Jak postupovat, když se v zahraničí něco stane?

Bezpochyby každý si chce svou cestu do ciziny užít v klidu a bez starostí. A když se něco stane, spoléhá na své cestovní pojištění. Abyste od řady pojišťoven ale dostali pojistné plnění, je důležité zachovat i správný postup.

Onemocnění, omylem rozbité dveře hotelového pokoje, krádež věcí, zpoždění zavazadel, zrušení letu… Zkrátka na dovolené se toho může přihodit opravdu hodně. A samozřejmě záleží, za jakých okolností. Výsledek je ale stále stejný – musíte řešit starosti. Zmírnit následky se dají jednoduše. Základem je však mít kvalitní cestovní pojištění. Bez něj je řešení vzniklé situace vždy výrazně složitější.


Co si představit pod pojmem kvalitní pojištění?

  • široký rozsah – když se v zahraničí něco stane, mohou jít škody do milionů
  • možnost pojištění domácnosti – ochrana domova během vašeho pobytu v zahraničí
  • nepřetržité asistenční služby – možnost obrátit se 24 hodin denně na tým, který vám pomůže
  • připojištění – rizikové sporty, pojištění pro rodiče atd.
  • vysoké limity – při vzniku škody se nemusíte obávat, kolik vám pojišťovna maximálně vyplatí
  • jasné znění pojistných podmínek – dobře víte, co máte v rozsahu, jaké jsou vaše povinnosti a na co se pojištění nevztahuje

Jako první kontaktujte asistenční službu

Promarodit vysněnou dovolenou? Snad nejhorší představa každého cestovatele. Takovou dobu se na chvíle odpočinku těšíte a zrovna v tu dobu si tělo „vypoví službu“. Jde samozřejmě o to, zda je to pouze rýma a kašel, kdy si potřebujete den odpočinout, nebo zda je to např. angína atd. To samé platí, i pokud se přihodí úraz. Změna prostředí někdy prostě nezanechá ty nejlepší následky. Co dělat, když k něčemu takovému dojde?

Ihned kontaktujte asistenční službu své pojišťovny, aby vám zajistila ošetření lékařem v nejbližším lékařském zařízení. Popř. se pokusí zajistit převoz do nemocnice, pokud to situace bude vyžadovat. Postará se také o úhradu veškerých nákladů za ošetření (samozřejmě dle toho, co je v rozsahu vašeho pojištění) a pomůže vám např. i při jazykové bariéře v nemocnici. Převezme tak koordinaci veškerých procesů a vy jakožto pacient byste neměl „nic řešit“.

Asistence vám pomůže např. i při repatriaci (transportu zpět do ČR) nebo předčasnému návratu z dovolené, kdy vám může pomoci zajistit potřebnou dopravu. Obraťte se na ni i v případě, bude-li vám zrušen let, zpožděna zavazadla, když způsobíte škodu někomu jinému, nebudete si s něčím vědět rady atd. Při volbě pojištění proto dbejte nejen na rozsah, ale aby vám asistence byla k dispozici 24 hodin denně.

Nezapomínejte na dokumenty

Je jasné, že pokud dojde k nějaké nepříjemnosti, máte hlavu plnou jiných starostí než řešit byrokratické záležitosti. Na druhou stranu je nutné myslet i na to, že pro uznání nároku bude potřeba škodu určitým způsobem podložit. Pokud jste tedy byli ošetřeni u lékaře, nezapomeňte si vyžádat lékařskou zprávu a veškerou dokumentaci, která souvisí s vaším ošetřením. Stejně tak si nechávejte i účty za léky, jež budete chtít proplatit. Cena některých zákroků vás může nepříjemně překvapit.

Průměrné náklady na ošetření mimo EU:

  • Šlápnutí na mořského ježka – 2 884 Kč
  • Bolest zubu – 3 900 Kč
  • Problémy se zády – 2 602 Kč
  • Oteklý kotník – 5 000 Kč
  • Alergická reakce na bodnutí hmyzem – 1 835 Kč

V případě vzniku odpovědnosti za škodu, zajistěte svědky a fotografie. Celou událost nejlépe sepište a nechte podepsat všechny zúčastněné osoby. V případě, že byly přivolány i policejní orgány, požádejte o kopii policejního protokolu. Pokud zcela nerozumíte znění protokolu, uveďte tuto skutečnost před podpisem.

Tyto kroky se vám sice mohou zdát jako zbytečné, věřte ale, že drtivá většina turistů toto podceňuje a je následně překvapena (dle společnosti AXA Assistance se jedná téměř o 25 % případů). Např. forma čestného prohlášení pro řadu společností není dostatečná k prokázání škody. U poškozených zavazadel zase mohou být dokonce požadovány účtenky ze dne jejich zakoupení atd.


Kde zjistit, co všechno je potřeba?

Všechny informace (rozsah, povinnosti pojištěného atd.) najdete ve všeobecných pojistných podmínkách každého pojištění do zahraničí. Bohužel se forma podmínek u mnoha společností stala jakýmsi „neprokousatelným“ dokumentem, který obsahuje spoustu administrativních náležitostí, jež ve výsledku jako klient až tak nepotřebujete. Bude to tedy vyžadovat trochu trpělivosti a času. Pokud si ale informace nechcete zjišťovat sami, můžete se jednoduše obrátit na zákaznickou linku dané společnosti, kde by vám vaše dotazy měly být zodpovězeny.

Malý tip: přestože, je to u každé společnosti jiné, bývají pojistné podmínky rozdělené na obecná ustanovení (administrativní část) a zvláštní ustanovení (např. část ll.). Právě zde bývají konkrétní pojištění uvedena v jednotlivých článcích nebo oddílech (oddíl G, pojištění storna cesty atd.).

Zpětné nárokování neodkládejte

Škodu můžete pojišťovně nahlásit v řádu několika let zpětně. Pokud ale nebudete kontaktovat asistenční službu již v zahraničí, je určitě lepší nic neodkládat a svou událost oznámit ihned po návratu z ciziny. Při prodlevě se může např. zpětná komunikace se zdravotnickým zařízením nebo jinými orgány zkomplikovat. Pozdější podání může též ovlivnit výši pojistného plnění (v závislosti na znění pojistných podmínek). Někdy může neohlášení škody ze zahraničí dokonce vést k odmítnutí poskytnutí plnění. Čím dříve svůj nárok podáte, tím dříve budete znát stanovisko pojišťovny.

Doporučené články