdné vraky. Na značce, modelu, tom, zda jde o vůz firemní či soukromý, vůbec nezáleží. Odkoupí od vás dokonce auto, které nemá doplacený leasing. Více informací najdete přímo na https://zahotove.cz/.

Continue Reading